بازار خودرو تنها ساعاتی پس از فعال سازی مکانیسم ماشه با واکنشی سریع و کم سابقه مواجه شد؛ واکنشی که بار دیگر نقش تعیین کننده متغیرهای سیاسی و بین المللی را در سمت وسوی بازارهای دارایی آشکار می کند. به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی میدانی از معاملات پنجم و ششم مهرماه نشان می دهد که متوسط قیمت خودروهای داخلی در این بازه یک روزه 7.5 درصد و خودروهای مونتاژی 5.2 درصد افزایش یافته است. این رشد معادل جهش 74 میلیون تومانی برای محصولات داخلی و 89 میلیون تومانی برای خودروهای مونتاژی است. بررسی 20 محصول پرتقاضای بازار گویای آن است که اکنون عملا دیگر هیچ خودرویی در بازار کمتر از 600 میلیون تومان قیمت ندارد و جمع خودروهای میلیاردی نیز در حال گسترش است. در میان داخلی ها، سورن پلاس بنزینی با رشد 115 میلیون تومانی در صدر جدول قرار گرفت و قیمت آن از یک میلیارد و 15 میلیون به یک میلیارد و 130 میلیون تومان رسید؛ افزایشی معادل 11.3 درصد تنها طی یک روز. پژو 207 معمولی نیز با رشد 110 میلیون تومانی، وارد باشگاه میلیاردی ها شد و به یک میلیارد و 40 میلیون تومان رسید. نسخه اتومات همین خودرو نیز با 9.6 درصد رشد، یک میلیارد و 250 میلیون تومان قیمت گذاری شد. سایر محصولات داخلی نیز رشد 40 تا 100 میلیون تومانی را تجربه کردند. در میان خودروهای مونتاژی نیز جک J4 با ثبت جهش 120 میلیون تومانی معادل 10.6 درصد رکورددار افزایش قیمت بود. کمترین رشد قیمتی در این بخش مربوط به ام وی ام X22 پرو با افزایش 45 میلیون تومانی و 3.6 درصدی بود. سایر مونتاژی ها نیز رشد 80 تا 100 میلیون تومانی را به ثبت رساندند. تحلیل داده ها نشان می دهد که فعال سازی مکانیسم ماشه، حتی پیش از آنکه آثار عملی و اجرایی خود را در اقتصاد نمایان کند، موجی از انتظارات تورمی و نگرانی از آینده عرضه را در بازار خودرو ایجاد کرده است. این در حالی است که در سال های گذشته تجربه مشابهی در بازار ارز و طلا نیز مشاهده شده و سرمایه گذاران به طور سنتی به سرعت ریسک های سیاسی را در قیمت دارایی ها منعکس می کنند. در مجموع، شتاب قیمتی بازار خودرو در دو روز اخیر می تواند سیگنالی هشداردهنده برای سیاستگذار باشد؛ چراکه نشان می دهد فضای روانی ناشی از تحریم ها، حتی پیش از اثرگذاری مستقیم بر عرضه و زنجیره واردات، توانسته قیمت ها را جابه جا کند و شکاف جدیدی در دسترسی مصرف کنندگان به خودرو ایجاد کند. |