فرارو- قیمت خودرو در بازار آزاد می تواند مهمترین دلیل برای بالارفتن تب خریدوفروش معاملات اقساطی باشد. به گزارش فرارو؛ ارزان ترین سواری های بازار حالا بالای 600 میلیون قیمت دارند و بخشی از مصرف کننده های واقعی به جای خرید نقدی چاره ای جز خرید اقساطی پیدا نمی کنند. ایران خودرو و سایپا از نیمه دوم دهه 90 و به خاطر گپ قابل توجه عرضه و تقاضا تمایلی به فروش اقساطی نشان نمی دهند اما مونتاژکاران برای حفظ جایگاهشان در بازار نسبت فروش اقساطی خودرو رقابت می کنند. چرا خرید اقساطی خودرو افزایش پیدا کرد؟ خودروهای میلیاردی ایرانی از تعداد انگشتان یک دست فراتر رفته است. ری را که از سوی ایران خودرو تولید می شود، گران ترین سواری داخلی لقب دارد و در بازار آزاد بین یک میلیارد و 700 تا یک میلیارد و 800 میلیون ارزش پیدا کرده است. قیمت شاهین پلاس سایپا در بازار آزاد به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتومات تیپ 2 و 4 نیز بالای یک میلیارد قیمت دارند و به تازگی تیپ EF7 بنزینی سورن پلاس را بالای یک میلیارد به خریداران پیشنهاد می دهند. 207 اتوماتیک هم در دسته دنا پلاس اتومات و تارا اتومات قرار دارد. از یک طرف دیگر کف قیمت خودرو صفرکیلومتر در بازار آزاد از مرز 600 میلیون عبور کرده و بابت شاهین دنده ای و ساینا دنده ای بین 610 تا 630 میلیون طلب می کنند. خرید اقساطی خودرو به خاطر همین ارقامی که در بازار اعلام می شود، اهمیت پیدا می کند. شیوه فروش خودرو اقساطی توسط خودروسازان فروش اقساطی خودرو توسط خودروسازان داخلی تقریبا از یک دهه قبل متوقف شده است. افزایش حجم تقاضا در بازار و کاهش عرضه از سوی خودروسازان، بساط فروش اقساطی خودرو را به هم زد و هر از گاهی هم بابت تبلیغات فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا هشدار داده می شود. ایران خودرو و سایپا در سال های اخیر فروش اقساطی نداشتند و این مدل عرضه خودرو از سال 1401 به این طرف فقط محدود به مونتاژکاران می شود. بهمن موتور، کرمان موتور، مدیران خودرو و بقیه مونتاژکاران نیز برای عقب نماندن از رقبا و حفظ جایگاه بازار اقدام به فروش اقساطی ماشین های چینی می کنند و این وسط برخی از شرکت ها و نمایندگی های خصوصی حاضر به عرضه اقساطی خودروهای داخلی هستند. قیمت خودرو اقساطی چقدر است؟ خرید اقساطی خودرو مثل هر کالا دیگری، قیمت تمام شده را برای خریدار بالا می برد. کرمان موتور در مهر امسال اقدام به فروش اقساطی KMC SR3 کرد. محصولی که جانشین جک S3 محسوب می شود و از طرف خود کرمان موتور به شکل نقدی معادل یک میلیارد و 620 میلیون به فروش می رسد. فروش اقساطی KMC SR3 اما به شکلی است که مثلا خریدار در مرحله پیش پرداخت، یک میلیارد و 100 میلیون به حساب کرمان موتور واریز می کند. چهار مرحله پرداخت دیگر نیز هر سه ماه یکبار با اقساط 150 میلیون تومانی طی می شود. خریدار به این ترتیب بعد یک سال یک میلیارد و 700 میلیون برای خرید ماشینی که یک میلیارد و 620 میلیون قیمت دارد، هزینه می کند. فروش اقساطی خودروهای داخلی توسط شرکت ها خصوصی انجام می شود. یکی از همین شرکت ها کوییک S مدل 1403 را با پیش پرداخت تقریبا 158 میلیونی به شکل قسطی می فروشد. خریدار باید سه ماه بعد در مرحله دوم رقمی نزدیک 86 میلیون تومان دیگر بپردازد. از اینجا به بعد طی 12 تا 60 ماه واریز اقساط ماهانه کلید می خورد و اقساط هر ماه بسته به انتخاب دوره بازپرداخت بین هشت میلیون و 800 هزار تومان تا 28 میلیون تومان متغیر خواهد بود. |