ایران خودرو قصد دارد سورن پلاس ارتقاء بدهد و پیشرانه محبوب خود را بر روی این سدان سوار کند. ارتقاء سورن پلاس تنها در بخش فنی این خودرو برنامه ریزی شده ولی تاکنون ایران خودرو اظهار نکرده است که ظاهر این سدان اقتصادی را تغییر می دهد. به گزارش آخرین خودرو، با ابزار های ویرایش تصویر طراح ما سورن پلاس را فیس لیفت کرده که در ادامه به بررسی این فیس لیفت خواهیم پرداخت اما پیش از آن به بیوگرافی کوتاه از سورن پلاس می پردازیم. درباره سورن پلاس در سال 1386 بود که ایران خودرو سمند را فیس لیفت کرد و با نام سورن به بازار آورد. این یعنی در طول این سال ها یک پلتفرم قدیمی بارها ترمیم و توسعه داده شد و در نهایت در سال 1399 به سورن پلاس رسید. سورن پلتفرم و اساس فنی فوق العاده قدیمی دارد و همان سمند است اما در لباسی شیک تر. سورن پلاس نمونه ای ارتقا یافته از سورن ELX است. سورن ELX هم نسخه از از سمند فیس لیفت بود. طراحی سورن پلاس فیس لیفت در بخش فیس لیفت سورن پلاس با موتور TU5 می توان خودروی ترکیبی از طراحی قدیمی و جدید دید که در آن پلتفرمی قدیمی و با الگوی های طراحی نسبتا بروز ترکیب شده است. در بخش جلو دقیقا با همان پوزه کشیده سورن روبه رو خواهیم شد اما درب کاپوت تغییر پیدا کرده است. جلو پنجره این خودرو به شکل ترکیبی از الگوی کهکشانی چری و طراحی محصولات جتا است. چراغ ها و جلوپنجره سورن پلاس با موتور تیو 5 در یک فریم هماهنگ قرار گرفته اند که نمایی زیبا را به بیننده انتقال می دهد. سپر این خودرو نیز بازطراحی شده و خطوط تیز به با مجرا های ورودی هوای به صورت فیک بر آن نقش بسته است.چراغ های سورن فیس لیفت از امضاء های نوری منحصر به فرد بهره می برد که چهره مدرن را القاء می کند.  در نمای جانبی برای القاء حس اسپرت طراح همانند بخش جلو خطوط تیزی را به افزوده است. درب های این خودرو مجهز به فلاپ شده اند و خطوط تیزی به قسمت پایینی آنها همانند دنا پلاس افزوده شده است. رینگ های سورن پلاس فول آپشن به صورت گرافیکی هستند و در نمونه فیس لیفت نیز این نوع رینگ رعایت شده است. درکل تغییرات در بخش جانبی محدود به فقط رینگ ها و درب های خودرو بوده که به دلیل آن فیس لیفت بودن این خودرو می باشد. در بخش عقب چراغ های خودرو به صورت پیوسته هستند و در داخل یک قاب قرار گرفته اند. الگوی چراغ عقب به صورت محصولات ام وی ام و فونیکس است که که طراحی جذابی دارند. سپر عقب الگوی خطوط شکسته دارد و در بخش پاینی هن دیفیوزر با الگوی اسپرت دیده می شود که بر روی آن دو خروجی اگزوز دیده می شود. کابین سورن پلاس تیو 5 فیس لیفت همانند خارج این خودرو بروز شده ولی قالب کلی نسخه اصلی خود را حفظ کرده است. مالتی مدیا سورن پلاس از محل قبلی خود که باعث حواس پرتی و دید بده راننده و سرنشینان می شد به بخش بالایی آن انتقال یافت که دید بهتر را به سرنشینان ایجاد می کند.  فرمان همانند فرمان دو شاخ ری را کراس اوور ایران خودرو بوده اما دو شاخ نیست و بخش پایینی آن به مرکز وصل می باشد. الگوی کلی کابین این خودرو به ری را شبیه است و در برخی بخش های آن مثل کنترل کننده سیستم مالتی مدیا به محصولات کرمان موتور. نیروی محرکه سورن پلاس بهینه از پیشرانه XU7P تامین می شود که یک پیشرانه با حجم 1.8 لیتر، 4 سیلندر و 8 سوپاپ بوده که روی هم رفته 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می کند. سورن پلاس XU7 پلاس در بخش آپشن و تجهیزات از امکاناتی نظیر؛ دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده یا GSI، سامانه کنترل کشش، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، آینه های جانبی برقی، پوزیشن لامپ، سامانه پایش فشار باد تایرها، کامپیوتر سفری و… بهره می برد که به عنوان یکی از خودرو های اقتصادی گروه ایران خودرو، امکانات قابل قبولی است. |