صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
شنبه، 19 مهر 1404 - 13:03   
 آخرین خبرها
  بی‌ام‌و iX3؛ شاسی‌بلند لوکس آلمانی در ایران
  سقوط رمزارزها با تصمیم جنجالی ترامپ
  لحظه ای ناب که بعد از 45 سال دوباره برای ایرج طهماسب تکرار شد
  عباس عبدی: حکومت نمی‌تواند فرهنگ مردم را تغییر دهد/ مردم انتقامشان را با انتخاب اسم بچه‌هایشان می‌گیرند
  3 کشتی‌گیر روس به استقلال پیوستند
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46960صفحه نخست » آخرین اخبار    شنبه، 19 مهر 1404 - 08:30

صرفاً جهت توجه؛ صداوسیما اینگونه خودش را فریب می‌دهد


حتی اگر شما مانند بخش مهمی از جمعیت خانواده‌های ایرانی صرفاً تلویزیون را در خانه روشن بگذارید، باز از مخاطبان تلویزیون محسوب می‌شوید حتی اگر هیچ برنامه‌ای را «دنبال» نکنید.

در روز یک بار، کنترل را در دست بگیرید، کرنومتری کنارتان بگذارید و تلویزیون را روشن کنید. روی هر شبکه 43 ثانیه توقف کنید، نگران نباشید نیازی نیست آن برنامه را تا آخر ببینید. پس از تمام شدن همین عدد 43 ثانیه، دکمه بالای تلویزیون را بزنید و کانال بعدی را دوباره 43 ثانیه ببینید و به همین ترتیب 21 کانال اصلی تلویزیون (20 شبکه + یک کانال استانی) را یک دور نگاه کنید.

به گزارش فرهیختگان، پس از پایان این گردش چهل و چند ثانیه ای در شبکه های سیما - بر اساس معیار سازمان - شما جزء 70 درصد مخاطب تلویزیون می شوید. البته اگر از طریق ماهواره باقی شبکه های استانی را هم ببینید می توانید کمتر از 43 ثانیه روی هر شبکه زمان گذاشته و حدود 17 ثانیه روی هر شبکه توقف کنید.

این یعنی حتی اگر شما مانند بخش مهمی از جمعیت خانواده های ایرانی صرفاً تلویزیون را در خانه روشن بگذارید، باز از مخاطبان تلویزیون محسوب می شوید حتی اگر هیچ برنامه ای را دنبال نکنید. آن طور که شاکری نژاد، رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما می گوید 70 درصد مردم مخاطبان تلویزیون هستند، البته با همین مدل آمارگیری که بالاتر شرح داده شد. شاکری نژاد می گوید هر کسی که 15 دقیقه تلویزیون را در روز تماشا کند، مخاطب تلویزیون به حساب می آید و برای این حساب و کتاب هم، به آفکام (سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه ای انگلیس) استناد می کند.

چه میزان از مخاطبان گردشگران 15 دقیقه ای نیستند؟

بر اساس همین اعداد و ارقام اعلامی صداوسیما یعنی 30 درصد مردم حتی این گردش 15 دقیقه ای را هم در تلویزیون نمی کنند، یعنی اگر جمعیت ایران را همان عدد بیش از 86 میلیون (آمار پایان سال 1403) و جمعیت صفر تا 4 سال را هم از محاسبه مان خارج کنیم (بنابر مقررات آفکام) چیزی بیش از 25 میلیون نفر در ایران حتی 15 دقیقه هم تلویزیون تماشا نمی کنند، حتی اگر فقط جمعیت بالای 12 سال را هم محاسبه کنیم - بنابر آخرین معیارهای مرکز تحقیقات سازمان - چیزی بیش از 20 میلیون نفر پای تولیدات تلویزیون نمی نشینند.

این در حالی است که آخرین آماری که رییس مرکز تحقیقات در فروردین ماه داده بود مخاطب تلویزیون 72.2 بوده که حالا حدود 2.2 از مخاطبانش در 6 ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. بااین همه صداوسیما اگر می خواهد روی ریل استاندار جهانی حرکت کند، جدای توسل به 15 دقیقه ها باید آمار مخاطبان برنامه ها و شبکه ها را اعلام و مسئله تداوم را در آمارهایش لحاظ کند. مسئله اصلی که برای برنامه سازی و در دادن آمار از سمت تلویزیون اهمیت دارد نه 43ثانیه مخاطب برای هر شبکه، بلکه تداوم بازدید برنامه هاست.

اینکه چه مقدار از برنامه های سازمان مخاطب ثابت دارد و چند درصد از همین 46.9 میلیون نفر - 70 درصد از 67 میلیون جمعیت بالای 12 سال 46.9 میلیون نفر است - پای ثابت برنامه های تلویزیون هستند. راهکار این موضوع هم ساده است؛ مرکز تحقیقات سازمان اعلام کند چه مقدار از مخاطبان تلویزیون، 15 دقیقه یا یک چهارمِ نیمی (یا حتی یک چهارم) از قسمت های یک برنامه در تلویزیون را دیده اند؟ بر این اساس می شود مخاطب برنامه های تلویزیون را به درستی متوجه شد. یا حتی چرا کار را پیچیده کنیم؟ تلویزیون بیاید و میزان واچ تایم را پس از پایان پخش هر برنامه و سریال منتشر کند تا مخاطب برآیندی از میزان مخاطبان برنامه های تلویزیون داشته باشد.

