فرارو-در دنیایی که خودروهای برقی هر روز گران تر و پیچیده تر می شوند، داچیا اسپرینگ هنوز به عنوان نماد سادگی و مقرون به صرفه بودن در بازار اروپا شناخته می شود. این مدل اقتصادی با ارتقاء چشمگیر قدرت موتور، استفاده از باتری LFP و بهبود سیستم تعلیق و پایداری، حالا بیش از گذشته آماده رقابت در بازار شلوغ خودروهای برقی شهری است. به نقل از motor1، داچیا اسپرینگ در سال 2024 فیس لیفت بزرگی را پشت سر گذاشته بود. اکنون دو سال بعد نسخه ی 2026 این خودروی برقی با تغییرات چشمگیرتری معرفی شده است. مدل پایه که پیش تر 45 اسب بخار قدرت داشت، اکنون به موتور 70 اسب بخاری مجهز شده و نسخه قوی تر نیز از 65 به 100 اسب بخار ارتقا یافته است. این افزایش قدرت بر عملکرد خودرو نیز تاثیر محسوسی گذاشته است؛ به طوری که شتاب میان سرعت های 80 تا 120 کیلومتر در ساعت در مدل پایه از 26.2 ثانیه به 10.3 ثانیه کاهش یافته و در نسخه ی قوی تر به 6.9 ثانیه رسیده است. به گفته ی داچیا، این تغییرات موجب شده تا اسپرینگ در مسیرهای بین شهری نیز عملکردی مطمئن تر و روان تر از گذشته ارائه دهد. انرژی این خودرو توسط یک باتری لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) با ظرفیت 24.3 کیلووات ساعت تامین می شود؛ این خودرو نخستین خودروی برقی گروه رنو است که از این نوع باتری بهره می برد. این باتری اکنون از شارژ سریع DC با توان حداکثر 40 کیلووات پشتیبانی می کند (در مقایسه با 30 کیلووات در مدل قبلی) و می تواند در مدت تنها 29 دقیقه از 20 تا 80 درصد شارژ شود. داچیا برای نخستین بار اسپرینگ را به میله ضد واژگونی مجهز کرده تا پایداری آن در پیچ ها به طور محسوسی افزایش یابد. همچنین سیستم تعلیق، کمک فنرها و ترمزها نیز مجدد طراحی شده اند. به گفته ی داچیا، ضریب درگ خودرو از 0.745 به 0.660 کاهش یافته است که به بهبود آیرودینامیک و کاهش مصرف انرژی منجر می شود. با وجود همه ی این بهبودها، داچیا اسپرینگ همچنان در چین تولید می شود. با این حال، داچیا اعلام کرده که در آینده این مدل جای خود را به خودرویی کاملاً جدید و مبتنی بر نسل بعدی رنو تویینگو خواهد داد؛ خودرویی در کلاس A که انتظار می رود با قیمت حدود 18 هزار یورو و طراحی جعبه ای شکل، از سال 2026 وارد بازار اروپا شود. |