صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 9 مهر 1404 - 17:56   
 آخرین خبرها
  جدیدترین واکنش حسین بعدی به شایعه جانشینی هاشمیان!
  پیام تیم فرهاد مجیدی به المحرق برای بازی با استقلال: good luck!
  مجمع تشخیص با CFT به‌طور مشروط موافقت کرد
  واکنش سازمان لیگ به ورود موبایل در ورزشگاه‌ها!
  پایان تلخ مهاجم پرحاشیه پرسپولیسی
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 44585صفحه نخست » اخبار مهمچهارشنبه، 9 مهر 1404 - 16:35

10 بازی‌ای که حتی سازندگانشان هم به «افتضاح بودنشان» اعتراف کردند!


این 10 بازی آن‌قدر بد بودند که خودِ سازندگانشان هم رسماً اعتراف کردند: «افتضاح ساختیم!»

ماه ها، سال ها و گاهی حتی دهه ها منتظر عرضه ی یک بازی می مانید، سرانجام منتشر می شود و نتیجه چیزی نیست جز یک افتضاح. حالا فکر کنید خودِ توسعه دهندگان چه حسی پیدا می کنند. البته راحت ترین کار این است که همه ی تقصیرها را گردن آن ها بیندازیم، چون به هرحال آن ها بازی را ساخته اند، اما گاهی خودشان هم به اندازه ی ما افسرده و خشمگین می شوند، زیرا خیلی وقت ها ناشرها در کارشان دخالت می کنند، زمان توسعه کوتاه می شود، ایده ها اشتباه از آب درمی آیند و یا دقت و نظارت کافی به کار گرفته نمی شود.

برخی بازی ها به طور کامل لغو می شوند، بعضی قبل از انتشار تغییر اساسی پیدا می کنند، تعدادی هم بعد از عرضه کنار گذاشته شده یا اصلاح می شوند و برخی هم برای همیشه روی هارد بازیکنان و قفسه های خرده فروشی ها خاک می خورند. اما در مورد این 10 بازی خاص، خودِ توسعه دهندگان یا دست کم مدیران استودیوها رسماً اعتراف کردند محصول نهایی همان چیزی که می خواستند نبوده، انتظارات طرفداران را برآورده نکرده و در یک کلام افتضاح به بار آورده اند.

10. Last Oasis (2020)

بازی بقای Last Oasis بازیکنان را به زمینی می برد که از چرخش ایستاده است؛ جایی که بازماندگان بشر باید مدام در حرکت باشند تا در نوار باریک میان نیم کره ی سوزان و نیم کره ی یخ زده زنده بمانند. ایده ای جذاب که تیم Donkey Crew از همان ابتدا در پیاده سازی آن با مشکل روبه رو شد.

هنگام انتشار در سال 2020، بازی واکنش های متوسطی در استیم دریافت کرد. Lost Oasis نه موفقیتی چشمگیر و نه شکستی کامل بود، اما کم کم زیر بار نقدهای منفی و مشکلات متعدد فرو رفت. بزرگ ترین ضربه زمانی بود که سرورها به شدت دچار مشکل شدند تا جایی که تیم سازنده یک هفته کامل بازی را آفلاین کرد. حتی پس از بازگشت، مشکلات ادامه داشت و در نهایت Donkey Crew تصمیم گرفت پروژه ی دیگری به نام Bellwright را آغاز کند.

اما نکته ی عجیب این است که خودِ رهبر پروژه، فلوریان “Chadz” هوفرایتر، از کسانی بود که در استیم به شدت علیه بازی نوشت. او در مقاله ای با عنوان Last Oasis Sucks توضیح داد که چرا خودش هم از تجربه ی بازی در طولانی مدت لذت نمی برد و چرا در مقایسه با دیگر بازی های بقاء کم می آورد. این اعتراف صادقانه گرچه نشان می داد رهبر پروژه مشکلات را از دید یک گیمر درک می کند، اما برای کسانی که این عنوان را خریده بودند مثل یک سیلی بود، مخصوصاً وقتی که هنوز روی بهبود و رفع مشکلات بازی کار می کرد.

9. Shadows of the Damned (2011)

ترکیبی از استعدادهای ماسیمو گوارینی، شینجی میکامی (خالق Resident Evil) و سودا51 (Goichi Suda، مالک استودیوی Grasshopper Manufacture)، باید شاهکاری تمام عیار می شد، اما یک مشکل وجود داشت: همه چیز زیر نظر Electronic Arts پیش می رفت.

