شرق هرمزگان همواره با حوادثی نظیر تصادف با سوخت بر ها و شتر های سرگردان خبرساز می شود، بی شک پس از سوختبر ها، شتر ها رتبه دوم بروز حوادث جاده ای به خود اختصاص می دهند، عاملی که در روز های اخیر جان 3 جوان سیریکی را گرفت. به گزارش فارس، در مواجه با این موضوع اولین پرسشی که مطرح میشود این است این است که چرا برای ساماندهی شتر هایی که در دو سال گذشته بیش از 60 جان را گرفتند اقدامی جدی صورت نمی گیرد. اخیرا در جاسک اقداماتی نظیر نصب شبرنگ، و توقیف یازده شتر صورت گرفته است اما جاده های شرق استان همچنان جولانگاه شتر های سرگردان و حادثه آفرین است! در استان کرمان از سال گذشته توقیف شترهای سرگردان عملی شد اما راهیان شرق هرمزگان همچنان با خطر برخورد به شتر رو به رو هستند. به تازگی در جاسک جوان دیگری بر اثر برخورد با شتر درگذشت. عبدالله برهان زهی فعال رسانه جاسکی در این باره در یادداشتی نوشت: در روزهای اخیر، بار دیگر تصادف یک خودرو با شتر سرگردان در جاده های شهرستان جاسک، جان چند شهروند بی گناه را گرفت؛ حادثه ای تلخ که سال هاست در این محور تکرار می شود، اما هنوز راه حل مؤثری برای آن اندیشیده نشده است. این حوادث، که به یکی از معضلات همیشگی جاده های جنوب کشور تبدیل شده، خانواده های بسیاری را داغدار کرده است. فعالان اجتماعی و مردم منطقه خواستار ورود جدی دستگاه های مسئول و اجرای تدابیر قاطع برای جلوگیری از تکرار حوادث هستند. وقت آن رسیده است که با تصمیمی عقلانی و فوری، جاده های جاسک از خطر شترهای سرگردان ایمن شود، پیش از آن که نام دیگری به فهرست قربانیان افزوده شود. در مرداد ماه دادستانی جاسک قوانین پانزده گانه ای وضع کرد که بر اساس این مصوبات، مالکان شترها موظف اند نسبت به به روزرسانی اطلاعات و علامت گذاری شترهای خود اقدام کنند تا امکان شناسایی آن ها فراهم شود. اجرای این بند بر عهده جهاد کشاورزی خواهد بود و دهیاران نیز ملزم به همکاری هستند. در صورتی که پس از پایان مهلت اعلامی، شتری بدون علامت و ساربان در جاده ها مشاهده شود، به عنوان شتر مجهول المالک تلقی و به نفع دولت ضبط خواهد شد. از سوی دیگر، در صورت وقوع تصادف با شتر، اگر قصور یا سهل انگاری از سوی دستگاه های مسئول محرز شود، آن نهادها نیز به عنوان مقصر در پرونده تصادف معرفی و مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. این موضوع در گزارش رسمی تصادف از سوی کارشناس پلیس ذکر خواهد شد. همچنین در این مصوبات تأکید شده است که مسئولانی که در انجام وظایف خود در این زمینه کوتاهی کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. گشت های ساربانی بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، گشت های ساربانی به صورت مستمر در منطقه فعال خواهند بود و شماره تماس آن ها در اختیار مردم قرار می گیرد تا در صورت مشاهده شترهای سرگردان، اقدامات لازم به سرعت انجام شود. در صورت وقوع تصادف، مالکین شترها از طریق نهادهای ذی ربط شناسایی شده و تحت تعقیب قضایی قرار می گیرند. مشاهده شتر در مسیرهای حادثه تخلف خواهد بود حتی اگر تصادفی رخ ندهد، مشاهده شتر در مسیرهای حادثه خیز و ممنوعه تخلف محسوب می شود و در صورت نبود ساربان، حیوان به عنوان مجهول المالک ضبط خواهد شد. پس از گذشت دو ماه از از مصوبات دادستان، قاتلین سرگردان همچنان در جاده های جاسک پرسه میزنند، این معضل نیازمند هم افزایی دستگاه های مربوطه مانند جهاد کشاورزی می باشد تا در دنیای مدرن، جان شهروندان به دلیل وجود شتر های سرگردان در جاده در خطر نباشد. بر اساس گفته جانشین پلیس راه هرمزگان: تصادف با شتر در 4 سال اخیر باعث کشته و مجروح شدن بیش از 120 نفرشده است و 72 درصد تصادفات با احشام درشب اتفاق می افتد و بیشترین تصادفات در جاده های شرق استان و حدفاصل دانشگاه هرمزگان تا دوراهی چغازردی - میناب رخ داده است. |