با احداث تراموا در تهران مخالفم ؛ این را رییس شورای شهر تهران، مهدی چمران، دیروز در شورای شهر گفت. به گزارش فارس، مدیرعامل اتوبوسرانی شهر تهران، احمد قیومی، هم ساعتی پیش اعلام کرده است که اصلاً قصد خرید تراموا نداریم و برنامه چیز دیگری است. این در حالی است که پیش از این وعده ورود تراموا به تهران داده شده بود و مردادماه امسال هم گفته بودند که تراموا به زودی به تهران می آید. اسفند سال گذشته هم دو رام تراموای چینی در خیابان های تهران تست شد و به گفته مدیران شهری، نتایج کار خوب بود اما برخی از اعضای شورای شهر تاکید داشتند که باید دوباره تست انجام شود. امروز (دوشنبه 21 مهرماه) مدیرعامل اتوبوسرانی گفت که به زودی به جای تراموا قرارداد 75 دستگاه متروباس سه کابینه 26 متری که 7 در دارد و سه برابر بی آرتی های فعلی ظرفیت جابه جایی دارد، را با چین برای ورود به خطوط پرسرعت تهران می بندیم تا میزان جابه جایی مسافر در تهران بالا رود. طبق آخرین آمار، روزانه حدود 1.8 میلیون نفر توسط 7 خط بی آرتی در تهران جابه جا می شوند و همچنین از هر دو اتوبوس موجود در این خطوط، یکی فرسوده است. کارشناس شهری بابک رمضانیان می گوید که برای رفع مشکل نیازی به واردات اتوبوس جدید نیست و نباید ارز کشور را صرف این کارها کرد و با نوسازی هم کار پیش می رود. در مقابل، کارشناس ترافیک یاسر حسینی پور می گوید که نوسازی هم انجام شده، اما میزان مسافران زیاد است و تعداد اتوبوس ها کم و با خرید اتوبوس هایی که با حجم بالامسافر جابه جا می کنند مثل متروباس (اتوبوس سه کابین) و اتوبوس هاس برقی می توان در ساعات پیک، تعداد زیادی مسافر را بدون ایجاد آلودگی هوا جابه جا کرد. کارشناسان معتقدند برای حل مشکل فرسودگی و کمبود ناوگان بی آرتی تهران، نوسازی مرحله ای اتوبوس های موجود انجام و هم زمان ناوگان جدیدی شامل متروباس های سه کابین و اتوبوس های برقی برای مسیرهای پرتردد وارد خطوط شود. همچنین استفاده از سامانه های هوشمند مدیریت تردد، یکپارچه ساز اتوبوس و مترو، و تقویت بخش خصوصی از طریق وام و قراردادهای مشارکتی می تواند به افزایش ظرفیت جابه جایی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی کمک کند. |