فرارو- فیلم سینمایی لاک پشت اولین بار در بخش ویژه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، اخیرا نیز اکران عمومی آن در سینماهای کشور آغاز شده است. به گزارش فرارو، این فیلم به کارگردانی بهمن کامیار در ژانر درام روانشناسی داستان زندگی زوجی را روایت می کند که درگیر یک سوءظن ترسناک می شوند. به نظر می رسد که نام این فیلم برگرفته از اثری به همین نام ساخته علی شاه حاتمی با بازی جمشید هاشم پور و کتایون ریاحی باشد، اما این شباهت فقط در اسم اثر وجود دارد و داستان ها هیچ شباهتی به هم ندارند. داستان در نگاه اول ساده به نظر می رسد، دکتر پیروز ارجمند روانپزشکی که خود زخم خورده آسیب های گذشته نامعلوم است، حالا برگشت شایان، یکی از اعضای خانواده همه چیز را به هم می ریزد و باعث به وجود آمدن اتفاقاتی می شود که زندگی دکتر را به نابودی می کشاند. فروریختن مرز میان خیال و واقعیت  فیلم فضاسازی خوبی دارد و مخاطب را تا انتها در تعلیق نگه می دارد، در واقع همین تعلیق موتور محرکه لاک پشت برای ادامه داستان است، هر پرده ای که مخاطب می بیند طرح جدیدی از توهم را نشان می دهد. همچنین فیلم با روایت جذاب لحظات، ضربه های هولناک را در بزنگاه های طلایی فرود می آورد و تمام داستان را به لرزه در می آورد. همچنین لاک پشت از آن دسته فیلم هایی که تمام ماجرا بر روی دوش بازیگرانش استوار شده، چرا که قصه بیش از آنکه روی کنش های بیرونی تکیه کند در لایه های درونی کاراکترها قابل مشاهده است. فرهاد اصلانی نقش فردی را دارد که در ظاهر آدمی قوی و خونسرد، اما از درون در حال فروپاشی و نابودی است. نازنین بیاتی نیز بُعد احساسی داستان را به دوش می کشد و عاملی برای همراهی مخاطب با قصه می شود. در عین حال فیلم به خوبی نشان می دهد که وقتی ذهن انباشته از توهم شود، چگونه واقعیت و خیال به هم می ریزد و ممکن همه چیز نابود شود. لاک پشت با ضربه ای کوبنده داستان را به اتمام می رساند، اما مخاطب به راحتی متوجه می شود که برخی از خطوط داستانی کامل نشده، مانند سرانجام رابطه دکتر و همسرش یا نمایش گذشته پنهان پیروز ارجمند که بیننده چیزی از پایان آنها مشاهده نمی کند. چیزی که داستان را از یک اثر صرفا روایی به تراژدی عمیق و هولناک تبدیل می کرد. در نهایت لاک پشت همچنان فیلمی تماشایی که با اجراهای درست و فضا سازی درخشان مخاطب را در تعلیق نگه می دارد، با این حال می توانست با پرداخت عمیق تر به دنیای کاراکترها اثری به مراتب قوی تر باشد. |