پژو 206 تیپ 2 یکی از پرفروش ترین هاچ بک های ایران خودرو بوده که به دلیل قیمت ارزان و طراحی ظاهری زیبا محبوبیت بسیار بالایی کسب کرده است. به گزارش آخرین خودرو، شرکت ایران خودرو در سال 1380 با همکاری کمپانی فرانسوی پژو یک هاچ بک کوچک را روی خط تولید آورد که بدل به یکی از موفق ترین محصولات مونتاژ شده در ایران شد. پژو 206 نام این خودرو بود و از همان ابتدا به دلیل طراحی ظاهری زیبا، قیمت نه چندان بالا و پرستیژ مناسب در نبود رقبای مطرح توانست بازار هاچ بک های کوچک و اقتصادی ایران را قبضه کند. پژو 206 اولین بار در سال 1997 میلادی به عنوان یک هاچ بک کوچک اقتصادی به تولید رسید و شرکت ایران خودرو نیز آن را از اوایل دهه 80 شمسی به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو بر اساس مشخصات فنی و سطح آپشن به تیپ های مختلفی دسته بندی می شود که یکی از مهم ترین و پرفروش ترین های آنها پژو 206 تیپ 2 است. این خودرو با موتور هشت سوپاپ 1.4 لیتری TU3 عرضه شده و از نمونه های ارزان تر در خانواده پژو 206 به شمار می رود. طراحی بدنه پژو 206 پژو 206 در زمان رونمایی ظاهر بسیار مدرن و جذابی داشت و نسبت به مدل 205 کمپانی پژو طرحی انقلابی و تحول گرایانه را وارد سبک طراحی محصولات این خودروساز فرانسوی کرده بود، به نحوی که تا سال ها بسیاری از محصولات پژو بر اساس همین زبان طراحی توسعه پیدا کردند. پژو 206 با بدنه نسبتاً بیضی شکل و انحناهای فراوان توانست از همان ابتدا نظرات مثبت زیادی را در بازار ایران به خود جلب کند. به ویژه که محصولات هم قیمت آن در زمان رونمایی شامل تولیداتی مثل پیکان و پژو 405 بودند که از عهد عتیق به آن دوران پرتاب شده و هیچ گونه انحنا یا ظرافت هنرمندانه ای در بدنه آنها دیده نمی شد. اما پژو 206 با آن چراغ های کمانی و بدنه گرد و پر از جزییات توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. به هر حال رفته رفته فرم بدنه این خودرو عادی شد و تیراژ بالای تولید آن نیز تکرار مکررات را مقابل چشمان بینندگان رقم زد. در حال حاضر می توان گفت ظاهر این خودرو کاملاً قدیمی و از مد افتاده تلقی می شود. با این حال، با توجه به طراحی قدیمی رقبا، باز هم پژو 206 در بازار هاچ بک های ایران زیبایی خاص خود را دارد و می تواند نظرات مثبتی را به ویژه برای جوان ترها و خودرو اولی ها به سوی خود جمع کند. مشخصات فنی پژو 206 تیپ 2 پژو 206 تیپ 2 از موتور 8 سوپاپ TU3 استفاده می کند. این پیشرانه در بهترین حالت 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. همان طور که حدس زدید این میزان توان برای یک خودروی 1025 کیلوگرمی چندان زیاد نیست و شتاب گیری نسبتاً پایینی برای این هاچ بک ایران خودرو فراهم می کند. همین مورد یعنی شتاب گیری ضعیف را می توان مهم ترین انتقاد بر عملکرد فنی این خودرو دانست، به نحوی که بسیاری از کاربران آن را کاملاً ناامیدکننده و برخی دیگر آن را مناسب کاربردهای شهری و خانوادگی می دانند. به ویژه جوان ترها احتمالاً اصلاً از شتاب و میزان چالاکی پژو 206 تیپ 2 رضایت نخواهند داشت. طبق اندازه گیری های رسمی و غیررسمی، میانگین شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 14.5 ثانیه است که البته در عمل به بالای 16 یا 17 ثانیه هم می رسد. اما میانگین مصرف سوخت این خودرو نسبتاً پایین بوده و حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی است که رقمی نسبتاً مقرون به صرفه و پایین برای خودرویی با فناوری قدیمی محسوب می شود. اما در مجموع با توجه به حجم کم موتور این خودرو، نمی توان آن را خیلی هم کم مصرف دانست. برند | پژو | مدل | 206 تیپ 2 | کلاس بدنه | هاچ بک | سال تولید | 1380 - 1401 | حجم موتور | 1360 سی سی | تعداد سیلندر | 4 | تعداد سوپاپ | 8 | فناوری موتور | تنفس طبیعی | قدرت | 75 اسب بخار | گشتاور | 118 نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 | 14.1 ثانیه | حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت | گیربکس | 5 سرعته دستی | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | تعلیق جلو | مک فرسون | تعلیق عقب | توییست بیم | طول | 3835 میلی متر | عرض | 1652 میلی متر | ارتفاع | 1426 میلی متر | فاصله محوری | 2445 میلی متر | وزن | 1025 کیلوگرم | حجم باک | 50 لیتر | مصرف سوخت | 6.