داستان بازی درباره ی گارسیا هات اسپور، شکارچی شیاطین مکزیکی است که باید برای نجات معشوقه اش به شهر نفرین شدگان برود. با فضای پانک-راک و شیطانی، سلاح های متنوع و ترکیب مناسبی از هیجان و ترس، بازی روی کاغذ همه چیز داشت تا موفق شود، اما در عمل شکست بزرگی بود.

بازی فروش به شدت کمی داشت. سودا علت اصلی را سرمایه گذاری اندک EA روی این آی پی اعلام کرد. اما مشکل عمیق تر از این ها بود: او در طول ساخت بازی به سختی با EA کنار می آمد و بارها مجبور شد داستان را از نو بنویسد. نتیجه نهایی محصولی بود که نه او و نه میکامی (که به عنوان کارگردان اجرایی حضور داشت) هیچوقت به آن افتخار نکردند.

8. Devil May Cry 2 (2003)

ساخت دنباله ی یک بازی موفق هرگز کار آسانی نیست. بعضی استودیوها مسیر نسخه ی اول را تکرار می کنند و برخی زیر فشار انتظارات له می شوند و چیزی به مراتب ضعیف تر تحویل می دهند. Devil May Cry 2 چنین سرنوشتی داشت. در این بازی دانته باید جلوی آریوس، تاجر بین المللی فاسد و رییس کمپانی اوروبوروس را بگیرد، زیرا می خواهد دیوی به نام آرگوساکس را احضار کند و قدرتی غیرقابل مهار به دست آورد. ایده داستان اگرچه قابل قبول به نظر می رسد، اما مشکل جای دیگری است.

DMC 2 را تیمی در کپکام ساخت که تجربه ی ساخت نسخه اول را نداشت. تولید بازی پر از مشکل بود و هرچند هیدئاکی ایتسونو در میانه ی راه به عنوان کارگردان اضافه شد، اما حتی این فرد خلاق و مبتکر هم نتوانست پروژه را نجات دهد. بازی در زمان عرضه به خاطر دشواری کمتر و سیستم مبارزات سطحی تر به شدت نقد شد.

ایتسونو بعدها اعتراف کرد زمان توسعه بسیار کوتاه بود و بخش های زیادی نیمه کاره یا ناقص باقی ماند. او بعدها اعلام کرد که از نتیجه راضی نیست و به همین دلیل هدایت نسخه سوم را برعهده گرفت تا بتواند شکست بازی دوم را جبران کند.

7. Payday 3 (2023)

Payday 3 ادامه ای برای ماجراهای نسخه دوم و داستان شخصیت های جوی، هیوستون، کلاور و جکت بود که دوباره قصد سرقت بانک ها در نیویورک را داشتند. این ایده کلی می توانست موفقیت آمیز باشد، اگر استودیوی Starbreeze می توانست با استانداردهای روز همراه می شد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

بازی هنگام انتشار با موجی از انتقادات روبه رو شد: تجربه ای ناقص، مشکلات فنی جدی و مدل همیشه آنلاین که هنگام قطعی سرورها عملاً بازی را غیرقابل اجرا می کرد.

جالب این جاست که تیم توسعه به جای انکار، مسئولیت را پذیرفت. آل میر لیستو، مدیر جامعه پلیرهای Payday، اعتراف کرد بازی باید زمان بیشتری توسعه می یافت و تجربه ی نهایی برای بازیکنان بد بود. آندریاس پنیگر، تهیه کننده اصلی این عنوان، هم پذیرفت که تصمیم های عجولانه و بی دقتی های متعدد باعث این شکست شدند.

6. Postal III (2011)

سری Postal همیشه خشن، جنجالی و بی پروا بوده است و همین موارد بخش مهمی از جذابیت آن را تشکیل می دهند. استودیوی Running With Scissors هیچ وقت روی خروجی بصری باکیفیت یا مکانیک های نوآورانه تاکیدی نداشته است، بلکه همیشه سرگرمی و هیجان خام را در اولویت قرار می دهد. اما نسخه سوم حتی با این استانداردهای پایین هم یک فاجعه تمام عیار بود. تیم سازنده برای تأمین هزینه با استودیوی روسی Akella شریک شد و همه چیز از همان جا بدتر و بدتر شد.

Postal III پر از محتوای اضافی بود که بازیکنان را از خشونت سریع و بی وقفه ی مورد انتظار دور می کرد، دائماً با کرش مواجه می شد و جلوه های بصری آن حتی نسبت به استانداردهای آن زمان غیرقابل قبول بود.

