بازار خودرو در ایران این روزها با دو چالش مهم دست و پنجه نرم می کند: کمبود قطعات یدکی و نارضایتی مشتریان از خدمات پس از فروش. این موضوع نه تنها روند تعمیر و نگهداری خودروها را دشوار کرده، بلکه بسیاری از مصرف کنندگان را به فکر جایگزین کردن خودرو یا صرف هزینه های سنگین خارج از شبکه خدمات رسمی انداخته است. به گزارش ایران، بازار خودروی ایران در سال های اخیر با کمبود جدی قطعات یدکی مواجه شده است. تحریم ها و محدودیت های ارزی، واردات قطعات اصلی را با مشکل روبه رو کرده و تولید داخل هنوز نتوانسته است تمام نیاز بازار را پوشش دهد. برای مثال، قطعات یدکی خودروهای خارجی مانند پژو 2008 و هیوندای النترا به ندرت در نمایندگی ها موجود است و بسیاری از مشتریان ناچار به خرید نمونه های غیررسمی یا گران قیمت از بازار آزاد شده اند. بررسی ها نشان می دهد، برخی قطعات مانند دیسک و صفحه کلاچ خودروهای وارداتی گاهی تا دو برابر قیمت رسمی کارخانه فروخته می شود. شرکت های خودروسازی داخلی نیز با مشکلات تأمین قطعات مواجه هستند. تأمین قطعات مهم مانند جلوبندی، دیسک و صفحه کلاچ خودروهای تولیدی گاهی چند هفته تا چند ماه به تأخیر می افتد. یکی از دارندگان محصولات داخلی در تهران می گوید: خودروی من دچار مشکل تعلیق شد و پس از دو هفته پیگیری، نمایندگی گفت قطعه موجود نیست. مجبور شدم از بازار آزاد با سه برابر قیمت بخرم. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، بخش زیادی از این مشکل به تولید قطعات یدکی با کیفیت پایین و نبود قطعات استاندارد داخلی بازمی گردد. بسیاری از قطعات موجود در بازار داخلی، از لحاظ دوام و کیفیت با نمونه های اصلی وارداتی قابل مقایسه نیستند، که باعث نارضایتی مشتریان و افزایش هزینه تعمیرات می شود. ضعف خدمات پس از فروش، مشکل دیگر بازار خودرو است. بسیاری از مشتریان با پاسخ هایی مانند قطعه موجود نیست یا حداقل دو هفته زمان می برد مواجه می شوند. نبود شفافیت در قیمت گذاری و توزیع قطعات، اعتماد مشتریان را کاهش داده و باعث شده بسیاری به سمت تعمیرکاران آزاد و بازار غیررسمی روی بیاورند، جایی که اصالت و کیفیت قطعات تضمینی ندارد. یک کارشناس حوزه خودرو می گوید: تا زمانی که شبکه خدمات پس از فروش حرفه ای شکل نگیرد، مشتریان مجبورند هزینه های بالاتر و ریسک استفاده از قطعات نامطمئن را بپذیرند. در کشورهای پیشرفته، شرکت های خودروسازی با ایجاد شبکه گسترده خدمات و انبار قطعات، توانسته اند زمان دسترسی مشتریان به قطعات یدکی را به حداقل برسانند. کارشناسان معتقدند، پیاده سازی چنین سیستم هایی در ایران می تواند بسیاری از مشکلات کمبود قطعات و نارضایتی مشتریان را کاهش دهد. افزایش تولید داخلی قطعات با کیفیت استاندارد، تسهیل واردات، شفاف سازی قیمت ها، بهبود خدمات پس از فروش و ایجاد سیستم آنلاین پیگیری قطعات، راه حل بحران فعلی است. تا زمانی که سیاست ها و ساختار توزیع اصلاح نشود، مشتریان همچنان با نارضایتی، هزینه های اضافی و تجربه منفی مواجه خواهند شد و در تصمیم گیری برای خرید خودروهای داخلی یا خارجی دچار تردید می شوند. |