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | ابعاد رینگ و لاستیک | 185/65R14 | شرکت عرضه کننده | ایران خودرو | برند نشان مادر | پژو | کشور سازنده | ایران - فرانسه | همچنین از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز انتظار زیادی از پژو 206 تیپ 2 نباید داشت و به ویژه در سرعت های بالا هنگام دور زدن باید جانب احتیاط به طور کامل رعایت شود. اما کیفیت سواری این خودرو تقریباً رضایت بخش و نه چندان خشک است که می تواند برای مصارف خانوادگی قابل قبول باشد. این نکته را هم فراموش نکنید که موتور TU3 فاقد تایپیت یا انگشتی های هیدرولیک است و همچون خودروهای پراید یا پیکان قدیمی باید به صورت دوره ای توسط مکانیک فیلرگیری شود. طراحی داخل کابین و امکانات پژو 206 تیپ 2 فرم داخل کابین به ویژه بخش داشبورد پژو 206 تیپ 2 تناسب زیادی با انحناهای بدنه این خودرو دارد و به صورت کلی به حالت منحنی و کمی حجیم ساخته شده است. به ویژه بخش میانه داشبورد به حالت برآمده طراحی شده و قسمت بالای پوسته داشبورد نیز از انحناهای مخصوص به خود برخوردار است. به طور کلی این فرم طراحی داشبورد به همراه المان های اصلی روی آن و فرم غربیلک فرمان در زمان طراحی بسیار زیبا و مدرن تر از انتظارات مشتریان به ویژه در بازار ایران بوده است. اما رفته رفته این طراحی داشبورد هم قدیمی شده و دیگر نمی تواند آن طور که باید و شاید نظرات مثبت را به خود جلب کند. به ویژه تریم کاملاً مشکی به همراه ستون های ضخیم که داخل کابین پژو 206 را نسبتاً دلگیر و کمی تنگ تر نشان می دهد باعث شده تا حضور در این فضا خیلی دلنشین به نظر نرسد. البته کیفیت متریال استفاده شده در داشبورد پژو 206 نسبت به بعضی خودروهای هم رده بالاتر است و از این جهت می تواند امتیاز بیشتری برای خود فراهم کند. اما نکته منفی دیگر در مورد کابین پژو 206 تیپ 2 فضای نسبتاً تنگ به ویژه در ردیف دوم آن است که باعث شده این خودرو بیشتر برای استفاده های دو نفره یا نهایتاً حضور کودکان در ردیف دوم مناسب باشد. صندوق عقب این خودرو نیز حدود 245 لیتر ظرفیت دارد که اگرچه رقم بالایی نیست اما برای یک هاچ بک کوچک نمی توان انتظارات بیش از این داشت. در مورد امکانات این خودرو نیز حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد. این خودرو ابتدا بدون ترمز ABS و ایربگ به تولید رسید، اما از سال 1390 به بعد کیسه هوای راننده و سپس کیسه هوای سرنشین و ترمز ضد قفل ABS به امکانات آن اضافه شد. سنسور پارک عقب و سیستم های ترمز کمکی هیدرولیکی به اضافه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز بعدها به لیست امکانات پژو 206 تیپ 2 اضافه شد. امکانات ایمنی و رفاهی امکانات ایمنی | دو کیسه هوا (در نسخه های با استاندارد اجباری ) - ترمز ABS و EBD (در نسخه های با استاندارد اجباری) | امکانات رفاهی | تهویه دستی - شیشه های برقی جلو - آینه های جانبی دستی - کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان - فرمان هیدرولیک - دریچه گاز برقی (در نسخه TU3A) - سنسور پارک عقب (در نسخه های ایرانیزه) - رینگ فولادی | مزایا و معایب مزایا | مصرف سوخت پایین - دسترسی آسان به لوازم یدکی - گستردگی خدمان پس از فروش | معایب | حساسیت پیشرانه به دما - فناوری پایین قوای محرکه - شتاب و توان حرکتی نه چندان مناسب - فضای کابین و بار محدود | رقبای پژو 206 تیپ 2 این خودرو در بازار ایران به صورت مستقیم با محصولاتی مثل کوییک دنده ای، تیبا 2 و شاید هم پراید 111 رقابت می کند. |