فرارو- پارس نوا، که به عنوان نسخه ایرانیزه شده ال 90 (تندر 90) شناخته می شود، یکی از پروژه های داخلی سازی صنعت خودرو ایران است. به گزارش فرارو، این خودرو توسط شرکت پارس خودرو (زیرمجموعه گروه سایپا) توسعه یافته و بر پایه پلتفرم رنو لوگان ساخته شده. در ادامه، چند نکته جالب و مستند درباره تاریخچه، مشخصات و ویژگی های آن آورده شده است. 1. تاریخچه داخلی سازی پس از تحریم ها پروژه پارس نوا در پی خروج شرکت رنو از ایران در سال 1398 (به دلیل تحریم های آمریکا) آغاز شد. رنو که پیش از این با پارس خودرو همکاری داشت، کارشناسان خود را از خط تولید خارج کرد و این امر منجر به تعلیق تولید ال 90 شد. پارس خودرو با سرمایه گذاری حدود 1000 میلیارد تومان، پروژه داخلی سازی را کلید زد و خودرو را ابتدا با نام های P90 یا کادیلا معرفی کرد، اما در نهایت به پارس نوا تغییر نام داد. این نام برای بازار داخلی انتخاب شد، در حالی که کادیلا برای صادرات در نظر گرفته شده بود. 2. تغییرات طراحی ظاهری نسبت به ال 90 قدیمی پارس نوا بر اساس پلتفرم B0 رنو لوگان (نسل اول) ساخته شده، اما تغییرات ظاهری قابل توجهی دارد. در نمای جلو، چراغ ها، جلوپنجره و سپرها مدرن تر شده اند و المان های طراحی جدیدی اضافه شده است. در عقب نیز تغییرات شامل چراغ ها و سپر است، اما کابین داخلی شباهت زیادی به ال 90 دارد و تغییرات محدودی مانند دریچه های تهویه و داشبورد حفظ شده. این طراحی با استفاده از مهندسی معکوس و دانش داخلی انجام شده تا از کپی مستقیم جلوگیری شود. 3. موتور جدید ME16 و بهبود عملکرد یکی از نکات برجسته، استفاده از موتور ME16 (توسعه یافته توسط سایپا) است که بر اساس پیشرانه EC5 پژو الگوبرداری شده. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1600 سی سی، قدرتی بین 111 تا 115 اسب بخار و گشتاوری حدود 147 تا 150 نیوتن متر تولید می کند. نسبت به موتور K4M ال 90 قدیمی، بازدهی بالاتری دارد و استهلاک کمتری نشان می دهد. گیربکس اولیه 5 سرعته دستی است، اما برنامه هایی برای نسخه اتوماتیک وجود دارد. 4. امکانات ایمنی و رفاهی ارتقا یافته پارس نوا نسبت به نسل قبلی ال 90، در زمینه ایمنی و راحتی بهبود یافته. امکانات شامل فرمان هیدرولیک برقی، دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، دوربین و حسگر پارک عقب، نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع خودکار، حسگر فشار باد تایرها و ترمزهای دیسکی جلو است. این ویژگی ها آن را به گزینه ای رقابتی در کلاس سدان های اقتصادی تبدیل کرده. 5. وضعیت عرضه و قیمت این خودرو اخیراً در نمایشگاه خودرو تبریز (مهر 1404) رونمایی شد و تست درایو آن آغاز شده. فروش مشارکت در تولید از 22 مهر 1404 شروع می شود و تولید انبوه در سال 1404 برنامه ریزی شده. پارس نوا قرار است جایگزین ال 90 شود و با تمرکز بر کیفیت و دوام، متقاضیان زیادی در بازار داخلی جذب کند. نسخه نهایی آن در خیابان ها دیده شده و به زودی وارد بازار خواهد شد. شرکت سایپا روز سه شنبه، 22 مهرماه، قیمت پایه پارس نوآ را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت پایه خودرو پارس نوآ بدون احتساب مالیات، شماره گذاری و بیمه، 733 میلیون تومان تعیین شده است. |