فرارو کوییک به عنوان نسخه فیس لیفت تیبا 2 و به عنوان یک هاچ بک اقتصادی قدم به بازار گذاشت اما سایپا باز هم کوتاه نیامد و نسخه ای ارتقایافته ای از همین پلتفرم را با نام ماشین اطلس تولید کرد. به گزارش فرارو؛ اطلس با تغییرات ظاهری، کابین جدید و برخی بهبودهای فنی تلاش می کند جایگاه جدیدی برای خود دست و پا کند. این دو خودرو، با وجود ریشه های مشترک، در جزییات تفاوت هایی دارند که می تواند روی تصمیم گیری خریداران تاثیر بگذارد. اگر سر دو راهی گیر کرده اید و نمی دانید بالاخره باید اطلس بخرید یا کوییک، این نوشته برای شماست. بررسی طراحی ظاهری و بدنه؛ اطلس زیباتر است یا کوییک؟ تفاوت اصلی اطلس و کوییک به ظاهر آن ها برمی گردد. اطلس با چهره ای کاملاً متفاوت از کوییک، سعی در جذب مشتریان جوان تر و مدرن پسند دارد در حالی که کوییک چهره سنتی خود را حفظ کرده است. طراحی نمای جلوی ماشین اطلس؛ تفاوت ها با کوییک در نمای جلوی ماشین اطلس، شاهد تغییرات ریشه ای هستیم. چراغ های جلوی این خودرو با طراحی کشیده و تهاجمی، جلوپنجره بزرگ و اسپرت و سپر کاملاً جدید، ظاهری مدرن و جذاب به آن بخشیده اند. این طراحی در مقایسه با نمای جلوی کوییک که ساده و همراه خطوط گرد است، کاملاً متفاوت به نظر می رسد. اطلس تلاش کرده با این تغییرات، هویتی مستقل از کوییک پیدا کند. نمای جانبی و عقب؛ مقایسه اطلس و کوییک هرچند در نمای جلو تفاوت ها زیاد است اما در نمای جانبی، شباهت های پلتفرمی میان دو خودرو به وضوح دیده می شود. فرم کلی بدنه، شیشه ها، و خطوط جانبی تقریباً یکسان هستند. با این حال، اطلس با استفاده از رینگ های آلومینیومی جدید، روکش مشکی روی ستون ها و گلگیرها و طرح جدید آینه های جانبی، ظاهری اسپرت پیدا کرده است. در بخش عقب، اطلس به کمک چراغ های جدید و افقی، یک سپر بازطراحی شده و دیفیوزر، چهره ای متفاوت از کوییک ارائه می دهد. این تغییرات، نمای عقب اطلس را از کوییک ساده و قدیمی متمایز می کند. کیفیت ساخت و مونتاژ؛ کدام خودرو بهتر است؟ با وجود تغییرات ظاهری، کیفیت متریال بدنه و مونتاژ در هر دو خودرو تفاوت چشمگیری ندارد. هر دو محصول سایپا هستند و کیفیت ساخت آن ها در یک سطح قرار می گیرد. با این حال، اطلس به دلیل جدیدتر بودن و هدف قرار دادن بازار بالاتر، از نظر کنترل کیفیت در مراحل اولیه تولید، کمی بهتر عمل می کند. طراحی داشبورد ماشین اطلس کاملاً از کوییک متمایز شده است مقایسه فنی و پیشرانه؛ قلب تپنده کدام خودرو قدرتمندتر است؟ یکی دیگر از نقاط کلیدی مقایسه اطلس و کوییک، بخش فنی و پیشرانه است. اطلس به لطف با ارتقای موتور قدیمی، در این زمینه عملکرد بهتری دارد. مشخصات فنی اطلس و مقایسه آن با کوییک کوییک از موتور M15 با قدرت 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن متر بهره می برد اما ماشین اطلس به موتور ارتقایافته M15i مجهز شده است. این موتور در اصل همان پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر کوییک است اما با اضافه شدن سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها، قدرت و گشتاور آن افزایش یافته است. طبق اعلام سایپا، قدرت موتور اطلس به حدود 90 اسب بخار و گشتاور آن به 137 نیوتن متر رسیده است. موتور M15i اطلس با ارتقای نرم افزاری و سخت افزاری، علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، مصرف سوخت بهینه تر (حدود 6.9 لیتر در 100 کیلومتر) و استاندارد آلایندگی یورو 5 را نیز به همراه دارد، در حالی که کوییک با استاندارد یورو 4 یا 5 عرضه می شود. این ارقام نشان دهنده بهبود جزیی در عملکرد نسبت به موتور کوییک است. عملکرد جعبه دنده؛ تفاوت ها در اطلس و کوییک هر دو خودرو با گیربکس های دستی 5 سرعته و اتوماتیک CVT عرضه می شوند. جعبه دنده دستی در هر دو مدل عملکردی مشابه دارد اما جعبه دنده CVT اطلس به دلیل هماهنگی بهتر با موتور جدید M15i، تجربه رانندگی روان تری ارائه می دهد. این جعبه دنده در مقایسه با مدل های اولیه کوییک، بهتر عمل می کند. اطلس یا کوییک؛ کابین کدام خودرو مجهزتر است؟ اطلس تلاش کرده تا با ارائه آپشن ها و امکانات بیشتر، خود را به عنوان یک خودروی به روز و مجهز معرفی کند. طراحی داخلی؛ تفاوت های کلیدی داشبورد اطلس و کوییک طراحی داشبورد ماشین اطلس کاملاً از کوییک متمایز است. داشبورد اطلس با طراحی مدرن و خطوط برجسته ، نمایشگر مرکزی لمسی و فرمان جدید، حس و حالی به روز برای کابین به ارمغان می آورد. این در حالی است که طراحی داشبورد کوییک ساده و قدیمی است. کیفیت متریال در هر دو کابین پلاستیک خشک است اما اطلس با طرح های تزیینی جدید، سعی در بهبود حس بصری دارد. آپشن های ماشین اطلس؛ لیست کامل امکانات رفاهی سایپا بعضی مدل ها مثل کوییک S را به امکاناتی نظیر دی لایت، سنسور دنده عقب و نمایشگر دیجیتال در پنل کیلومتر مجهز کرده است اما این خودرو هنوز امکانات کمتری نسبت به اطلس فول آپشن دارد. به عنوان مثال، نمایشگر لمسی و دوربین عقب در اغلب مدل های کوییک وجود ندارد. بنابراین اطلس در بخش امکانات رفاهی، دست بالاتر را در اختیار دارد. دارد. نمایشگر 7 اینچی لمسی دوربین دید عقب سنسور دنده عقب فرمان D-Cut با کنترل های صوتی سیستم ورود و استارت بدون کلید (در مدل اتوماتیک) سیستم پایش فشار باد تایر آینه های جانبی برقی با توجه به افزایش جزیی قدرت و گشتاور موتور M15i، شاهد شتاب و کشش بهتری در اطلس هستیم اطلس یا کوییک؛ کدام خودرو امن تر است؟ اطلس در بخش ایمنی نیز با ارتقای برخی امکانات، از کوییک پیشی گرفته است. مثلا این خودرو به کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS و EBD، و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش مجهز است که در مدل های فول آپشن وجود دارد. این امکانات، در کنار سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، امنیت بیشتری برای راننده و سرنشینان فراهم می کنند. کوییک در مدل های پایه خود تنها به دو کیسه هوا و سیستم ABS و EBD مجهز است. هرچند در مدل های جدیدتر کوییک S و GX، امکاناتی مانند سنسور دنده عقب و دی لایت اضافه شده اما وجود سیستم های پیشرفته ایمنی در ماشین اطلس، نهایتا آن را از نظر ایمنی یک پله بالاتر از کوییک قرار می دهد. تجربه رانندگی؛ پشت فرمان اطلس و کوییک چه می گذرد؟ سیستم تعلیق هر دو خودرو در بخش جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تیر عرضی است. این سیستم تعلیق برای مسیرهای شهری و جاده ای عملکرد قابل قبولی دارد اما به دلیل ارتقای جزیی در سیستم تعلیق و فرمان ماشین اطلس، ممکن است کمی نرمی سواری و هندلینگ بهتری نسبت به کوییک داشته باشد. همچنین با توجه به افزایش جزیی قدرت و گشتاور موتور M15i، شاهد شتاب و کشش بهتری در اطلس هستیم. این تفاوت در رانندگی روزمره آنقدرها محسوس نیست اما در سربالایی ها و سبقت گیری ها، موتور ارتقایافته اطلس عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. در نهایت اگر بودجه شما اجازه می دهد دنبال خودرویی با طراحی نو، امکانات بیشتر و ایمنی بالاتر بروید، اطلس گزینه منطقی تری خواهد بود. جدول مقایسه مشخصات فنی و ایمنی اطلس و کویییک ویژگی ها | اطلس | کوییک | ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) | 4015 / 1680 / 1520 میلی متر | 3989 / 1683 / 1537 میلی متر | حجم صندوق | حدود 300 لیتر | حدود 225 لیتر | موتور | 1.5 لیتری تنفس طبیعی (M15i) | 1.5 لیتری تنفس طبیعی (M15) | قدرت موتور | 90 اسب بخار | 87 اسب بخار | گشتاور | 137 نیوتن متر | 128 نیوتن متر | مصرف سوخت ترکیبی | 7 لیتر در 100 کیلومتر | 7.1 لیتر در 100 کیلومتر | امکانات ایمنی | 2 ایربگ، ABS، EBD، سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایر TPMS | 2 ایربگ، ABS، EBD، سنسور عقب و TPMS در مدل های جدید | امکانات رفاهی | نمایشگر 7 اینچ لمسی، بلوتوث، دوربین عقب، فرمان برقی، تهویه دیجیتال | سیستم صوتی ساده و فرمان هیدرولیک | طراحی داخلی | مدرن با ارگونومی بیشتر نسبت به کوییک | طراحی ساده و قدیمی | قیمت بازار آزاد ( در پاییز 1404) | حدود 700 میلیون تومان | حدود 575 میلیون تومان | |