شادی مالکی روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: خودروهای برقی آن دسته از خودروهای پاک به شمار می روند که نقش مهمی در کاهش آلایندگی های هوا به ویژه در پایتخت دارند و علت تفاوت قیمت این خودروها با تاکسی های غیربرقی نیز همین موضوع است. به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: خودروهای برقی با یکبار شارژ قادر به پیمایش 500 کیلومتر در شرایط استاندارد هستند و با ورود آنها به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به طور یقین کیفیت خدمات رسانی به شهروندان در پایتخت ارتقاء خواهد یافت زیرا تاکسی های برقی قرار است در نقاط پرتردد شهر فعال شده و در حوزه حمل و نقل عمومی در خدمت مردم باشند. مالکی درباره اینکه تاکسیرانان توان نوسازی تاکسی های خود را به دلیل گرانی خودروهای برقی ندارند نیز توضیح داد و گفت: اگر شهرداری تهران وارد عمل نشود و خودروی باکیفیتی برای ناوگان حمل ونقل عمومی در نظر نگیرد، گام مهمی در نوسازی و ارتقای خدمات حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت برداشته نخواهد شد.  وی درباره وضعیت فعلی ناوگان تاکسیرانی و عمر تاکسی ها در پایتخت نیز افزود: تاکسی های فعال در تهران پس از چند سال کارکرد همچون دیگر خودروهای معمولی دچار فرسودگی می شوند که اکنون همه مشاهده می شود که در شرایط کنونی وضعیت تاکسی های سطح شهر به چه صورت است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار کرد: برای حمایت از تاکسیران در راستای نوسازی خودروی خود اقداماتی در شهرداری تهران و در بخش حاکمیت به ویژه از سوی دولت انجام شده است که بر همین اساس طبق توافق نامه اکنون مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات با تایید دولت در سازمان برنامه و بودجه منعقد شده است که به تاکسیرانان اعطا می شود. وی تاکید کرد: این نخستین بار است که تسهیلات ویژه ای به رانندگان تاکسی در تهران داده می شود که نشان دهنده نگاه حمایتی دولت و شهرداری نسبت به تاکسیرانان است، در همین راستا بزودی با مساعدت بانک عامل، شرایط پرداخت ها و ضمانت تاکسیرانان به ساده ترین شکل ممکن تعیین خواهد شد تا رانندگان بتوانند از این فرصت استفاده کنند. براساس آمارهای موجود اکنون حدود 30 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران فعالیت دارند که عمر آنها بالای 10 سال است. البته با وجود اقداماتی که در سال های اخیر برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران از سوی دولت و مدیریت شهری انجام شده اما تاکسیرانان به دلیل افزایش قیمت خودرو، کمبود منابع مالی و دشواری در دریافت تسهیلات بانکی، قدرت نوسازی تاکسی های فرسوده خود را ندارند و به دلیل مشکلات موجود، نوسازی این خودروها در تهران با کندی در حال انجام است. جمعی از رانندگان تاکسی در گفت و گویی علت تمایل نداشتن در راستای نوسازی تاکسی های غیربرقی با برقی را درآمد پایین، اقساط سنگین و شرایط دشوار ضمانت بانکی می دانند اما با وجود فرسودگی بالای تاکسی های تهران و تلاش های جدی برای ورود خودروهای برقی، حال باید مسیر نوسازی پایدار و کاهش هزینه های سوخت و تعمیرات را برای رانندگان فراهم کرد. براساس اطلاعات موجود در طرح نوسازی تاکسی های تهران به تازگی حدود 100 دستگاه خودرو برقی شاسی بلند آیون در پایتخت پلاک گذاری شده و به تدریج به متقاضیان واگذار خواهد شد، همچنین فرایند قانونی پلاک گذاری بیش از یک هزار و 700 تاکسی برقی در پایتخت نیز انجام شده است. |