شرکت سایپا در سال 1395 اولین فیس لیفت تیبا را تحت عنوان ساینا روانه بازار کرد که تغییرات عمده ای در بخش چهره و نمای پشت آن صورت گرفته بود. اما بعد از 4 سال از اولین عرضه ساینا معمولی، بالاخره نوبت به عرضه مدل فیس لیفت این خودرو رسید. مدل فیس لیفت با پسوند S در بازار ایران شناخته می شود که ابتدا صرفاً قرار بود این پسوند به مدل کم آپشن تعلق داشته باشد اما در نهایت این نمونه از مدل نیوفیس ساینا با نام ساینا S در بازار ایران معروف شد. به گزارش آخرین خودرو، ساینا S از سال 1399 در لیست تولیدات سایپا قرار گرفت و در ادامه با اضافه شدن سنسور فشار باد تایرها، سنسور نور و در نهایت سیستم های کنترل کشش و پایداری به بازار عرضه شد که هر کدام با نام هایی مثل ساینا S تیپ DA یا ساینا اس 85 گانه در بازار ایران شناخته می شوند. تولید ساینا S در سال 1404 نیز ادامه پیدا کرده و احتمالاً در آینده جای خود را به سهند می دهد. طراحی بدنه ساینا S ساینا اس به عنوان مدل فیس لیفت ساینا EX وارد بازار ایران شده است و در نتیجه استایل بدنه خودرو نسبت به قبل خیلی تغییرات نشان نمی دهد. به ویژه در زاویه کناری یا همان نمای جانبی هیچ گونه تحولات اساسی نظیر تغییر در فریم پنجره ها یا شیب ستون ها و حجم پردازی درها یا سایر بخش های پروفیل جانبی مشاهده نمی شود. اما در قسمت جلو با موارد متفاوتی مثل جلوپنجره جدید و سپر متمایز روبه رو خواهید شد. تغییرات صورت گرفته روی سپر به ویژه در قسمت قاب مه شکن ها و تعویض جلوپنجره با نمونه زیباتر باعث شده تا طراحی چهره ساینا S، حس تجملاتی و کمی تشریفاتی تر در بیننده ایجاد کند و آن را نسبت به ساینای معمولی برجسته تر نشان بدهد. البته از یک خودروی اقتصادی قاعدتاً نمی توان انتظار لوکس بودن داشت، اما به هر حال در مقایسه با محصولاتی مثل تیبا یا ساینا معمولی می توان نسخه S ساینا را در رده های بالاتر قرار داد. در قسمت پشت نیز مواردی مثل طراحی سپر، فرم چراغ ها و بخش هایی از درب صندوق تا حدودی متحول شده تا نمایی متفاوت از نسخه قبلی در ساینا S ایجاد شود و طراحی این بخش نیز متناسب با قسمت جلو ارتقا پیدا کند. بنابراین به طور کلی می توان گفت ظاهر ساینا S در قیاس با مدل های اقتصادی بازار کمی زیبا و جذاب تر شده است، اما در مجموع همچنان یک خودروی اقتصادی به شمار می رود و خیلی نمی توان روی استایل بدنه این محصول سایپا از لحاظ جذابیت و گیرایی مانور داد. مشخصات فنی ساینا S ساینا اس همچون مدل های قبلی خود از همان موتور M15 سایپا استفاده می کند. این موتور معادل 1.5 لیتر حجم سیلندر دارد و از نوع 8 سوپاپ 4 سیلندر تنفس طبیعی است. بیشترین قدرت این موتور معادل 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور است که به کمک گیربکس 5 دنده دستی به پلوس های چرخ جلو منتقل می شود. ساینا S دنده ای بنزینی معادل 1050 کیلوگرم وزن دارد و به کمک بخش فنی خود می تواند ظرف حدود کمتر از 13 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی ارزیابی شده که در سطح شهر به مراتب بیشتر از این رقم است و گاهی باعث نارضایتی مشتریان نیز می شود. این خودرو از لحاظ کیفیت سواری وضعیت قابل قبولی دارد و می تواند رضایت خاطر افرادی را که پیش تر با خودروهایی مثل پراید سفر کرده اند، فراهم کند؛ اما در مقایسه با کیفیت سواری یا هندلینگ خانواده سمند یا پژو 405 خیلی نمی تواند برجسته ظاهر شود. به ویژه هندلینگ آن در سرعت های بالا کمی انتقادبرانگیز است و کیفیت سواری آن نیز نمی تواند به اندازه محصولات ایران خودرو لذت بخش باشد. ساینا S دارای باک سوخت 41 لیتری بوده و از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون برای جلو به همراه تعلیق محور پیچشی برای بخش عقب استفاده می کند. این خودرو از رینگ های 14 اینچی بهره می برد و نهایتاً تا 175 کیلومتر بر ساعت هم سرعت می گیرد.  برند | سایپا | مدل | ساینا S | کلاس بدنه | سدان | سال تولید | 1399 | حجم موتور | 1503 سی سی | تعداد سیلندر | 4 | تعداد سوپاپ | 8 | فناوری موتور | تنفس طبیعی | قدرت | 87.5 اسب بخار | گشتاور | 128 نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 | --- | حداکثر سرعت | 175 کیلومتر بر ساعت | گیربکس | 5 سرعته دستی / اتوماتیک CVT | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | تعلیق جلو | مک فرسون | تعلیق عقب | نیمه مستقل | طول | 4209 میلی متر | عرض | 1664 میلی متر | ارتفاع | 1481 میلی متر | فاصله محوری | 2414 میلی متر | وزن | 1050 کیلوگرم / 1100 کیلوگرم | حجم باک | 42 لیتر | مصرف سوخت | 7.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر / 7.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | ابعاد رینگ و لاستیک | 185/60R14 | شرکت عرضه کننده | سایپا | برند نشان مادر | سایپا | کشور سازنده | ایران | یکی از مهم ترین نقاط قوت بخش فنی ساینا اس استهلاک پایین و قیمت نسبتاً ارزان لوازم یدکی این خودرو است که در سراسر کشور می توان آنها را به راحتی پیدا کرد. اما ایرادی که معمولاً با آن مواجه می شوند، در بحث خرابی زودتر از موعد دیسک و صفحه است که عمدتاً با سفت شدن کلاچ مشخص می شود. در حالت عادی دیسک و صفحه اکثر خودروها حداقل 100 هزار کیلومتر کارکرد را ضمانت می کند، اما در خودروی ساینا S این رقم به حدود 40 تا 50 هزار کیلومتر کاهش پیدا کرده که در صورت عدم تعویض دیسک و صفحه احتمال خرابی بغل یاتاقانی های میل لنگ و در نهایت خرابی میل لنگ و موتور وجود خواهد داشت. طراحی داخلی کابین و امکانات ساینا S نمای داخل کابین این خودرو نسبت به مدل قبلی یعنی ساینا، تحولات اساسی نداشته اما برخی موارد جزیی در آن اعمال شده که باعث زیباتر به نظر رسیدن این فضا شده است. فضای داخلی ساینا S نسبت به قبل از لحاظ داشبورد و رودری ها تغییری نکرده و همان موارد در اینجا نیز مشاهده می شود. فرم دریچه های تهویه داشبورد این خودرو کمی ناجور است و احتمالاً می توانست با نمونه های جذاب تر جایگزین شود که سایپا این کار را انجام نداد. اما در عوض رلیک فرمان جدید سه شاخه به همراه کیلومترشمار نوین تر دارای کامپیوتر سفری به ساینا S اضافه شد که انصافاً حس و حال راننده را نسبت به ساینای معمولی متحول می کند. با این حال استفاده از متریال پلاستیکی خشک و تریم مشکی به همراه برخی تزیینات نقره ای در این کابین نمی تواند چندان جذاب و گیرا باشد. فرم صندلی ها برای خودروی اقتصادی قابل قبول و نسبتاً ارگونومیک است، اما از لحاظ حمایت گری و راحتی در مسافت های طولانی نمی توان خیلی روی آن حساب باز کرد. خوشبختانه صندلی های ردیف دوم این خودرو همچون مدل های قبلی این خانواده تا حدودی جادار بوده و در قیاس با محصولاتی مثل رانا بهتر می تواند از سرنشینان بلندقد پذیرایی کند. داخل صندوق عقب ساینا S هم حدود 370 لیتر گنجایش وجود دارد که می توانید از آن برای جا دادن چمدان ها و سایر لوازم استفاده کنید. در مورد امکانات ساینا S باید گفت که نسخه های اولیه فاقد تجهیزات روز بودند، اما در نهایت به دلیل اعمال استانداردهای اجباری مواردی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور نور، سنسور کنترل فشار باد تایرها، کنترل توقف در سربالایی و… به فهرست تجهیزات این خودرو از سال 1403 به بعد اضافه شد. مواردی مثل دو کیسه هوای جلو، ترمز ضدقفل ABS و EBD، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، تنظیم برقی ارتفاع نور و… نیز در لیست امکانات ساینا S دیده می شود. امکانات ایمنی و رفاهی امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی | امکانات رفاهی | تهویه الکتریکی دستی - فرمان هیدرولیک - شیشه ها و آینه های برقی - تریم داخلی پارچه ای - تریم داخلی چرم ( در تیپ آپشنال ) - سنسور نور - چراغ روشنایی روز - سنسور پارک عقب - نمایشگر لمسی و دوربین عقب ( در تیپ آپشنال ) - شیشه های دودی عقب ( در تیپ آپشنال ) - دستگیره های آسان بازشو ( در تیپ آپشنال و اتوماتیک ) - استارت دکمه ای ( در تیپ اتوماتیک ) - فرمان کمکی برقی ( در تیپ اتوماتیک ) - تنظیم حالت رانندگی جعبه دنده ( در تیپ اتوماتیک ) - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان ( در تیپ آپشنال و اتوماتیک ) - کروز کنترل و محدودکننده سرعت ( در تیپ اتوماتیک ) - رینگ آلومینیومی ( در تیپ آپشنال و اتوماتیک ) | مزایا و معایب مزایا | قیمت اقتصادی - هزینه نگهداری به نسبت پایین - مصرف سوخت مناسب | معایب | کیفیت نه چندان مناسب متریال و مونتاژ - ایمنی نه چندان قوی - امکانات نه چندان به روز - کابین کم جا - فناوری پایین قوای محرکه | رقبای ساینا S مهم ترین رقبای ساینا اس در بازار ایران مواردی مثل سهند، پژو 405، لیفان 620 مدل 1600، در کنار محصولاتی کارکرده مثل پژو پارس و MVM 550 هستند که از لحاظ قیمتی یا کلاس بدنه با این محصول سایپا در کشورمان به رقابت می پردازند. |