فرارو- دیگنیتی پرایم و پرستیژ، هر دو شاسی بلندهای جمع و جور از برند چینی دانگ فنگ هستند که در ایران توسط بهمن موتور مونتاژ می شوند. به گزارش فرارو؛ دیگنیتی پرستیژ، نسخه آپگرید شده دیگنیتی پرایم، با شباهت های فراوان از لحاظ طراحی و آپشن های رفاهی نیم میلیارد گران تر است. با بررسی دقیق تر می توانیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا دیگنیتی پرایم بخریم یا با افزایش بودجه دیگنیتی پرستیژ را انتخاب کنیم؟ اگر برایتان گزینه ها و آپشن ها، طرح و قیمت در انتخاب خودرو تاثیر دارند، یک مقایسه کاربردی تاثیر مشخصات فنی دو خودرو در تجربه رانندگی واقعی، می تواند انتخاب را برای شما ساده تر کند. مقایسه قیمت دیگنیتی پرایم و پرستیژ خودرو قیمت (تومان) دیگنیتی پرایم | 2 و 100 الی 2 و 200 | دیگنیتی پرستیژ | 2 و 600 الی 2 و 800 | اختلاف قیمت | 500 الی 600 میلیون | دیگنیتی پرایم در نمایندگی ها در بازه 2 میلیارد و 100 تا 2 میلیارد و 200 به فروش می رسد. این در حالی است که دیگنیتی پرستیژ با فروش در بازه 2 میلیارد و 620 میلیون تومان الی 2 میلیارد 800 میلیون تومانی، 500 الی 600 میلیون تومان گران قیمت تر است. حال با مقایسه، فنی، ظاهری و آپشن ها در می یابید که آیا ارتقاهای دیگنیتی پرستیژ نیم میلیارد ارزش دارد یا نه. جدول مقایسه فنی دیگنیتی پرایم و پرستیژ (موتور، قدرت، گشتاور) ویژگی دیگنیتی پرایم دیگنیتی پرستیژ تفاوت در تجربه رانندگی موتور | 1.5 لیتری توربوشارژ | 2 لیتری TGDI (تزریق مستقیم سوخت) | پرستیژ شتاب گیری نرم تر، قوی تر و واکنش پذیرتر دارد. پرایم در سربالایی یا سبقت در بزرگراه کمی کند عمل می کند. | قدرت خروجی | 148 اسب بخار | 228 اسب بخار | اختلاف تقریباً 80 اسب بخاری در رانندگی روزمره کاملاً محسوس است؛ در پرستیژ، شتاب اولیه و میانی بهتر است. | گشتاور | 220 نیوتن متر | 355 نیوتن متر | گشتاور بالاتر باعث می شود راننده پرستیژ در شروع حرکت و هنگام عبور از شیب ها قدرت بیشتری حس کند. | گیربکس | CVT (پیوسته متغیر) | 6 سرعته اتوماتیک (مبدل گشتاور) | CVT پرایم نرم تر ولی تنبل تر است؛ گیربکس پرستیژ دنده ها را واقعی تر و با واکنش سریع تر تعویض می کند و حس اسپرت تر دارد. | شتاب 0 تا 100 | حدود 13.5 ثانیه | حدود 10.5 ثانیه | اختلاف 3 ثانیه ای در عمل محسوس است؛ پرستیژ هنگام سبقت یا شروع حرکت پرانرژی تر عمل می کند. | مصرف سوخت در 100 کیلومتر | حدود 7.3 لیتر | حدود8.3 لیتر | پرستیژ به دلیل موتور قوی تر حدود 1 لیتر بیشتر مصرف دارد، اما در عوض نیاز به گاز دادن زیاد ندارد. | سیستم تعلیق | جلو مک فرسون، عقب مولتی لینک | همان | حس نرمی و پایداری تقریباً مشابه است؛ اما به دلیل رینگ بزرگ تر در پرستیژ (20 اینچ)، خشکی اندکی بیشتر حس می شود. | مقایسه طراحی داخلی و بیرونی پرایم و پرستیژ اولین تفاوت ظاهری در سبک سپر جلو و عقب خودنمایی می کند. دیگنیتی پرایم - نمای جلو در دیگنیتی پرایم فناوری ال ای دی چراغ های جلو، مه شکن جلو و سنسور پارک جلو را داریم. اما در دیگنیتی پرستیژ قالب سپر تغییر کرده، خبری از مه شکن جلو و سنسور پارک جلو نیست اما همان فناوری ال ای دی چراغ های جلو را می بینیم. نمای جلو دیگنیتی پرستیژ در دیگنیتی پرایم 2 خروجی اگزوز، اما در پرستیژ 4 خروجی اگزوز داریم. دیگنیتی پرایم دو خروجی اگزوز در دو طرف دارد طراحی سپر عقب هم تفاوت دارد. در دیگنیتی پرایم چهار خروجی اگزوز تعبیه شده در دیگنیتی پرایم رینگ ها 18 اینچی و در پرستیژ 20 اینچی است. به همین دلیل کمی ارتفاع ماشین بالاتر رفته. هر دو شیشه پرایوت دارند. مقایسه آپشن های پرایم و پرستیژ دیگنیتی پرایم و پرستیژ، هر دو سقف سانروف پانورامای برقی (سقف شیشه ای)، تریم داخلی چرم و استارت دکمه ای دارند و دنده اتومات است. برای افزایش امنیت 4 کیسه هوا (ایربگ راننده، سرنشین جلو، پرده ای و جانبی جلو) داریم . کابین پرستیژ و پرایم مشابه یکدیگر هستند در هر دو نسخه دوربین فیلمبرداری جلو با ضبط صدا در نظر گرفته شده که سرنشینان را در برابر مواردی مانند سرقت و نقض حریم خصوصی حفاظت می کند. از دیگر آپشن های آن، برقی بودن تجهیزات مانند صندلی های جلو، در صندوق عقب، فرمان کمکی، ترمز پارک است. دیگنیتی پرستیژ و پرایم - کابین عقب در زمینه رفاهی تهویه اتوماتیک است و صندلی های جلو گرمکن دارند. همچنین برای سهولت در رانندگی نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی و کروز کنترل در هر دو خودرو پیشبینی شده است. از لحاظ تریم داخلی و کیفیت متریال، تفاوتی با دیگنیتی پرایم ندارد. همچنین آپشن های امنیتی و رفاهی در هر دو خودرو تقریباً یکسان است. دیگنیتی پرایم- جعبه دنده تنها چند تفاوت جزیی وجود دارد. در دیگنیتی پرستیژ کلاستر دیجیتالی و سیستم نورپردازی 7 رنگ کابین اضافه شده است. سیستم صوتی هم پایونییر شده و با افزودن 2 اسپیکر دیگر نسبت به نسخه پرایم بهبود پیدا کرده و 8 اسپیکره شده. از طرف دیگر چون سنسور پارک جلو نداریم، دکمه آن از روی جعبه دنده حذف شده و همین قابلیت کنترل حرکت از طریق مالتی مدیا در مانیتور فعال می شود. دیگنیتی پرستیژ- جعبه دنده از لحاظ سیستم ترمز دیگنیتی پرایم و پرستیژ کاملا مثل هم هستند. هر دو ترمز اتو هلد، پارک برقی، ضد قفل دارند و از توزیع نیزو ترمز EBD بهره می برند. فرمان هر دو مدل هم دیکات سه حالته (کامفورت - نرمال اسپرت) است. دیگنیتی پرایم یا پرستیژ ؟ مصرف سوخت دیگنیتی پرستیژ،هزینه های نگهداری و بیمه و مالیات آن اختلاف زیادی با دیگنیتی پرایم دارد. دیگنیتی پرایم اقتصادی تر و مناسب رانندگی شهری و استفاده خانوادگی است. ولی اگر ظرفیت سرنشینان آن تکمیل شود، هنگام سبقت، موتور کمی کم رمق به نظر می رسد. پرستیژ تندتر، چابک تر و واکنش پذیرتر است. مخصوصاً در حالت رانندگی اسپرت تفاوت رفتاری با پرایم متفاوت است. پرستیژ به دلیل موتور قوی تر صدای بیشتری در دورهای بالا وارد کابین می کند که برای بعضی ها حس اسپرت بودن دارد ولی برای برخی دیگر نویز به حساب می آید. فرمان پذیری و ترمزها تقریباً مشابه اند، اما وزن بیشتر پرستیژ با تایرهای پهن تر، پایداری بهتری در سرعت های بالا به آن می دهد. |