اعلام خبر صدور گواهینامه ویژه موتوسواری برای نوجوانان 16ساله به بالا از سوی پلیس راهور واکنش های متفاوتی را طی چند روز گذشته در میان مردم داشته و این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 32 درصد حوادث رانندگی و بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به رفت و آمد موتورسیکلت سواران است. به گزارش اطلاعات، به اعتقاد کارشناسان کاهش سن مجاز برای دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت می تواند خطر حوادث رانندگی و آسیب های جانی را هم افزایش دهد، آن هم در شرایطی که امکان نظارت کامل بر رفتار ترافیکی موتورسواران وجود ندارد. اکنون معابر کلانشهرهای ایران به ویژه تهران شاهد رفتارهای غیرقانونی اکثریت موتورسواران است، این متخلفان بزرگسال با زیر پاگذاشتن تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی، هم عرض خودروها در معابر و بزرگراه ها رفت و آمد می کنند، وارد تونل های شهری می شوند و جالب این که بسیاری از آن ها ضرورت استفاده از کلاه ایمنی را شبیه یک لطیفه می دانند تا وسیله ای برای حفظ جان! در چنین شرایطی که پلیس امکان و ساز و کار لازم برای ملزم کردن موتورسواران به رعایت قوانین را در اختیارندارد، چگونه می توان انتظار داشت که فردا نظارت صحیحی بر رفتار ترافیکی نوجوانان موتورسوار اعمال شود و این قشر آموزش ها را تا 18 سالگی فرابگیرند؟ دوشنبه هفته جاری حادثه ای دردناک در محور اندیشمک- سد کرخه در استان خوزستان روی داد که بر اثر آن 4 نوجوان 12.13 و 14ساله که سوار بر 2 دستگاه موتورسیکلت بودند، در سانحه ای جان خود را از دست دادند. این حادثه زنگ خطری است برای خانواده ها و بالطبع جامعه که باید موضوع آموزش فرهنگ ترافیک و ایمنی به طور جدی پیگیری شود و اعطای گواهینامه با چارچوب های مشخص می تواند نوجوانان را از فعالیت های پرخطر و استفاده های پنهانی از وسیله پرخطری مانند موتور سیکلت دور نگه دارد. اعطای گواهینامه 16ساله از ابتدای هفته فراجا سردار سید تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صدور گواهینامه ویژه موتورسیکلت سواران نوجوان16ساله بالا می گوید: قانون این برنامه 2 سال قبل به تصویب رسیده است اما با توجه به این که پلیس تأکید داشت تا تمامی جنبه های ایمنی و زیرساخت های فنی از سوی تولیدکنندگان موتورسیکلت باید رعایت شود، اجرای آن به امسال رسید. وی با اشاره به این که سازندگان موتور سیکلت موظف شده اند موتور سیکلتی با قدرت و سرعت و همچنین با قدرت مانور محدود تولید کنند تا برای این قشر از نوجوانان کمترین خطر را داشته باشد، می افزاید: پلیس کماکان این مسأله را با حساسیت جدی دنبال می کند، تا خطرات احتمالی برای این رده سنی به حداقل برسد. حسینی می گوید: بر اساس مصوبه هیات دولت، از ابتدای هفته فراجا امکان صدور گواهینامه برای رانندگان 2نوع موتورسیکلت با حجم 50سی سی و 125سی سی برای رده سنی یاد شده فراهم شده است. رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به این که اجرای طرح اعطای گواهینامه برای 16 ساله ها و بالاتر خواست بسیاری از آنان هم بوده و امسال با تکمیل مقدمات، این طرح به مرحله اجرا درآمده است، می گوید: از منظر پلیس، آموزش مهارت های رانندگی ایمن از دوران نوجوانی می تواند به پرورش رانندگانی آگاه و مسئولیت پذیر در آینده بینجامد. حسینی درباره این که بسیاری از خانواده ها نگران موتورسواری نوجوانان خود هستند، اظهار می دارد: پلیس راهور به دغدغه بسیاری خانواده ها در این زمینه آگاهی دارد و نباید بدبینانه به این موضوع نگاه شود از منظر دیگر نگاه پلیس بر این است که یک نوجوان با موتور سیکلت کاملا ایمن می تواند رانندگی درست و قانونمند را با این وسیله نقلیه یاد بگیرد و زمانی که به سن 18 سالگی برسد و بتواند گواهینامه رانندگی موتورسیکلت را بدون قید و شرط بگیرید، نسبت به هدایت و مهارت کافی به سطح ایده آل دست یافته است. وی تأکید می کند: 2 سال فرصت مناسبی برای آموزش عملی، تخلیه هیجانات و تقویت فرهنگ ترافیکی در نسل نوجوان کشور خواهد بود و آنان در این مدت یاد می گیرند همواره از کلاه ایمنی استفاده کنند و این موضوع مانعی می شود تا نوجوانان بدون گواهینامه با هر موتوری مجاز نیستند رانندگی کنند و هم برای خود و هم دیگران، مشکل ساز شوند. محدودیت رفت و آمد موتورسواران به تونل ها و بزرگراه ها از سویی دیگر محدود کردن ترددموتورسواران در مسیرهای پرخطر مانند تونل ها و بزرگراه ها نشان دهنده تمرکز بر ایمنی و پیشگیری از حوادث جدی رانندگی و کم تجربگی راکبان نوجوان در شرایط سرعت بالا و مسیرهای پیچیده می تواند خطر حوادث مرگبار رانندگی را افزایش دهد . کارشناسان معتقدند این محدویت در کنار آموزش های رانندگی ایمن و رعایت قوانین رانندگی می تواند به تدریج به کاهش حوادث رانندگی کمک کند، در حالی که امکان استفاده امن از موتور سیکلت ها در مسیرهای شهری هم برای موتورسواران فراهم خواهد شد. معاون عملیات ترافیک پلیس راهور با بیان این که نوجوانان 16ساله به بالا که گواهی نامه ویژه رانندگی دارند، فقط مجاز به استفاده از موتورسیکلت های سبک 2 یا 3 چرخه هستند، گفت: ورود به بزرگراه ها، تونل های شهری، مسیرهای بارانی و شرایط نامساعد جوی برای موتورسواران یاد شده ممنوع است. سردار محمدباقر سلیمی معاون عملیات ترافیک پلیس راهور هم درباره جزییات صدور گواهینامه ویژه رانندگی موتورسیکلت برای نوجوانان 16ساله از تغییرات مهم در مقررات صدور گواهینامه ویژه رانندگی موتورسیکلت خبر می دهد و می گوید: بر اساس مصوبه هیأت وزیران صدور گواهینامه های رانندگی موتورسیکلت در 4 دسته تعریف شده است و سن مجاز دریافت مجوز برای موتورسیکلت های سبک، با حجم کمتر از 50سی سی یا توان برقی زیر 4کیلووات و حداکثر سرعت 45کیلومتر، از 18سال به 16سال کاهش یافته است. وی با بیان این که حدود 14میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد، می افزاید: آموزش های نظری و عملی ویژه گروه سنی نوجوان طراحی و بومی سازی شده است و متقاضیان باید مراحل آزمون آیین نامه، تست سلامت جسم و روان و دوره های عملی را پشت سر بگذارند. سلیمی با بیان این که برخورداری از مزایای بیمه ای هم مانند امتیازات دریافت این گواهینامه است، با تأکید بر نقش خانواده ها در فرهنگ سازی استفاده ایمن از موتورسیکلت ادامه می دهد: ساختار این وسیله نقلیه کمترین حفاظت را دارد و رعایت مقررات و استفاده از کلاه ایمنی تا 75درصد از خطرات رانندگی با موتورسیکلت را کاهش می دهد. معاون عملیات ترافیک پلیس راهور هشدار می دهد: حدود 32درصد جان باختگان حوادث رانندگی در کشور موتورسیکلت سواران هستند و در برخی شهرها این آمار به 60درصد هم می رسد. اواخر هفته گذشته سردار سعید منتظر المهدی سخنگوی فراجا از آغاز ثبت نام و صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای نوجوانان 16ساله پسر، با موتورهای 50سی سی و 125سی سی خبر داده بود. |