صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 23 مهر 1404 - 15:57   
 آخرین خبرها
  «پک‌دا»؛ بمب‌افکن مرموز روسیه، رقیب هولناک B-21 آمریکایی
  پزشکیان: من مسائل خارجی را حل می‌کنم، اما نگران مسائل داخلی هستم
  عراقچی: بازگشت قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت باطل است
  تهران وارد ششمین خشکسالی متوالی شد
  فرمانده نیروی هوایی ارتش: دشمن به‌دنبال تضعیف انگیزه نیروهای مسلح است
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48130صفحه نخست » اخبار مهمچهارشنبه، 23 مهر 1404 - 09:20

زیر پوست عکس‌های ناصر تقوایی


او بارها گفته بود که هر بار برای فیلمی سفر می‌کرده، اگر هم فیلم ساخته نمی‌شده، آن چشم‌انداز در ذهنش می‌مانده تا روزی بدل به داستانی شود. همین وسواس در انتخاب مکان،

سما بابایی در یادداشتی در روزنامه هم میهن نوشت: ناصر تقوایی را بیشتر به عنوان فیلم ساز می شناسند؛ خالقِ ناخدا خورشید ، آرامش در حضور دیگران و ای ایران و البته دایی جان ناپلئون ؛ اما او پیش از آن که دوربینِ سینما را به دست گیرد، با دوربینِ عکاسی جهان را تجربه کرده بود. عکاسی برای تقوایی آغازِ راهِ نگاه بود: تمرینِ چشم، تمرینِ صبر و تمرینِ مکث. همان خصایلی که بعدتر، در قاب های سینمایی اش نیز ادامه یافت.

آغاز هر هنرمند را می توان در لحظه ای جست وجو کرد که جهان برای نخستین بار بر او گشوده می شود؛ لحظه ای که واقعیت، از درونِ سادگیِ کودکی، صورتی دیگر می یابد؛ برای ناصر تقوایی نیز هم چنین. او هنوز شاگردی در کلاس دوم ابتدایی بود که دو واقعه ی کوچک اما سرنوشت ساز، مسیر زندگی اش را دگرگون کرد: نخست دیدار با تصویر متحرک و سپس آشنایی با دوربینِ عکاسی.

یکی از هم کلاسی هایش، فرزندی از کارگران مهاجر بود و پدرش در کویت کار می کرد و در بازگشت، برای پسرش دستگاهی آورد که در آن روزگار کالایی عجیب می نمود: پروژکتور هشت میلی متری و حلقه هایی از فیلم های کوتاهِ کمدین ها. آن دستگاه، جعبه ی جادویی ای بود که نور را بر دیوار می تاباند و جهانِ خاموشِ تصاویر را زنده می کرد. تقواییِ کودک در آن لحظه با جادوی سینما آشنا شد. همان سال ها در مدرسه، درس هایی از نقاشی، موسیقی و خطاطی در برنامه ی تحصیلی گنجانده بودند. در کارنامه ی شاگردان، هنر جایی داشت و معلم نقاشی او که ذوقِ سیاه قلم اش را ستوده بود، روزی به او پاداشی داد که بعدها سرنوشت ساز شد: دوربینی جعبه ای، از آن نوع ساده و ابتدایی که فیلم شش در شش می خورد و لفافی کاغذی دورش پیچیده می شد. برندش کُداک بود و چنان که تقوایی بعدها با لبخند گفته است، خودِ شرکت برای بالا بردن مصرف نگاتیو، این دوربین ها را رایگان می فرستاد.

او با همین جعبه ی ساده، نگاه را آغاز کرد و چه بسا از همان لحظه، تقدیرش رقم خورد. نخستین عکس ها حاصلِ کنجکاوی کودکانه بود؛ از هم کلاسی ها، از گردش های مدرسه، از کوچه های خاکی و خانه های گرم جنوب. خودش بعدها گفته است که در تمام تعطیلات، جمعی از دوستانش گَنگ می شدند و به بیرون شهر می رفتند و عکاسی همواره بر عهده ی او بود. همان عکس ها، آغازِ راهی شد که بعدها به سینما ختم شد: سینما را با چشم شروع کردم.