اعلام 70 درصد موفقیت است؟

اینکه سازمان بیاید و بر اساس معیارهای حداقلی هر 6 ماه یک بار همین عدد 65 تا 75 درصدی را اعلام کند، نه دید روشنی به مدیران سازمان داده می شود و نه برآیند اینکه کدام برنامه موفق بوده و کدام ناموفق معلوم می شود. با این تفاصیل باز هم معیار روشن می شود، همین آمار واچ تایم در تلوبیون که در بیش از 90 درصد برنامه های سازمان، میزان واچ تایم از 5 قسمت ابتدایی تا 5 قسمت پایانی آن، آمار کاهشی است.

سوای این ها، آمارها و داده های مراکز تحقیقات بیرون از سازمان (همچون متا) نشان می دهد تعداد برنامه هایی که مخاطب پیگیر و نیمه پیگیر دارند کمتر از تعداد انگشتان یک دست است و این موضوع نشان می دهد آمار 70 درصد با 15 دقیقه تماشا نمی تواند داده روشنی را به مخاطبان و مدیران بدهد. بهتر آن است که تقسیم بندی مفصل تر و با جزییات بیش تر از میزان مصرف مخاطبان ایرانی از تلویزیون، داده شود تا به طور واضح میزان مخاطبانی که تنها چند ثانیه وقت برای شبکه های تلویزیون می گذارند مشخص شود.

صرفاً جهت توجه!

در این گیرودار یک سؤال واضح پیدا می شود؛ انتشار چندباره آمار 70 درصد و مانور دادن روی آن دقیقاً به چه دلیل است؟ رییس مرکز تحقیقات سازمان در آخرین مصاحبه خود چرا صرفاً رتبه بندی شبکه ها را اعلام می کند و صحبتی از درصد مخاطبان نمی کند؟

بر اساس آخرین گفته های شاکری نژاد، رتبه اول و دوم پر مخاطب ترین شبکه های تلویزیون دوباره بین آی فیلم و شبکه سه سیما قرار می گیرد که بنا بر آمارهای گذشته عمده دلیل قرارگیری این دو شبکه در صدر جدول پرمخاطب های سازمان پخش مسابقات فوتبال و برنامه های آرشیوی گذشته تلویزیون است. برای آنکه عیار برنامه های تولیدی سازمان در آمار بیشتر عیان شود بد نیست تلویزیون بدون در نظر گرفتن مخاطبان فوتبال و آی فیلم رتبه بندی شبکه ها را به صورت دقیق و با درصد اعلام کند تا معلوم شود آن آمار 70 درصد به چه رقمی می رسد و رتبه بندی شبکه ها به چه صورت است؟

