دنا پلاس از محصولات ایران خودرو است که درصد بالایی از تیراژ تولید این شرکت را به خود اختصاص داده است. طراحی نهایی دنا به اوایل دهه 90 برمی گردد و این خودرو هرچند از خطوط طراحی نسبتا جذاب و عامه پسندانه ای پیروی می کند اما نیازمند بروزرسانی در سال 1405 است. به گزارش آخرین خودرو، با در دست گرفتن مدیریت ایران خودرو توسط بخش خصوصی انتظار می رود فیس لیفت این خودرو به زودی انجام شود. طراح ما با استفاده از ابزار های ویرایش تصور ظاهر این خودرو را در نسخه دنا پلاس هیبرید بروز کرده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. طراحی دنا پلاس هیبرید طراحی خود دنا پلاس ترکیبی از خطوط شکسته و تیز است که جلوه ای اسپرت و نمایی جذاب به این خودرو می دهد، طراح سعی بر این داشته در دنا پلاس هیبرید از همان خطوط طراحی مرسوم در دنا پلاس پیروی کند و به نسبت خطوط برجسته، المان های اسپرت بیشتری نسبت به نسخه اصلی در این خودرو بکار ببرد. در بخش جلو دنا پلاس فیس لیفت چراغ ها نسبت به نمونه اصلی باریک تر شده اند و در داخل کاسه چراغ آن از امضاء نوری استفاده شده است. جلو پنجره این خودرو به سبک محصولات کیا در آمده ولی طراحی آن همانند ری را کراس اوور ایران خودرو است. در بخش های کناری سپر ورودی های هوا قرار گرفته که نمای اسپرت بیشتری به این خودرو بخشیده است.  در نمای کناری دنا پلاس فیس لیفت تفاوت گسترده ای نسبت به نسخه اصلی دیده نمی شود ولی از رینگ های با گرافیک جدید استفاده شده که بیشتر به اسپرت بودن دنا پلاس کمک می کند از تفاوت های دیگر دنا پلاس هیبرید و بنزینی وجود پورت شارژ باتری ها برروی گلگیر می باشد. دلیل اصلی نبود تفاوت های چشم گیر در این خودرو و نمونه جدید به ذات فیس لیفت بودن خودرو برمی گردد که طراح نمی تواند برخی از اجزا را تغییر دهد. در نمای عقب طراحی چراغ های اصلی به کلی تغییر پیدا کرده و به نسبت بروز شده است؛ در این بخش از چراغ های با گرافیک به نسبت بالا تر استفاده شده که همانند دیگر بخش های خودرو رگ و ریشه های اسپرت تری در خودرو استفاده شده است. بر روی سپر عقب دیفیوزر به کار رفته که در نمونه های خود مالکان دنا پلاس شخصی سازی می کنند رایج است.  کابین دنا پلاس نیز همانند ظاهر این خودرو به دلیل الگوی قدیمی که دارد و ارگونمی ضعیف نیازمند بروز رسانی بوده که در نسخه هیبرید این بخش از خودرو نیز تغییر پیدا کرده است. به رسم اکثر خودرو های جدید در دنا پلاس هیبرید نیز از کلاستر و مالتی مدیا یکپارچه استفاده شده اما مالتی مدیا چندین درجه به سمت راننده متمایل شده که به دید بهتر راننده کمک می کند. از دنا پلاس هیبرید مشخصات فنی توسط ایران خودرو اعلام نشده و در ادامه به بررسی مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک می پردازیم. دنا پلاس توربو 6AT به پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 مجهز است. این پیشرانه 150 اسب بخار قدرت را با گشتاور 215 نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از 2200 تا 4800 دور در دقیقه تولید می شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می شود. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می رساند. این خودرو به چهار کیسه هوا، صندلی های برقی 8 جهته جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، زیر آرنجی جلو و عقب، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، سنسور نور، سنسور باران، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی 16 اینچی، تریم داخلی پارچه ای، سانروف برقی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، شیشه های عقب دودی و… مجهز است. |