اگرچه خودروهای دنده ای در حال افول هستند، اما هنوز گزینه های خوبی در بازار وجود دارد. حتماً یادتان هست زمانی که تقریباً همه خودروها دنده دستی داشتند. امروزه متأسفانه، دنده های دستی آن قدرها محبوب نیستند و خریداران بیشتر به سمت خودروهای اتوماتیک می روند. به گزارش ایران، به همین خاطر، بسیاری از خودروسازان طی سال ها، تولید خودروهای دنده ای شش سرعته را کاهش داده اند چون تعداد خریدارانی که به این نوع گیربکس علاقه دارند، کمتر شده است. اما نگران نباشید، همه چیز آنقدرها هم تاریک نیست. به گزارش Motor1،برای مدل های سال 2025 و 2026، هنوز نزدیک به 30 خودرو وجود دارد که می توانید با گیربکس دستی خریداری کنید. این گزینه ها از خودروهای اسپرت و سدان های اسپرت تا شاسی بلندها متغیر هستند و حتی یک وانت دنده ای هم در این میان دیده می شود. با حذف بسیاری از مدل های شناخته شده دنده ای در سال 2025، خوشحالیم که هنوز خودروهایی با این مشخصه در بازار باقی مانده اند. آکورا اینتگرا آکورا رویای دنده ای را در کوچک ترین خودرویش حفظ کرده است: اینتگرا. مدل پایه این خودرو با موتور توربوشارژ 2.0 لیتری و 200 اسب بخار، همراه با گیربکس شش سرعته دستی و دیفرانسیل جلو عرضه می شود. قیمت اینتگرای 2025 از 34,195 دلار آغاز می شود. آکورا اینتگرا تایپ S آکورا همچنین گیربکس شش سرعته دستی را در نسخه اسپرت اینتگرا تایپ S حفظ کرده است که تنها گیربکس ارائه شده در این نسخه است. این مدل موتور توربوشارژ 2 لیتری قدرتمندی با 320 اسب بخار و 310 پوندفوت گشتاور دارد که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. ب ام و M2 ب ام و بیشترین تعداد خودروهای دنده ای را در بین برندها دارد: چهار مدل. از جمله آنها M2 است که در مدل 2025 مجهز به موتور 3لیتری تویین توربو شش سیلندر با 453 اسب بخار قدرت و 406 پوندفوت گشتاور و گیربکس شش سرعته دستی است. این خودرو به صورت آپشنال با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز ارائه می شود اما گیربکس دستی گزینه محبوب تر است. ب ام و M3 M3 برای مدل 2025 همچنان گیربکس دستی را حفظ کرده است اما با یک محدودیت: نسخه M3 کامپیتیشن با دیفرانسیل عقب و 503 اسب بخار و نسخه قوی تر M3 کامپتیشن ایکس درایو با 523 اسب بخار تنها با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه می شوند. گیربکس دستی شش سرعته فقط برای نسخه دیفرانسیل عقب با قدرت 473 اسب بخار موجود است. ب ام و M4 شرایط مشابهی برای مدل M4 نیز وجود دارد. برای 2025، فقط نسخه دیفرانسیل عقب با 473 اسب بخار گیربکس شش سرعته دستی دارد. نسخه های M4 کامپیتیشن و M4 کامپیتیشن ایکس درایو با قدرت های 503 و 523 اسب بخار به صورت اختصاصی با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه می شوند. ب ام و Z4 بی ام و در نهایت برای مدل 2024 یک نسخه دنده ای از Z4 معرفی کرد. این رودستر شش سرعته تنها در نسخه قدرتمندتر M40i با موتور 3.0 لیتری تویین توربو شش سیلندر با قدرت 382 اسب بخار و 369 پوندفوت گشتاور ارائه می شود که برای این خودرو انتخاب مناسبی است. کادیلاک CT4-V بلک وینگ کادیلاک CT4-V بلک وینگ همچنان در سال 2025 یک سدان اسپرت برجسته است. این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد عرضه می شود و گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به صورت آپشن قابل انتخاب است. موتور تویین توربوشارژ 3.6 لیتری V6 با 472 اسب بخار قدرت و 445 پوندفوت گشتاور نیرو را تأمین می کند. قیمت پایه مدل 2026 از 64,820 دلار شروع می شود. کادیلاک CT5-V بلک وینگ CT5-V بلک وینگ با تغییرات جزیی و چند ویژگی جدید برای 2025 عرضه می شود اما گیربکس دستی را همچنان حفظ کرده است. این سدان سوپراسپرت، گیربکس شش سرعته را با موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ V8 با 668 اسب بخار قدرت و 659 پوندفوت گشتاور ترکیب می کند که نیرو را به چرخ های عقب منتقل می کند. قیمت پایه این مدل از 101,820 دلار آغاز می شود. فورد برونکو برونکو یکی از معدود شاسی بلندهایی است که هنوز با گیربکس دستی عرضه می شود. گیربکس هفت سرعته دستی برای مدل های پایه، Big Bend، Badlands و Heritage Edition در سال 2025 در دسترس است. این گیربکس با موتور چهار سیلندر توربوشارژ 2.3 لیتری با قدرت 300 اسب بخار جفت شده است. برای نسخه با موتور 2.7 لیتری V6 توربوشارژ 330 اسب بخار، فقط گیربکس اتوماتیک ارائه می شود. |