صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
دوشنبه، 14 مهر 1404 - 17:48   
 آخرین خبرها
  در جلسه بعدی هیئت مدیره مشخص می‌شود؛ اخراج ساپینتو یا تصمیم به ابقا
  همدردی طارمی با سردار آزمون بعد از مصدومیت وحشتناک
  آخرین اقدام پرسپولیس در CAS برای پرونده بیرانوند
  معمار تحریم‌ها علیه ایران: مکانیسم ماشه روی کاغذ است/ چین و روسیه اسنپ بک را بی اثر می‌کنند
  خانه خانم قاضی به آتش کشیده شد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45824صفحه نخست » آخرین اخبار    دوشنبه، 14 مهر 1404 - 15:50

همه‌چیز درباره تارا V1P با گیربکس MT6؛ از تجربه رانندگی تا مزایا و معایب


آیا ایران‌خودرو توانسته با به‌‌کارگیری گیربکس 6 سرعته، ضعف‌های موتور TU5 Plus را پنهان کند؟

فرارو- وقتی برای اولین بار پشت فرمان تارا V1P می نشینید، انتظارات عجیب غریبی ندارید چون زیر پوست تمام تغییراتی که ایران خودرو به آنها مفتخر می کند، همچنان با پیشرانه آشنای TU5 پلاس روبرو هستیم.

به گزارش فرارو؛ تارا V1 پلاس با کمک آپشن های رفاهی کلیدی و حیاتی مانند صندلی برقی، دوربین عقب و مهم تر از همه گیربکس 6 سرعته توانسته از سر نواقص مدل پایه خلاص شود. مهندسان با اعمال این تغییرات قصد داشته اند تجربه رانندگی را ارتقا دهند و آن را از مدل های دنده ای پایه (V1 و V2) متمایز کنند. با این حال چون هزینه تغییرات را مصرف کننده از جیب خود می پردازد ممکن است برایش سوال ایجاد شود که آیا اختلاف قیمت ایجاد شده قابل توجیه است؟ بگذارید سوالات شما را با کمک تجربه هایی که پس از مدت ها نشستن پشت فرمان و فشار دادن پدال گاز و کلاچ این ماشین در جاده و اتوبان کسب کرده ام، پاسخ بدهم.

آغاز حرکت؛ ارگونومی و آپشن های کابین

اولین نکته ای که در تارا V1P توجه شما را جلب می کند، ارتقاء کیفیت و ارگونومی کابین است. صندلی راننده که اکنون به صورت برقی (4 حالته) تنظیم می شود، قرار گرفتن در وضعیت مناسب رانندگی را آسان کرده است. وجود زیرآرنجی قابل تنظیم برای سرنشینان جلو و همچنین برای سرنشینان عقب، که در نسخه های پایه غایب بود، حس لوکس بودن را منتقل می کند.

هنگام روشن کردن خودرو و به محض شروع حرکت، متوجه اولین تغییرات مثبت می شوید؛ آینه الکتروکرومیک دید بهتری از عقب فراهم می کند و سیستم چندرسانه ای با دوربین دید عقب، کمک شایانی به راننده می کند. این تغییرات جزیی رفاهی، تجربه رانندگی در شهر را به مراتب نسبت به تارا V1 ارتقا می دهد.

قلب تپنده و رانندگی شهری؛ چالش های TU5 پلاس

پیشرانه TU5 پلاس با قدرت 113 اسب بخار و 144 نیوتن متر گشتاور، در ترافیک شهری عملکردی قابل قبول و اقتصادی دارد. مصرف سوخت آن مناسب است و واکنش دریچه گاز در حد انتظار از یک خودروی اقتصادی است.

ولی هنگام شتاب گیری ناگهانی (مثلاً برای سبقت گرفتن در خیابان های فرعی) یا در سربالایی های تند شهری، همچنان ضعف ذاتی موتور در مقابل وزن کلی مشهود است و صدای موتور در دورهای بالا می تواند نسبتاً آزاردهنده باشد.

با اینکه تارا V1P ذاتا خودروی پرشتابی نیست، در مسیرهای هموار شهری، با کشش مناسبی شما را همراهی می کند. سیستم تعلیق خودرو نسبتاً نرم طراحی شده و به خوبی از پس اکثر دست اندازهای کوچک برمی آید. این یک امتیاز مثبت برای رانندگی روزمره و شهری است که اغلب دست کم گرفته می شود.

جدول مشخصات فنی تارا V1P

ویژگی

مشخصات

نوع موتور (4 سیلندر با 16 سوپاپ)

TU5 پلاس (ارتقاء یافته TU5)

حجم موتور

1٬587 سی سی

وزن خالص

1٬170 کیلوگرم

طول × عرض × ارتفاع

4٬519 × 1٬953 × 1٬466 میلی متر

حداکثر قدرت

113 اسب بخار - 5٬800 دور/دقیقه

فاصله محوری

2٬652 میلی متر

حداکثر گشتاور

144 نیوتن متر - 4٬000 دور/دقیقه

گیربکس

6 دنده دستی (MT6)

حداکثر سرعت

حدود 190 کیلومتر بر ساعت

شتاب 0 تا 100

حدود 12٫5 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

حدود 7٫1 لیتر در 100 کیلومتر

ظرفیت باک سوخت

50 لیتر

نقطه عطف؛ تارا V1P با گیربکس MT6 در جاده

مهم ترین وجه تمایز رانندگی با تارا V1P، قطعاً گیربکس 6 سرعته دستی (MT6) است. اثر این گیربکس، به ویژه زمانی که از شهر خارج می شوید و وارد جاده های بین شهری و بزرگراه ها می شوید، آشکار می شود.

وقتی سرعت خودرو از 100 کیلومتر بر ساعت عبور می کند، دنده 6 به میدان می آید. با درگیر شدن دنده ششم، دور موتور به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. این موضوع بلافاصله منجر به آرامش بیشتر در کابین می شود؛ صدای موتور پایین می آید و احساس می کنید سفری دلپذیرتر در انتظار شماست. این ویژگی برای کسانی که مجبور به طی کردن مسافت های طولانی هستند، بسیار حیاتی و ارزشمند خواهد بود.

کاهش دور موتور در سرعت بالا همچنین به معنای مصرف سوخت کمتر است. مصرف بنزین تارا V1P به لطف این دنده اضافی، در پیمایش های جاده ای، امتیاز اقتصادی بالاتری نسبت به مدل های 5 سرعته دریافت می کند.

دنده 6، به نام دنده کروز شهرت دارد و برای شتاب گیری نیست اما نحوه چینش دنده ها باعث می شود راننده موقع تعویض دنده احساس بهتری داشته باشد و در دنده های میانی، حداکثر گشتاور را از TU5 پلاس دریافت کند. با این حال باید همچنان در سبقت گیری های جاده ای رفتاری محتاطانه در پیش بگیرید.

تارا V1P 2حتی با وجود دوربین، فرم کلی شیشه پشتی و صندوق عقب نسبتاً بلند باعث می شود دید راننده نسبتا محدود باشد

معایب تارا V1P در رانندگی

اضافه شدن گیربکس MT6 یک ارتقاء مثبت است اما همچنان برخی از معایب تارا V1P هنگام رانندگی توی ذوق می زنند. اگر بخواهیم صادق باشیم اول از همه باید روی کیفیت نازل رانندگی دست بگذاریم.

فرمان پذیری تارا در حد استاندارد است اما در پیچ های تند و پرسرعت، تمایل به بادی رول (غلتیدن بدنه) را با تمام وجود احساس می کنید. به طراحان این خودرو حق می دهم در دفاع از عملکردشان تقصیر را گردن ما بیندازند و بگویند لازم است سطح توقعمان را پایین بیاوریم چون این خودرو ذاتا برای رانندگی اسپرت طراحی نشده و بیشتر یک سدان خانوادگی با تمرکز بر راحتی و مصرف سوخت است.

کیفیت شیفتر دنده، نقطه ضعف دوم خواهد بود. هرچند تعداد دنده ها افزایش یافته اما حس انتقال دنده همچنان از دقت و نرمی لازم برخوردار نیست و گیربکس هنگام تعویض دنده ها (به خصوص در زمان های شتاب گیری) کمی خشک عمل می کند.

دید محدود عقب نقطه ضعف بعدی است؛ حتی با وجود دوربین، فرم کلی شیشه پشتی و صندوق عقب نسبتاً بلند باعث می شود دید راننده نسبتا محدود باشد و موقع پارک کردن، سختی بکشد.

اختلاف قیمت تارا V1P در کارخانه و بازار

قیمت کارخانه تارا V1 پلاس در مهرماه 1404 حدود 889 میلیون تومان است و در بازار آزاد، ظرف یک هفته توانسته از یک میلیارد و 40 میلیون تومان به یک میلیارد و 130 میلیون تومان برسد. این خودرو به دلیل توازن میان قیمت و امکانات، بیشترین تقاضا را از سوی خریداران خانوادگی دارد و اختلاف 300 تا 400 میلیون تومانی با نسخه V4 موجب می شود خریداران علاقمند به گیربکس دستی، نسخه V1P را ترجیح دهند.

آیا تارا V1P ارزش خرید دارد؟

تجربه رانندگی من با تارا V1P می گوید با یک پکیج ارتقاء یافته و منطقی (از نظر فنی) برای سدان ملی روبرو هستیم. اگر دنبال یک سدان خانوادگی دنده ای هستید که در جاده مصرف سوخت مناسبی داشته باشد و از آپشن های رفاهی به روزتری نسبت به دنا پلاس و شاهین دستی بهره ببرد یا روی قدرت بازار دست دوم و خدمات پس از فروش گسترده حساب می کنید، با خیال آسوده این گزینه را توصیه می کنم.

اگر بتوانید آن را با قیمت کارخانه بخرید بهترین حالت ممکن اتفاق می افتد اما اگر اولویت شما شتاب بالا، قدرت موتور توربو یا لذت رانندگی اسپرت است، موتور TU5 پلاس نمی تواند پاسخگوی نیازتان باشد و باید سراغ رقبای توربوشارژ مونتاژی چین یا مدل های اتوماتیک (مانند V4) بروید. به این افراد گزینه هایی چون شاهین یا دنا پلاس را پیشنهاد می دهم.

جدول امکانات رفاهی و ایمنی تارا V1P

ویژگی

مشخصات

حجم صندوق عقب

620 لیتر

ترمز جلو / عقب

دیسکی جلو و عقب + ABS, EBD

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو

سیستم های کمکی الکترونیکی

ESC, TCS, HSA و غیره

امکانات رفاهی شاخص

دوربین دید عقب، سنسور عقب، سنسور نور/باران، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز در کاسه چراغ، نمایشگر لمسی (مالتی مدیا)، زیر آرنجی جلو و عقب، فرمان کمکی برقی، آنتن کوسه ای

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
معمار تحریم‌ها علیه ایران: مکانیسم ماشه روی کاغذ است/ چین و روسیه اسنپ بک را بی اثر می‌کنند
  معمار تحریم‌ها علیه ایران: مکانیسم ماشه روی کاغذ است/ چین و روسیه اسنپ بک را بی اثر می‌کنند
«ریچارد نفیو» معمار اصلی تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما و از چهره‌های شاخص طراحی سیاست فشار حداکثری، اذعان کرده است که فعال‌سازی مکانیسم موسوم به «ماشه» یا بازگشت خودکار تحریم‌ها (Snapback) علیه ایران،
اف-35های نروژی وارد لهستان شدند
  اف-35های نروژی وارد لهستان شدند
پیشتر اعلام شده بود که قرار است جت‌ های جنگنده F-35 نروژی امروز برای گشت‌ های مشترک هوایی وارد لهستان شوند و هواپیماهای لهستانی و هلندی نیز در این مأموریت شرکت داشته باشند.
پیش ‌بینی بورس سه ‌شنبه 15 مهر 1404 / افزایش عرضه سهام در راه است؟
  پیش ‌بینی بورس سه ‌شنبه 15 مهر 1404 / افزایش عرضه سهام در راه است؟
در پایان معاملات، شاخص هم‌وزن تنها هزار و 381 واحد افزایش یافت و به سطح 828 هزار واحد رسید که بیانگر تمرکز نقدینگی بر نمادهای بزرگ است. ارزش معاملات خرد (سهام،
جزییات تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی
  جزییات تبدیل پلاک خودروهای مناطق آزاد به پلاک ملی
مدیر گمرک، بازرگانی و توسعه صادرات دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد که متقاضیان دارای خودروهای وارداتی ساخت 2013 تا 2017 می‌توانند با اخذ کد شیما و ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت،
ستاره بارسلونا در رادار منچستری‌ها قرار گرفت
  ستاره بارسلونا در رادار منچستری‌ها قرار گرفت
سه باشگاه منچستریونایتد، نیوکسل و تاتنهام تماس‌های برای خرید مارک آندره تراشتگن با بارسلونا برقرار کرده‌اند.
لیست تیم‌ملی با خروج ستاره استقلال بسته شد
  لیست تیم‌ملی با خروج ستاره استقلال بسته شد
دانیال اسماعیلی‌فر پس از مدت زمان طولانی دوری از تیم ملی، در پی مصدومیت صالح حردانی، به اردو فراخوانده شده است.
کیبوردی مخصوص ناخن‌های بلند؛ پایان عذاب تایپ!
  کیبوردی مخصوص ناخن‌های بلند؛ پایان عذاب تایپ!
تایپ با ناخن‌های بلند همیشه کابوس بوده، اما یک استارتاپ با کیبوردی متفاوت روی کیک‌استارتر آمده تا این مشکل را برای همیشه حل کند.
سولانا در دوراهی تاریخی
  سولانا در دوراهی تاریخی
سولانا با ثبت ورودهای مثبت در صندوق‌های قابل معامله (ETF) و صعود حدود 136٪ طی شش‌ماهه، در نزدیکی قله تاریخی قرار دارد
وزیر آموزش و پرورش فردا به مجلس می‌رود
  وزیر آموزش و پرورش فردا به مجلس می‌رود
سخنگوی هیأت رییسه مجلس از حضور وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس برای پاسخ به سوال محمدرضا صباغیان نماینده مهریز، بافق و ابرکوه در فردا سه‌شنبه 15 مهر خبر داد.
پامپکین اسپایس لاته، مشهورترین نوشیدنی پاییزی استارباکس
  پامپکین اسپایس لاته، مشهورترین نوشیدنی پاییزی استارباکس
پامپکین اسپایس لاته نوعی نوشیدنی داغ و پاییزی است که از ترکیب کدو حلوایی با اسپرسو و شیر تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد.
طرح 20 ماده‌ای ترامپ؛ صلح پایدار یا اشغال در لباس بازسازی؟
  طرح 20 ماده‌ای ترامپ؛ صلح پایدار یا اشغال در لباس بازسازی؟
طرح صلح 20 ماده‌ای ترامپ با واکنش مثبت مشروط حماس و استقبال محتاطانه اسراییل و جامعه جهانی روبه‌رو شده است. این طرح وعده آزادی اسرا، توقف بمباران و اداره غزه توسط دولت تکنوکرات فلسطینی را می‌دهد اما خلع سلاح حماس،
آیا توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس عملی می‌شود؟
  آیا توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس عملی می‌شود؟
طرح جدید ترامپ برای آتش‌بس اسراییل و حماس فراتر از آزادی گروگان‌هاست و ادارهٔ غزه را به نهادی خارجی می‌سپارد، اما اجرای آن به توافق‌های دشوار چندلایه نیاز دارد.
  پربیننده ترین اخبار       
  چری تیگو 9؛ شاسی‌بلند جدید بازار ایران
  موسی جنپو؟ واقعا!؟
  هشدار ترامپ درباره برنامه هسته‌ای ایران/ اگر دوباره آنرا از سر بگیرید برای حمله صبر نمی‌کنیم
  ایران 48 فروند سوخو 35 از روسیه خرید؟
  دلیل خداحافظی ساپینتو با استقلالی‌ها مشخص شد
  25 نماینده استیضاح میدری را با استامپ قرمز یعنی رنگ خون امضا کردند!
  سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: الزامی برای تعیین 14 سکه به‌عنوان سقف مهریه وجود ندارد
  ناطق نوری: به خلخالی گفتم مشکلت این است که نه دین داری، نه شعور!
  تصویر؛ رتبه عجیب پرسپولیس و استقلال در جدول رده‌بندی
  مرزبانان را دریابید/ خطر جانی پیشکش، آسیب روانی و اجتماعی آن‌ها دوچندان است!
  برنامه‏‌های آینده آمریکا علیه ایران هنوز مشخص نیست
  ریکاردو ساپینتو باید اخراج شود؟
  بورس روی دور صعود
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  تند و غیرمنتظره علیه وحید ‌هاشمیان
  آغاز فیلمبرداری «بن‌سای» با پریناز ایزدیار؛ شروین حاجی‌پور بازیگر شد؟
  تعطیلی یا دورکاری پنج‌شنبه‌ها؟/ تکلیف چیست؟
  حمله به رونی کلمن به خاطر انتخاب هادی چوپان
  جنجال مدال طلای تیم ملی والیبال زنان ایران؛ اسمش تاریخ‌سازی بود؟
  دانیال اسماعیلی‌فر به تیم ملی دعوت شد
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved