به دلایل امنیتی، در این مرکز پنجره ای وجود ندارد. رنان کاساکا، یکی از تکنسین های شیفت، درون محوطه ای محصور در میان ردیف های قفسه های مخصوص نصب و سازماندهی تجهیزات کامپیوتری، زیر نور مهتابی های سقفی حساس به حرکت و نور محیطی آبی رنگ، مشغول باز کردن کابل ها است. در پس زمینه، صدای یکنواخت ماشین ها و فن ها به گوش می رسد. کاساکای 40ساله، از نردبان بالا می رود تا کابلی را از داخل یک قفسه عبور دهد. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از Washington Post، قسمت مورد علاقه او در این کار، آن لحظه ای است که چراغ های سرور سبز می شوند و خبر از برقراری اتصال می دهند. او می گوید: شاید غیرعادی و مسخره به نظر برسد، اما من از برقراری اتصالات لذت می برم. این کار به من احساس رضایت می دهد. او در رشته حقوق کیفری درس خوانده و کار خود را ابتدا به عنوان نگهبان امنیتی در یک مرکز داده آغاز کرده. با دیدن همدلی و ارتباط صمیمانه بین همکارانش و این فرصت که می توانست تمام روز در دنیای تکنولوژی غرق شود، به دانشگاه بازگشت تا مدرک تکنسینی مرکز داده را دریافت کند. مسیر غیرمتعارف کاساکا برای ورود به این حوزه، چیز عجیبی نیست. خیلی از افرادی که در مراکز داده مشغول به کار می شوند، پیش زمینه ای در این حرفه ندارند. کارکنان مراکز داده، مانند کاساکا، که بی سر و صدا در ساختمان های بزرگ شبیه به سیلو و انبار و پنهان از نظر جامعه، به تعمیر و نگهداری مشغول اند، بخشی حیاتی از یک صنعت چند میلیارد دلاری هستند که موتور محرک سیستم های دیجیتال جامعه مدرن است.  این نیروها در تضمین عملکرد بی وقفه خدمات دیجیتال، اتصالات شبکه، پردازش و ذخیره سازی داده ها نقشی کلیدی ایفا می کنند. از فروشگاه های موادغذایی گرفته تا بیمارستان ها، نظام های بانکی و حتی تلفن های همراه، همه به آنها وابسته اند. حالا با اوج گیری تکنولوژی هوش مصنوعی و سرمایه گذاری های کلان شرکت ها در سراسر جهان روی مراکز داده، توجهات بیش از هر زمان دیگری به سوی این صنعت جلب شده و رقابت برای جذب استعدادهای واجد شرایط شدت گرفته است. طبق برآوردهای شرکت PwC در گزارشی که برای اتحادیه مراکز داده موسوم به ائتلاف مراکز داده (Data Center Coalition) تهیه کرده، بیش از 468هزار نفر در ایالات متحده در مراکز داده مشغول به کار هستند. از سال 2017 تا 2021، استخدام مستقیم در این مراکز 17 درصد رشد داشته است. این در حالی است که نرخ رشد کلی اشتغال در آمریکا در همین بازه زمانی فقط 2 درصد بوده است. تحلیلگران پیش بینی می کنند با تداوم سرمایه گذاری شرکت ها برای پشتیبانی از هوش مصنوعی و رایانش ابری، درآمد صنعت مراکز داده به صورت تصاعدی رشد کند. آمازون قصد دارد طی 10 سال آینده، 100 میلیارد دلار روی مراکز داده سرمایه گذاری کند. متا هم تصمیم دارد تا 40 میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت های دیجیتال - از جمله مراکز داده - کند. الکس لوکی 32 ساله که در مرکز داده شرکت سرگرمی اینترنشنال گیمز تکنولوژی در شهر پوئبلو ایالت کلرادو کار می کند، می گوید: مردم در سال 2024 انتظار دارند تکنولوژی به خودی خود و عملا مثل جادو عمل کند، اما پشت صحنه، حجم عظیمی از کار انجام می شود تا همه چیز پایدار باشد و بی نقص کار کند و ما بازیگران اصلی این صحنه هستیم. اگرچه یک مرکز داده به تنهایی نیروی کار زیادی استخدام نمی کند و برخی از آنها در هر شیفت با 15 نفر یا حتی کمتر اداره می شوند، اما طیف وسیعی از مشاغل را دربرمی گیرد