مطابق مدل بلبین، تیمی که از افرادی با تمایلات و سبک رفتاری مشابه تشکیل شده باشد فاقد توازن است. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از Indeed، مثلا تیم هایی که تمام اعضای آن بر تفکر منطقی و غیر عاطفی تاکید دارند، در شبکه سازی با مشتریان و شرکای تجاری دچار مشکل می شوند. بلبین وجود 9 نقش را برای یک تیم ضروری می داند که در سه دسته قابل طبقه بندی اند: 1- نقش های تفکرگرا ارزیاب نظارت کننده: کسی است که بر اساس مدارک و شواهد عینی به صورت منطقی تصمیم گیری می کند و کاری با عواطف، غرایز و شهود ندارد. او فردی جدی است و در تفکر انتقادی و برنامه ریزی استراتژیک استاد است و معمولا بی طرفانه عمل می کند. به هنگام بروز چالش در پروژه ها این فرد به دقت به تمام زوایا و احتمالات توجه می کند و سپس راه حل های روشنگرانه می دهد. ارزیابان نظارت کننده معمولا در مواقع بالا گرفتن بحران که به توانایی تجزیه و تحلیل و حل هوشمندانه مسائل نیاز هست، بهترین عملکرد را دارند. متخصص: این عضو از تیم در حوزه مشخصی دارای تخصص است و به دلیل دانش عمیقی که نسبت به یک موضوع دارد می تواند بینش های تخصصی با ارزشی ارائه کند. متخصصان بسیار با ارزش اند و مدیران ارشد معمولا پروژه ها را بر اساس پیشنهادهای آنها تعریف می کنند. متخصصان اغلب علاقه ای به درگیر بودن در مناسبات تیمی ندارند، اما در رابطه با حوزه تخصصی شان، به ویژه اگر ببینند افرادی مشتاق یادگیری هستند، دانش خود را با تیم به اشتراک می گذارند. ایده پرداز: فردی خلاق و آزاداندیش است که ایده های ناب و راه حل های نوآورانه ارائه می دهد. ایده پرداز نیز ترجیح می دهد که در تنهایی کارش را انجام دهد. البته اغلب تیم ها به این ترجیح بها می دهند، زیرا فکر خلاق ایده پردازان معمولا به راه حل های نوآورانه و مفاهیم سنت شکنانه رهنمون می شود و رشد و پیشرفت را در پی دارد. 2- نقش های عملگرا شکل دهنده: فردی برونگرا، پویا و پیشرو است که به خود و اعضای تیم برای تحقق نتایج انگیزه می دهد. با وجود همه چالش هایی که تجربه می کند کماکان مثبت اندیش است و تحت فشار، باز هم به پیش می رود. شکل دهنده ها از چالش با هنجارها برای خلق اهداف و استراتژی های منحصربه فرد لذت می برند و حضور حداقل یک شکل دهنده در تیم ضروری است. مجری: فردی سازمان دهنده است که به ساختارمند کردن محیط اطرافش علاقه دارد و قادر است از ایده های ذهنی برنامه های عملی بسازد. مجریان افرادی مسلط به خود هستند و بدون توجه به منافع خود روی نیازهای تیم تمرکز می کنند. اگرچه آنها روش های تثبیت شده را ترجیح می دهند، اما اگر به آنها ثابت شود که یک روش جدید نتایج مثبت تری در پی دارد، از انعطاف برخوردارند. تمام کننده: فردی درونگرا است که از تحقق کیفیت در مراحل کلیدی پروژه ها اطمینان می یابد. تمام کننده ها اغلب افرادی کمال گرا هستند که به جزییات کوچک هم برای بازرسی محصولات و کارها توجه دارند. وجود تمام کننده ها به ویژه زمانی ارزشمندتر است که مقوله دقت یا ضرب الاجل های مهم مطرح است. 3- نقش های مردم گرا هماهنگ کننده: فردی بالغ که از مهارت های بین فردی و ارتباطی عالی برخوردار است. سبک مدیریت هماهنگ کننده ها با سبک مدیریت شکل دهنده ها تفاوت دارد. مدیریت شکل دهنده ها بیشتر دستوری است. اما هماهنگ کننده ها رویکرد دموکراتیک را ترجیح می دهند. آنها همچنین در شناسایی افراد مستعد تیم و به کارگیری آنها برای تحقق اهداف گروه استاد هستند. تیم کار (دیپلمات): فردی برونگرا با خلق و خوی آرام و دوستانه و شنونده ای خوب که در یکپارچه کردن تیم استاد است. اگر او دریابد که سایر اعضای تیم قادر به مدیریت موثر وظایف خود نیستند، به آنها پیشنهاد کمک می دهد. دیپلمات ها افرادی سازگار و چند منظوره اند، به راحتی با افراد مختلف ارتباط می گیرند و خود را با تغییرات ناگهانی هماهنگ می کنند. آنها در حل موضوعات بین فردی و حمایت از اعضایی که احساس می کنند نادیده گرفته شده اند حرفه ای هستند. جست وجوگر منابع: فردی برونگرا و مثبت اندیش که مشتاق کشف فرصت های جدید برای تیم است. او اگرچه ممکن است خود ایده جدیدی نداشته باشد اما در اقتباس ایده از داخل و خارج تیم و حتی از خارج از سازمان مهارت دارد. شخصیت اجتماعی جست وجوگر منابع، زمینه برقراری تماس ها و مذاکرات جدید را برای کسب و کار فراهم می کند. آزمون ها نشان داده اند یک فرد ممکن است بتواند بیش از یک نقش را ایفا کند. بنابراین در صورت تحقق نقش های 9 گانه می توان با کمتر از 9 نفر نیز یک تیم موثر تشکیل داد. مدیریت سازمان باید با توجه به ماهیت و اهداف تیم، نسبت نقش های 9گانه را به طرز معقولی متناسب سازی کند، زیرا عدم تناسب این نقش ها می تواند از اثربخشی تیم بکاهد. |