تقوایی اصالتاً آبادانی بود؛ فرزند جنوب، زاده ی سرزمینی که خورشیدِ آن درخشان تر از تمامِ خطه های دیگر است و رنگ هایش، همیشه تند و گرم. در همان سال های جوانی، نخستین سفارش حرفه ای خود را از شرکت پتروشیمی آبادان گرفت. مجموعه ای از عکس های صنعتی بود، اما در دست او این موضوع خشک و فنی به جهانی تزیینی و شاعرانه بدل شد. بعدها خود گفت: می توانید فکر کنید که عکسی از پالایشگاه را بر دیوار خانه تان بزنید؟ اما آن عکس ها این قابلیت را داشتند. در آن مجموعه، لوله ها و دودکش ها در برابر آسمان جنوب، بدل به استعاره هایی از حیات صنعتی نوین ایران شده بودند. باد در چاه ها می وزید و در میانِ فلز و بخار، تصویری از وطن در گذار از سنت به مدرنیته ثبت می شد. نخستین نمایشگاهش بر پایه ی همین عکس ها شکل گرفت و به قول خودش، اولین مواجهه ی جدی من با عکاسی هنری بود .

سال ها بعد، هنگامی که صدمین سال حفاری نخستین چاه نفت ایران فرارسید، تصمیم گرفت مجموعه ی آبادان را کامل کند؛ اما دیگر نتوانست. سازمان های نفتی اجازه ی عکاسی از تجهیزات را ندادند و او ناچار شد رؤیای تکمیل مجموعه را کنار بگذارد. آنچه باقی ماند، بخشی از حافظه ی تصویری صنعتی کشور بود که در قاب های او معنا یافت. در کنار این مجموعه، به عکاسی از مشاغل ایرانی پرداخت: در عکس های تزیینی، طبیعت نقش اصلی را دارد؛ اما در این مجموعه، انسان مرکز جهان است. در اینجا، رگه ی اندیشه ی فلسفی تقوایی آشکار می شود: او از همان آغاز، به مکان همچون بخشی از معنا می نگریست و جغرافیا برایش چون روحِ ماجرا می نمود؛ چنانچه می گفت: هر اتفاقی در جغرافیایی رخ می دهد. ما اتفاقِ لامکان نداریم. گاهی چشم انداز را که عوض می کنید، ناچار می شوید داستان را هم عوض کنید.

این باور، هم در عکس هایش حضور داشت و هم در سینمایش. او بارها گفته بود که هر بار برای فیلمی سفر می کرده، اگر هم فیلم ساخته نمی شده، آن چشم انداز در ذهنش می مانده تا روزی بدل به داستانی شود. همین وسواس در انتخاب مکان، سبب شد که بیشتر نقاطی که روزی در قاب او جاودانه شدند، بعدها در واقعیت ویران شوند: خانه ی آرامش در حضور دیگران ، بندر گناوه، جزیره ی مینو و حتی قلعه ی بم. گویی نگاه او به تعبیر خودش پیش گویِ زوال بود: نمی دانم چرا، اما هرجا رفتم، بعد از من نابود شد. شاید چشم من، شاهد آخر بود. امروز که عکس هایش از دهه های گذشته را بازخوانی کنیم، به این حقیقتِ عریان می رسیم که او زمان را از فراموشی نجات داد. کافی است بارِ دیگر عکس های نمایشگاه جنوب، حافظه ی روشن (1397، خانه ی هنرمندان) را مرور کنید.

photo_2025-10-14_19-34-56_11zon(1)

تقوایی سیزدهم اردیبهشت 1352، در روزنامه ی کیهان درباره ی هنر عکاسی گفته است: عکس گرفتن از یک گوشه این جامعه، یا بازسازی یک گوشه ی آن به همان شکلی که ظاهراً به چشم می آید کار مهمی نیست، مشکل مشاهده ی روحیه جامعه است. روح جامعه همان چیزی است که من به آن می گویم فضا. نه آن چیزی که فقط به چشم دیده می شود. فضای تیره، در یک روز روشن و آفتابی هم تیره است. پس این تیرگی در کجاست؟ در جان آدمی که دارد زیر آفتاب راه می رود. با وجود آن که تقوایی خود را هیچ گاه عکاس حرفه ای نمی نامید، منتقدان هنر امروز او را در ردیف چهره های متعالی این هنر قرار می دهند؛ اما تفاوت او در این است که نگاهش از دلِ ادبیات و جنوب آمده است و شاید به همین خاطر است که عکس هایش مثلِ یک شعرِ وزین، وزن دارند.