جان مرچنت و وینس دسی از RWS بازی را یک آشغال نامیدند و گفتند حتی نمی خواهند بابتش پولی بگیرند. آن ها رسماً اعلام کردند این بازی بخشی از فرنچایز اصلی نیست و نهایتاً نیز بازی از فروشگاه حذف شد.

5. Dead Island 2 (2014 → 2023)

بسیاری از بازیکنان نسخه اولیه Dead Island 2 را هرگز ندیده اند. عنوانی که در سال 2023 منتشر شد، هیچ شباهتی به پروژه اولیه که در سال 2014 شکل گرفت ندارد.

Dead Island 1 به عنوان یک بازی زامبی محور مبتنی بر بقاء موفقیتی بزرگ بود. طرفداران بی صبرانه منتظر دنباله بودند، اما این پروژه سال ها در جهتم توسعه باقی ماند.

استودیوی یاگر در سال 2012 وظیفه ساخت بازی را برعهده گرفت، اما بعد از نمایش اولیه ی 2014، به دلیل بازخوردهای بسیار منفی از پروژه کنار گذاشته شد. بعد نوبت به Sumo Digital رسید که باز هم نتوانست کار را انجام دهد. در نهایت استودیوی Dambuster در سال 2019 پروژه Dead Island 2 را از نو آغاز کرد و آن را به سرانجام رساند.

مارتین وین، مدیر سابق ارتباطات Deep Silver، بعدها گفت هر نسخه ای که در طول مسیر ساخته شد افتضاح بود. آن ها سرگرم کننده و جذاب نبودند و اصلاً حس Dead Island را انتقال نمی دادند.

4. The Lord of the Rings: Gollum (2023)

این بازی وعده داده بود تجربه ای متفاوت از سرزمین میانه را به لطف روایت داستان گالوم ارائه دهد؛ شخصیتی مهم و ماجراجو که در بازی ها کمتر به او پرداخته شده است. اما روند توسعه به کندی پیش رفت و سال ها خبری از آن نبود، تا اینکه سرانجام استودیوی Daedalic Entertainment تاریخ عرضه را اعلام کرد.

تریلر گیم پلی د سالر 2022 واکنش منفی مخاطبین را به همراه داشت. طرفداران گرافیک منسوخ، طراحی ضعیف، محیط های بی روح و رنگ آمیزی افتضاح را مورد تمسخر قرار دادند. اعتراض ها آن قدر شدید بود که توسعه دهنده بازی را دوباره عقب انداخت تا اصلاحاتی انجام دهد.

با وجود چندین تأخیر، بازی در سال 2023 منتشر شد اما نقدها فاجعه بار بودند و آن را بدترین بازی سال نامیدند. سرانجام Daedalic رسماً عذرخواهی کرد و پذیرفت بازی آن چیزی که می خواستند ارائه دهند نبوده و انتظارات هیچ کس را برآورده نکرده است.

3. Dying Light 2 (2022)

Dying Light 1 به لطف ترکیب ماجراجویی لذت بخش، بقای درگیرکننده و هیجان بسیار بالا در یک دنیای باز پر از زامبی موفقیت بزرگ بود و تفاوت عملکرد دشمنان در روز و شب تجربه ای خاص را به ارمغان می آورد. بازیکنان عاشق این عنوان بودند.

اما نسخه دوم مسیر اشتباه را پیش گرفت. Techland تمرکز را روی پارکور گذاشت و عنصر وحشت، تهدید و تنش نسخه اول کنار رفت. نتیجه، تجربه ای بود که هواداران قدیمی را ناامید کرد.

تایمون اسمکتالا، کارگردان این سری، بعد از عرضه اعتراف کرد بازی هویت نسخه اول را فراموش کرده است. او و استودیوی تکلند بعدها سعی کردند این شکست را نادیده بگیرند و با ساخت عنوان The Beast، به ریشه ها بازگشتند.

2. E.T. the Extra-Terrestrial (1982)

فیلم E.T. یکی از پدیده های دهه 80 بود و آتاری تصمیم گرفت هرچه سریع تر یک بازی اقتباسی از آن تولید کند و سازنده آن، هاوارد اسکات وارشو، تنها پنج هفته زمان داشت تا آن را بسازد.

بازی در کریسمس منتشر شد، اما فاجعه به بار آورد. منتقدان بازی را به سخره گرفتند، مشتریان آن را به فروشگاه ها بازگرداندند و آتاری که 5 میلیون دلار صرف تبلیغات کرده بود، وارد دردسری بزرگ شد. این شکست به سقوط صنعت بازی در 1983 دامن زد و بسیاری وارشو را مقصر اصلی دانستند.

وارشو بعدها اعتراف کرد بازی کیفیت بدی داشت و توسعه آن با موقعیت های عجیب و بن بست های ناگهانی روبه رو بود. اما او هرگز مسئولیت کامل سقوط را نپذیرفت و آن را بر گردن مدیریت ضعیف آتاری انداخت.

1. Doom 4 (2008-2011) / Doom (2016)

ریبوت Doom در سال 2016 ممکن بود هرگز رخ ندهد، زیرا ابتدا پروژه ای با نام Doom 4 در سال 2008 کلید خورده بود. این نسخه قرار بود بر داستان عمیق تر، صحنه های سینماتیک بیشتر، اکشن کمتر و فضایی شبیه Call of Duty تمرکز کند. پس از سه سال توسعه، استودیوی id Software فهمید این بازی هویت Doom را از بین می برد و تصمیم گرفت پروژه را متوقف کند.

مارتین استراتون، تهیه کننده اجرایی، بعدها توضیح داد که این تصمیم بسیار دشوار بود، زیرا در طول 12 سال تنها یک بازی بزرگ دیگر (Rage) ساخته بودند و توقف پروژه ریسک بالایی داشت. اما در نهایت نتیجه ارزشمند بود؛ آن ها مسئولیت شکست Doom 4 را پذیرفتند و زمان کافی صرف کردند تا ریبوت 2016 را بسازند، اثری که یکی از بهترین بازگشت های تاریخ شد.

شکست هایی که در این مقاله از آن ها نام بردیم، یادآور این نکته هستند که پشت هر بازی، مجموعه ای از انتخاب های درست و غلط وجود دارد و حتی بزرگ ترین استودیوها هم ممکن است لغزش کنند. اما مهم تر از همه، صنعت بازی مثل خود بازیکنان از اشتباهاتش درس می گیرد. هر بازی بد می تواند زمینه ساز یک موفقیت بزرگ در آینده شود، البته اگر سازندگان به جای انکار، حقیقت را بپذیرند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
پیام تیم فرهاد مجیدی به المحرق برای بازی با استقلال: good luck!
  پیام تیم فرهاد مجیدی به المحرق برای بازی با استقلال: good luck!
در آستانه آغاز دومین جدال آسیایی استقلال؛ باشگاه البطائح امارات که فرهاد مجیدی را در اختیار دارد، برای یکی از رقبای آسیایی آبی‌پوشان آرزوی موفقیت کرد!
مجمع تشخیص با CFT به‌طور مشروط موافقت کرد
  مجمع تشخیص با CFT به‌طور مشروط موافقت کرد
بررسی CFT در مجمع در حالی پیگیری شد که شرایط ایران از ابتدای امسال و زمان درخواست رییس‌جمهور برای بررسی مجدد این لوایح بسیار متفاوت شده است.
پایان تلخ مهاجم پرحاشیه پرسپولیسی
  پایان تلخ مهاجم پرحاشیه پرسپولیسی
مصدومیت اخیر آل کثیر شاید حتی نقطه پایان کل دوران حرفه‌ای عیسی تلقی شود.
واکنش علی پروین به انتقادات علیه درویش: جای او بودم می‌رفتم!
  واکنش علی پروین به انتقادات علیه درویش: جای او بودم می‌رفتم!
علی پروین، پیشکسوت پرسپولیس، در گفت‌وگویی صریح، شایعات دخالتش در انتخاب رضا درویش به‌عنوان مدیرعامل را رد کرد و تأکید کرد هیچ نقشی در تصمیمات باشگاه ندارد.
وزیر جنگ اسراییل: این آخرین فرصت برای خروج ساکنان غزه است
  وزیر جنگ اسراییل: این آخرین فرصت برای خروج ساکنان غزه است
ارتش در این ساعت‌ها در حال تکمیل کنترل بر محور نتساریم تا ساحل دریا است تا شهر غزه را منزوی کند. کاتز گفت که ارتش رژیم صهیونیستی در حال بستن مسیر بازگشت در خیابان الرشید است.
رکورد جدید پدیده فوتبال ایران در نقل و انتقالات
  رکورد جدید پدیده فوتبال ایران در نقل و انتقالات
مهاجم جوان فوتبال ایران با انتقال به الوحده امارات رکورد جابه‌جایی بین تیم های مختلف را شکست!
واکنش بایرن‌مونیخ به خبر مذاکره رئال با ستاره
  واکنش بایرن‌مونیخ به خبر مذاکره رئال با ستاره
در پی انتشار شایعه تماس رئال با اطرافیان اوپامکانو در رسانه‌های اسپانیایی، مدیر ورزشی بایرن مونیخ واکنش نشان داد.
جادوی پنهان ایزیس: طلسم 3 هزار ساله
  جادوی پنهان ایزیس: طلسم 3 هزار ساله
آویز به شکل الهه ایزیس، خدای باززایی و جادو، در حالت ایستاده ساخته شده است. الهه با نمادهای قدرتمند خود به تصویر کشیده شده تا محافظت کامل را برای مالک خود به ارمغان آورد.
10 بازی‌ای که حتی سازندگانشان هم به «افتضاح بودنشان» اعتراف کردند!
  10 بازی‌ای که حتی سازندگانشان هم به «افتضاح بودنشان» اعتراف کردند!
این 10 بازی آن‌قدر بد بودند که خودِ سازندگانشان هم رسماً اعتراف کردند: «افتضاح ساختیم!»
قصد شورای رقابت تنظیم بازار بوده است نه تنظیم کارخانه!
  قصد شورای رقابت تنظیم بازار بوده است نه تنظیم کارخانه!
به‌نظر ما که فعال صنعت خودرو هستیم، مردم از قیمت و نحوه عرضه و کیفیت خودرو ناراضی هستند.
رقص کردی هنگام اجرای زنده امید حاجیلی روی صحنه
  رقص کردی هنگام اجرای زنده امید حاجیلی روی صحنه
در میانه یکی از اجراهای پرانرژی امید حاجیلی،گروهی از هنرمندان کردی با شور و هیجان به رقص کردی هماهنگی پرداختند و این لحظه شور خاصی به فضای سالن کنسرت بخشید.
تصاویر زیرخاکی؛ عروسک بازی ملیکا شریفی نیا و مهراوه شریفی نیا در کودکی
  تصاویر زیرخاکی؛ عروسک بازی ملیکا شریفی نیا و مهراوه شریفی نیا در کودکی
تصاویری دیده‌نشده و زیرخاکی از کودکی مهراوه و ملیکا شریفی‌نیا، دو خواهر بازیگر سینمای ایران، منتشر شده است؛ قاب‌هایی ماندگار از آلبوم خانوادگی آن‌ها که لحظاتی از عروسک‌بازی،
  پربیننده ترین اخبار       
  پیش بینی مطهرنیا از 4 سناریو پیش روی آینده ایران
  اولین نگاه به گوشی پرچمدار گلکسی S26 اولترا
  استیضاح میدری، وزیر کار کلید خورد
  چرا ترامپ پایگاه بگرام افغانستان را از طالبان می‌خواهد؟
  حضور سونیا حسینی (نیکا سریال پایتخت) با استایلی متفاوت در جشن عکاسان سینما
  سفره‌ی غذایی رهبر کره شمالی/ از علاقه به غذاهای فرانسوی تا پنیر سوییسی
  مونیخ لرزید/ جزییات انفجار مرگبار در آلمان
  نبویان باید به این سوال جواب بدهد/ نفوذ اسراییل بالاخره انسانی بوده یا تکنولوژیک؟
  اولین سلفی در آینه تاریخ: ناصرالدین شاه و همسرانش!
  سهیل قاصدی همسر مریم مومن را بیشتر بشناسید + بیوگرافی
  قیمت موبایل‌ | جدول کامل قیمت گوشی‌های بازار امروز
  ماجرای فوت یک دانش‌آموز 14 ساله زنجانی در مدرسه
  مثلث قدرت در استقلال شکل گرفت
  تهدید نهاد خانواده/ بلاگری که ترویج خیانت می‌کرد
  پس از ظریف نوبت به عارف رسید/ اعتراض رسایی به تابعیت پسر او
  پاسخ معاون رییس‌جمهوری به احتمال وقوع دوباره جنگ
  اعتراف صادقانه مهیار سریال «محکوم»: مهدویان راه بازیگری‌ام را باز کرد
  ماجراجویی‌ تازه خانواده سیمپسون در راه است!
  خواجه و حشاشین
  بازار سوسکی کجاست؟ چرا نام این بازار را «سوسکی» گذاشتند؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved