گرانی در بازار خودروی ایران ناشی از تلاقی ساختار انحصاری تولید توسط دو خودروساز بزرگ است که منجر به کیفیت پایین و قیمت گذاری غیررقابتی شده است، این موضوع در کنار وابستگی شدید قیمت ها به نرخ ارز آزاد به عنوان یک سپر تورمی عمل می کند و با ممنوعیت واردات، کاهش عرضه و افزایش تقاضای سرمایه ای، بازار دچار عدم توازن مزمن شده است، به طوری که خودرو تبدیل به یک دارایی ذخیره ارزش شده و سفته بازی حباب های قیمتی را تشدید می کند. به گزارش اقتصاد 24، همچنین مکانیزم های نادرست تخصیص مانند قرعه کشی ها به کانال توزیع رانت تبدیل شده اند که قیمت بازار آزاد را توجیه می کند و خروج از این بحران نیازمند اصلاحات اساسی شامل ایجاد رقابت از طریق واردات واقعی، شکستن انحصار تولید و کنترل تورم عمومی است تا قیمت ها واقعی و مبتنی بر عرضه و تقاضای سالم شوند. به این عوامل باید اشاره کرد که نقدینگی سرگردان در جامعه ایران به دلیل نبود بازار های جذاب و امن برای سرمایه گذاری، اغلب به سمت دارایی های فیزیکی مانند مسکن و خودرو سرازیر می شود که این تزریق مداوم نقدینگی، حتی در شرایط رکود تولید، قیمت ها را به سمت بالا هل می دهد و مشکل نقدینگی را به یک عامل تورم زای ساختاری در این بازار تبدیل می کند. اسد کرمی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: قیمت ها یک نوسان افزایشی داشتند و باز هم به همین شکل باقی ماندند. تغییرات چندانی ایجاد نشد، چون یکی دو روز پیش که دوباره افزایش قیمت داشتیم، باز یک تکانی خورد. تقریباً وارداتی ها 10 تا 15 درصد و مونتاژی ها و داخلی ها هفت تا هشت درصد افزایش قیمت داشتند. رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به نوسانات شدید قیمتی ناشی از افزایش نرخ ارز، از رکود بی سابقه در معاملات خودرو خبر داد و گفت: مصرف کننده اصلاً در بازار نیست و حتی کرایه مغازه ها هم تأمین نمی شود. وی افزود: طی روز های اخیر، دلار در حال افزایش است. به عبارت دیگر، هر روز با مسائلی مواجهیم که این مشکلات مانع از انجام کار ها می شود. بازار همیشه در حال نوسان است؛ یا در حال افزایش است یا کاهش. در چنین شرایطی، معاملات به هم می خورد. کرمی ادامه داد: این چند روزی هم که حالا نوسان داشت و قیمت بالا می رفت، به خاطر همین گرانی دلار بود. ماشین خارجی شاید بعضی ها تا 200 یا 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. داخلی ها هم در حدود مثلاً 10 تا 15 میلیون تومان بیشتر بودند. رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: بیشترین افزایش قیمت روی 207 و دنا پلاس بود که فکر کنم به یک میلیارد و 400 رسید. سیاست های متناقض تنظیم بازار که گاهی قیمت کارخانه ای و گاهی قیمت بازار را مبنا قرار می دهند، عدم شفافیت و بی اعتمادی را در بین مصرف کننده واقعی افزایش داده و فرصت را برای واسطه ها فراهم می آورد تا با خرید و فروش های مکرر، فاصله بین قیمت دستوری و قیمت واقعی را افزایش دهند. |