photo_2025-10-14_19-34-57_11zon(1)

عکاسی های ناصر تقوایی را می توان به چند دوره تقسیم کرد. دورانی که خود در جنوب زندگی می کرد و در آنجا به ثبت زندگی روزمره و بنادر و صنایع پرداخت؛ بعدتر هم زمان با ورود او به تلویزیون ملی و ساخت فیلم های مستند، عکاسی اش بیشتر به سوی مطالعه ی چیدمان و نور حرکت کرد و زمانی که سینما اولویت یافت، اما عکاسی همچنان در حاشیه ی خلوت او باقی ماند. در آن سال های طولانی فیلم نساختن تا قبل از بیماریِ سختِ روزهای آخرش، بارِ دیگر به عکاسی پناه برد؛ به قول خودش برای زنده نگه داشتن حس دیدن. او می گفت در این سال های عسرت، بیش تر می نویسد یا روی کاغذ یا از پشتِ دوربین بدونِ کلمه. اما هر چه هست؛ در همه ی این دوره ها، تقوایی عکاسی را نوعی ریاضت می دانست. او از تکثر گریزان بود و از سرعت بیزار: چاپ آنالوگ در ایران عذاب است. کاغذ خوب نیست، مواد گرون شده. اما هنوز نمی تونم با دوربین دیجیتال ارتباط برقرار کنم. اون تصویر زیادی تمیزه، زیادی مطیع.

