صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
پنجشنبه، 17 مهر 1404 - 12:01   
 آخرین خبرها
  رییس سازمان بهزیستی: 256367 کودک تحت پوشش هستند
  قیمت طلا، سکه، دلار و یورو امروز پنجشنبه 17 مهر 1404/ عقبگرد طلا و سکه در بازار
  شربت سرفه در هند جان 17 کودک را گرفت؟
  از خانواده بی‌سواد تا جایزه نوبل!
  وضعیت نگران کننده محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت / مروری بر زندگی مرد بی‌حاشیه سینمای ایران
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46527صفحه نخست » آخرین اخبار    پنجشنبه، 17 مهر 1404 - 08:25

تمرکززدایی از تهران؛ شیراز میزبان جشنواره فیلم فجر شد


انتقال محل برگزاری جشنواره فیلم فجر از تهران به شیراز در راستای رویکرد دولت برای تمرکززدایی از پایتخت است.

سال 1394، با انتصاب حجت الله ایوبی به ریاست سازمان سینمایی و سابقه او به عنوان رایزن فرهنگی ایران در فرانسه، نگاه ها به مراودات بین المللی سینمای ایران امیدوارانه شد. جدایی بخش بین الملل از بخش ملی جشنواره، اقدامی ضروری بود زیرا برگزاری همزمان دو بخش باعث شده بود بخش بین الملل در سایه بخش ملی قرار بگیرد و هویت مستقل خود را از دست بدهد. تصمیم به برگزاری مستقل، با استقبال سینماگران مواجه شد؛ آن ها معتقد بودند یا باید قید جشنواره بین المللی را زد یا آن را به صورت مستقل برگزار کرد.

به گزارش ایران ، این تحول با دبیری علیرضا رضاداد آغاز شد و در ادامه رضا میرکریمی با ایجاد ساختار حرفه ای و جذب چهره های سرشناس داخلی، جشنواره را به استانداردهای بین المللی نزدیک کرد. مشارکت سینماگران مطرح ایران همچون فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، رضا کیانیان، مازیار میری، پانته آ پناهی ها و شادمهر راستین در بدنه مدیران اجرایی جشنواره و همچنین حضور چهره های سرشناس از طیف های مختلف در جمع داوری فیلم ها و در کارگاه های آموزشی از اصغر فرهادی و رخشان بنی اعتماد تا ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی و… بخش بین الملل را از سایه بخش ملی خارج و آن را به جشنواره ای مال خود سینماگران تبدیل کرد.

در این مسیر، حضور چهره های جهانی مانند الیور استون، پل شریدر، سوکوروف، کارن شاه نظرف، روبرتو پرپینانی، فرانکو نرو و آی. آر. رحمان، اعتبار بین المللی جشنواره را تضمین کرد و دیپلماسی فرهنگی ایران را به نمایش گذاشت. همه این اقدامات نشانی از این بود که سینما می تواند پلی برای گفت وگو و تبادل فرهنگی باشد حتی در شرایطی که رسانه های خارجی تصویری منفی ارائه می دهند. در سال های بعد، محمدمهدی عسگرپور جایگزین میرکریمی شد و تلاش شد کیفیت و اعتبار جشنواره حتی در شرایط فشارهای بین المللی علیه ایران حفظ شود.

جدال بر سر نام فجر

در میانه مسیر استقلال، بحثی در حد حرف و حدیث زنده شد: آیا این جشنواره باید همچنان نام فجر را حفظ کند؟ برخی کارشناسان معتقد بودند چون زمان برگزاری دیگر مصادف با دهه فجر نیست، بهتر است عنوان آن به جشنواره بین المللی تهران تغییر یابد مشابه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان که با هویتی مستقل شناخته می شود و شبیه دیگر جشنواره های معتبر جهانی چون ونیز، کن، برلین، شانگهای و… که به نام شهرهای برگزارکننده معروف است. اما این پیشنهاد با انتقاد شدید آن دسته از فعالان سینمایی مواجه شد که معتقد بودند حذف نام فجر نوعی فاصله گیری از ارزش های نمادین است. در نهایت سازمان سینمایی اعلام کرد که عنوان فجر همچنان بر این رویداد باقی خواهد ماند.

دستاوردهای جشنواره جهانی مستقل

استقلال بخش بین الملل، زمینه حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی و برگزاری کارگاه های آموزشی حرفه ای را فراهم کرد. سینماگران ایرانی جشنواره را مال خود می دانستند و با مشارکت فعال در داوری و آموزش، کیفیت رویداد را بالا بردند. حضور میهمانان جهانی، حتی در شرایط تبلیغات منفی علیه ایران، نشان داد که سینما می تواند ابزاری قدرتمند در دیپلماسی فرهنگی باشد و ایران را به عنوان کشوری آرام، فرهنگ مدار و سینما دوست معرفی کند. در نهایت جشنواره جهانی فیلم فجر به دلیل سطح بالای برگزاری و حضور چهره های مطرح جهانی در ردیف جشنواره های مورد تأیید فیاپف و در فهرست 15 جشنواره رقابتی درجه یک قرار گرفت.

بازگشت به نقطه آغاز؛ ادغام دوباره

در سال 1400 با تصمیم محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی وقت، اعلام شد که بخش ملی و بین الملل جشنواره دوباره ادغام می شوند. بر اساس این تصمیم، از سال 1401 جشنواره فیلم فجر به صورت واحد برگزار شد و بخش بین الملل دوباره در سایه بخش ملی قرار گرفت؛ اتفاقی که بسیاری از سینماگران آن را بازگشت به عقب و تضعیف جایگاه جهانی جشنواره دانستند.

شیراز، میزبان جدید جشنواره

سال 1404، علاوه بر بازگشت استقلال به بخش بین الملل جشنواره، پس از چند دوره بحث درباره برگزاری این رویداد در خارج از پایتخت، استانداری فارس و مسئولان سینمایی با هم فکری دبیر جشنواره روح الله حسینی و معاون سازمان سینمایی مهدی شفیعی، پیشنهاد برگزاری جشنواره در شیراز را نهایی کردند. شیراز، با هویت فرهنگی و شاعرانه خود، انتخاب شد تا میزبان چهل وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر باشد؛ رویدادی که از 5 تا 12 آذرماه برگزار خواهد شد.

رییس سازمان سینمایی، رائد فریدزاده، درباره تغییر زمان جشنواره از خرداد به آذر هم توضیح داد: تلاش ما حفظ جایگاه جشنواره در سطح بین المللی است و همزمان با توجه به خستگی مخاطبان پس از جشنواره کن و نزدیکی به شانگهای، این زمان مناسب تر است. این تغییر زمان، فرصتی است تا جشنواره جهانی فیلم فجر در تقویم سینمایی بین المللی به عنوان آخرین جشنواره سال میلادی ثبت شود و هویت مستقل خود را تقویت کند.

گامی ضروری در بازتعریف سینمای ایران

محمد بهشتی، مدیر پیشین بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم فجر، با اشاره به تجربه موفق جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، بر ضرورت تفکیک جشنواره بین المللی فیلم فجر از بخش ملی تأکید می کند و آن را تصمیمی درست و اجتناب ناپذیر می داند. به گفته او، برگزاری مستقل این رویداد در شیراز می تواند گامی عملی در برابر جریان ایران هراسی و انزوای فرهنگی باشد؛ اقدامی برای آنکه سینمای ایران در تعامل با جهان، تسلیم فضاهای ساخته شده علیه خود نشود و از مسیر دیپلماسی فرهنگی، روایت مستقلش را تثبیت کند.

تجربه جشنواره کودک و ظرفیت های ایران

محمد بهشتی با یادآوری تجربه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان می گوید: تجربه جشنواره بین المللی سینمایی کودک تجربه ای است که به ما نشان می دهد فعالیت هایی شبیه به آن، اولاً چه مقدماتی دارد و ثانیاً چه آثاری می تواند داشته باشد. وقتی جشنواره فیلم کودک را مرور می کنید، می بینید ابتدا بخشی از جشنواره فجر بود. به میزانی که سینمای ایران به لحاظ کیفیت رشد می کند و خصوصاً در زمینه سینمای کودک ما شاهد تولیدات با کیفیت و کمیت بیشتر هستیم، زمینه فراهم می شود برای اینکه جشنواره کودک بتواند مستقل و از جشنواره فجر جدا شود.

او درباره اهمیت شهر میزبان می گوید: نکته دوم این است که کجا برگزار شود. ما شهرهایی داریم که سابقه فرهنگی و هنری دارند. یکی از آن شهرها اصفهان است. اگر این جشنواره به همدان می رفت یا مثلاً زنجان، معلوم نبود که بتواند این قدر موفقیت داشته باشد. نه اینکه شهرهایی مثل همدان و زنجان واجد ارزش فرهنگی نیستند، مقصود من این است که روی اصفهان سال ها کار شده بود؛ یعنی به نوعی روی معرفی آن به عنوان شهر فرهنگی در سطح بین المللی فعالیت شده بود، در صورتی که همدان و زنجان چنین موقعیتی در سطح بین المللی ندارند.

این مدیر فرهنگی درباره انتخاب شیراز برای میزبانی این رویداد می گوید: شهر شیراز هم شهری است که این استعداد در آن وجود دارد. یعنی مثل اصفهان می ماند و به عنوان یک شهر در سطح بین المللی معرفی شده است. در سطح بین المللی وقتی اسم شیراز را یاد کنید، با عنوان فرهنگ و هنر به جا آورده می شود، نه مثلاً از جنبه سیاست و اقتصاد. از این جهت هم شهر شیراز شهر مناسبی است.

ضرورت حفظ پرچم سینمای ایران

او درباره چالش های بین المللی می گوید: نکته ای که باقی می ماند چیست؟ اینکه اصولاً برگزاری جشنواره بین المللی چه در شهر شیراز، چه در هر جای دیگر و چه وابسته به خود جشنواره فجر در تهران برگزار شود، موکول به این است که ما داعیه بین المللی بودنمان برقرار باشد؛ یعنی همچنان پرچم سینمای ایران در سطح بین المللی در اهتزاز باشد.

بهشتی توضیح می دهد: متأسفانه طی دهه گذشته لطمات زیادی به وجهه جهانی سینمای ایران وارد شد. البته ما فیلمسازان بسیار معتبر و موفقی داریم که در سطح جهانی توانستند بدرخشند، ولی به نوعی مستقل از سینمای ایران بودند. یعنی شبیه دهه 60 و دهه 70 که همه ذیل نام سینمای ایران به جا آورده می شدند، این اتفاق نیفتاده است. الان خیلی از این فیلمسازهای موفق ما به نام خودشان معرفی می شوند و نه به نام سینمای ایران. این اتفاق به خاطر سوء تدبیری است که طی سه دهه گذشته شاهد هستیم و به وجهه جهانی سینمای ایران صدمه وارد کرده است.

او ادامه می دهد: پس ما با آن پشتوانه قبلی اگر قرار باشد جشنواره بین المللی برگزار کنیم، احتمالاً مشکلاتی خواهیم داشت؛ مشکل خواهیم داشت در اینکه جشنواره بین المللی ما این جذابیت را داشته باشد که فیلم ها اولین نمایش هایشان را در ایران داشته باشند یا فیلمسازان معتبر، مثل دوره های آغازین جشنواره، در ایران حضور یابند. نمی خواهم بگویم نشدنی است، می خواهم بگویم در مقایسه با گذشته شرایط سخت تر خواهد بود. شرایط الان مثل روزگاری نیست که سینمای ما اعتبار جهانی اش محفوظ بود و جشنواره فجر وقتی از فیلمسازان و فیلم ها دعوت می کرد، آن ها می آمدند.

او با مروری بر دوره استقلال این رویداد توضیح می دهد: دوره ای که رضا میرکریمی دبیری جشنواره را عهده دار شد، دوره خوبی بود ولی متأسفانه دولت مستعجل بود. زود این پرچم پایین کشیده شد و نگذاشتند با تداوم آن اهداف تحقق پیدا کند. با وجود این، اگر قرار باشد سینمای ما دوباره جایگاه جهانی خود را پیدا کند و باز ما بتوانیم شاهد برافراشته شدن پرچم ایران باشیم و آن ظرفیت ها و استعدادها را احیا کنیم، برپایی رویدادی به اسم جشنواره بین المللی سینمای ایران در قالب یک رویداد مستقل سینمایی، باید تحقق پیدا کند تا به آن مقصود برسیم.

جشنواره جهانی و دیپلماسی فرهنگی

بهشتی در پاسخ به پرسشی درباره نقش سینما در بازسازی تصویر فرهنگی ایران می گوید: این ها کارهایی است که ما می توانیم انجام بدهیم و باید انجام بدهیم. ما برای شکستن تصویر تلخ و تیره ای که با هزینه های هنگفت از کشورمان ساخته اند، باید اقدامی بکنیم و کارهایی انجام بدهیم. باید این را هم در نظر بگیریم که در چه شرایطی داریم این کار را انجام می دهیم. در شرایط نرمال نیستیم و کسانی که باید از چنین حرکتی پشتیبانی کنند، حواسشان باشد که در شرایط موجود داریم این کار را می کنیم و در نتیجه اهمیت آن چقدر بالاست. در هر صورت این کاری است که لازم است و باید انجام شود، تا اینکه تسلیم فضایی که بر علیه ایران ایجاد کردند و ایران هراسی که با سرمایه گذاری های سنگین پدید آورده اند، نباشیم و در مقابلش اقدام کنیم. برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر به صورت مستقل، یکی از همین اقدامات است.

او با اشاره به حضور چهار فیلمساز ایرانی در اسکار می گوید: از این اتفاق نباید ارزیابی منفی اشتباه داشته باشیم. چهار کشور فیلمسازان ایرانی و فیلمشان را به عنوان نماینده خودشان به اسکار معرفی کرده اند. سازنده این چهار فیلم ایرانی هستند. این نشان می دهد ظرفیت فوق العاده زیادی در ایران وجود دارد. باید از این بازی موش و گربه ای که متأسفانه یک عده بین اهل سینما و حاکمیت ایجاد کرده اند، فاصله بگیریم.

سینمای شاعرانه در مسیر جهانی

روح الله حسینی، دبیر چهل وسومین جشنواره جهانی فیلم فجر، در گفت وگویی با ایران از دلایل تغییر مکان برگزاری جشنواره، انتخاب شیراز به عنوان میزبان و رویکرد تازه این دوره می گوید. او معتقد است که جشنواره جهانی فیلم فجر باید به جایگاه واقعی خود در میان جشنواره های سطح الف جهان بازگردد و سینمای ایران، بار دیگر با تکیه بر روح شاعرانه اش، بدرخشد.

ایران، تهران نیست ؛ اما چرا شیراز؟

به گفته حسینی جشنواره جهانی فیلم فجر از سال ها پیش در حال گفت وگو با فیاپف (فدراسیون بین المللی انجمن های تهیه کنندگان فیلم) بوده تا جایگاه خود را به عنوان یکی از جشنواره های سطح الف جهان تثبیت کند. چرا که این نهاد بین المللی، نظارت و طبقه بندی جشنواره های فیلم در جهان را بر عهده دارد. او توضیح می دهد که تاریخ جشنواره جهانی فیلم فجر بر اساس مذاکراتی طولانی مدت با این نهاد تعیین شده است و به این دوره برنمی گردد. با این حال، تغییر مهم دیگر در این دوره، انتقال جشنواره از تهران به شیراز بوده است؛ تصمیمی که حسینی آن را همسو با سیاست های کلان فرهنگی و تمرکززدایی از پایتخت می داند.

به گفته دبیر جشنواره، تغییر محل جشنواره از تهران به شیراز، تصمیمی است که در این دوره اتخاذ شده است. دلیل آن هم از یکسو سیاست های کلان وزارتخانه مبنی بر تمرکززدایی از رویدادهای مهم و برگزاری آن ها در مکان هایی خارج از تهران بود. ذیل شعار مهم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایران تهران نیست ، برای برگزاری این جشنواره به شهری غیر از تهران فکر کردیم. حسینی در ادامه می افزاید که انتخاب شیراز با رویکرد فرهنگی و زیبایی شناسانه جشنواره پیوند مستقیم دارد: در جشنواره جهانی فیلم فجر، روی بعد شاعرانه سینمای ایران که یکی از مهم ترین مؤلفه ها و امتیازات آن در حوزه بین الملل بوده است، تأکید داریم. سینمای ایران از دهه ها پیش به اعتبار این ویژگی نام و آوازه ای در جهان پیدا کرده است، ولی در سال های اخیر کمتر به آن توجه شده است.

او با اشاره به پیوند طبیعی میان هویت جشنواره و فضای فرهنگی شیراز می گوید: از طرفی، شهر شیراز، شهر شعر و شاعری است. بدیهی است با توجه به آوازه ای که این شهر و شاعران معروفش همچون سعدی و حافظ در جهان دارند، گزینه اول ما برای انتخاب مکان برگزاری این رویداد، شهر شیراز باشد. حسینی در پاسخ به نگرانی ها درباره امکانات برگزاری جشنواره در شیراز می گوید: ما امکانات زیرساختی مناسبی هم برای سینما و هم برای پذیرش میهمان داخلی و خارجی در شیراز داریم. یکی از پردیس ها، با بیش از 8 سالن سینمایی و تجهیزات فنی مناسب به عنوان کاخ جشنواره در نظر گرفته شده است. استانداری فارس هم قول همکاری های لازم برای برگزاری این رویداد مهم را داده است. از نظر زیرساختی و امکانات اقامت و رفت وآمد، نگرانی خاصی نداریم. فقط کمی زمان مان اندک است که امیدواریم با برنامه ریزی و حمایت های رییس سازمان امور سینمایی از این جهت نیز مشکلی نداشته باشیم.

بازگشت به ریشه های شاعرانه

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش دیگری از سخنان خود، به سیاست ها و رویکردهای تازه این دوره اشاره می کند: سیاست اصلی ما در این دوره یادآوری و احیای آن مزیتی است که سینمای ایران در سطح بین الملل بدان شناخته شده است. ایران، با پیشینه ای هزارساله در شعر و ادبیات، خاک حاصلخیزی برای زایش و شکوفایی سینمای شاعرانه است.

او این نگاه را در بستر فرهنگی ایران توضیح می دهد: در این سرزمین، شعر نه یک هنر جداگانه، بلکه بخشی از حیات فرهنگی مردم است. از حافظ و سعدی تا خیام و مولوی و تا شاعران معاصر چون فروغ فرخزاد و سهراب سپهری، شعر در زندگی ایرانیان جاری است. فرهنگ تصویری ایران نیز، در نگارگری ها، کاشی کاری ها، معماری و حتی هنر قالیبافی، همواره بر زیبایی شناسی شاعرانه تأکید داشته است. حسینی تأکید می کند که این میراث بصری و ادبی، می تواند بنیان سینمایی متفاوت را در جهان معاصر شکل دهد: این میراث بصری، به همراه ریشه های ادبی، بستری فراهم کرده است که سینمای ایران بتواند با نگاهی شاعرانه، جهانیان را مسحور کند.

در پایان، حسینی ابراز امیدواری می کند که مسیر تازه جشنواره بتواند به تقویت یک جریان اصیل در سینمای ایران منجر شود: ما فکر می کنیم که ایران با پشتوانه شعری و تصویری خود، می تواند پرچمدار سینمای شاعرانه در جهان باشد. جشنواره جهانی فیلم فجر با این رویکرد مسیر جدید خود را آغاز کرده است و من امیدوارم با حمایت همه، از جمله رسانه ها، بتوانیم در میان مدت بسترهای شکل گیری و تقویت این جریان را که ریشه در جان و جهان ایرانیان دارد، به عنوان جریانی قابل اعتنا در سینمای ایران، فراهم کنیم.

شیراز؛ فرصتی برای ماندگاری جشنواره بین المللی فیلم فجر

امیرحسین علم الهدی، کارشناس سینما و مدیر فرهنگی، در تحلیل برگزاری جشنواره بین المللی فجر در شیراز، تأکید می کند که هویت هر جشنواره با شهر میزبان آن تعریف می شود و اگر قرار است شیراز میزبان باشد باید به طور دائمی این عنوان را حفظ کند. او با یادآوری تلاش های رضا میرکریمی برای تثبیت عنوان جشنواره فیلم تهران ، بر ضرورت ایجاد تداوم و ثبات در مدیریت این رویداد تأکید دارد. علم الهدی همچنین با استقبال از دبیری دکتر حسینی، پیشنهاد می دهد که او برای تمرکز بیشتر بر مدیریت فرهنگی جشنواره، از سمت نظارتی خود در سازمان سینمایی استعفا دهد تا تعارض جایگاهی میان نظارت و اجرا پیش نیاید.

جشنواره ای بدون هویت شهری

امیرحسین علم الهدی، کارشناس سینما در ابتدای سخنانش با ایران درباره لزوم موضوع جداسازی جشنواره بین المللی از بخش ملی جشنواره فجر می گوید: دوستان سازمان سینمایی بالاخره موضوع جداسازی جشنواره بین المللی از جشنواره فجر را جدی گرفتند و این اتفاق عملی شد. این دو رویداد، موضوعاتی کاملاً متفاوت با سیاست گذاری هایی 180 درجه متضاد بودند. در سه سال گذشته، هرچه از نظر کارشناسی صحبت شد و بحث کردیم، نتیجه ای حاصل نشد و صرفاً تأکید می کردند که این جداسازی باید انجام شود. اما در عمل هیچ دستاوردی نداشت. من معتقدم اصلِ جدا شدن اتفاق خوبی است. او در ادامه با اشاره به اهمیت استمرار محل برگزاری جشنواره می افزاید: من در جهان جشنواره ای سراغ ندارم یا دست کم پیدا نکرده ام که هر سال در شهری متفاوت برگزار شود یا هر دو سه سال یک بار محل برگزاری اش تغییر کند. اصولاً جشنواره ها با یک فضا و یک شهر شناخته می شوند. جشنواره فیلم برلین، جشنواره کن، ونیز، تورنتو، سئول، پکن، شانگهای، ورشو و مسکو، همه و همه جشنواره هایی هستند که هویتشان به آن شهر گره خورده و در مجامع جهانی به همان اعتبار شناخته می شوند.

نام جشنواره تهران و مخالفت های سطحی

علم الهدی با یادآوری تجربه درخشان مدیریت رضا میرکریمی و موضع گیری هایی که مانع همگام سازی عنوان جشنواره شد، می افزاید: در دوره آقای میرکریمی هم بحثی مطرح شد که جشنواره با نام جشنواره فیلم تهران شناخته شود، اما گفته شد این نام یادآور دوران پهلوی است. در حالی که این استدلال به نظر من سطحی و بی پایه بود و خودشان هم می دانستند مبنای منطقی ندارد. در نتیجه نگذاشتند چنین اتفاقی بیفتد. امروز هم هنوز مشخص نیست که این جشنواره قرار است به طور مادام العمر در یک شهر بماند، مثل جشنواره کودک در اصفهان هرچند همان جشنواره هم مدتی به همدان منتقل شد که آن هم بدعت عجیبی بود یا قرار است هر بار از شهری به شهر دیگر برود؛ یک بار تهران، یک بار شیراز، بار دیگر کرمان. چنین چیزی در ادبیات بین المللی جایگاهی ندارد.

این کارشناس سینما در عین ستایش این تصمیم یک پیشنهاد هم به ساختار مدیریتی جشنواره دارد: نکته بعدی، موضوع پذیرفتن دبیری جشنواره توسط بالاترین مقام نظارتی سازمان سینمایی است؛ یعنی آقای دکتر حسینی که از اساتید دانشگاه و از فرهیختگان به شمار می آیند. اگر من جای ایشان بودم و قرار بود مسئولیت راهبری این جشنواره را برعهده بگیرم، قطعاً از جایگاه معاونت سازمان سینمایی استعفا می دادم و با فراغ بال مسئولیت دبیری جشنواره را می پذیرفتم.

او در توضیحات تکمیلی می افزاید: اکنون شرایط به گونه ای است که دبیر جشنواره، هم زمان میهمانان خارجی و داخلی را دعوت می کند و در همان حال، بالاترین مقام نظارتی و ممیزی سازمان سینمایی هم هست. این هم زمانی می تواند سایه هایی از حاشیه ایجاد کند. با توجه به اینکه آقای حسینی شخصیتی دانشگاهی هستند و خودشان به این مسائل واقف اند، به نظر من بهتر است از آن پست کناره گیری کنند و تمام توان خود را، مانند آنچه آقای میرکریمی انجام داد، صرف دبیری جشنواره کنند. اینکه دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر هم زمان بالاترین مقام نظارتی سازمان سینمایی باشد، در ذات خود یک تضاد و تناقض است. امیدوارم آقای دکتر حسینی پیش از برگزاری جشنواره، راه حلی برای این مسأله بیابند چرا که از منظر منطق مدیریت فرهنگی، جمع کردن این دو جایگاه در یک فرد، ترکیب قابل فهمی نیست.

شیراز؛ فرصتی برای ماندگاری جشنواره

علم الهدی با استقبال از انتخاب شیراز برای میزبانی این رویداد تأکید می کند: اگر شهر شیراز بپذیرد که میزبان ثابت جشنواره بین المللی فیلم فجر باشد و این رویداد سالیان سال به نام آن شهر شناخته شود، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. چرا که شیراز شهری متفاوت است و می تواند بستر شکل گیری رخدادهای ارزشمند و ماندگار در عرصه سینما باشد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
رییس سازمان بهزیستی: 256367 کودک تحت پوشش هستند
  رییس سازمان بهزیستی: 256367 کودک تحت پوشش هستند
در چارچوب همکاری مشترک سازمان بهزیستی و خیریه زنجیره امید، در سال گذشته 2148 کودک و در شش ماهه اول سال جاری 53کودک دارای بیماری های مغز، اعصاب و ترمیمی بصورت کاملا رایگان جراحی شده و از خدمات فیزیوتراپی و توانپزشکی بعد از جراحی هم استفاده کرده اند.
شربت سرفه در هند جان 17 کودک را گرفت؟
  شربت سرفه در هند جان 17 کودک را گرفت؟
«اس. رانگاناتان»، مالک شرکت دولتی «تامیل نادو» که شربت سرفه تولید می‌کرد، روز گذشته (چهارشنبه) در «چنای» دستگیر و در دادگاه حاضر خواهد شد.
وضعیت نگران کننده محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت / مروری بر زندگی مرد بی‌حاشیه سینمای ایران
  وضعیت نگران کننده محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت / مروری بر زندگی مرد بی‌حاشیه سینمای ایران
محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، به‌دلیل وخامت اوضاع جسمی بستری شد.
خبر بد برای خریداران شاهین
  خبر بد برای خریداران شاهین
پس از گذشت نزدیک به سال انتظار خریداران شاهین سانروف دار حالا خبر عدم تولید این خودرو رسیده است
سندروم موی انیشتین؛ موهایی که هیچ وقت شانه نمی شوند!
  سندروم موی انیشتین؛ موهایی که هیچ وقت شانه نمی شوند!
چرا بعضی موها هرگز شانه نمی‌شوند؟ داستان ژنی عجیب و نادر که جهان را حیرت‌زده کرده است.
پیش بینی جدید از قیمت طلا
  پیش بینی جدید از قیمت طلا
گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است قیمت طلا در سال 2026 به چهار هزار و 900 دلار خواهد رسید
پخش زنده زایمان گیمر مشهور توییچ!
  پخش زنده زایمان گیمر مشهور توییچ!
گیمر مشهور توییچ زایمان خود را به صورت زنده پخش کرد و 50 هزار نفر شاهد لحظه‌به‌لحظه تولد نوزادش بودند!
روز جهانی پست؛ میراثی از دیروز برای ارتباط فردا
  روز جهانی پست؛ میراثی از دیروز برای ارتباط فردا
در روزگاری که پیام‌ها در لحظه جابه‌جا می‌شوند، 17 مهرماه مصادف با روز جهانی پست، یادآور اصالت ارتباط انسانی در صنعتی است که از دل تاریخ برخاسته و در مسیر تحول فناوری،
کیهان: باهنر فقر شدید معرفتی دارد و به خاطر اغراض سیاسی در مخالفت با حجاب سخن گفته
  کیهان: باهنر فقر شدید معرفتی دارد و به خاطر اغراض سیاسی در مخالفت با حجاب سخن گفته
روزنامه کیهان نیز با تندروهای مجلس علیه اظهارات اخیر محمدرضا باهنر همراه شد.
آیفون ایر زیر ذره‌بین: قبل از قضاوت، این نکات را بخوانید!
  آیفون ایر زیر ذره‌بین: قبل از قضاوت، این نکات را بخوانید!
گوشی‌ای 5.6 میلی‌متری که همه نگاه‌ها را به خود خیره کرده است.
حذف صفر؛ جزیی از یک بسته
  حذف صفر؛ جزیی از یک بسته
حذف صفر، جزیی از یک بسته سیاستی پولی و مالی با هدف تثبیت و آرامش بخشیدن به اقتصاد است و خودش ذاتاً هدف مهمی نیست.
ببینید؛ پهپاد شگفت‌انگیزی که هم بالگرد است، هم جت!
  ببینید؛ پهپاد شگفت‌انگیزی که هم بالگرد است، هم جت!
لاکهید مارتین مرزهای پرواز را جابه‌جا کرد؛ «نومَد» پهپادی است که مثل بالگرد بلند می‌شود و مثل جت می‌تازد.
  پربیننده ترین اخبار       
  قرعه‌کشی ایران‌خودرو؛ فقط یک شانس در میان 232 نفر!
  تو به من خندیدی / و نمی‌دانستی / من به چه دلهره از باغچه همسایه/ سیب را دزدیدم
  تصاویر؛ کفش‌های جالب یاسر آسانی ستاره تیم فوتبال استقلال
  ستاره دانه درشت پرسپولیس در لیست خروج
  جزییات توافق غزه میان حماس و اسراییل / ترامپ: اسرا روز دوشنبه آزاد می‌شوند / حماس: طرح کوچاندن مردم فلسطین ناکام ماند
  عکسی پربازدید از پسر رونالدو بر سر سفره
  ببینید؛ حمله خرس به پیرزن 82 ساله
  گزارش بی بی سی از جزییات توافق غزه
  «شیرینی» یا «رشوه»؛ پرونده علیرضا بیرانوند دوباره باز می‌شود؟
  تمرکززدایی از تهران؛ شیراز میزبان جشنواره فیلم فجر شد
  تصویر؛ سردار آزمون روی تخت بیمارستان
  روایت نشریه آمریکایی از قدرت موشک قدر380 ایران
  ترامپ: حمله به ایران توافق اسراییل و حماس را نزدیک‌تر کرد
  تفال به حافظ: گفتم اسرار غمت هر چه بود گو می‌باش / صبر از این بیش ندارم چه کنم تا کی و چند
  تهران آمدم پول درآورم؛ قاتل شدم!
  کودکی منهای فقر؛ هیچ کودکی نباید از آموزش محروم بماند
  وصیت نوه به مادربزرگ: اگر زنده نماندم پدرم را ببخش!
  نسخه‌ای که امریکا برای خاورمیانه پیچید!
  پنج قانون کار جنجالی در جهان؛ از «مرگ بر اثر کار زیاد» تا «حق قطع ارتباط»
  ببینید؛ پهپاد شگفت‌انگیزی که هم بالگرد است، هم جت!
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved