فرارو- وقتی برای اولین بار پشت فرمان تارا V1P می نشینید، انتظارات عجیب غریبی ندارید چون زیر پوست تمام تغییراتی که ایران خودرو به آنها مفتخر می کند، همچنان با پیشرانه آشنای TU5 پلاس روبرو هستیم. به گزارش فرارو؛ تارا V1 پلاس با کمک آپشن های رفاهی کلیدی و حیاتی مانند صندلی برقی، دوربین عقب و مهم تر از همه گیربکس 6 سرعته توانسته از سر نواقص مدل پایه خلاص شود. مهندسان با اعمال این تغییرات قصد داشته اند تجربه رانندگی را ارتقا دهند و آن را از مدل های دنده ای پایه (V1 و V2) متمایز کنند. با این حال چون هزینه تغییرات را مصرف کننده از جیب خود می پردازد ممکن است برایش سوال ایجاد شود که آیا اختلاف قیمت ایجاد شده قابل توجیه است؟ بگذارید سوالات شما را با کمک تجربه هایی که پس از مدت ها نشستن پشت فرمان و فشار دادن پدال گاز و کلاچ این ماشین در جاده و اتوبان کسب کرده ام، پاسخ بدهم. آغاز حرکت؛ ارگونومی و آپشن های کابین اولین نکته ای که در تارا V1P توجه شما را جلب می کند، ارتقاء کیفیت و ارگونومی کابین است. صندلی راننده که اکنون به صورت برقی (4 حالته) تنظیم می شود، قرار گرفتن در وضعیت مناسب رانندگی را آسان کرده است. وجود زیرآرنجی قابل تنظیم برای سرنشینان جلو و همچنین برای سرنشینان عقب، که در نسخه های پایه غایب بود، حس لوکس بودن را منتقل می کند. هنگام روشن کردن خودرو و به محض شروع حرکت، متوجه اولین تغییرات مثبت می شوید؛ آینه الکتروکرومیک دید بهتری از عقب فراهم می کند و سیستم چندرسانه ای با دوربین دید عقب، کمک شایانی به راننده می کند. این تغییرات جزیی رفاهی، تجربه رانندگی در شهر را به مراتب نسبت به تارا V1 ارتقا می دهد. قلب تپنده و رانندگی شهری؛ چالش های TU5 پلاس پیشرانه TU5 پلاس با قدرت 113 اسب بخار و 144 نیوتن متر گشتاور، در ترافیک شهری عملکردی قابل قبول و اقتصادی دارد. مصرف سوخت آن مناسب است و واکنش دریچه گاز در حد انتظار از یک خودروی اقتصادی است. ولی هنگام شتاب گیری ناگهانی (مثلاً برای سبقت گرفتن در خیابان های فرعی) یا در سربالایی های تند شهری، همچنان ضعف ذاتی موتور در مقابل وزن کلی مشهود است و صدای موتور در دورهای بالا می تواند نسبتاً آزاردهنده باشد. با اینکه تارا V1P ذاتا خودروی پرشتابی نیست، در مسیرهای هموار شهری، با کشش مناسبی شما را همراهی می کند. سیستم تعلیق خودرو نسبتاً نرم طراحی شده و به خوبی از پس اکثر دست اندازهای کوچک برمی آید. این یک امتیاز مثبت برای رانندگی روزمره و شهری است که اغلب دست کم گرفته می شود. جدول مشخصات فنی تارا V1P ویژگی | مشخصات | نوع موتور (4 سیلندر با 16 سوپاپ) | TU5 پلاس (ارتقاء یافته TU5) | حجم موتور | 1٬587 سی سی | وزن خالص | 1٬170 کیلوگرم | طول × عرض × ارتفاع | 4٬519 × 1٬953 × 1٬466 میلی متر | حداکثر قدرت | 113 اسب بخار - 5٬800 دور/دقیقه | فاصله محوری | 2٬652 میلی متر | حداکثر گشتاور | 144 نیوتن متر - 4٬000 دور/دقیقه | گیربکس | 6 دنده دستی (MT6) | حداکثر سرعت | حدود 190 کیلومتر بر ساعت | شتاب 0 تا 100 | حدود 12٫5 ثانیه | مصرف سوخت ترکیبی | حدود 7٫1 لیتر در 100 کیلومتر | ظرفیت باک سوخت | 50 لیتر | نقطه عطف؛ تارا V1P با گیربکس MT6 در جاده مهم ترین وجه تمایز رانندگی با تارا V1P، قطعاً گیربکس 6 سرعته دستی (MT6) است. اثر این گیربکس، به ویژه زمانی که از شهر خارج می شوید و وارد جاده های بین شهری و بزرگراه ها می شوید، آشکار می شود. وقتی سرعت خودرو از 100 کیلومتر بر ساعت عبور می کند، دنده 6 به میدان می آید. با درگیر شدن دنده ششم، دور موتور به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. این موضوع بلافاصله منجر به آرامش بیشتر در کابین می شود؛ صدای موتور پایین می آید و احساس می کنید سفری دلپذیرتر در انتظار شماست. این