در عکس های تقوایی، هیچ چیز تصادفی نیست و هرچه دیده می شود، از ذهنی می آید که به ریاضتِ دیدن خو کرده است. این ریاضت، همان چیزی است که سینمایش را نیز از بسیاری از فیلم سازان هم دوره اش جدا می کند و هر قابِ آثارش، پیش از آن که صحنه ای سینمایی باشد، عکسی کامل به نظر می رسد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
عراقچی: بازگشت قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت باطل است
  عراقچی: بازگشت قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت باطل است
وزیر خارجه ایران تأکید کرد که ادعای آمریکا و سه کشور اروپایی مبنی بر بازگشت قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت در سال 2015 به موجب برجام، باطل است و بنابراین نباید از سوی کشورها واجد اثر حقوقی شناخته شود.
واکنش وزیر علوم به حواشی دانشگاه بوعلی همدان
  واکنش وزیر علوم به حواشی دانشگاه بوعلی همدان
با هر دانشجوی خارجی که هنجارهای کشور را نقض کرده حتما برخورد حقوقی خواهیم کرد.
هیچ‌گونه تهدیدی متوجه حریم تخت‌جمشید نیست
  هیچ‌گونه تهدیدی متوجه حریم تخت‌جمشید نیست
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی پیرامون مجموعه جهانی تخت جمشید «بی‌اساس و غیرواقعی» است.
آیا می‌توان بر ویرانه‌های تاریخ خاورمیانه صلح ساخت؟
  آیا می‌توان بر ویرانه‌های تاریخ خاورمیانه صلح ساخت؟
ترامپ با شور و اعتماد تاجرانه‌اش وعدهٔ «سپیده‌دمی تاریخی برای خاورمیانه» داد، اما پشت این نمایش پرزرق‌وبرق، خلأ برنامه و آشفتگی عمیقی پنهان است.
تصاویر؛ بزرگ‌ترین موزه جهان با آثار یک کشور
  تصاویر؛ بزرگ‌ترین موزه جهان با آثار یک کشور
موزه بزرگ مصر که ساخت آن 18 سال به طول انجامید، عنوان «بزرگ‌ترین موزه جهان که تنها آثار یک کشور را به نمایش می‌گذارد» را به خود اختصاص داده است.
ماجرای دستگیری 2 عضو شورای‌ شهر کرمانشاه
  ماجرای دستگیری 2 عضو شورای‌ شهر کرمانشاه
دومین عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه که پیش‌تر متواری شده بود، با رصد و اقدام به‌موقع سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شد.
یارانه هشت میلیون ایرانی حذف شد
  یارانه هشت میلیون ایرانی حذف شد
رییس مرکز اطلاعات و رفاه ایرانیان اعلام کرد در سال جاری یارانه هشت میلیون نفر از افراد پردرآمد حذف شده است
راهنمای خرید فالوور اینستاگرام (از صفر تا صد)
  راهنمای خرید فالوور اینستاگرام (از صفر تا صد)
وکیل اولیای دم امیرمحمد خالقی: فعلاً خبری از رضایتِ قطعی نیست
  وکیل اولیای دم امیرمحمد خالقی: فعلاً خبری از رضایتِ قطعی نیست
اولیای دم شروطی داشتند که از بیان جزییات این شروط خودداری می‌کنم فقط باید بگویم که شرط‌ها مربوط به پرداخت دیه یا مالی نیست.
چگونه یارانه خود را از خانواده جدا کنیم؟
  چگونه یارانه خود را از خانواده جدا کنیم؟
افرادی که به دنبال جداسازی یارانه خود از خانواده‌ هستند باید در سامانه مدنظر درخواست خود را ثبت کنند
نعیمه نظام‌دوست: هیچ وقت این نگاه عجیب جواد عزتی رو فراموش نمی‌کنم!
  نعیمه نظام‌دوست: هیچ وقت این نگاه عجیب جواد عزتی رو فراموش نمی‌کنم!
بخش‌هایی از گفتگوی نعیمه نظام دوست درباره حضورش در سینما و فیلم هزارپا مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
شینا انصاری: سازمان برنامه باید اعلام کند که آیا بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه دارد؟
  شینا انصاری: سازمان برنامه باید اعلام کند که آیا بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه دارد؟
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهد که برای سال آینده بودجه‌ای برای احیای این دریاچه در نظر دارد یا خیر.
  پربیننده ترین اخبار       
  جزییات جدید از قتل زهرا قائمی: «علت اختلاف مالی نبود، چیز دیگری است»
  غائـله بوعـلی/ دانشجویان تازه‌وارد عراقی تصمیم به انصراف گرفته‌اند
  پیامد اشتباهات سریالی علیرضا بیرانوند؛ بفرمایید نیمکت!
  مازیار لرستانی: معشوقم همه چیزم را برد؛ خانه، ماشین و ... / نفرین کردم بچه‌اش مثل من شود!
  حکم اعدام قاتل امیرمحمد خالقی اجرا نشد/ اولیای دم دو ماه مهلت دادند
  تصاویر؛ حضور علی دایی در روز ملی اسپانیا در اقامتگاه سفیر
  جذاب‌ترین خودروهای وارداتی ویژه ایرانیان مقیم خارج
  حمله جمهوری اسلامی به شریعمتداری‌ها؛ اصحاب جهالت تاریکخانه‌
  راز قیمت پایین آپارتمان در چیتگر
  جزییات توقف اجرای قصاص قاتل امیرمحمد خالقی از زبان برادرش
  پارس نوآ؛ رونمایی سایپا از رقیب تارا و دنا‌
  سورن پلاس ضدگلوله رونمایی شد
  کشف بزرگ‌ترین ماهی جهان در اقیانوس آرام
  طعنه سفیر ایران به کوروش نامیدن ترامپ
  چرا مهدی طارمی در مهمترین روز عمرش خوشحال نبود؟
  ارکستر ضددیپلماسی/ درباره سکوت تندروها پس از اعلام مواضع نتانیاهو و ترامپ علیه برجام
  طرح و اقدامات ترامپ و هفت اکتبری دیگر؟!
  مرگ دردناک یک دانش‌آموز دیگر در مدسه/ خشونت یا استرس؟
  اختلاف نظر در کادر فنی پرسپولیس؛ تغییرات در راه است؟
  تفال به حافظ: گویند رمز عشق مگویید و مشنوید / مشکل حکایتیست که تقریر می‌کنند
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved