در حالی که ما با حوصله منتظر رونمایی از لکسوس LFR بودیم، تویوتا با نوعی غافلگیری متفاوت همه را شگفت زده کرد. ابرخودرویی که از آن صحبت می کنیم هنوز در صحنه ظاهر نشده است، اما پخش زنده پر سروصدای تویوتا از ژاپن چند خودروی جالب را به نمایش گذاشت. در کنار مینی ون شش چرخ لکسوس LS و نسخه کوپه مرتفع سنچری، یک میهمان غیرمنتظره هم حضور داشت: کرولای جدید! ورود کرولای برقی یا هیبرید؟ به گزارش روزنامه ایران، اگرچه به صورت رسمی یک مدل مفهومی نامگذاری شده است، اما استفاده از آینه های جانبی معمولی این تصور را ایجاد می کند که فاصله چندانی تا مرحله تولید ندارد. نکته جالب تر اینجاست: وجود درپوش سوخت روی گلگیر جلو به وضوح نشان می دهد که با یک خودروی برقی (EV) سروکار داریم. از نظر فنی ممکن است هیبریدی قابل شارژ (Plug-in Hybrid) باشد، اما خب، این همان چیزی است که تویوتا پریوس برایش ساخته شده، درست است؟ هرچند عرضه نسخه برقی تقریباً قطعی به نظر می رسد، تصور آینده ای بدون کرولای مجهز به موتور احتراق داخلی دشوار است. در نهایت، این خودرو پرفروش ترین نام در تاریخ صنعت خودروسازی است و تویوتا با عرضه آن صرفاً به عنوان یک مدل برقی، در واقع به خودش لطمه می زند. با توجه به بدبینی دیرینه این شرکت نسبت به اینکه خودروهای برقی روزی بتوانند کاملاً جایگزین مدل های سنتی شوند، به نظر می رسد نسخه مجهز به موتور درون سوز هنوز سال های زیادی عمر خواهد داشت. حدس و گمان ها درباره تویوتا کرولای برقی در حال حاضر، تویوتا جزییات بیشتری را فاش نکرده و تنها کاری که از دست ما برمی آید، حدس و گمان است. یکی از احتمالات این است که نسخه برقی کرولا در کنار مدلی تقریباً مشابه با موتور بنزینی عرضه شود درست مانند رویکرد جدید لکسوس ES که چه در نسخه هیبریدی و چه در نسخه برقی، ظاهر تقریباً یکسانی دارد. از سوی دیگر، ممکن است تویوتا این کرولای جسور و آینده نگر را در کنار یک مدل متعارف تر با موتور احتراق داخلی (ICE) عرضه کند. نسل فعلی از نظر طراحی رویکردی محافظه کارانه دارد، در حالی که این مدل مفهومی بسیار جسورانه تر و مدرن تر ظاهر شده است. از جزییات شاخص طراحی آن می توان به چراغ های روشنایی روز با طرح پیکسلی، اسپویلر داک تیل (دم اردکی) و خط شانه ای که در نزدیکی ستون A به سمت پایین شیب پیدا می کند اشاره کرد. کاپوت کوتاه خودرو نشان می دهد که احتمالاً از یک پلتفرم اختصاصی مخصوص خودروهای برقی استفاده می کند. با این حال، تویوتا اخیراً از موتور چهارسیلندر فوق فشرده جدیدی سخن گفته که ممکن است در زیر کاپوت این مدل هم جا بگیرد، بنابراین هنوز مشخص نیست که این خودرو صرفاً برقی است یا خیر. در هر صورت، زبان طراحی جدید کرولا به روشنی از جهتی تازه و چشمگیر در مسیر این مدل خبر می دهد؛ مسیری که پس از دهه ها محافظه کاری، چهره کرولا را متحول می کند. رونمایی کامل این خودرو قرار است در نمایشگاه خودرو و نیرو محرکه ژاپن 2025 (Japan Mobility Show 2025) انجام شود؛ رویدادی که در تاریخ 29 اکتبر و در اولین روز ویژه رسانه ها درهای خود را خواهد گشود. |