در میانه بحران تنوع در بازار خودروی ایران، سایپا با معرفی پارس نوآ تلاش کرده روحی تازه به محصولات اقتصادی خود بدمد. این خودرو، در ظاهر یک سدان خانوادگی ساده است، اما در واقع بازآفرینی پلتفرم قدیمی تندر 90 با رویکردی مدرن و بومی است. پارس نوآ را باید تلاشی دانست برای پیوند میان گذشته ای قابل اعتماد و آینده ای مقرون به صرفه. طراحی آشنا اما به سبک جدید در نگاه اول، چهره پارس نوآ حس آشنایی دارد؛ فرم کلی بدنه هنوز ریشه در طراحی تندر دارد، اما چراغ های باریک تر جلو، جلوپنجره کشیده تر و سپرهای عضلانی تر آن را از حالت محافظه کارانه خارج کرده اند. در عقب نیز چراغ های عمودی جای خود را به طرحی افقی و یکپارچه داده اند که یادآور زبان طراحی خودروهای جدید چینی است. کابین نسبت به گذشته دگرگون شده؛ نمایشگر لمسی 7 اینچی در مرکز داشبورد، غربیلک فرمان جدید و تریم دو رنگ، حس مدرن تری به فضای داخلی داده است. کیفیت پلاستیک ها هنوز در حد متوسط است، اما از نظر ارگونومی و چیدمان دکمه ها، پیشرفت قابل توجهی دیده می شود. پیشرانه و فنی؛ وفاداری به سادگی پارس نوآ با موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر معرفی شده که حدود 115 اسب بخار نیرو و 147 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. گیربکس دستی پنج سرعته روی نسخه پایه نصب شده و احتمال عرضه نسخه اتوماتیک در آینده نزدیک وجود دارد. این پیشرانه همان روح موتورهای قدیمی رنو را در خود دارد: ساده، کم مصرف و قابل اعتماد. شتاب صفر تا صد حدود 11 ثانیه تخمین زده می شود و مصرف سوخت ترکیبی بین 7 تا 8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمز ABS و توزیع نیروی ترمز EBD از امکانات استاندارد آن هستند. امکانات و رفاه؛ تلاش برای رقابت پارس نوآ برای اولین بار در این رده قیمتی امکاناتی مانند سنسور فشار باد تایرها، تهویه نیمه اتوماتیک، دوربین عقب و نمایشگر لمسی را ارائه می دهد. در نسخه های بالاتر احتمالاً سانروف و رینگ های آلومینیومی نیز به لیست افزوده می شود. در این سطح از بازار جایی میان شاهین و تارا همین امکانات می تواند مزیتی جدی باشد، به ویژه اگر کیفیت مونتاژ مطابق وعده های پارس خودرو باشد. بررسی بازار و قیمت شرکت سایپا با ارسال نامه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، قیمت پارس نوآ را از در کارخانه اعلام کرد. این خودرو با قیمت پایه 733 میلیون تومان در کارخانه به فروش خواهد رسید. با احتساب سایر پرداخت های قانونی که حدود 15 تا 20 درصد به بهای خودرو می افزایند، نرخ نهایی پارس نوآ حدود 861 میلیون تومان خواهد بود. پارس نوآ با این قیمت، رقیبی برای تارا دنده ای و دنا پلاس شش سرعته دنده ای ایران خودرو محسوب می شود. البته درحال حاضر قیمت پارس نوآ بسیار بیشتر از شاهین دنده ای تعیین شده است. این یعنی پارس نوآ دقیقاً در نقطه ای میان خودروهای اقتصادی و سدان های نیمه مدرن بازار قرار می گیرد؛ جایی که رقابت شدیدی میان شاهین سایپا و تارا ایران خودرو جریان دارد. می توان گفت، پارس نوآ خودرویی مدرن و جدید است و نه صرفاً احیای یک پلتفرم قدیمی. این محصول تلاشی است برای بازسازی اعتماد مصرف کننده به برند پارس خودرو و نشان دادن اینکه می توان با امکانات داخلی و سرمایه گذاری محدود، خودرویی نسبتاً مدرن تولید کرد. اگر وعده کنترل کیفیت و خدمات پس از فروش درست از آب درآید، پارس نوآ می تواند در بازار خودروهای زیر یک میلیارد تومان، نقشی مشابه تندر 90 در دهه قبل ایفا کند؛ ساده، مقاوم و با حدی از اصالت. اما اگر کیفیت قربانی تیراژ بالا شود، پارس نوآ هم به سرنوشت بسیاری از پروژه های نیمه نو ایرانی دچار خواهد شد؛ پر سروصدا در آغاز و خاموش در ادامه. |