که از مسوولیت های فنی تخصصی تا وظایف عمومی تری همچون کارشناسان امنیتی را شامل می شود. به گفته ائتلاف مراکز داده، دستمزد مشاغل فنی تر و پردرآمدتر می تواند به بیش از 150 هزار دلار در سال برسد. درون جعبه سیاه لوکی شغل اپراتور مرکز داده را به آتش نشان تشبیه می کند؛ با این تفاوت که خطر جانی تهدیدش نمی کند. خیلی روزها فقط در حالت آماده باش و نظارت دقیق سپری می شود تا آتش یا همان مشکل فنی مثل قطعی، زنگ خطر را به صدا درآورد. وقتی چنین اتفاقی رخ می دهد، او در خط مقدم قرار دارد. با این حال، خیلی ها، حتی برخی نزدیکانش، دقیقا نمی دانند او چه کاری انجام می دهد. لوکی می گوید: بعضی ها فکر می کنند ما کل روز پشت میز می نشینیم و با گوشی بازی می کنیم. گاهی احساس می کنیم اصلا دیده نمی شویم. او عضو یکی از اولین مراکز داده دارای اتحادیه صنفی زیر نظر اتحادیه کارگران ارتباطات آمریکا (CWA) است و برای دستمزد عادلانه تر مبارزه می کند. به گفته او، حداکثر دستمزد در سطح شغلی او حدود 50 هزار دلار است که تقریبا 40 هزار دلار کمتر از میانگین ملی دستمزدهاست. علاقه برت برنز کارمند 37 ساله مرکز داده در فینیکس به این کار، در دوران فروشندگی در یک فروشگاه شکل گرفت که متوجه شد از یادگیری نحوه عملکرد تلویزیون و دوربین و سیستم های صوتی خودرو لذت می برد. پس از عوض کردن چندین شغل مختلف، در نهایت گواهی نامه لازم را دریافت کرد و به عنوان تکنسین مرکز داده استخدام شد. جالب اینجاست که تا پیش از آن حتی از وجود چنین شغلی بی اطلاع بود. چیزی که برای برنز بسیار لذت بخش است این است که می تواند بدون اینکه مجبور باشد معطل فرد دیگری بماند، مشکلات را برطرف کند. به علاوه اینکه آگاهی از نقشش در حفظ خدمات حیاتی جامعه، به او احساس هدفمندی بیشتری می بخشد. برنز که 7 سال گذشته را در یک شرکت بزرگ تکنولوژی گذرانده و اکنون به عنوان راهبر محصول جهانی در بخش مراکز داده فعالیت می کند می گوید: کاری که من می کنم مهم است. احساس می کنی بخشی از چیزی بزرگ تر هستی. البته همه جنبه های این شغل هم رضایت بخش نیست. خستگی ناشی از شیفت های دوازده ساعته پیاپی برای کارکنان مراکز داده چیز عجیبی نیست. در روزهای سخت، ممکن است تحت فشار مشکلات پیچیده ای مثل عیب یابی اتصالات قرار بگیرند. گاهی اوقات هم کار از نظر فیزیکی طاقت فرساست که مجبورند ساعات طولانی کار در راهروهای داغ (محوطه هایی که گرمای خروجی سرورها در آنجا متمرکز می شود) را تحمل کنند یا روی قفسه ها تجهیزات سنگین نصب کنند. برخی کارکنان هم نگران تاثیرات زیست محیطی این صنعت هستند. علاوه بر این، دغدغه هایی درباره دستمزد و مزایا نیز وجود دارد. شان گراهام ، مدیر پژوهش مراکز داده در شرکت آی دی سی (IDC) برای مقایسه این مشاغل با سایر نقش های پردرآمد تکنولوژی می گوید: در قله هرم مشاغل پردرآمد نیست، اما اگر مهندس برق یا مکانیک باشید یا در واحد عملیات کار کنید، می توانید زندگی آبرومندی داشته باشید. البته ممکن است آن دسته از نیروهایی که مهارت های تخصصی دارند، مثل تکنسین های سیستم های تهویه مطبوع، دستمزدهای بالاتری دریافت کنند. همین درآمد بیشتر، یکی از دلایل تایرل کوپر برای انتخاب این شغل بود. او شب ها در واحد عملیات تاسیسات حیاتی یک شرکت بزرگ تکنولوژی، برق و دما را پایش می کند. در 33 سالگی، 14 سال سابقه کار در نقش های مشابه را دارد که 3 سال آن در مراکز داده بوده است. در 10 سال گذشته به راحتی درآمد شش رقمی داشته و از شرکت های بزرگی همچون سرویس های وب آمازون و متا پیشنهاد شغلی دریافت کرده است. کارش را عمدتا کم استرس می داند، اما می گوید شرایط می تواند بسیار سریع تغییر کند. به گفته او دستمزدی که می گیرد برای کنترل مواقع بحرانی است و توضیح می دهد که همواره عواملی مانند دما یا بارش را که می توانند بر مراکز داده تاثیرگذار باشند زیر نظر دارد. جنگ بر سر استعدادها برخی شهرداری ها و مقامات محلی، مراکز داده را منبعی برای اشتغال زایی، افزایش درآمدهای مالیاتی و فرصتی برای جذب استعدادها و شرکت های تکنولوژی می دانند و برای احداث آنها مشوق های مالیاتی ارائه کرده اند. اما مخالفان معتقدند این مراکز نه آن رونق اقتصادی عظیم را به ارمغان می آورند و نه آن قدر که انتظار می رود، شغل ایجاد می کنند. با این همه، کار در مرکز داده برای برخی مانند نشستن در ردیف اول تماشای تحول دیجیتال است؛ فرآیند مستمری که همواره به نیروی کار ماهر نیاز خواهد داشت. دتلف گئوس کار خود را به عنوان مدیر عملیات سایت در یکی از تاسیسات اکوینیکس آغاز کرد. او که اکنون 64 سال دارد و معاون عملیات مراکز داده است می گوید: موضوع این است که تو بخشی از 15 تا 20 سال گذشته بوده ای، تاثیر گذاشته ای، رشد اینترنت اشیا را دیده ای و می توانی بگویی من آنجا بودم. حتی در مناطقی که این صنعت به نقطه اشباع نزدیک شده هم مدیران معتقدند همچنان رشد بیشتری در راه است. مرکز داده الی (Alley) که حجم بالایی از ترافیک اینترنت جهانی از آن عبور می کند، به بزرگ ترین منبع درآمد مالیاتی برای شهرستان لودون تبدیل شده و به گفته بادی رایزر، مدیر اجرایی توسعه اقتصادی شهر، در سال مالی 2024 حدود 875 میلیون دلار درآمد مالیاتی ایجاد کرده است. اگرچه منطقه بر توسعه سایر بخش های اقتصاد خود هم تمرکز دارد، رهبران شهر به خوبی از ارزش ماندگار این صنعت آگاهند. رایزر می گوید: به لطف هوش مصنوعی و نحوه استفاده از اطلاعات دیجیتال، هنوز رشد عظیمی در پیش است. پیش بینی می شود تا سال 2027، حدود 8.77 تریلیون دلار از اقتصاد جهانی به مراکز داده وابسته باشد. این در حالی است که یافتن نیروی کار همیشه آسان نیست. نیک مایلی از مدیران سابق اکوینیکس، می گوید: نیاز واقعی به استعداد وجود دارد و با کمبود آن مواجهیم. به گفته او نقش های فنی مثل مهندسان مکانیک و متخصصان سیستم های تهویه مطبوع بسیار پرتقاضا هستند و هنوز هم برای جذب استعدادهای باتجربه رقابت شدیدی وجود دارد. برخی مراکز داده برای پر کردن این شکاف، راه های خلاقانه ای را در پیش گرفته اند، از جمله همکاری با نیروهای مسلح و کهنه سربازان، دبیرستان ها و هنرستان های فنی و ارائه دوره های آموزشی و کارآموزی برای اعطای گواهی نامه. برخی هم دستمزد نقش های تخصصی را افزایش داده اند. کالج ویرجینیای شمالی که دوره عملیات مرکز داده را ارائه می دهد، می گوید شرکت ها برای استخدام دانشجویانش صف کشیده اند. شرکت ها منتظرند تا فارغ التحصیلان مستقیما وارد سایت هایشان شوند و برخی دانشجویان حتی پیش از اتمام دوره، جذب بازار کار می شوند. برای شیفتگان تکنولوژی مثل کایل ویلت ، نفس کار کردن با سخت افزار و نرم افزار به خودی خود جذاب است. کایل 33 ساله که اکنون 2.5 سال است به عنوان تکنسین مرکز داده کار می کند، در راه تبدیل شدن به دانشمند علوم کامپیوتری بوده که هیجان ورود به مراکز داده مسیر شغلی اش را تغییر داده است. او در پاسخ به این سوال که چرا کارش را دوست دارد می گوید: عشق به لینوکس و لذت انجام کار عمدتا مستقلی که به فرد دیگری وابسته نیست. |