فرارو- سایپا دوباره خبرساز شد. این بار در سه جبهه! به گزارش فرارو؛ سایپا امسال سه مرتبه به عهد خود با مشتریان وفا نکرد؛ از تغییر ناگهانی در عرضه شاهین گرفته تا ماجرای فروش خودرو بدون گیربکس و البته عرضه نسخه ای کمتر مجهز از تویوتا کرولا وارداتی. هر سه مورد را شاید بتوان نه سوتی بلکه همان روال همیشگی خودروسازان داخلی در نظر گرفت. با این حال، کارشناسان بازار خودرو همین شگردها را یکی از دلایل باخت خودروسازان به رقبای مونتاژکار عنوان کرده اند. دسته گل اول| سایپا به مشتریان خود که برای خرید شاهین G با سانروف ثبت نام کرده بودند، یک دعوتنامه ارسال کرد تا سفارش خود را بدون سانروف تحویل بگیرند. سایپا حالا انبوهی از نسخه های GL یا همان بدون سانروف را به بازار فرستاده است؛ نتیجه این اتفاق هم ایجاد شکاف قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان بین دو تیپ و به هم ریختن تعادل بازار بود.  دسته گل دوم| مدیر ارتباطات سایپا رسما اذعان کرد در برهه ای که گیربکس شاهین اتوماتیک حتی وارد کشور نشده بود، بیش از 70 هزار شاهین اتوماتیک CVT پیش فروش شد؛ هنوز مشخص نیست به چه علت مدیران سایپا با علم به این موضوع که ظرفیت سالانه تولید شاهین تنها 30 هزار دستگاه است، این حجم سفارش را ثبت کرده اند. (سایپا همچنین برای متقاضیانی که تمایل به تحویل سریع تر خودرو دارند، امکان تغییر سفارش را فعال کرد) دسته گل سوم| سایپا در بخش محصولات وارداتی هم عریضه را خالی نگذاشت. در فهرست پیش فروش هشتم مردادماه سایپا، نام تویوتا کرولا هیبریدی مدل 2023 به جای مدل های جدیدتر 2024 یا 2025 دیده شد؛ ماجرا اما به همینجا خلاصه نشد! سایپا بجای تیپ پرآپشن الیت که وعده داده بود، نسخه ساده تر پایونیر را عرضه کرد که فاقد سانروف، رینگ های 16 اینچی، USB‑C عقب و برخی امکانات مانند ورود بدون کلید و دوربین عقب است. |