ویژگی برای کسانی که مجبور به طی کردن مسافت های طولانی هستند، بسیار حیاتی و ارزشمند خواهد بود. کاهش دور موتور در سرعت بالا همچنین به معنای مصرف سوخت کمتر است. مصرف بنزین تارا V1P به لطف این دنده اضافی، در پیمایش های جاده ای، امتیاز اقتصادی بالاتری نسبت به مدل های 5 سرعته دریافت می کند. دنده 6، به نام دنده کروز شهرت دارد و برای شتاب گیری نیست اما نحوه چینش دنده ها باعث می شود راننده موقع تعویض دنده احساس بهتری داشته باشد و در دنده های میانی، حداکثر گشتاور را از TU5 پلاس دریافت کند. با این حال باید همچنان در سبقت گیری های جاده ای رفتاری محتاطانه در پیش بگیرید. حتی با وجود دوربین، فرم کلی شیشه پشتی و صندوق عقب نسبتاً بلند باعث می شود دید راننده نسبتا محدود باشد معایب تارا V1P در رانندگی اضافه شدن گیربکس MT6 یک ارتقاء مثبت است اما همچنان برخی از معایب تارا V1P هنگام رانندگی توی ذوق می زنند. اگر بخواهیم صادق باشیم اول از همه باید روی کیفیت نازل رانندگی دست بگذاریم. فرمان پذیری تارا در حد استاندارد است اما در پیچ های تند و پرسرعت، تمایل به بادی رول (غلتیدن بدنه) را با تمام وجود احساس می کنید. به طراحان این خودرو حق می دهم در دفاع از عملکردشان تقصیر را گردن ما بیندازند و بگویند لازم است سطح توقعمان را پایین بیاوریم چون این خودرو ذاتا برای رانندگی اسپرت طراحی نشده و بیشتر یک سدان خانوادگی با تمرکز بر راحتی و مصرف سوخت است. کیفیت شیفتر دنده، نقطه ضعف دوم خواهد بود. هرچند تعداد دنده ها افزایش یافته اما حس انتقال دنده همچنان از دقت و نرمی لازم برخوردار نیست و گیربکس هنگام تعویض دنده ها (به خصوص در زمان های شتاب گیری) کمی خشک عمل می کند. دید محدود عقب نقطه ضعف بعدی است؛ حتی با وجود دوربین، فرم کلی شیشه پشتی و صندوق عقب نسبتاً بلند باعث می شود دید راننده نسبتا محدود باشد و موقع پارک کردن، سختی بکشد. اختلاف قیمت تارا V1P در کارخانه و بازار قیمت کارخانه تارا V1 پلاس در مهرماه 1404 حدود 889 میلیون تومان است و در بازار آزاد، ظرف یک هفته توانسته از یک میلیارد و 40 میلیون تومان به یک میلیارد و 130 میلیون تومان برسد. این خودرو به دلیل توازن میان قیمت و امکانات، بیشترین تقاضا را از سوی خریداران خانوادگی دارد و اختلاف 300 تا 400 میلیون تومانی با نسخه V4 موجب می شود خریداران علاقمند به گیربکس دستی، نسخه V1P را ترجیح دهند. آیا تارا V1P ارزش خرید دارد؟ تجربه رانندگی من با تارا V1P می گوید با یک پکیج ارتقاء یافته و منطقی (از نظر فنی) برای سدان ملی روبرو هستیم. اگر دنبال یک سدان خانوادگی دنده ای هستید که در جاده مصرف سوخت مناسبی داشته باشد و از آپشن های رفاهی به روزتری نسبت به دنا پلاس و شاهین دستی بهره ببرد یا روی قدرت بازار دست دوم و خدمات پس از فروش گسترده حساب می کنید، با خیال آسوده این گزینه را توصیه می کنم. اگر بتوانید آن را با قیمت کارخانه بخرید بهترین حالت ممکن اتفاق می افتد اما اگر اولویت شما شتاب بالا، قدرت موتور توربو یا لذت رانندگی اسپرت است، موتور TU5 پلاس نمی تواند پاسخگوی نیازتان باشد و باید سراغ رقبای توربوشارژ مونتاژی چین یا مدل های اتوماتیک (مانند V4) بروید. به این افراد گزینه هایی چون شاهین یا دنا پلاس را پیشنهاد می دهم. جدول امکانات رفاهی و ایمنی تارا V1P ویژگی | مشخصات | حجم صندوق عقب | 620 لیتر | ترمز جلو / عقب | دیسکی جلو و عقب + ABS, EBD | کیسه هوا | راننده و سرنشین جلو | سیستم های کمکی الکترونیکی | ESC, TCS, HSA و غیره | امکانات رفاهی شاخص | دوربین دید عقب، سنسور عقب، سنسور نور/باران، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز در کاسه چراغ، نمایشگر لمسی (مالتی مدیا)، زیر آرنجی جلو و عقب، فرمان کمکی برقی، آنتن کوسه ای | |