در سال های اخیر یکی از مشکلاتی که همواره در پیش چشم خودرو سازان بوده، پاس کردن استاندارهای 85 گانه و دریافت مجوز تولید از سازمان استاندارد است. وجود همین مشکلات باعث شد که برخی از محصولات دچار تغییرات اساسی شده و بعضی دیگر نیز به طور کامل توقف تولید شوند، چرا که اعمال این قوانین باعث افزایش هزینه های تولید شده و دیگر برای برخی از خودروها، سوددهی لازم را برای تولید کننده به دنبال ندارد. با این حال باید اقرار کنیم که وجود این استانداردهای سخت گیرانه باعث شده تا ایمنی بسیاری از خودروهای داخلی افزایش یابد به گزارش آخرین خودرو، یکی از جدیدترین خودروهای داخلی که به واسطه دریافت مجوزهای لازم از سازمان استاندارد دچار تغییر و ارتقاء شده، سایپا 151 یا همان پراید وانت است که چند وقت پیش تولید نمونه پایه آن توسط شرکت سایپا متوقف شد و شرکت سایپا نمونه ارتقاء یافته آن را وارد بازار کرد. به طور کلی باید بگوییم که تغییرات صورت گرفته در نسخه جدید پراید وانت بیشتر در بخش سیستم های ایمنی بوده و در بخش فنی تغییرات محسوسی دیده نمی شود. در ادامه بیشتر به بررسی سایپا 151 ارتقاء یافته خواهیم پرداخت. طراحی بدنه پراید وانت جدید به طور کلی در طراحی بیرونی سایپا 151 جدید قرار نیست تغییرات بسیار زیادی را مشاهده کنیم و تغییرات اندکی که شرکت سایپا بر روی این خودرو اعمال کرده، صرفا برای دریافت مجوزهای لازم بوده است. در نمای جلو سایپا 151 ارتقاء فرم طراحی چراغ ها و جلو پنجره دقیقا همانی است که در این سالها با آن روبرو بودیم و کاملا یادآور سری محصولات پراید است اما فرم طراحی سپر این خودرو کاملا دستخوش تغییر شده و کمی طراحی آن اسپرت شده است. از طرفی به دلیل استانداردهای 85 گانه در این نسخه شاهد بهره مندی از چراغ های مه شکن هستیم که می تواند در آب و هوای بارانی و یا در صورت وجود مه شدید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بر روی سپر نیز مسیرهای ورودی هوا به جهت خنک کاری بهتر رادیاتور تعبیه شده که باعث شده است تا طراحی جلوی این سایپا 151 GX کمی اسپرت تر شود. طراحی نماهای جانبی در نسخه جدید پراید وانت همچنان بدون تغییر مانده و در این خودرو همچنان شاهد استفاده از رینگ های فولادی 13 اینچی هستیم و حتی طراحی قالپاق ها نیز عوض نشده است. نکته دیگری که در طراحی این قسمت به راحتی می توان متوجه شد این است که فضا و ابعاد قسمت بار این خودرو در مقایسه با دیگر وانت های تولید داخل نظیر پیکان وانت به مراتب کمتر بوده و برای جابجایی اجسام بزرگ آنچنان مناسب نیست. در بخش طراحی قسمت عقب سایپا 151 ارتقاء یافته همچنان از چراغ های عمودی با طراحی مستطیلی شکل استفاده شده و فرم طراحی سپر عقب نیز تغییر قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی نداشته است. در کل باید بگوییم که اوج تغییرات در بخش طراحی بدنه مربوط دیزاین قسمت های جلو بوده و در دیگر قسمت ها و نماهای این خودرو تغییرات خاصی اعمال نشده است.  مشخصات فنی SAIPA 151 GX در نسخه جدید پراید وانت از همان پیشرانه موسوم به M13 را زیر کاپوت این وانت استفاده شده که به دلیل پاس شدن استانداردهای آلایندگی، کالیبراسیون جدیدی بر روی آن اعمال شده و حالا نهایت قدرت آن از 73 به 70 اسب بخار کاهش و نهایت گشتاور از حدود 109 نیوتن متر به 112 نیوتن متر افزایش پیدا کرده و توان همچنان در نسخه جدید از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. برند | سایپا | مدل | 151 | کلاس بدنه | پیکاپ | سال تولید | 1393 | حجم موتور | 1324 سی سی | تعداد سیلندر | 4 | تعداد سوپاپ | 8 | فناوری موتور | تنفس طبیعی | قدرت | 70 اسب بخار | گشتاور | 112 نیوتن متر | شتاب 0 تا 100 | --- | حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت | گیربکس | 5 سرعته دستی | انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | تعلیق جلو | مک فرسون | تعلیق عقب | نیمه مستقل | طول | 3953 میلی متر | عرض | 1605 میلی متر | ارتفاع | 1455 میلی متر | فاصله محوری | 2345 میلی متر | وزن | 935 کیلوگرم | حجم باک | 49 لیتر | مصرف سوخت | 6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر | ابعاد رینگ و لاستیک | 165/65R13 | شرکت عرضه کننده | سایپا | برند نشان مادر | سایپا | کشور سازنده | ایران | تغییر دیگری که در بخش فنی SAIPA 151 GX دیده می شود تغییر دریچه گاز سیمی به دریچه گاز برقی است. بد نیست بدانید که در نسخه جدید با افزایش 35 کیلوگرمی، وزن خالص این وانت به 935 کیلوگرم رسیده و حداکثر بار مجاز این وانت از 1510 به 1550 کیلوگرم افزایش داشته است. همچنین مصرف سوخت هم از 6.96 به 6.87 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش یافته است که نکته مثبتی به حساب می آید. طراحی داخل کابین و امکانات با ورود به داخل کابین سایپا 151 GX همان فرم طراحی را می بینیم که قبلا در پراید 131 می دیدیم. به عبارت دیگر فرم طراحی غربیلک فرمان داشبورد، رودری ها، ساعت داشبورد محفظه ها، صندلی ها، کنسول وسط، رادیو ضبط و… دقیقا همان چیزی است که در نسخه های قبلی پراید دیده بودیم و تغییرات قابل توجهی را شاهد نیستیم و تنها چیزی که به کابین این خودرو اضافه شده کلیدهای مربوط به فعال و غیر فعال کردن، سامانه کنترل پایداری، اتولایت و قفل مرکزی است که در زیر دریچه های هوا مخصوص راننده تعبیه شده است. در مورد متریال داخل کابین نیز باید بگوییم که در تولید تمام بخش های رودری ها، کنسول وسط و داشبورد کابین از متریال خشک استفاده شده که کیفیت چندان بالایی ندارند. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که ما با یک خودروی کاملا اقتصادی روبرو هستیم و نمی توانیم انتظار چندان بالایی از آن داشته باشیم. در بخش صندلی ها نیز از روکش پارچه ای استفاده شده که دوام عمر بالاتری نسبت به روکش های چرم مصنوعی دارند.  وانت سایپا به عنوان ارزان ترین وانت صفر کیلومتر بازار ایران حالا با امکانات استانداردتری به عرضه می رسد. در قیاس با نسخه قبلی، سایپا 151 ارتقاء یافته حالا به دو کیسه هوای جلو مجهز شده در حالی که در نسخه قبلی تعداد ایربگ یک و مختص به راننده بود. سیستم کنترل پایداری هم حالا به نسخه جدید اضافه شده و سنسور نور را هم به صورت استاندارد در این وانت سبک می بینیم. اما باقی امکانات همان چیزی است که قبل تر هم در وانت سایپا دیده می شد و هنوز هم می توان امکاناتی نظیر؛ قابلیت تنظیم ارتفاع ستون فرمان، تنظیم ارتفاع چراغ ها، قابلیت تنظیم دور برف پاک کن ها، ایموبلایزر و… را در آن مشاهده کرد. امکانات ایمنی و رفاهی امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی | امکانات رفاهی | چراغ روشنایی روز - سنسور نور - ظرفیت بار 500 کیلوگرمی - رینگ فولادی - تهویه دستی - تریم داخلی پارچه ای | مزایا و معایب مزایا | قیمت اقتصادی - مصرف سوخت مناسب - هزینه نگهداری منطقی - مناسب برای استفاده شهری | معایب | کیفیت ساخت و مونتاژ پایین - ایمنی ضعیف - توان حرکتی نه چندان ایده آل | رقبای سایپا 151 ارتقاء یافته در همین ابتدا بگوییم که سایپا 151 ارتقاء یافته یا همان پراید وانت جدید ارزانترین خودرو در دسته بندی خودروهای کار و تجاری است که می توان آن را به صورت صفر کیلومتر خریداری کرد و به همین دلیل در این رده قیمتی بدون رقیب است. اما در رده های قیمتی بالاتر می توان به سراغ گزینه هایی نظیر آریسان 2 و یا وانت کارا تک کابین و یا دو کابین رفت. البته در بازار خودروهای کارکرده گزینه هایی نظیر پیکان وانت به عنوان رقیب پراید وانت حضور دارد |