در بین خودروسازان مختلف، نام هوندا یادآور هوشمندی و کیفیت است، مانند بیشتر شرکت های ژاپنی، این یک گروه صنعتی بسیار بزرگ است که در زمینه های مختلفی فعالیت می کند. هوندا همچنین بزرگ ترین تولیدکننده وسایل نقلیه دوچرخ در جهان است که سالانه بیشترین تعداد را می فروشد. درست است که این ارقام بیشتر از موتورسیکلت های کوچک در بازارهای در حال توسعه تشکیل شده، اما هوندا همچنان یکی از موفق ترین تولیدکنندگان موتورهای مسابقه ای، از جمله MotoGP نیز به حساب می آید. چیزی که با شنیدن نام هوندا بلافاصله به ذهن نمی آید، طراحی است. هوندا به دلیل مهندسی عالی خود در جهان شناخته شده و طراحی و ظاهر همیشه تابع عملکرد در این شرکت ژاپنی بوده است. با این حال، در طول تاریخ طولانی و پربار خود، تعدادی از موتورسیکلت های هوندا وجود داشته اند که تبدیل به یک نماد شده و برخی از آن ها بر زیباترین موتورسیکلت های تاریخ تأثیر گذاشته اند! بیایید به این موتورها نگاهی بیندازیم؛ هوندا سوپر کاب (Honda Super Cub) سال عرضه: 1958  سوپر کاب پرفروش ترین وسیله نقلیه موتوری در تمام دوران است. بیشتر نسخه های تولید شده از این موتور، احتمالاً هنوز در حال حرکت هستند و این نشان دهنده قابلیت اطمینان بالای آن است. این موتور یک نماد عملکرد یا طراحی به معنای سنتی کلمه نیست؛ این وسیله بیش از هر اختراع دیگری در تاریخ به جز چرخ، جهان را متحول کرد و موفقیت آن باعث تولید بسیاری از موتورهای دیگر شده است. مدل: هوندا سوپر کاب C125 2025 نوع موتور: تک سیلندر، هوا خنک، SOHC، دو سوپاپ در هر سیلندر حجم موتور: 124 سی سی حداکثر قدرت: 9٫6 اسب بخار در 7,500 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 10 نیوتون متر در 6,250 دور در دقیقه گیربکس: 4 سرعته، کلاچ گریز از مرکز اتوماتیک انتقال قدرت نهایی: زنجیری قیمت: 3,899 دلار هوندا دریم CB750 Super Four سال عرضه: 1969  هوندا دریم CB750 Super Four در نقطه مقابل Cub قرار می گیرد و با این حال تأثیر آن به همان اندازه زیاد است. این وسیله ایده ای را ارائه داد که یک موتورسیکلت با عملکرد بالا لازم نیست برای استفاده روزمره سخت و دشوار باشد. این ایده مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و کل صنعت را مجبور کرد تا بازی خود را تغییر دهد. این مدل به ظهور موتورسیکلت جهانی ژاپنی منجر شد که مانند Cub، تعداد زیادی از موتورسیکلت های مشابه از آن پیروی کردند. امروز نیز یک CB750 وجود دارد، اما با زمان پیشرفت کرده است. مدل: هوندا دریم CB750 Super Four 1969 نوع موتور: چهار سیلندر خطی، هوا خنک، SOHC، دو سوپاپ در هر سیلندر حجم موتور: 736 سی سی حداکثر قدرت: 67 اسب بخار در 8,000 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 59 نیوتون متر در 7,000 دور در دقیقه گیربکس: 5 سرعته انتقال قدرت نهایی: زنجیری قیمت: نامشخص هوندا شدو (Honda Shadow) سال عرضه: 1983  هوندا شدو از نیاز به ارائه یک کروزر به سبک آمریکایی به مردم آمریکا، اما با یک ویژگی ژاپنی متولد شد. این ویژگی ژاپنی عملکرد و قابلیت اطمینان بود. برخی ممکن است بگویند که هوندا کمی زیاده روی کرده و بیش از حد آن را اصلاح کرده که باعث بی روح شدن آن شده است. در هر صورت، شدو امروز هم وجود دارد و آنقدر محبوب است که هوندا سال گذشته یک ترمز دیسکی عقب و ABS به آن اضافه کرد. نمی توان انکار کرد که شدو تمام تناسبات صحیح یک کروزر V-twin به سبک آمریکایی را دارد. مدل: هوندا شدو Aero ABS 2025 نوع موتور: وی تویین 52 درجه، مایع خنک، SOHC، سه سوپاپ در هر سیلندر حجم موتور: 745 سی سی حداکثر قدرت: 45 اسب بخار در 5,500 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 65 نیوتون متر در 3,500 دور در دقیقه گیربکس: 5 سرعته انتقال قدرت نهایی: شفت قیمت: 8,249 دلار هوندا CBR900RR Fireblade نسل اول سال عرضه: 1992  نسل اول Fireblade امروز متمایز به نظر نمی رسد، اما نشان دهنده این است که چقدر موتورسیکلت های اسپرت کوچک تر هوندا با چراغ جلوی دوگانه و کاور کامل، از آن الهام گرفته اند. کاری که این موتورسیکلت انجام داد، تغییر نسبت های موتورسیکلت اسپرت بود. این موتور امروز بعد از سه دهه بعد، همچنان آن خطوط و منحنی های صاف را حفظ کرده است. مدل: هوندا CBR100RR Fireblade 2025 نوع موتور: چهار سیلندر خطی، مایع خنک، DOHC، چهار سوپاپ در هر سیلندر حجم موتور: 998 سی سی حداکثر قدرت: 183 اسب بخار در 13,000 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 103 نیوتون متر در 11,000 دور در دقیقه گیربکس: 6 سرعته، کلاچ کمکی و اسلیپر، کوییک شیفتر دوطرفه انتقال قدرت نهایی: زنجیری قیمت: 16,999 دلار هوندا NR750 سال عرضه: 1992 هوندا NR750 سال عرضه: 1992  مهارت هوندا را می توان تنها از سال 1992 قضاوت کرد؛ سالی که CBR900RR و همچنین موتورسیکلت جاده ای NR750 عرضه شدند. ما می توانیم تمام روز در مورد تأثیر Fireblade بر موتورسیکلت های اسپرت مدرن صحبت کنیم، اما حقیقت این است که NR750 هم به همان اندازه تأثیرگذار بود. این موتورسیکلت ویژگی هایی مانند بدنه فیبر کربنی، چرخ های منیزیمی، یک نمایشگر دیجیتال، دو دیسک ترمز جلو، میله های اتصال تیتانیومی و تزریق سوخت الکترونیکی را به مشتریان می داد. طراح دوکاتی 916 آشکارا اظهار داشته که از چراغ جلوی دوگانه و طراحی اگزوز زیر زین NR الهام گرفته است. مدل: هوندا NR750 RC40 1992 نوع موتور: V4 با سیلندرهای بیضی شکل 90 درجه، مایع خنک، تزریق سوخت، 8 سوپاپ در هر سیلندر، دو میله اتصال در هر سیلندر، DOHC حجم موتور: 748 سی سی حداکثر قدرت: 125 اسب بخار در 14,000 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 66 نیوتون متر در 11,000 دور در دقیقه گیربکس: 6 سرعته انتقال قدرت نهایی: زنجیری قیمت: تقریباً 100 هزار دلار (قیمت کنونی) هوندا گلد وینگ GL1800 نسل پنجم سال عرضه: 2001  گلد وینگ بیش از نیم قرن است که در صنعت موتورسیکلت حضور دارد و همیشه یکی از بهترین موتورسیکلت های تورِر بوده که می توان خریداری کرد. قیمت آن به طور قابل توجهی کمتر از سایر توررهای مشابه است. این مدل تا اوایل هزاره جدید به جایگاه واقعی خود نرسید، زمانی که هوندا تصمیم گرفت تعداد سیلندرهای آن را به شش افزایش دهد و یک موتور تخت شش سیلندر شبیه به پورشه ارائه داد. یک عامل تمایز دیگر، طراحی آن است؛ گلد وینگ نسل پنجم در میان توررها منحصربه فرد به نظر می رسد و این ظاهری است که هوندا تا به امروز حفظ کرده است. مدل: هوندا گلد وینگ تور 2025 نوع موتور: شش سیلندر افقی، مایع خنک، Unicam SOHC، چهار سوپاپ در هر سیلندر حجم موتور: 1,833 سی سی حداکثر قدرت: 124.7 اسب بخار در 5,500 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 169 نیوتون متر در 4,500 دور در دقیقه گیربکس: 6 سرعته دستی/ 7 سرعته اتوماتیک کلاچ دوگانه، با قابلیت دنده عقب انتقال قدرت نهایی: شفت قیمت: 29,200 دلار هوندا والکری Rune سال عرضه: 2004  با بازطراحی بزرگ گلد وینگ، ممکن است فکر کنید هوندا عقب می نشیند و از لحظه لذت می برد... اما نه. این شرکت یک کروزر بر اساس گلد وینگ به نام والکری (Valkyrie) و سپس یک موتورسیکلت سفارشی به نام والکری Rune را معرفی کرد. این مدل یک تولید بسیار محدود بود، با تمام قطعات سفارشی و تنها برای یک سال تولید شد. آنقدر غیرعادی به نظر می رسد که شبیه به یک موتورسیکلت مفهومی است که به واقعیت تبدیل شده است. مدل: هوندا والکری Rune 2004 نوع موتور: شش سیلندر افقی، مایع خنک، SOHC، دو سوپاپ در هر سیلندر حجم موتور: 1,832 سی سی حداکثر قدرت: 118 اسب بخار در 5,500 دور در دقیقه حداکثر گشتاور: 163 نیوتون متر در 4,000 دور در دقیقه گیربکس: 5 سرعته دستی انتقال قدرت نهایی: شفت قیمت: تقریباً 20 هزار دلار (قیمت کنونی) |