تارا توربو نسخه جدیدی از سری محصولات تارا است که به دلیل بهره مندی از موتور EFP به عنوان قوی ترین سدان ملی شناخته می شود. به گزارش آخرین خودرو، تارا سدان ملی ایران خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو 301 به عنوان یک محصول جدید شناخته شد. خودرویی که در ابتدا با نسخه دنده ای V1 به بازار آمد و پس از آن نسخه اتوماتیک آن با نام V4 عرضه شد. اما همواره دو مشکل بزرگ در این سدان ایران خودرو دیده می شد که یکی از آنها ضعف در قوای محرکه و عدم وجود قدرت راضی کننده بوده و دیگری مربوط به عملکرد نه چندان خوب سیستم تهویه است. اما مدتی می شود شرکت ایران خودرو از نسخه جدیدی از تارا با نام تارا V4 توربو رونمایی کرده که به دلیل استفاده از موتور EFP، این خودرو به قوی ترین سدان ملی تبدیل شده و می تواند برای مشتری ایرانی گزینه مناسب تری باشد. بد نیست بدانید که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز 1404 به نمایش درآمد و اکنون در بیست و نهمین نمایشگاه خودروی تبریز نیز حضور دارد و علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند. طراحی کلی قوی ترین سدان ملی  پیش از هر چیز باید اشاره کرد که در ظاهر تارا V4 توربو نمی توان تفاوت خاصی را با تارا V4 دید. یعنی عملا همان طراحی مختص تارا را داریم که پیش از این هم در نسخه های مختلف این سدان ملی دیده می شد. چراغ های جلو کشیده هستند و خطوط طولی روی کاپوت باعث شده تا دماغه این سدان کمی کشیده به نظر برسد. در بخش نیز همچنان عقب چراغ های به هم پیوسته را داریم که باعث می شود این سدان پهن تر به نظر برسد.خوشبختانه طرح به کار رفته در چراغ ها از نمونه اصلاح شده در تیپ های V1 پلاس و V4 است و همین باعث می شود طراحی بخش عقب راضی کننده تر باشد. در بخش طراحی کابین قوی تری سدان ملی، تفاوت و یا ارتقا خاصی را نسبت به دیگر نسخه های تارا شاهد نیستیم. به طور کلی سبک طراحی داخل کابین تارا، سبکی عامه پسند است و نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی، سبک طراحی بروزتری را از خود به نمایش می گذارد. از طرفی کابین تارا توربو به دلیل بهره مندی از فاصله محوری 2652 میلی متری، فضای به نسبت خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد و به همین دلیل می تواند برای استفاده خانوادگی مناسب تر باشد. مشخصات فنی تارا توربو همانطور که گفته شد پیشرانه مورد استفاده در قوی ترین سدان ملی همان پیشرانه ای است که قبلا در محصولات نظیر ری را استفاده شده است. در واقع این پیشرانه یک موتور بنزینی 1.65 لیتری توربوشارژ است که می تواند نهایت قدرت 160 اسب بخار و گشتاور نهایی 240 نیوتن متر را تولید کند. با اینکه این پیشرانه به لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری با موتور EF7 توربو دارد اما به دلیل بهره مندی از سیستم Dual VVTI و برخی تغییرات مهندسی، بازدهی بالاتری داشته و شتاب بهتری را از خود به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که جعبه دنده استفاده شده در این نسخه تارا از نوع 6 سرعته AT که از فناوری نسل هفتم بهره مند است و توسط شرکت DAE تامین می شود. نکته مثبت دیگری که در تارا توربو می توان مشاهده کرد مصرف سوخت به نسبت خوب آن است. با توجه به پیشرانه مورد استفاده در این خودرو، نسخه توربو تارا می تواند مصرف سوخت میانگین حدودی 7.5 لیتر را به ازای هر 100 کیلومتر از خود به نمایش می گذارد که در میان خودرو های تولید داخل عدد خوبی به حساب می آید.  امکانات ایمنی و رفاهی قوی ترین سدان ملی باید بگوییم که تارا توربو به عنوان قوی ترین سدان ملی در بخش آپشن و امکانات تغییرات چندانی نسبت به نسخه های قبلی نداشته و همچنان امکاناتی نظیر؛ 4 کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، سنسور باران، سانروف برقی، استارت دکمه ای، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی 6 حالته برقی راننده، پشتی برقی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی های جلو، آینه الکتروکرومیک، آینه های تاشو برقی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب با خطوط پویای پارک، بازشوی درِ صندوق عقب با سنسور حرکتی پا، زیر آرنجی ردیف عقب، چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، سنسور پایش باد تایرها و… در آن دیده می شود. البته ناگفته نماند که سیستم تهویه این خودرو تقویت شده و عملکرد مناسب تری را از خود به نمایش می گذارد. |