در ماه های اخیر، صنعت تایر ایران با فشار فزاینده ای ناشی از تصمیم های متناقض ارزی و سیاست های وارداتی روبه رو شده است. به گفته محمدرضا گنجی، رییس انجمن زنجیره ارزش تایر، اگرچه ظرفیت تولید داخلی سالانه حدود 300 هزار تن است و بیش از 70 درصد نیاز کشور از این مسیر تأمین می شود، دولت تنها 270 میلیون دلار ارز به تولیدکنندگان اختصاص داده و برای واردات 30 درصد از نیاز کشور حدود یک میلیارد دلار ارز تخصیص یافته است. این تفاوت، سیاست ارزی به نفع واردات و به زیان تولید داخلی را نشان می دهد. به گزارش تجارت نیوز، حجم بالای لاستیک خارجی با تسهیلات فروش اعتباری وارد بازار شده و رقابت را به نفع واردکنندگان تغییر داده است. تولیدکنندگان داخلی با هزینه های بالا و نقدینگی محدود مواجه اند و توان فعالیت با ظرفیت کامل خود را ندارند؛ به همین دلیل انجمن تولیدکنندگان تایر تصمیم به کاهش 25 درصدی تولید گرفت. روند بحران همچنان ادامه دارد. گنجی توضیح می دهد که تولیدکنندگان ماه ها برای دریافت ارز از بانک مرکزی انتظار می کشند و ارز تخصیصی با نرخ حدود 70 هزار تومان، در حالی که مواد اولیه در بازار آزاد معادل 110 هزار تومان عرضه می شود، اختلاف قابل توجهی ایجاد کرده است. این موضوع هزینه تولید را افزایش داده و بسیاری از کارخانه ها را در آستانه زیان قرار داده است. برای جبران بخشی از هزینه ها، انجمن زنجیره ارزش تایر از دولت خواسته تا با افزایش 10 درصدی قیمت تایر موافقت کند. با این حال، کارشناسان معتقدند ریشه بحران در سیاست های ناهماهنگ ارزی و وارداتی است که تولید داخلی را تضعیف کرده و بازار را در معرض ناپایداری قرار داده است. ادامه این روند می تواند به افزایش قیمت لاستیک، کاهش تولید و افت کیفیت محصولات منجر شود. |