حسین چناری، مشاور کسب و کارهای آموزشی، در یادداشتی در عصر ایران نوشت: در آستانه سال تحصیلی جدید سوالی ذهن جامعه را به خود مشغول کرده است: چرا بسیاری از بچه های امروز حوصله درس خواندن ندارند؟ در پاسخ باید گفت گلایه ی بچه های الان درس نمی خوانند اگر صرفاً به بی انضباطی نسل جدید تقلیل یابد، درمان را به خطا می برد. افت علاقه به درس نتیجه ی هم زمانِ چند عامل است: نظام آموزشی متمرکز و امتحان محور، افق شغلی مبهم، هجوم محتوای کوتاه مدتِ دیجیتال، سبک های فرزندپروریِ نامتوازن، و مدرسه هایی که کمتر حسِ معنا، اختیار و تجربه ی موفقیت خلق می کنند. متاسفانه، این عوامل به طور ویژه با هم تلاقی می کنند و بی انگیزگی را تقویت می کنند. در این شرایط سوال درست این می تواند باشد که چه کاری می توان انجام داد؟ راهکارهای عملی و کم هزینه برای انگیزه بخشی الف) در سطح کلاس و مدرسه 1. هدف های یادگیریِ شفاف و کاربردی هر درس با مسئله ی واقعی شروع شود: یک پروژه ی محلی، یک محصول کوچک، یک نمایشگاه یادگیری. (مثال: در ریاضیِ آموزش نسبت ها، و طراحی بروشور قیمت گذاری یک غرفه ی خیریه ی مدرسه) 2. گزینش و اختیارِ هدایت شده تابلوی انتخاب برای تکالیف: دانش آموز از بین سه مسیر هم سطح یکی را برگزیند (پادکست 3 دقیقه ای، پوستر داده نما، حل تمرین تشریحی). 3. ارزشیابی برای یادگیری، نه فقط از یادگیری آزمونک های کوتاهِ کم استرس، بازخورد دوخطی، فرصت بازآزمایی پس از تمرین ، پوشه ی کار به جای یک نمره ی نهایی. 4. ریتم های یادگیریِ مؤثر بازیابیِ فعال (آزمون کوتاه، پرسش و پاسخ کم نمره)، فاصله گذاری ترکیب تمرین ها، و توضیحِ چراییِ علمی این روش ها به خود دانش آموزان. 5. کلاس زنده با چرخه های کوتاه توضیح 10 دقیقه، فعالیت تیمی 8 دقیقه، جمع بندی 5 دقیقه، تیکت خروجی یک سؤالی. کوتاه، متنوع، و همراه تفریح. 6. سواد رسانه و مدیریت توجه آموزش صریحِ بهداشت دیجیتال : تعریف زمان های بی گوشی در مدرسه، تکنیک پومودورو، خاموش کردن نوتیفیکیشن های غیرضروری، و استفاده ی هدفمند از فناوری. 7. تعلق و امنیت روانی جلسات گفت وگوی کوتاه، قراردادهای رفتاری ترمیمی، تعریف فعالیتهای کوچک اما منظم برای تلاش، نه فقط نتیجه. 8. حلقه های هم آموزی معلمان هر ماه یک مسئله ی واقعی کلاس، یک اقدام کوچک مشترک، یک سنجه ی ساده، یک جمع بندی دوصفحه ای. در همین باره: پس لرزه های خروج آمریکا از برجام؛ بودجه دانش آموزان ایرانی نصف شد زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی ماده 28 آموزش و پرورش ب) در سطح خانواده 1. چارچوب های مهربان و روشن ساعت مطالعه ی مشخص، جایگاه ثابت بچه ها، تعریف مقررات برای موبایل بیرون از اتاق و همچنین در زمان درس. 2. تبدیل کنترل به مربی گری سؤال های مربی گرانه: امروز چه چیزِ جدیدی یاد گرفتی؟ کجا گیر کردی و مشکل داشتی؟ قدم بعدی ات چیست؟ 3. تقویت معنا ربط دادن درس به علایق کودک (ورزش، موسیقی، بازی)، دعوت از الگوهای نزدیک (فامیل/دوست) برای گفت وگو درباره ی مسیرِ یادگیری بچه ها. 4. خواب و تغذیه ریتم خواب منظم، استفاده از نور روز، فعالیت بدنی برای پایداری توجه. ج) در سطح سیاست گذاری 1. کاهش اهمیت امتحان های پرریسک و تقویت سنجش های تکوینی و کارنمایی. 2. مستندسازی و به رسمیت شناختن پروژه های دانش آموزی در کارنامه بچه ها. 3. توانمندسازی معلم: بسته های رشد حرفه ای کوتاه، کاربردی و مدرسه مبنا؛ کاهش گزارش خواهی های موازی. 4. راهنمایی شغلی و مهارت های زندگی از متوسطه ی اول: مسیرهای تحصیلی متنوع و محترم (نظری فنی هنری) با پیوند به کارآموزی واقعی. چک لیست یک ماهه برای مدیر/معلم • هفته ای 4 مشاهده ی 10 دقیقه ای از کلاس ها + بازخورد دوخطی. • تابلوی انتخابِ تکلیف را برای یک درس طراحی کنید. • برای دو مبحث اصلی ماه، سه آزمون کوتاه، پرسش و پاسخ کوتاهِ بازیابی بگیرید. • یک پروژه ی کوچکِ محلی تعریف کنید (نمایشگاه یک روزه در مدرسه). • یک جلسه ی والدینِ موضوع محور 45 دقیقه ای: کمک کردن بدون کنترل گری . • سیاست استفاده از گوشی را شفاف، کوتاه، همدلانه و یکپارچه اجرا کنید. نشانه های موفقیت (شاخص های قابل پیگیری) یک. افزایش حضور و مشارکت کلاسی: داده ی مشاهده ای و روش تیکت خروجی دو. کاهش تعویق تکالیف و بهبود کیفیت محصول های دانش آموزی. سه. ثبات یا رشد نمره های میان مدت با کاهش پراکندگی بین کلاس ها. چهار. افزایش مراجعه ی داوطلبانه ی دانش آموزان برای بازخورد. پنج. مشارکت بیشتر والدین در نشست های کوتاه و هدفمند. جمع بندی بی میلیِ نسل امروز به درس، مشکل اخلاقی دانش آموز نیست؛ مسئله ی طراحیِ تجربه ی یادگیری است. هر جا مدرسه و خانواده توانسته اند معنا (یادگیری این مطلب به چه درد می خورد؟)، اختیار (من کجای این تصمیم هستم؟)، و تجربه ی موفقیت های کوچکِ پی درپی را فراهم کنند، علاقه بازمی گردد: حتی در دلِ فشارهای اقتصادی. نسخه ی برنده، نه پرهزینه و نه پیچیده است: انباشتی از اقدام های کوچک، تکرارشونده و سنجش پذیر که سرمشق مدرسه را از نمره محوری کوتاه عمر به یادگیریِ ماندگار جابه جا می کند. |