فرارو- رقابت در بازار پیکاپ های بزرگ ایران به نقطه حساسی رسیده است. به گزارش فرارو؛ فوتون تونلند G7 ایران خودرو و کی ام سی T9 از گروه کرمان موتور هر دو با پیشرانه های 2 لیتری توربو و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF به مصاف یکدیگر می روند. با این همه، تفاوت هایی دارند که تصویری متفاوت از رقابت شکل می دهد. رقابتی که در آن نقش بازار آزاد به غایت پررنگ است. چراکه علی رغم قیمت 2 میلیارد و 970 میلیون تومان فوتون G7 و 2 میلیارد و 710 میلیون تومان کی ام سی T9 در نمایندگی ها، در بازار آزاد فوتون برچسب 3 میلیارد و 50 میلیون تومانی خورده و T9 به قیمت 3 میلیارد و 500 میلیون تومان معامله می شود. مقایسه ظاهر فوتون G7 در نسخه بنزینی جدید با سانروف، نورپردازی داخلی و روف رک، تلاش برای مدرن تر بودن را ادامه داده؛ کوتینگ حوضچه بار (لایه محافظ قسمت بار پیکاپ) جایگزین لاینر شده تا فضای بار کمتر محدود شود. در سوی دیگر، کی ام سی T9 با طراحی بدنه عضلانی، جلوپنجره مشبک مشکی و فلاپ های مشکی رنگ قوس گلگیرها قرار گرفته تا حس حس لوکس گرایی در یک پیکاپ آفرودی بهه سبک آمریکایی را منتقل کند. هر دو پیکاپ از نظر طراحی چراغ ها و ریزه کاری های ظاهری تلاش کرده اند چهره ای مدرن و جسور داشته باشند اما کی ام سی T9 با کاپوت بلند و حجیم، خطوط پرعضله و تناسبات هماهنگ بدنه، حضوری اثرگذارتر و چشمگیرتر در بازار خودرو کشور پیدا کرده و عملکرد مناسب در مسیرهای آفرودی به نمایش گذاشته است. مقایسه فنی  فوتون تونلند G7 با پیشرانه 2 لیتری توربو GDI، توان 238 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتن متر را از طریق سیستم 4WD سبک و سنگین و قفل دیفرانسیل منتقل می کند. علاوه بر اینف ایران خودرو دیزل مشکل خنک کاری موتور در نسخه های پیشین را رفع کرده است. کی ام سی T9 اما با همان حجم موتور، خروجی 221 اسب بخار و گشتاور بالاتر، یعنی 390 نیوتن متر ارائه می دهد؛ گشتاوری که برای حمل 3.5 تن بار یا یدک کشی مناسب است. هر دو پیکاپ به سیستم انتقال قدرت دو حالته و دیفرانسیل عقب مجهزند اما T9 در مانورهای آفرودی ، زوایای حمله و فرار بهتری را روی کاغذ نشان داده است. مقایسه امکانات فوتون G7 به تهویه اتوماتیک، شش کیسه هوا، دوربین 360 درجه، نمایشگر 10.25 اینچی، حالت های رانندگی چندگانه و صندلی برقی راننده مجهز است. کرمان موتور هم T9را به آپشن هایی نظیر تهویه اتوماتیک، شش کیسه هوا، صندلی های برقی جلو با گرمکن، کول باکس، سانروف، شارژر بی سیم و کلاستر دیجیتال تجهیز کرده است. هر دو خودرو سنسور جلو و عقب، آینه های برقی و ورود و استارت بدون کلید دارند اما به نظر می رسد T9 در جزییات رفاهی و ترکیب تکنولوژی کمی جلوتر حرکت می کند. مقایسه قیمت  شاید بزرگ ترین نقطه انتقاد در این رقابت، شکاف قیمت میان نمایندگی و بازار آزاد باشد؛ بطوریکه فوتون G7 با وجود اینکه گران ترین پیکاپ ایران خودرو در نمایندگی محسوب می شود، در بازار آزاد ارزان تر از T9 کرمان موتور معامله می شود؛ اختلافی 450 میلیون تومانی که می تواند برای بخشی از خریداران تعیین کننده باشد. در کنار این، شنیده ها حاکی از آن است که خدمات پس از فروش فوتون به شبکه گسترده ایران خودرو افزوده می شود، اتفاقی که در صورت عملیاتی شدن، می تواند معادله رقابت را تغییر دهد. |