پژو 206 تیپ 5 هاچ بک مورد علاقه جوانان است که شتاب و چابکی مناسبی دارد و طراحی نسبتاً زیبای آن نیز موجب استقبال خانواده ها شده است. به گزارش آخرین خودرو، پژو 206 یک هاچ بک کوچک است که کمپانی فرانسوی پژو نخستین بار آن را در سال 1998 رونمایی کرد. این محصول جایگزین مدل 205 شد و به دلیل طراحی انقلابی و کاملاً نوگرا بسیار مورد استقبال بازارهای جهانی قرار گرفت. نهایتاً شرکت ایران خودرو از سال 1380 تولید پژو 206 را در قالب چندین تیپ مختلف آغاز کرد که یکی از مهم ترین آن ها پژو 206 تیپ 5 بود. این خودرو به دلیل برخورداری از موتور 16 سوپاپ و شتاب مناسب به همراه طراحی ظاهری جذاب توانست یکی از پرفروش ترین هاچ بک های بازار ایران باشد که هم مورد پسند جوانان بود و هم خانواده های کوچک آن را بسیار دوست داشتند. نهایتاً در سال 1402 تولید پژو 206 تیپ 5 به ایستگاه آخر رسید و به جای آن پژو 207 روی خط تولید ایران خودرو باقی ماند. طراحی بدنه پژو 206 فرم بدنه پژو 206 از همان ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ چرا که برخلاف مدل قبلی یعنی پژو 205 اثری از خطوط صاف و مستقیم و زوایای شکسته در طراحی بدنه این خودرو دیده نمی شد. چراغ های کمانی شکل به همراه جلوپنجره نسبتاً مدرن و طراحی سپر به فرم خندان سبب شده بود تا جلوه متفاوتی برای مشتریان آن زمان ایجاد شود. در نمای بغل نیز انحناهای به کار رفته در ستون ها و سقف به همراه طراحی نسبتاً به روز فریم پنجره ها و حجم پردازی روی درها سبب شده بود تا استایلی بیضی شکل اما نسبتاً خوش تراش برای پژو 206 پدید آید. نمای پشت هم اگرچه از لحاظ فرم چراغ ها با نمونه های جلویی تناسب چندانی ندارد، اما به نوبه خود فرم قابل قبولی دارد و با وجود ساده تر بودن توانست در زمان خودش نظرات مثبت مشتریان را جلب کند. با این حال پژو 206 تیپ 5 و سایر تیپ های این خودرو آنقدر با تیراژ بالا و به مدت بیش از 20 سال در بازار ایران عرضه شدند که ظاهر این هاچ بک فرانسوی دیگر بسیار تکراری شده و در اکثر مشتریان تا حدی موجب دلزدگی یا حداقل بی تفاوتی نسبت به آن خواهد شد. با این حال با توجه به نبود هاچ بک های اقتصادی روز با قیمت مناسب در بازار ایران، همچنان پژو 206 از لحاظ طراحی بدنه زیبا در رنج های قیمتی اقتصادی محسوب می شود و می تواند مورد توجه زوج های جوان، خانم ها و سایر طرفداران ماشین های هاچ بک شهری قرار گیرد. مشخصات فنی پژو 206 تیپ 5 پژو 206 تیپ 5 نیروی خود را از موتور 16 سوپاپ 1.6 لیتری با نام تیوفایو دریافت می کند. این موتور که در بازار ایران بسیار معروف و پرکاربرد است، روی خودروهای دیگری همچون پژو 207 و پژو پارس نیز نصب شده است. این پیشرانه حدود 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس 5 دنده دستی تحویل می دهد و می تواند پژو 206 تیپ 5 با وزن بیش از 1050 کیلوگرم را ظرف مدت زمان 11.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. بنابراین می توان ادعا کرد که پژو 206 از لحاظ چابکی یکی از گزینه های مناسب در بازار ایران است و در بحث شتاب گیری قابلیت کسب رضایت نسبی مشتریان به ویژه جوانان را خواهد داشت. همچنین موتور 16 سوپاپ این خودرو دارای تایپیت هیدرولیک بوده و نیازی به فیلرگیری یا شیب بندی ندارد. نکته مثبت دیگر در مورد پیشرانه، دوام فنی نسبتاً بالای آن است که در قیاس با محصولاتی همچون موتور XU7 به مراتب آمار خرابی پایین تری دارد و رضایت بالاتری در مشتریان فراهم می کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است و بیشینه سرعت این خودرو نیز به حدود 190 کیلومتر بر ساعت می رسد. برند | پژو | مدل | 206 تیپ 5 | کلاس بدنه | هاچ بک | سال تولید | 1382 - 1399 | حجم موتور | 1587 سی سی | تعداد سیلندر | 4 | تعداد سوپاپ | 16 | فناوری موتور | تنفس طبیعی | قدرت | 105 - 110 اسب بخار | گشتاور | 142 نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 | 10 ثانیه | حداکثر سرعت | 185 کیلومتر بر ساعت | گیربکس | 5 سرعته دستی | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | تعلیق جلو | مک فرسون | تعلیق عقب | توییست بیم | طول | 3835 میلی متر | عرض | 1652 میلی متر | ارتفاع | 1426 میلی متر | فاصله محوری | 2445 میلی متر | وزن | 1054 کیلوگرم | حجم باک | 50 لیتر | مصرف سوخت | 6.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | ابعاد رینگ و لاستیک | 185/65R14 | شرکت عرضه کننده | ایران خودرو | برند نشان مادر | پژو | کشور سازنده | ایران - فرانسه | از لحاظ هندلینگ و پایداری شاید نتوان خیلی روی پژو 206 حساب باز کرد؛ به ویژه هنگام دور زدن های سریع، احتمال بیش فرمانی و انحراف قسمت عقب خودرو بسیار بالا خواهد بود. اما کیفیت سواری این خودرو نسبتاً لذت بخش است و به ویژه در ردیف جلو سرنشینان از عملکرد سیستم تعلیق احساس رضایت خواهند داشت. طراحی داخل کابین و امکانات پژو 206 تیپ 5 داخل کابین پژو 206 مطابق با نمای بیرونی آن از انحناهای نسبتاً اغراق آمیز در بخش داشبورد استفاده شده تا بدین ترتیب تناسب نسبی بین نمای بیرونی و داخلی این خودرو فراهم شود. این سبک طراحی هرگونومی قابل قبول و دسترسی مناسبی برای راننده به ادوات مورد نیاز فراهم می کند و در زمان خودش نوعی خلاقیت و به روزرسانی در فرم دهی به فضای داخلی خودروها به شمار می رفته است. اما امروزه فرم داشبورد پژو 206 تا حدودی قدیمی و تکراری احساس می شود که قطعاً دیگر نمی تواند قابلیت رقابت با نمای داخل کابین خودروهای هاچ بک اقتصادی جدید را داشته باشد. با این حال، در مقایسه با داشبورد خودروهایی مثل پژو 405 و پژو پارس همچنان می توان روی زیبایی نسبی این نوع طراحی داخلی پژو 206 حساب باز کرد؛ به ویژه که کیفیت متریال استفاده شده در بخش هایی از داشبورد نسبتاً مناسب بوده و از این جهت نیز رضایت بیشتری در مالک یا سایر کاربران ایجاد خواهد کرد. اتاق پژو 206 تقریباً تنگ و تاریک است و نقاط کور زیادی به واسطه ستون های پهن ایجاد می کند. از ناحیه جلو هم دید مناسبی برای راننده نسبت به انتهای دماغه فراهم نمی کند که موجب کاهش تسلط او بر بخش جلوی خودرو خواهد شد. میزان فضای داخل کابین این خودرو نسبتاً محدود است و به ویژه در صندلی های ردیف دوم، افراد بلندقد با محدودیت های جدی از لحاظ ناحیه پاها و سر روبرو خواهند شد. صندوق عقب این خودرو نیز حدود 245 لیتر گنجایش دارد که نهایتاً می توان دو چمدان متوسط و برخی لوازم دیگر را در آن جای داد. در حالت پایه، پژو 206 تیپ 5 امکانات معمولی مثل دو کیسه هوا، ترمز ضدقفل ABS و EBD به همراه شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی و سیستم پخش صوت را ارائه می دهد. اما در نسخه های آپشنال، مواردی مثل نمایشگر لمسی مالتی مدیا، دوربین عقب، سنسور پارک عقب و برخی جزییات دیگر نیز به پر آپشن های پژو 206 تیپ 5 اضافه می شود. امکانات ایمنی و رفاهی امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD | امکانات رفاهی | تریم داخلی پارچه ای - تهویه اتوماتیک - فرمان هیدرولیک - کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان - شیشه ها و آینه های برقی - سنسور پارک عقب (در نسخه های ایرانیزه) | مزایا و معایب مزایا | لوازم یدکی فراوان در بازار - بازار خرید و فروش مناسب - مصرف سوخت مناسب - شتاب قابل قبول - قابلیت ارتقای آسان تر از رقبا | معایب | کابین کم جا - فضای بار محدود - تهویه نه چندان ایده آل - رایج بودن ایرادات برقی در نسخه های ایرانیزه | رقبای پژو 206 تیپ 5 این خودرو در بازار ایران به طور مستقیم با محصولاتی مثل کوییک اتوماتیک، پژو 207 TU3 و اطلس سایپا به رقابت می پردازد. |