فرارو - سهند نسخه فیس لیفت شده و ارتقا یافته از ساینا S است که توسط شرکت پارس خودرو، زیرمجموعه گروه سایپا طراحی و تولید می شود. به گزارش فرارو؛ ساینا S ابتدا در سال 1399معرفی شد و سهند در سال 1402برای تولید انبوه روانه بازار شد. هر دو خودرو دنده ای هستند و با اختلاف اندکی می توان گفت موتورهای یکسانی دارند. سهند تلاش دارد با حفظ نقاط قوت ساینا و افزودن تغییرات ظاهری و یک سری امکانات، گزینه ای به روزتر در سبد خودروهای اقتصادی ایران باشد. جدول مقایسه قیمت سهند و ساینا خشک مدل 1404 مدل خودرو قیمت بازار آزاد (صفر کیلومتر، 1404) ساینا S دنده ای | از 550 میلیون تومان | سهند S دنده ای | از 600 میلیون تومان | حال با مقایسه مشخصات سهند و ساینا باید دید این اختلاف قیمت 50 میلیون تومانی چه مزایایی برای سهند به ارمغان می آورد و اصطلاحاً به قیمتش می ارزد یا خیر. جدول مقایسه سریع ساینا و سهند مدل 1404 ویژگی سهند Sمدل 1404 ساینا Sمدل 1404 شرکت سازنده پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) | سایپا | سال های موجود 1403 تا 1404 | 1399 تا 1404 | پیشرانه / موتور 4 سیلندر M15i، 1٫5 لیتر | 4 سیلندر M15، 1٫5 لیتر | قدرت 90 اسب بخار | 87 اسب بخار | گشتاور 137 نیوتن متر | 130 نیوتن متر | حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت | 175 کیلومتر در ساعت | مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر | 6٫9 لیتر در 100 کیلومتر | وزن خالص 1100 کیلوگرم | 1050 کیلوگرم | حجم باک سوخت 41 لیتر | یکسان | چرخ جلو / عقب لاستیک 185/60R14 در جلو و عقب | یکسان | رینگ فولادی | یکسان | سنسورها فقط عقب و فشار باد تایر TPMS | یکسان | فرمان هیدرولیک، دی کات | یکسان | ایمنی 2 ایربگ جلو | یکسان | رفاهی کابین تهویه دیجیتال، صندلی راننده 6 حالته، صندلی جلو 4 حالته دستی | یکسان | سیستم صوتی رادیوپخش | اسپیکرهای جلو و عقب | خروجی 12 ولت دارد | ندارد | تریم داخلی دورنگ | تک رنگ | فرق موتور سهند و ساینا مدل 1404 موتور سهند و ساینا پایه ی مشابهی دارد. هر دو خودرو از پیشرانه ی 1.5 لیتری خطی 4 سیلندر با 8 سوپاپ و تنفس طبیعی استفاده می کنند. طراحی ساده این موتور باعث می شود مصرف ترکیبی در محدوده ی 6.9 تا 7 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد که برای استفاده ی شهری و روزمره اقتصادی است. به دلیل نبود توربو و پیچیدگی های فنی، موتور فشار کمتری را تحمل می کند و دوام مناسبی در کاربری های سبک تا متوسط دارد. همچنین هزینه ی تعمیرات و قطعات یدکی پایین، بنابراین استهلاک کلی کمتر است. توان خروجی این پیشرانه ها در بازه ی 87 تا 90 اسب بخار و گشتاور 130 تا 137 نیوتن متر قرار دارد. این قدرت برای رانندگی عادی در شهر و جاده های کم شیب کافی است؛ هرچند شتاب گیری خیلی تندی ندارد. در شرایطی مثل سربالایی یا پر بودن کابین، افت شتاب محسوس است و راننده ناچار به تعویض دنده های بیشتر می شود. اما تفاوت اصلی در نوع موتور است. سهند S از موتور M15i استفاده می کند که نسخه ی بهبودیافته ی M15 است. این تغییرات شامل ارتقای سیستم جرقه زنی و مدیریت موتور است که نتیجه ی آن افزایش جزیی توان (90 اسب بخار) و گشتاور (137نیوتن متر) نسبت به ساینا است که همچنان از موتور M15 با خروجی 87 اسب بخار و 130 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. سهند به خاطر این اصلاحات، کشش بهتری در دورهای پایین تر دارد. با این حال، وزن خالص سهند حدود 1100 کیلوگرم است، در حالی که ساینا حدود 1050 کیلوگرم وزن دارد. بنابراین بخشی از برتری توان و گشتاور سهند با افزایش وزن و مصرف سوخت جبران می شود. تفاوت ظاهری سهند و ساینا مدل 1404 ظاهر سهند نسبت به ساینا S اصلاحات واضحی دارد. نمای جلو با چراغ های کشیده تر، سپر و جلوپنجره جدید و تریم کرومی و طراحی کاپوت با خط های کشیده و حجمی اصطلاحاً عضلانی تر، جلوه ای مدرن تر به سهند داده است. نمای جلوی سهند اس 1404 را در تصویر زیر مشاهده می کنید. نمای جلوی ساینا اس 1404را در تصویر زیر مشاهده می کنید.  داخل کابین سهند مختصری تغییر کرده است: داشبورد با طراحی جدید، تریم دو رنگ و تهویه با طراحی متفاوت جلب توجه می کند، اما کیفیت متریال هنوز از دید برخی کاربران فرق چندانی نکرده است. نمای کابین سهند را نیز در تصویر زیر مشاهده می کنید.  همانطور که در تصویر زیر (کابین ساینا) مشاهده می کنید کابین ساینا اس 1404 به وضوح با سهند فرق دارد.  شاید مهم ترین تفاوت ظاهری در نمای عقب سهند باشد که چراغ های LED جدید و امتداد یافته تا روی صندوق عقب، طراحی متفاوت سپر و محل پلاک جلوه بهتری ایجاد کرده اند.  وقتی با نمای عقب ساینا مقایسه شود، تفاوت طراحی کاملا مشخص می شود.  اما در نماهای جانبی، تغییرات عمده ای صورت نگرفته؛ بیشتر المان ها مثل فرم سقف، درها و خطوط بدنه مشابه ساینا هستند. تفاوت در آپشن ها سهند و ساینا مدل 1404 سهند S و ساینا S مدل 1404 در بسیاری از امکانات پایه با یکدیگر مشترک هستند. هر دو خودرو با سنسور پارک عقب، سامانه پایش فشار باد تایر (TPMS)، فرمان هیدرولیک با طراحی دی کات، دو کیسه هوای جلو، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، رینگ فولادی، سیستم تهویه دیجیتال تایرهای یکسان و نیز مه شکن ها و چراغ های روشنایی روز یکسان روانه بازار شده اند. با این حال، سهند S نسبت به ساینا S در بعضی جزییات برتری دارد. سهند یک خروجی 12 ولت در کابین دارد که در ساینا دیده نمی شود. تریم داخلی سهند به صورت دورنگ طراحی شده، در حالی که تریم ساینا تک رنگ و پلاستیکی است. از سوی دیگر، تفاوتی در بخش صوتی دیده می شود؛ سیستم صوتی سهند به رادیوپخش محدود شده و تنها از اسپیکرهای جلو پشتیبانی می کند، اما ساینا علاوه بر اسپیکرهای جلو، اسپیکرهای عقب را نیز به صورت کارخانه ای دارد. |