آیا تلویزیون برنامه ای دارد که مخاطب بیش از یک میلیون نفر و ثابت داشته باشد؟ اگر برنامه ای وجود دارد آیا با نگفتن نام آن اجحافی در حق سازندگانش نمی شود؟ چرا اعلام واچ تایم بدل به راز مگویی در تلویزیون و نمایش خانگی شده است؟ حتی اگر ان قلت های واردشده به آمار 70 درصد هم نپذیریم باز هم یک مسئله در اعداد و ارقام سازمان خودش را به وضوح نشان می دهد؛ صداوسیما برنامه ای برای جذب باقی سی درصد مخاطبانی که حتی حاضر نیستند 15 دقیقه پای تلویزیون بنشینند ندارد و تکرار این عدد 70 درصد نشان می دهد، به مرور زمان همان هایی که در روز شبکه های تلویزیون را بالا و پایین و سپس خاموش می کنند رو به افزایش است؛ مخاطبانی که تا همین چند سال قبل بخشی از مخاطبان رسانه ملی محسوب می شدند و همین حالا هم اگر قرار باشد تلویزیون را نگاه کنند، سراغ آی فیلم می روند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
بی‌ام‌و iX3؛ شاسی‌بلند لوکس آلمانی در ایران
  بی‌ام‌و iX3؛ شاسی‌بلند لوکس آلمانی در ایران
شاسی‌بلند برقی بی‌ام‌و iX3 اولین بار در سال 2020 در بازار جهانی عرضه شد
سقوط رمزارزها با تصمیم جنجالی ترامپ
  سقوط رمزارزها با تصمیم جنجالی ترامپ
تصمیم ترامپ درباره تعرفه 100 درصدی واردات از چین، سبب ریزش قیمت رمزارزها شد
روسیه - ایران رکورد جام جهانی را شکست
  روسیه - ایران رکورد جام جهانی را شکست
هواداران تیم ملی روسیه در شب پیروزی برابر تیم ملی ایران، رکورد جدیدی را در ورزشگاه ولگوگراد ثبت کردند.
شیوع مسمومیت دارویی در کودکان زیر 5 سال/ این دارو را به فرزندتان ندهید
  شیوع مسمومیت دارویی در کودکان زیر 5 سال/ این دارو را به فرزندتان ندهید
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از شیوع مسمومیت دارویی در کودکان زیر 5 سال خبر داد و گفت: مسئله‌ای که اغلب فراموش می‌شود، مصرف داروهای گیاهی است.
دختر اکبر طبری درگذشت/ گمانه‌زنی یک پزشک درباره علت فوت
  دختر اکبر طبری درگذشت/ گمانه‌زنی یک پزشک درباره علت فوت
سمانه اتباعی طبری، متخصص بیهوشی و دختر اکبر طبری، معاون خبرساز قوه قضاییه در دوران آملی لاریجانی درگذشت.
تصمیم ایران‌خودرو؛ گران می‌کنیم!
  تصمیم ایران‌خودرو؛ گران می‌کنیم!
مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که قیمت محصولات شرکت را افزایش می‌دهد
قیمت جدید برنج ایرانی و خارجی در بازار
  قیمت جدید برنج ایرانی و خارجی در بازار
اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت هر کیلو برنج ایرانی ار حداقل 220 هزار تومان اعلام کرد
حقوق کارگر ایرانی چند دلار است؟
  حقوق کارگر ایرانی چند دلار است؟
ارزش دلاری حداقل حقوق کارگران در ایران به 97 دلار رسیده است
جایگاه محوری بانک‌ها در توسعه اقتصاد محلی
  جایگاه محوری بانک‌ها در توسعه اقتصاد محلی
بانک‌ها باید با شناسایی دقیق نیازها، مزیت‌های نسبی و توان تولیدی محلی، منابع مالی را به سمت طرح‌هایی هدایت کنند که هم‌راستا با ظرفیت‌های بومی بوده و بازدهی اقتصادی و اجتماعی بالایی داشته باشند.
از ماریا شاراپووا چه خبر؟
  از ماریا شاراپووا چه خبر؟
ماریا شاراپووا نه تنها با افتخارات ورزشی‌اش درخشید، بلکه پس از بازنشستگی به یک کارآفرین موفق و چهره‌ای تأثیرگذار در دنیای تجارت تبدیل شده است.
قیمت روز طلا و دلار
  قیمت روز طلا و دلار
نرخ لحظه‌ای دلار و طلا امروز | جدول قیمت ارز و سکه، طلا 18 عیار، دلار آزاد، صرافی و نیما را اینجا ببینید.
کیهان: اسراییل در موقعیت حمله مجدد به ایران نیست
  کیهان: اسراییل در موقعیت حمله مجدد به ایران نیست
کیهان در واکنش به احتمال حمله مجدد اسراییل نوشت: اگر قادر به یکسره کردن پرونده ایران بود در جنگ 12 روزه درخواست آتش‌بس نمی‌داد.
  پربیننده ترین اخبار       
  تصویر؛ خطای وحشتناک علیرضا جهانبخش روی بازیکن تیم ملی روسیه
  اگر دانشجوی افغانستانی هتک حرمت کرده بود، باز هم برخوردها همین بود؟
  واکنش عجیب امیر قلعه‌نویی پس از شکست ایران مقابل روسیه: راضی ام!
  قانونی که نوجوانان 16 ساله را ذوق‌زده کرد
  نمایش متزلزل علیرضا بیرانوند پس از 4 ماه دوری
  حمله امام جمعه تهران به باهنر: هی راجع به حجاب وِر می‌زند/ خب بابا این زبانتان را ببندید دیگر!
  بازیکن تیم ملی ایران در آستانه پیوستن به پرسپولیس
  سکه دو روی هوش مصنوعی/ هم تهدید، هم فرصت
  نسخه مهار تورم بنزین در دست بانک مرکزی
  ترامپ: برنده صلح نوبل گفت به افتخار شما این جایزه را می‌پذیرم
  عقب‌نشینی به سبک امیر قلعه‌نویی؛ بازیکن پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد!
  صرفاً جهت توجه؛ صداوسیما اینگونه خودش را فریب می‌دهد
  مذاکره مالی اوسمار ویرا با پرسپولیسی‌ها؛ به این شرط می‌آیم
  تصاویر؛ فیگورهای انفرادی هادی چوپان در مرحله مقدماتی مسترالمپیا
  از گذشته تا امروز؛ مسیر موفقیت برند لوله سه ستاره نسوز سمنان در تولید لوله پی وی سی
  دختر اکبر طبری درگذشت/ گمانه‌زنی یک پزشک درباره علت فوت
  قیمت طلا امروز شنبه 19 مهر؛ عقبگرد بازار کلید خورد
  قلعه‌نویی هم‌زمان سرمربی تیم‌ملی و استقلال باشد!
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  ترامپ: افتخار می‌کنم که ایران از توافق آتش بس حمایت کرد
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved