صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
شنبه، 29 شهریور 1404 - 15:05   
 آخرین خبرها
  رییس جبهه اصلاحات: منتقدان ⁧برجام⁩ هنوز نگفته‌اند نسخه بدیل‌شان چه بود؟
  معاون سیاسی سپاه: در رسانه‌ای شدن مسائل باید به ملاحظاتی توجه کرد
  مهاجرت 12 هزار پژوهشگر از کشور طی 12 سال گذشته
  محمد هاشمی: در خاندان مرحوم هاشمی رفسنجانی، هیچکس امکان ریاست جمهوری ندارد
  چین و روسیه در حمایت از ایران بیانیه دادند؟
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41533صفحه نخست » اخبار مهمشنبه، 29 شهریور 1404 - 13:25

کیا سونت؛ شکست شاسی‌بلند کره‌ای در ایران


قیمت‌ بالا، عرضه محدود و حذف امکانات نسخه‌های وارداتی سبب شده تا کیا سونت در بازار خودرو وضعیت خوبی نداشته باشد

کیا سونت یکی از کراس اوور های اقتصادی کیا است که توسط کوشا خودرو در ایران عرضه می شود. در این مطلب به وضعیت آن در بازار می پردازیم.

به گزارش آخرین خودرو، بازار خودروی ایران سال ها است میان تناقضی عجیب سرگردان است. از یک سو تقاضای بالای مصرف کنندگان برای خودروهای مدرن، کم مصرف و شهری وجود دارد و از سوی دیگر سیاست های نادرست واردات و عرضه باعث شده این تقاضا به درستی پاسخ داده نشود.

در این میان ورود برندهای شناخته شده و معتبر جهانی می توانست تنفس تازه ای به این بازار بدهد؛ اما تجربه ثابت کرده که وقتی پای تصمیمات اقتصادی و تجاری غیرکارشناسی در میان باشد حتی بهترین برندها هم نمی توانند به جایگاه شایسته خود برسند. یکی از نمونه های بارز این اتفاق، حضور کیا سونت در ایران است. اتومبیلی که شرکت کوشا خودرو عهده دار واردات آن شده است.

کیا سونت در اصل یک کراس اوور جمع وجور است که با هدف زندگی شهری و استفاده روزمره طراحی شد. خودرویی که در بازارهایی چون هند، ویتنام و خاورمیانه توانسته موفق باشد چراکه هم طراحی به روزی دارد و هم به نیازهای مصرف کنندگان پاسخ می دهد. اما در ایران همان مشکلات قدیمی یعنی قیمت گذاری غیرمنطقی، عرضه محدود و واردات نسخه های کم آپشن آینده ی این خودرو را مبهم کرده است. برای درک بهتر این موضوع لازم است ابتدا با فلسفه ساخت سونت و ویژگی های فنی آن آشنا شویم و سپس نقاط قوت و ضعفش را در بازار ایران بررسی کنیم.

فلسفه ساخت و پلتفرم کیا سونت

کیا سونت اولین بار در سال 2020 رونمایی شد و به سرعت توجه بازارهای نوظهور را به خود جلب کرد. این خودرو بر پایه ی پلتفرم مشترک با محصولات اقتصادی کیا و هیوندای ساخته شده؛ همان پلتفرمی که خودروهایی چون کیا ریو و هیوندای i20 روی آن بنا شده اند. این پلتفرم با هدف ارائه ی خودرویی کوچک، سبک، اقتصادی و مقاوم برای استفاده ی روزمره طراحی شده است.

فلسفه ی وجودی سونت، پاسخ به یک نیاز مهم در بازارهای شلوغ و پرجمعیت بود: داشتن یک کراس اوور کوچک با ظاهر مدرن، مصرف سوخت پایین و کاربری شهری. به همین دلیل کیا سونت را نه برای عاشقان سرعت و قدرت، بلکه برای خانواده های جوان، کارمندان شهری و مصرف کنندگانی طراحی کرد که بیش از هر چیز به راحتی، مصرف بهینه و هزینه نگهداری پایین اهمیت می دهند.

کیا سونت

سونت در کشورهای هدف خود با استقبال خوبی روبه رو شد؛ زیرا دقیقاً همان چیزی بود که بازار می خواست. اما در ایران مشکل این است که فلسفه ی اصلی این خودرو یعنی خودرویی اقتصادی و در دسترس بودن با سیاست گذاری غلط در تضاد قرار گرفت و همین موضوع ریشه بسیاری از مشکلات آن خواهد بود.

مشخصات فنی کیا سونت نسخه کوشاخودرو

نسخه ای که کوشاخودرو به ایران آورده مجهز به موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه حدود 115 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و نیروی خود را از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل می کند. این ترکیب دقیقاً برای استفاده ی شهری طراحی شده است.

موتور تنفس طبیعی با حجم متوسط به جای تمرکز بر شتاب و هیجان، روی دوام، مصرف سوخت بهینه و هزینه های نگهداری پایین تأکید دارد. گیربکس CVT هم با حذف تعویض دنده های محسوس، رانندگی نرم و کم استهلاکی را به همراه دارد؛ هرچند طرفداران رانندگی با ندکی چاشنی هیجان ممکن است از کندی واکنش آن دلزده شوند.

از نظر مصرف سوخت، کیا سونت در شرایط ترکیبی حدود 6 تا 7 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف دارد که برای یک کراس اوور با این ابعاد و اندازه عدد بسیار خوبی است. این موضوع به ویژه در زندگی شهری و با قیمت بالای سوخت در برخی بازارها یک مزیت رقابتی محسوب می شود.

سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب از نوع تورشن بیم است؛ ساختاری ساده اما بادوام که سال هاست در خودروهای اقتصادی امتحان خود را پس داده است. هدف کیا از این طراحی، ایجاد تعادلی میان راحتی سواری و هزینه نگهداری پایین بوده است.

کیا سونت

از نظر ابعاد هم سونت طولی حدود 4 متر و عرضی حدود 1.8 متر دارد. این یعنی خودرویی جمع وجور که هم در خیابان های باریک و شلوغ به راحتی مانور می دهد و هم برای خانواده های کوچک فضای کافی فراهم می کند. ارتفاع مناسب از سطح زمین هم کمک می کند تا در خیابان های ناهموار یا دست اندازهای ایران مشکلی برای برخورد کف خودرو پیش نیاید.

نکات مثبت کیا سونت 1 . ابعاد جمع وجور و مانورپذیری بالا

یکی از بزرگ ترین مزیت های کیا سونت اندازه ی مناسب و طراحی هوشمندانه آن است. این خودرو با طولی نزدیک به 4 متر، به راحتی در کوچه های باریک، خیابان های شلوغ و پارکینگ های محدود جای می گیرد. رانندگان ایرانی که اغلب با مشکل کمبود فضای پارک و ترافیک های سنگین روبه رو هستند با چنین ابعادی احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. در عین حال کیا موفق شده با طراحی کابین هوشمندانه، فضای داخلی قابل قبولی برای خانواده های کوچک فراهم کند. این یعنی بدون قربانی کردن راحتی سرنشینان، ابعادی مناسب زندگی شهری ارائه شده است.

2 . مصرف سوخت اقتصادی

سونت به وضوح برای کاربری شهری ساخته شده و مصرف سوخت پایین یکی از مهم ترین دلایل آن است. موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی همراه با گیربکس CVT باعث می شود مصرف ترکیبی خودرو در محدوده ی 6 تا 7 لیتر باقی بماند. در شرایطی که بسیاری از کراس اوورهای موجود در بازار ایران مصرفی بالاتر از 8 یا حتی 10 لیتر دارند این عدد یک امتیاز ویژه است. برای خانواده هایی که روزانه چندین بار در ترافیک شهری در رفت وآمد هستند چنین مصرفی می تواند صرفه جویی چشمگیری در هزینه ها ایجاد کند.

3 . کیفیت ساخت و طراحی مدرن

کیا در سال های اخیر زبان طراحی جذابی برای محصولاتش ارائه داده و سونت نیز از این قاعده مستثنا نیست. طراحی ظاهری آن با چراغ های باریک، جلوپنجره ی معروف “Tiger Nose” و خطوط بدنه جوان پسند، به خودرو ظاهری به روز و جذاب می دهد.

کیفیت متریال کابین، هرچند در نسخه های اقتصادی متوسط است اما همچنان از بسیاری خودروهای هم رده بهتر است. همین موضوع باعث می شود رانندگان احساس کنند با یک محصول مدرن جهانی طرف هستند نه یک خودرو صرفاً اقتصادی. این عامل یکی از توجیه پذیرترین دلایل برای پرداخت پول جهت خرید خودرو است و اهمیت بالایی دارد.

4 . ارتفاع مناسب از سطح زمین

یکی از مشکلات خودروها در ایران، ارتفاع کم از سطح زمین و برخورد مداوم کف خودرو با دست اندازها و سرعت گیرهاست. کیا سونت با ارتفاعی حدود 20 سانتی متر توانسته این مشکل را به خوبی برطرف کند. این ویژگی برای خیابان های پر از چاله و دست انداز شهری ایران یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

راننده می تواند با آرامش خاطر بیشتری از خیابان های ناهموار عبور کند، بدون اینکه هر بار نگران آسیب به زیر خودرو باشد. با توجه به اینکه در ایران استفاده از خودروها محدود به یک بعد خاص نمی شود و خانواده ها به دلیل وجود انواع محدودیت ها از خودروی خود استفاده مختلف می کنند در صورتی که قصد سفر و طبیعت گردی هم داشته باشید این ارتفاع از سطح زمین به کمک شما خواهد آمد.

5 . اعتبار برند کیا

بازار ایران طی سال ها با محصولات کیا آشنا شده و خاطرات مثبتی از خودروهایی مانند سراتو، اپتیما و اسپرتیج در ذهن مردم باقی مانده است. این پیش زمینه باعث می شود حتی یک محصول اقتصادی مانند سونت نیز در نگاه مشتریان قابل اعتمادتر از بسیاری خودروهای چینی باشد. مصرف کننده ایرانی به تجربه دریافته که محصولات کیا از نظر دوام، کیفیت مونتاژ و خدمات پس از فروش جهانی در سطحی بالاتر قرار دارند. همین اعتماد برند یک نقطه قوت بزرگ برای سونت در بازار ایران است.

نکات منفی کیا سونت 1 . قدرت متوسط موتور

هرچند موتور 1.5 لیتری برای رانندگی شهری کفایت می کند اما در جاده های بین شهری و به ویژه در مسیرهای کوهستانی و سربالایی ها ضعف آن آشکار می شود. شتاب خودرو چندان رضایت بخش نیست و سبقت گیری در سرعت های بالا می تواند چالش برانگیز باشد. در بازاری که بسیاری از رقبا حتی در سگمنت اقتصادی از موتورهای توربوشارژ استفاده می کنند این نقطه ضعف می تواند برای بخشی از خریداران دلسردکننده باشد.

2 . نسخه های کم آپشن واردشده

کوشاخودرو برخلاف آنچه در بازارهای هند یا امارات عرضه می شود نسخه های ساده تر و کم آپشن را وارد کرده است. در حالی که در کشورهای دیگر سونت به امکاناتی مانند نمایشگر بزرگ، تهویه مطبوع خودکار، سیستم های ایمنی پیشرفته و حتی آپشن های لوکس مجهز است، در ایران بسیاری از این ویژگی ها حذف شده اند. این موضوع باعث می شود خریدار ایرانی احساس کند محصولی ناقص و محدود دریافت کرده است.

3 . قیمت گذاری بالا

بزرگ ترین ضربه به فلسفه ی وجودی کیا سونت در ایران، قیمت گذاری غیرمنطقی آن است. خودرویی که در اصل برای بازار اقتصادی ساخته شده در ایران با برچسب قیمتی عرضه می شود که آن را از دسترس بسیاری از خانواده های متوسط خارج می کند. وقتی مصرف کننده با همان مبلغ می تواند به سراغ کراس اوورهای چینی فول آپشن برود، انگیزه ی انتخاب سونت کاهش می یابد. این تناقض میان فلسفه ی تولید و سیاست عرضه اصلی ترین مانع موفقیت این خودروست.

4 . عرضه محدود و خدمات پس از فروش ناکافی

یکی دیگر از مشکلات بازار ایران، عرضه ی محدود خودروها توسط واردکنندگان است. سونت نیز از این قاعده مستثنا نیست و تیراژ پایین عرضه، دسترسی خریداران به آن را دشوار کرده است. علاوه بر این شبکه خدمات پس از فروش کوشاخودرو هنوز گستردگی لازم را ندارد. در نتیجه حتی اگر مصرف کننده بخواهد به اعتبار برند کیا اعتماد کند، نبود خدمات کافی و قطعات یدکی به یک دغدغه جدی تبدیل می شود.

5 . رقابت دشوار با محصولات چینی

بازار ایران در سال های اخیر شاهد هجوم کراس اوورهای چینی با امکانات متنوع و طراحی های پرزرق وبرق بوده است. هرچند کیفیت محصولات کیا بر حسب تجربه بالاتر است اما وقتی قیمت سونت با خودروهای چینی پرآپشن برابر باشد بسیاری از خریداران به سمت گزینه هایی می روند که امکانات بیشتری ارائه می دهند. این رقابت نابرابر به ضرر سونت تمام می شود و احتمالاً سهم بازار آن را محدود خواهد کرد.

جمع بندی؛ فرصتی که هدر می رود

کیا سونت در ذات خود دقیقاً همان چیزی است که بازار ایران نیاز دارد: یک کراس اوور جمع وجور، کم مصرف، با دوام و مناسب زندگی شهری. ابعاد مناسب، مصرف سوخت اقتصادی، کیفیت ساخت قابل قبول و اعتبار برند کیا می توانست این خودرو را به یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای خانواده های جوان و کارمندان شهری تبدیل کند.

اما همان طور که بارها در تاریخ بازار ایران رخ داده، سیاست گذاری غلط، قیمت گذاری غیرمنطقی و عرضه محدود تمام این فرصت ها را از بین می برد. سونت به جای آنکه یک خودروی مردمی و شهری باشد، به کالایی لوکس برای قشر محدودی از جامعه بدل شده است. نسخه های کم آپشن واردشده نیز بیش از پیش این تناقض را پررنگ می کنند.

در نهایت کیا سونت احتمالا در ایران سرنوشتی مشابه بسیاری از خودروهای وارداتی دیگر پیدا خواهد کرد: حضور کوتاه مدت، استقبال محدود و محو شدن در گرداب سیاست های اشتباه.

این در حالی است که اگر شرایط درست مدیریت شود، سونت می تواند به یک انتخاب اصلی برای زندگی شهری در ایران تبدیل شود. خودرویی که در دیگر بازارها نماد کارآمدی و اقتصادی بودن است در ایران قربانی تصمیماتی می شود که بار دیگر نشان می دهد فاصله میان آنچه مردم نیاز دارند و آنچه دست اندرکاران ارائه می دهند همچنان عمیق و پررنگ است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
سریال هادی حجازی‌فر از امشب در تلویزیون
  سریال هادی حجازی‌فر از امشب در تلویزیون
شبکه تهران سیما از امروز 29 شهریورماه سریال «عاشورا» به کارگردانی هادی حجازی‌فر را هر شب ساعت 19 به روی آنتن می‌برد.
آقاتهرانی: جبهه انقلاب نباید قربانی افراد یا گروه‌ها شود/سرمایه واقعی ما صداقت با مردم است
  آقاتهرانی: جبهه انقلاب نباید قربانی افراد یا گروه‌ها شود/سرمایه واقعی ما صداقت با مردم است
«جبهه انقلاب نباید قربانی افراد یا گروه‌ها شود. اشخاص می‌آیند و می‌روند، اما جبهه باید باقی بماند. معیار ما باید اصول انقلاب و تبعیت از ولایت باشد،
شیفته قدرت یا تاجر قدرت؟ هدف نهایی ترامپ از تحسین دیکتاتورها چیست؟
  شیفته قدرت یا تاجر قدرت؟ هدف نهایی ترامپ از تحسین دیکتاتورها چیست؟
گزارش فارن پالیسی نشان می‌دهد دولت ترامپ در دوره دوم با سیاستی شخصی‌محور در آمریکای لاتین عمل می‌کند: حملات هوایی به قایق‌های ونزوئلا، حمایت از رهبران اقتدارگرایی چون بوکله و میلی و فشار بر برزیل برای حمایت از بولسونارو.
خال‌های مادرزادی فاشیسم در چهره غربِ جمعی
  خال‌های مادرزادی فاشیسم در چهره غربِ جمعی
«خال‌های مادرزادی فاشیسم تمام چهره غربِ جمعی را که دائماً از زیر پودر «دموکراسی» بیرون می‌زند، پوشانده است. حتی در همان سال 1958، در 600 کیلومتری بوخنوالد،
قیمت طلا برای اولین بار از مرز 9 میلیون عبور کرد
  قیمت طلا برای اولین بار از مرز 9 میلیون عبور کرد
از روز 5شنبه تاکنون طلا 18 عیار یک گام 577 هزار تومانی برداشته، ربع سکه بیشترین رشد و نیم سکه کمترین رشد را تجربه کرده است
انهدام باند کلاهبرداری میلیاردی فروش زمین‌های جعلی
  انهدام باند کلاهبرداری میلیاردی فروش زمین‌های جعلی
«با انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سه نفر از متهمان اصلی در تهران و یکی از استان‌های شمالی کشور دستگیر شدند که در بازجویی‌های تخصصی به جرایم خود اعتراف کرده و پس از تشکیل پرونده،
زمانی برای بازگو کردن عقده‌های 10 ساله
  زمانی برای بازگو کردن عقده‌های 10 ساله
مشخص نیست که آن‌ها تصور می‌کنند ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، چقدر می‌توانست دوام بیاورد. عیار بخش‌های مختلف کشور در جنگ 12 روزه به طور کامل مشخص شد.
ابتکار عمل تازه روسیه و چین برای پرونده هسته‌ای ایران
  ابتکار عمل تازه روسیه و چین برای پرونده هسته‌ای ایران
میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که روسیه و چین در حال آماده‌سازی ابتکار عملی برای حل‌وفصل بحران هسته‌ای ایران هستند.
پایان 4 ماه تلخ برای سردار آزمون
  پایان 4 ماه تلخ برای سردار آزمون
ستاره ایرانی شباب الاهلی پس از 122 روز آماده بازگشت دوباره به میادین شد.
قیمت نهایی کیا اسپورتیج در ایران مشخص شد
  قیمت نهایی کیا اسپورتیج در ایران مشخص شد
قیمت رسمی دو خودرو پرطرفدار کیا در ایران، کیا K5 و اسپورتیج مشخص شدند
اسنپ خانواده‌‌های اهداکنندگان عضو را از پرداخت کمیسیون معاف کرد
  اسنپ خانواده‌‌های اهداکنندگان عضو را از پرداخت کمیسیون معاف کرد
سرنوشت دلار پس از فعال شدن مکانیسم ماشه
  سرنوشت دلار پس از فعال شدن مکانیسم ماشه
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی معتقد است با مدیریت نرخ ارز و فروش نفت، مکانیسم ماشه در اقتصاد ایران تاثیر چندانی نخواهد گذاشت
  پربیننده ترین اخبار       
  قیمت طلا امروز شنبه 29 شهریور؛ بازار آرام گرفت
  برنامه روز سوم کشتی فرنگی قهرمانی جهان؛ نابغه وارد می شود!
  تصویر؛ علی دایی و خانواده‌اش در یک مراسم عروسی
  اگر استقلالی هستید، بخوانید!
  خبرگزاری دولت درباره سفر پزشکیان به نیویورک: مذاکره مستقیم با آمریکا تنها به یک شرط
  ببینید؛ لحظه تخریب برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای متروکه
  دلار افت کرد/ جدول قیمت امروز شنبه 29 شهریور 1404
  هوش مصنوعی و گردشگری دیجیتال/ آینده‌ «گردشگری هوشمند ایران»
  شکایت دختر دانشجو از دو همکلاسی‌اش/ مرا مورد تجاوز قرار دادند
  پای یک دختر ایرانی‌ به پرونده قتل چارلی‌کرک باز شد
  اعتراف رییس MI6 درباره سقوط بشار اسد: با جولانی همکاری کردیم
  تمجید دوباره یونانی‌ها از مهدی طارمی
  روز، ساعت و محل برگزاری بازی فوتبال استقلال - پیکان در هفته چهارم لیگ برتر
  اسرار فنی یک شکست فجیع؛ استقلال چطور سلاخی شد؟
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  اتفاق تاریخی برای کشتی ایران؛ تیم ملی کشتی فرنگی ایران قهرمان جهان شد
  ضبط یک ویلای 8 هزار متری از متهم ردیف اول پرونده چای دبش
  تصویر؛ پشمک‌فروشی نایب قهرمان جهان در پارک
  واکنش تند حامد بهداد؛ چه خوب سر پیرپسر را بریدید!
  خرید خارجی و جدید پرسپولیس آخر هفته در تهران؛ 27 ساله با رقم 1.6 میلیون دلار
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved