صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
دوشنبه، 21 مهر 1404 - 13:51   
 آخرین خبرها
  با این فناوری جدید، 30 کیلومتر بدون خستگی راه بروید!
  معرفی بهترین نویسندگان ایرانی: از صادق هدایت تا محمود دولت آبادی
  آیا ماءالشعیر غیرالکلی برای کبد چرب مضر است؟/ میزان واقعی الکل در نوشیدنی‌های بدون الکل
  قوی‌ترین ماهیچه‌ بدن انسان کدام است؟
  پشت‌پرده فروش آپارتمان با قیمت متری 20 میلیون در تهران
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47632صفحه نخست » اخبار مهمدوشنبه، 21 مهر 1404 - 11:55

نقد و بررسی «ترون: آرس»: درخشش هوش مصنوعی و جلوه‌های نئونی را ببینید!


بیش از چهار دهه پس از تولد جهان دیجیتال «ترون»، فیلم جدید می‌کوشد نبرد میان انسان و هوش مصنوعی را در دنیایی آشنا بازگو کند.

فرارو- سومین فیلم از مجموعه ی ترون با تمرکز بر هوش مصنوعی و جلوه های نئونی، در حالی سرگرم کننده تر از قسمت دوم است که همچنان بیش از معنا و منطق، به زیبایی بصری و درخشش تکنولوژیک تکیه دارد.

به نقل از نیویورک تایمز، در نخستین فیلم ترون که بیش از 43 سال پیش اکران شد، یکی از شخصیت ها با طعنه می گوید: کامپیوترها هنوز نمی توانند به تنهایی فکر کنند، اما به زودی خواهند توانست. چه اتفاق بزرگی! ماشین ها شروع می کنند به فکر کردن و مردم دست از فکر برمی دارند! اکنون، در جهانی که هوش مصنوعی به بخشی از واقعیت روزمره تبدیل شده است، سومین قسمت این مجموعه نیز بازگشته تا این ایده را دوباره بیازماید.

فیلم جدید با عنوان ترون: آرس به کارگردانی یواخیم رونینگ و بر اساس فیلمنامه ای از جسی ویگوتو، سومین اثر از این مجموعه است و در حالی که برخلاف دو قسمت پیشین دیگر نامی از خود ترون در آن نمی آید، همچنان به موضوع آشنای هوش مصنوعی می پردازد.

فیلم اصلی ترون در سال 1982 روایتگر داستان کوین فلین (با بازی جف بریجز) بود؛ نابغه ای در زمینه ی هک و طراحی بازی های رایانه ای که ناخواسته وارد دنیای دیجیتالی کامپیوتر خود می شود و در آن جا باید با برنامه ای شرور و خودآگاه به نام مستر کنترل پروگرم مبارزه کند تا بتواند از این جهان مجازی بگریزد. فیلم نخست، به دلیل جلوه های ویژه ی چشم گیر و خلق جهانی سایبرپانکی بی سابقه، به اثری کلاسیک و محبوب در میان دوستداران فناوری بدل شد و بعدها الهام بخش مجموعه ای از بازی ها و محصولات فرهنگی دیگر شد.

دنباله ی این فیلم، ترون: آرس (2010) چندان ماندگار نبود و بسیاری از مخاطبان حتی به یاد نمی آورند که آن را دیده اند؛ از جمله نویسنده ی مقاله که در بازبینی اخیرش نیمه راه متوجه شد قبلاً فیلم را دیده است! ترون: آرس نیز عملاً این قسمت را نادیده می گیرد، پس تماشاگر هم می تواند چنین کند. تنها نکته ی مرتبط آن است که پسر کوین، سم فلین، برای یافتن پدر گمشده اش وارد شبکه شد و او را در هیبت یک استاد زِنِ دل زده در گوشه ای از جهان دیجیتال یافت؛ سپس سم به دنیای واقعی بازگشت تا اداره ی شرکت پدرش، انکام، را بر عهده گیرد.

در زمان حال، شرکت انکام همچنان بازی های فلین را تولید می کند، اما سم مدت هاست از مدیریت کناره گرفته است. در آغاز فیلم، یک مونتاژ سریع خبری نشان می دهد که اکنون ریاست انکام به عهده ی ایو کیم (با بازی گرتا لی) است. او در کنار مدیریت شرکت، در جست وجوی چیزی به نام کُد ماندگاری است؛ کدی که باور دارد فلین آن را بر جای گذاشته و خواهر فقیدش، تس، نیز پیش از مرگ آن را یافته بود.

در این میان، رقیب اصلی انکام، شرکت دیلینگر سیستمز، با مدیریت جولیان دیلینگر (ایوان پیترز)، نوه ی همان اد دیلینگر معروف، دشمن قدیمی خانواده ی فلین، وارد میدان می شود. جولیان به گونه ای ژنتیکی برای نقش منفی ساخته شده است و با وجود هشدارهای مکرر مادر خردمندش (گیلیان اندرسون)، نقشه ای خطرناک در سر دارد؛ نقشه ای که می تواند هم ثروت عظیمی برای شرکتش به ارمغان آورد و هم شاید سیاره ی زمین را نابود کند، به ویژه اگر او موفق شود به آن قطعه از کُد ماندگاری دست یابد.

طرح او به گونه ای اغراق آمیز پیچیده است، اما به هرحال ما در جهان ترون هستیم. درون شبکه ی دیجیتال دیلینگر، جولیان مجموعه ای از برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده که از یک سو نگهبانان امنیت شرکت هستند و از سوی دیگر می توانند به سربازانی ابرانسانی تبدیل شوند. او که همچون بسیاری از کارآفرینان وسواس گونه ی حوزه ی فناوری، شیفته ی تمدن های باستانی است، برای این برنامه ها نام هایی اسطوره ای برگزیده است:کایوس (کمرون موناگان)، آتنا (جودی ترنر-اسمیت) و البته آرس(جرد لتو).

پس از خلق این موجودات دیجیتالی در درون شبکه، جولیان از طریق رابطی شبیه صفحه ی فرمان با آن ها ارتباط می گیرد؛ اما در دید آن ها، چهره ای عظیم و افسونگر چون جادوگر اُز ظاهر می شود. سپس آن ها را با پرتو لیزر به دنیای واقعی پرتاب می کند تا در قالب های مادی بازسازی شوند؛ دنیایی که او و همفکرانش آن را میت اسپیس می نامند.

البته در این طرح نقاط ضعف بسیاری وجود دارد. برای مثال، تمام موجودات منتقل شده تنها 29 دقیقه دوام می آورند و پس از آن متلاشی می شوند. هرچند قابل بازسازی اند، که برای سربازان ایده ی بدی نیست، اما به نظر می رسد تعدادشان بسیار محدود است و ارتشی از آن ها ساخته نمی شود. از سوی دیگر، این رفت و برگشت مداوم میان دو جهان، با وجود فناوری هایی چون چاپگرهای سه بعدی یا تراشه های برنامه پذیر، بیش از حد پیچیده به نظر می رسد.

اما در نهایت چه اهمیتی دارد؟ آوردن منطق به فیلمی از مجموعه ی ترون مانند بردن قاشق چای خوری به میدان تیراندازی است. داستان از همین جا اوج می گیرد و به نوعی بازتابی از مسئله ی همیشگی هوش مصنوعی و پرسش بنیادین آن است: چه چیزی انسان را انسانی می کند؟ بیشتر فیلم هایی که به هوش مصنوعی می پردازند سرانجام به همین پرسش می رسند، و پاسخ ها معمولاً در مفاهیمی چون عشق، فناپذیری، خطاپذیری یا خلاقیت خلاصه می شوند؛ ارزش هایی انسانی که یادآوری شان همواره خوشایند است.

فیلم جدید نیز با همان زیبایی شناسی تکنو-صنعتی و آینده گرایانه ی آثار پیشین ساخته شده است. موسیقی متن آن توسط گروه ناین اینچ نیلز (ترنت رزنر و آتیکوس راس، که در میان تهیه کنندگان اجرایی نیز حضور دارند) ساخته شده و صحنه های اکشن در فضایی تاریک با خطوط نئون درخشان به تصویر کشیده می شوند. افزون بر این، اشاره هایی دلپذیر به فضای دهه ی 1980 در آن به چشم می خورد که یادآور فیلم نخست است.

درحالی که جرد لتو همچنان سطحی از کاریزما نزدیک به صفر را ارائه می دهد،ایوان پیترز با انرژی متعادل و ترکیبی از شر مطلق و غرور جوانی، در نقش خود درخشان ظاهر می شود. در مقایسه با دو فیلم قبلی، این قسمت هرچند جذابیت ساده و نوجوان پسند نسخه ی 1982 را ندارد، اما از لگسی سرگرم کننده تر و از همه مهم تر قابل فهم تر است.

نگاهی به مجموعه ی ترون در طول چهار دهه ی گذشته، تصویری جالب از تحول نگاه هالیوود به هوش مصنوعی ارائه می دهد. همان جمله ی ابتدایی فیلم نخست شاید بهترین خلاصه ی این نگرش باشد: افزایش ماشین های فکرکننده سبب می شود انسان ها به تدریج قدرت تفکر انتقادی خود را کنار بگذارند. بااین حال، خود فیلم چندان به این بُعد نپرداخت و دنباله های بعدی نیز علاقه ای به آن نشان ندادند. مانند بسیاری از آثار علمی تخیلی دیگر تهدید اصلی در این آثار، برنامه هایی هستند که صرفاً دستور می گیرند و خطرشان در استفاده ی نظامی یا خشونت آمیز از آن هاست.

بی تردید چنین کاربردهایی از هوش مصنوعی، چه در جهان واقعی و چه در سینما، ترسناک و نگران کننده اند. اما نکته ی جالب این است که هنوز هیچ فیلمی به درستی سراغ نوعی از هوش مصنوعی که ما امروز با آن سروکار داریم، نرفته است: مدل های زبانی بزرگ مانند چت جی پی تی که در واقع نه می اندیشند، نه می خوانند و نه درک می کنند، بلکه صرفاً به نیاز انسان پاسخ می دهند. مرگ های ناشی از استفاده ی نادرست از این ابزارها نه از خشونت آن ها، بلکه از ماهیت خدمتکارانه و فریبنده شان سرچشمه می گیرد. خطر اصلی هوش مصنوعی در عصر حاضر، در اغواگری آن برای بی نیاز کردن ما از فکر کردن نهفته است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
معرفی بهترین نویسندگان ایرانی: از صادق هدایت تا محمود دولت آبادی
  معرفی بهترین نویسندگان ایرانی: از صادق هدایت تا محمود دولت آبادی
نویسندگان ایرانی با خلق آثار ماندگار، نه‌تنها زبان فارسی را زنده نگه داشته‌اند، بلکه به ادبیات جهانی نیز سهمی مهم بخشیده‌اند می‌توان گفت در دوره معاصر،
آیا ماءالشعیر غیرالکلی برای کبد چرب مضر است؟/ میزان واقعی الکل در نوشیدنی‌های بدون الکل
  آیا ماءالشعیر غیرالکلی برای کبد چرب مضر است؟/ میزان واقعی الکل در نوشیدنی‌های بدون الکل
به گفته یک متخصص تغذیه، بیشتر نوشیدنی‌های کم‌ الکل یا بدون الکل حتی آن‌هایی که با عناوینی نظیر «صفر درصد الکل» تبلیغ می‌شوند، ممکن است حاوی مقادیر بسیار کم الکل باشند و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده که هیچ سطحی از مصرف الکل برای کبد بی‌خطر محسوب نمی‌شود.
قوی‌ترین ماهیچه‌ بدن انسان کدام است؟
  قوی‌ترین ماهیچه‌ بدن انسان کدام است؟
بدن انسان بیش از 600 ماهیچه دارد، و این پرسش که «قوی‌ترین ماهیچه کدام است؟» پاسخی یک‌خطی ندارد. از آنجا که مفهوم «قدرت» می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد،
بشنوید: حافظ خوانی دلنشین شمس لنگرودی
  بشنوید: حافظ خوانی دلنشین شمس لنگرودی
شمس لنگرودی غزلی از حافظ را به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر خواند.
چهره جدید رنوکویید، خودرویی که می خواست جای پراید را بگیرد
  چهره جدید رنوکویید، خودرویی که می خواست جای پراید را بگیرد
رنو کویید، هاچ‌بک ارزان‌قیمت که قرار بود جای پراید شود، حالا در نسخه برقی با طراحی تازه و امکانات لوکس در آمریکای لاتین عرضه شد.
وزارت جنگ آمریکا آیفون را تأیید نمی‌کند!
  وزارت جنگ آمریکا آیفون را تأیید نمی‌کند!
گوگل پیکسل رسماً از سوی وزارت جنگ آمریکا تأیید شد. این تصمیم می‌تواند سلطه اپل در نهادهای دولتی را به چالش بکشد.
پشت پرده تصمیم اسراییل/ چرا «نتانیاهو» در اجلاس شرم الشیخ شرکت نمی‌کند؟
  پشت پرده تصمیم اسراییل/ چرا «نتانیاهو» در اجلاس شرم الشیخ شرکت نمی‌کند؟
نتانیاهو معمولاً هیچ فرصتی برای مناسبات عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی را از دست نمی‌دهد؛ بنابراین این غیبتِ ظاهراً برنامه‌ریزی‌شده پرسش‌برانگیز است،
این 5 فرآورده غذایی غیرمجاز است
  این 5 فرآورده غذایی غیرمجاز است
سازمان غذا و دارو از فاقد مجوز بهداشتی بودن 5 فرآورده غذایی خبر داد.
بجای صلح نوبل، کبوتر صلح به ترامپ رسید!
  بجای صلح نوبل، کبوتر صلح به ترامپ رسید!
در جریان سفر ترامپ به اسراییل، نتانیاهو به ترامپ کبوتر صلح داد.
علیرضا بیرانوند کجاست؟
  علیرضا بیرانوند کجاست؟
درباره سیر نزولی علیرضا بیرانوند بیش از یک سال است هشدار داده می‌شود
درویش برای هاشمیان شمشیر را از رو بست
  درویش برای هاشمیان شمشیر را از رو بست
رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس تصمیم دارد برای وحید هاشمیان بازیکن نگیرد.
سخنی با آنجلینا جولی / شکر خدا فقط ما درگیر مشکل مالی نیستیم
  سخنی با آنجلینا جولی / شکر خدا فقط ما درگیر مشکل مالی نیستیم
شکر خدا امروز فهمیدیم که فقط ما نیستیم که این روزها درگیر مشکل مالی هستیم. طبق اخباری که آمده، خانم آنجلینا جولی که یک زمانی برای خودش یک پا آنا دِ آرماس بود،
  پربیننده ترین اخبار       
  جزییات حمله تروریستی به خودرو مهندسان در سیستان و بلوچستان
  سفر به مقصد مرگ
  آئودی A3 L؛ سدان جدید آلمانی در ایران
  سلاح جدید روسیه دفاع موشکی جهان را به چالش می‌کشد
  بزرگ‌ترین هواپیمای جهان که جنگنده و هلی‌کوپتر را یک‌جا می‌بلعد!
  عباس عبدی: جناب آقای پزشکیان! این یک اشتباه عادی نیست، این یک دروغ نظام‌مند است
  10 خودروی شاسی‌بلندی که مرگ ندارند!
  پیشنهاد سوپرنجومی الهلال به لامین یامال!
  هادی چوپان دل مردم را برد
  وانت ساینا هم ساخته شد
  تانزانیا به آینده فکر میکند، قلعه‌نویی به امروز
  پرواز 163؛ بدترین سانحه در تاریخ هوانوردی/ داستان هواپیمایی که بی‌سرنشین به زمین نشست//
  پروژه ناموفق دارا و سارا/ بازار اسباب‌بازی در چنبره قاچاق
  پشت صحنه فیلم قاتل و وحشی / کاظم سیاحی فیلم توقیفی را منتشر کرد
  توصیف جالب توجه امان الله قرایی از تهران
  می‌برد سودای چشم مستش از راهم دگر / از کجا پیدا شد این سودای ناگاهم دگر؟
  این بازیکن تیم ملی فقط به درد کی‌روش می‌خورد!
  سخنی با آنجلینا جولی / شکر خدا فقط ما درگیر مشکل مالی نیستیم
  پاشیدن رنگ قرمز روی نقاشی کریستف کلمب در اسپانیا
  مهاجم استقلال دیدار مقابل مس را از دست داد
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved