جک T9 یا کی ام سی T9، نخستین بار در سال 2023 در نمایشگاه اتومبیل چین رونمایی شد که از ظاهری به مراتب مدرن تر در مقایسه با T8، بخصوص در نمای جلو برخوردار شده بود. به گزارش آخرین خودرو، با این حال همچنان، نبود یک هویت مشخص در محصولات جک مشهود بود. اما هر چه که هست، طراحی مدرن و تهاجمی T9، بر کاراکتر خشن آن تاکید دارد که توجه ها را به خود جلب می کند. بخصوص اینکه تیم طراحی جک، توانسته جزییاتی مدرن و در عین حال ظریف را با عناصر عضلانی که تشکیل دهنده هویت یک پیکاپ هستند به خوبی تلفیق کنند. در نمای جلو که درواقع مهم ترین مشخصه ظاهری T9 در نمای بیرونی است، جلو پنجره بزرگ با قاب مشکی، به طور هماهنگ با چراغ های روشنایی در روز و LED اصلی ترکیب شده و ظاهری چشمگیر ایجاد کرده اند. هر چند که این ویژگی بصری کمی یادآور سبک طراحی محصولات میتسوبیشی و پیکاپ L200 می باشد، اما نمی توان از جذابیت های ظاهری آن چشم پوشی کرد. چراغ های روشنایی در روز یا دی لایت، به صورت یک نوار باریک که توسط یک پنل پلاستیکی مشکی رنگ احاطه شده اند، به خوبی در جلو پنجره امتداد پیدا کرده و با لوگو تایپ بزرگ KMC ادغام شده اند و ضمن ایجاد ظاهری پویا، حالتی ایستا، عصبانی و البته عضلانی به دماغه T9 بخشیده است. چراغ های اصلی LED قرار گرفته بر روی سپر، که از طراحی دوبل برخوردار بوده عنصری است که می توان گفت پیش از این عموما در کراس اوورها و یا محصولات اسپرت تر دیده بودیم و قرار گیری آن بر روی T9، آن هم با فرمی هندسی و خشک، توانسته جذابیت های بصری این نما را دو چندان کند. ضمن اینکه نحوه طراحی و محل قراگیری چراغ های مه شکن توانسته مکمل خوبی برای چراغ های اصلی باشد. ارتفاع بلند و عرض زیاد جلوپنجره، توانسته علاوه بر ویژگی های ظاهری، وظیفه خنک کنندگی موتور را هم به خوبی ایفا کند، با این حال، بافت و یا تکسچر های لانه زنبوری اجرا شده بر روی آن، چندان با کلیات این نما هارمونی و ارتباط بصری ندارد. حتی در نسخه دیگری از T9 که جلو پنجره آن از شش نوار کرومی عمودی تشکیل شده است، وضعیت بهتری را شاهد نیستیم. هر چند که همچنان نسبت به طراحی جسورانه تر T9 در مقایسه با سایر پیکاپ های چینی، تردیدی نیست. با این حال طراحی و نحوه امتداد خطوط روی کاپوت و نیز سطوح ایجاد شده بر روی آن، در عضلانی تر شدن نمای جلو T9 تاثیرگذار بوده است. در نمای جانبی ، در مقایسه با T8، تغییرات به حداقل خود می رسد. اما همچنان شاهد یک طراحی نسبتا عضلانی و متناسب هستیم. خطوط جانبی مستقیم و قوس چرخ های بلند با قطعات پلاستیکی مشکی، ظاهری جسورانه به T9 بخشیده و بر توانایی و قدرت بالای این پیکاپ تاکید دارد.  در کنار این عناصر بصری عضلانی، ما شاهد جزییات طراحی شده ای هستیم که همانند نمای جلو بر ظرافت نمای کناری T9 افزوده اند و سبب ایجاد تمایز بیشتر نمای کناری T9 با T8 شده اند. به عنوان مثال قرار گیری یک قطعه کوچک آبشش مانند بر روی گلگیر جلو، از سادگی این نما تا حدی کاسته است. در کنار آن، استفاده از کاور کرومی بر روی دستگیره های در و آینه های جانبی و نیز اضافه شدن روف رک های نقره ای رنگ، بر پویا تر شدن نمای کنار T9 افزوده است. ضمن اینکه طراحی رینگ ها شاید همه پسند نباشد، اما قطعا از طراحی مدرنی برخوردار می باشند. در نمای عقب ، طراحی و گرافیک شیک چراغ ها و نیز نحوه امتداد خطوط روی در محفظه بار و ظاهر برجسته ان،نمای بیرونی T9 را تکمیل کرده است. اما نکته منفی که می توان در این نما به آن اشاره کرد، یکسان بودن سپر و چراغ های مه شکن و دنده عقب با مدل T8 است که چندان خوشایند به نظر نمی رسد. چرا که طراحی این قطعات، با جزییات نمای بیرونی و پروفایل بدنه T8 هماهنگی و هارمونی دارد و وقتی همان قطعه و با همان شکل و شمایل در طراحی جزییات به T9 منتقل می شود، حتی با توجیه کاهش هزینه های تولید، بر جذابیت های بصری T9 لطمه وارد می کند. با این حال بر خلاف T8، این قطعه نچندان گران، تنها در طول نمای عقب استفاده نشده است و با قراری گیری دو قطعه پلاستیکی مشکی در دو طرف، بر روی گلگیرهای عقب نیز قرارگرفته و یک امتداد بصری بهتری را در سراسر بدنه ایجاد کرده است. در نمای عقب ، طراحی و گرافیک شیک چراغ ها و نیز نحوه امتداد خطوط روی در محفظه بار و ظاهر برجسته ان،نمای بیرونی T9 را تکمیل کرده است. اما نکته منفی که می توان در این نما به آن اشاره کرد، یکسان بودن سپر و چراغ های مه شکن و دنده عقب با مدل T8 است که چندان خوشایند به نظر نمی رسد. چرا که طراحی این قطعات، با جزییات نمای بیرونی و پروفایل بدنه T8 هماهنگی و هارمونی دارد و وقتی همان قطعه و با همان شکل و شمایل در طراحی جزییات به T9 منتقل می شود، حتی با توجیه کاهش هزینه های تولید، بر جذابیت های بصری T9 لطمه وارد می کند. با این حال بر خلاف T8، این قطعه نچندان گران، تنها در طول نمای عقب استفاده نشده است و با قراری گیری دو قطعه پلاستیکی مشکی در دو طرف، بر روی گلگیرهای عقب نیز قرارگرفته و یک امتداد بصری بهتری را در سراسر بدنه ایجاد کرده است. طراحی کی ام سی T9 در کابین کی ام سی T9 در مقایسه با T8، یک جهش بزرگ را تجربه کرده است. سبک طراحی آن کاملا پیشرفت کرده و از استایل ارزان و بدون نوآوری T8 فاصله گرفته است. هر چند در طراحی کنسول میانی و نحوه چیدمان نمایشگر مرکزی و دریچه سیستم تهویه، رگه هایی از پیکاپ های آمریکایی را شاهد هستیم، اما بیشتر می توان آن را به سبک طراحی کابین محصولات سوبارو شباهت داد. تمامی عناصر، تقریبا به صورت عمودی شکل گرفته اند و مانیتور 10,4 اینچی عمودی، در مرکز توجه قرار دارد. اما همانند کلاستر 7 اینچی، گرافیک و رابط کاربری منو آن کمی مبتدیانه طراحی شده اند و چندان شیک نمی باشد. هر چند که وضوح خوبی داشته و منوهای آن خوانا می باشند. استفاده از قطعات دکوراتیو کرومی در کابین، حتی اگر کیفیت بسیار بالایی هم نداشته باشند، اما بر جذابیت های کابین افزوده است. طراحی دو شاخه غربیلک فرمان و اهرم تعویض دنده، از هارمونی مناسبی با سایر قطعات کابین برخوردار می باشد و بر افزایش کیفیت بصری کابین افزوده است. کلیدهای فیزیکی قرار گرفته در زیر نمایشگر مرکزی که یادآور فورد رنجر بوده، در کنار سایر کلیدهای کنترلی رو کنسول، در دسترس قرار داشته و کاربردی می باشند. اما نمی توان انتظار داشت که با گذشت زمان مستهلک نمی شوند. از نظر کیفیت مواد و متریال کابین، با وجود اینکه سعی در بکارگیری مواد نرم و با کیفیت در برخی قسمت های کابین شده است، اما همچنان پلاستیک های خشک و آسیب پذیر را که ظاهر جذابی هم ندارند را مشاهده می کنیم. هر چند که در یک پیکاپ در این سطح، استفاده از چنین متریالی دور از انتظار نیست، چرا که در نهایت، در این قسمت به عملکرد اهمیت بیشتری داده می شود تا ظاهر. فضای کابین، به خصوص در ردیف دوم و به واسطه فاصله محوری خوبی که T9 دارد کاربردی و جادار می باشد، اما همچنان به واسطه پیکاپ بودن، صندلی های نیمکتی در ردیف عقب ممکن است در نهایت کمی آزار دهنده باشد. ضمن اینکه صندلی های جلو نیز، برای افراد درشت اندام ممکن است چندان مناسب نباشد. به طور کلی اما کی ام سی T9 به عنوان دومین پیکاپ کمپانی جک در بازار ایران، صرفا از نقطه نظر طراحی، در مقایسه با برادر کوچک تر خود یعنی T8، یک جهش بزرگ و یک پیشرفت، بخصوص در داخل کابین محسوب می شود. هر چند که هنوز هم برخی ایرادات جه از نظر بصری و چه از نطر کیفیت و ارگونومی را در برخی قسمت ها می توان مشاهده کرد و با وجود اینکه هنوز هم این برند از عدم بهره گیری از یک زبان طراحی که نمایانگر هویت آن باشد رنج می برد، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که کی ام سی T9 توانسته پکیجی نسبتا کامل از یک سبک طراحی تا حدی مدرن و جذاب را در کلاس خود ارائه دهد و بر خلاف برخی رقبای هموطن که عمدتا از یک الگو طراحی الهام گرفته از محصولات امریکایی و ژاپنی پیروی می کنند در T9، ظاهری نسبتا زیبا را مشاهده می کنیم که کاراکتری متفاوت تر نسبت به سایر پیکاپ ها را به نمایش می گذارد و این می تواند برگ برنده طراحی T9 باشد. |