صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
شنبه، 29 شهریور 1404 - 10:58   
 آخرین خبرها
  خبرگزاری دولت درباره سفر پزشکیان به نیویورک: مذاکره مستقیم با آمریکا تنها به یک شرط
  بررسی گمانه زنی ها درباره ابردزدی؛ شایعه یا واقعیت؟
  قیمت روز محصولات ایران‌خودرو شنبه 29 شهریور/ قیمت ارزان‌ترین سواری چقدر است؟
  آغاز پاییز با بارش باران در نیمه شمالی/ تداوم گرد و خاک در نقاط مختلف کشور
  سقط جنین اینترنتی با 4 میلیون تومان!
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 41428صفحه نخست » اخبار مهمشنبه، 29 شهریور 1404 - 09:05

چرا همه به فکر واردات خودرو افتاده‌اند؟


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چندی پیش از درخواست 270 شرکت برای واردات خودرو خبر داده بود

در شرایطی 270 شرکت متقاضی برای دریافت مجوز واردات خودرو به ثبت رسیده است که این تعداد تفاوت معناداری با مجوز شرکت های واردکننده دهه 90 دارد به طوری که در آن زمان تعداد واردکنندگان کاملا انگشت شمار بود. حال این پرسش مطرح است که در شرایط قیمت گذاری دستوری و تعرفه های قابل توجهی که برای واردات خودرو در نظر گرفته شده، چه انگیزه ای موجب افزایش متقاضیان برای واردات خودرو شده است؟

به گزارش دنیای اقتصاد، آن طور که پیش از این دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داده بود، حدود 270 شرکت برای دریافت مجوز واردات خودرو درخواست داده اند و از این تعداد، نزدیک به 130 شرکت موفق به اخذ مجوز شده اند. این اتفاق درحالی رخ می دهد که در گذشته تعداد واردکنندگان بسیار کمتر از این میزان بوده است.

در سال های ابتدایی دهه 90، سهم بازار واردات خودرو عملا در اختیار تعداد اندکی از بازیگران بود. به طور مثال در سال 1390 حدود 70 درصد ورود خودروهای خارجی تنها توسط 7 شرکت وارداتی انجام می شد؛ اما دو سال بعد، یعنی در سال 1392 که 78 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد، بار اصلی این حجم از واردات بر دوش 11 شرکت قرار گرفت. اما حالا به یکباره تعداد متقاضیان واردات به 270 شرکت رسیده و 130 شرکت نیز مجوز واردات را دریافت می کنند.

چند دلیل عمده را می توان برای عوامل احتمالی این رشد در نظر گرفت.

در نگاه اول به نظر می رسد که این موضوع رویکرد حاکم بر تصمیم گیری های وارداتی ها بوده و حرکت به سمت کاهش انحصار در بازار خودرو و تقویت فضای رقابتی مدنظر سیاستگذاران خودرو است. در گذشته، تعداد محدودی از شرکت ها امکان واردات خودرو را در اختیار داشتند که این موضوع منجر به ایجاد تمرکز و دسترسی محدود در بازار عرضه می شد. اما در شرایط فعلی، اعطای مجوز واردات به طیف گسترده تری از شرکت ها، نشانگر تمایل دولت به گشودن فضا برای رقابت بیشتر و ایجاد تعادل در نظام عرضه و تقاضاست.

با این حال، واقعیت آن است که بخشی از انگیزه فزاینده شرکت ها برای ورود به حوزه واردات، تنها ناشی از تحولات ساختاری یا سیاست های رقابتی نیست، بلکه باید آن را در نسبت مستقیم با سودآوری بالای فرآیند حاکم بر واردات خودرو در شرایط فعلی اقتصادی کشور تحلیل کرد. نظام چند نرخی ارز می تواند یکی از عواملی باشد که انگیزه واردکنندگان را تحریک می کند.

البته از ابتدای امسال ارزی به واردات خودرو اختصاص پیدا نکرده است. سید حامد عاملی، معاون ماشین آلات و صنایع حمل ونقل وزارت صمت هفته گذشته در همایش استراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ عنوان کرد که در سال جاری حتی یک دلار برای واردات خودرو تخصیص داده نشده است. بنابراین هنوز مشخص نیست که چه نوع ارزی به واردات خودرو تخصیص پیدا خواهد کرد. یا ارز مورد نیاز واردات خودرو از ارز حاصل از صادرات

(ارز تجاری با نرخ مرکز مبادله طلا و ارز) تامین می شود که در این مورد احتمال استفاده از ارز حاصل از صادرات خشکبار بالاست، یا از طریق بازار دوم مبادله ارز و طلا که نرخ بالاتری دارد تامین خواهد شد. ولی به هر صورت دریافت هر کدام از این دو نوع ارز برای واردکنندگان سودآور خواهد بود. چراکه اولا هر دوی این بازارهای ارزی نرخ کمتری نسبت به بازار آزاد دارند و از طرف دیگر واردکنندگان از این طریق می توانند حفظ سرمایه کنند.

سه مسیر سود برای واردکنندگان

در واقع برخی واردکنندگان خودرو از سه شیوه می توانند با واردات خودرو سود کسب کنند که همین موضوع نیز می تواند موجب افزایش انگیزه انواع شرکت ها (چه شرکت های خودرویی و چه شرکت های غیرخودرویی) برای ورود به وادی واردات خودرو شود. همان طور که اشاره شد یکی از این روش ها استفاده از مابه التفاوت نرخ ارز است.

در قانون بودجه سال جاری آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامـی ایران مکلف است حداقـل دو میلیـارد یورو از محل اجزای (1) و (2) بند الف ماده (11) قانون برنامه هفتم پیشرفت و یا سایر منابع مورد تایید برای واردات خودروی سواری نو و کارکرده اختصاص دهد. بنابراین دست کم بخشی از ارز واردات خودرو از محل این بندهای قانونی تامین می شود.

جز (1) بند الف ماده (11) قانون برنامه هفتم پیشرفت مربوط به ارزهای در اختیار دستگاه های اجرایی ، موسسات اعتباری، صرافی ها و صادرکنندگان دولتی یا وابسته به شرکت های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی است. جز دوم این قانون نیز به ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان خرد می پردازد.

ارز صادرات خشکبار نیز می تواند زیربخش همین جز دوم باشد که حالا احتمال استفاده از آن برای واردات خودرو قوت گرفته است. ارز حاصل از صادرات آنها در مرکز مبادله طلا و ارز عرضه می شود که بهای دلار روز گذشته در آن 70 هزار تومان بود، این در شرایطی است که بهای دلار در بازار آزاد به بیش از 100 هزار تومان رسیده است. بنابراین این اختلاف قیمتی می تواند برای واردکنندگان جذاب باشد.

با این حال مسیر دومی نیز برای تامین ارز واردات خودرو در این مدت مطرح بوده است. بیستم شهریور ماه امسال برخی رسانه ها از مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت گزارش دادند که از این پس ارز تخصیصی به واردات خودرو از بازار دوم طلا و ارز خواهد بود که نرخ بالاتری نسبت به قیمت ارز در مرکز مبادله طلا و ارز دارد.

در واقع این بازار دوم طلا و ارز هنوز شروع به کار نکرده است اما گفته شده در بازار دوم هیچ نرخ گذاری از طرف هیچ نهادی شکل نگرفته و نرخ ارز با مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می شود، بنابراین نرخ ارز در این بازار بالاتر از نرخ مرکز مبادله است.

با این حال بهای ارز در این بازار نیز کمتر از قیمت بازار آزاد است. بنابراین در هر دو صورت واردکنندگان خودرو از تخصیص ارز ارزان تر سود خواهند برد.

مسیر دیگری که جذابیت ارز واردات خودرو را برای شرکت ها افزایش داده، نیاز بیشتر به تبدیل ریال به دلار و حفظ سرمایه است. درحال حاضر انواع نااطمینانی های سیاسی و اقتصادی در حد بالایی وجود دارد. احتمال فعالسازی مکانیسم ماشه بیش از هر زمان دیگری مطرح است، احتمال تشدید تحریم ها و تنش های بین المللی نیز وجود دارد.

در چنین شرایطی شرکت ها سعی می کنند که دارایی های خود را از ریال به یکی از ارزهای معتبر جهانی یا کالاهای سرمایه ای تغییر دهند. از آنجا که جمع آوری میزان زیادی ارز از بازار آزاد هم کار سختی است و هم می تواند تبعات قضایی داشته باشد، استفاده از عنوان واردات خودرو برای خرید ارز و یا تبدیل آن به خودرو استفاده می کنند.

در کنار این موارد، نباید از سود رسمی واردات خودرو نیز غافل بود. حتی در شرایطی که واردات با ارز ارزان انجام نشود و تعرفه ها و مالیات ها به صورت کامل اعمال شود، واردکننده با فروش خودرو در بازار، به دلیل کمبود عرضه، اختلاف قیمت جهانی و داخلی و انتظارات تورمی می تواند از سود بالایی برخوردار شود.

از این رو، مجموعه عواملی که به آنها اشاره کردیم واردات خودرو را به حوزه ای با بازدهی بالا تبدیل کرده که طبیعی است شرکت های بیشتری را به سوی خود جذب کند.

خطاهای احتمالی

اما با تعدد واردکنندگان خودرو، علی رغم افزایش رقابت برخی خطرات نیز خودنمایی می کنند. اولین تهدیدی که می تواند وجود داشته باشد بروز برخی تخلفات در این زمینه است. پیش از این شاهد بودیم که برخی شرکت های واردکننده خودرو در مورد قیمت محصولات خود دست به بیش اظهاری زده بودند.

احتمال تکرار چنین موضوعی تهدیدی است که نمی توان از آن چشم پوشید. در این شیوه، واردکننده قیمت واقعی خودروی وارداتی را برای مثال 15 هزار دلار برآورد می کند اما در اسناد رسمی، آن را 17 هزار دلار اظهار می کند.

در نتیجه، 2 هزار دلار ارز اضافی دریافت می کند که عملا به واردات تخصیص نیافته و می تواند در بازار آزاد به فروش برسد. با احتساب اختلاف نرخ ارز، این مبلغ مازاد می تواند سودی چند ده میلیارد تومانی برای واردکننده متخلف خیالی ایجاد کند. حال اگر این الگو را در ابعاد کلان در نظر بگیریم، برای مثال برای ساده سازی بگوییم که 10 درصد از دو میلیارد دلاری که به واردات خودرو اختصاص یافته، درگیر بیش اظهاری شود، سود حاصل از فروش ارز مازاد در بازار آزاد به بیش از 6 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

این رقم نشان دهنده آن است که بخشی از رشد تقاضا برای ورود به حوزه واردات، نه لزوما به دلیل تمایل به رقابت پذیری، بلکه می تواند با هدف بهره برداری از اختلاف ساختاری نرخ ارز و خلأهای نظارتی شکل گرفته باشد.

خطای دیگری که احتمال آن وجود دارد کاهش نظارت در کیفیت خدمات است. در گذشته گرچه تعداد واردکنندگان خودرو محدود بود اما این شرکت ها خدمات پس از فروش داشتند و علاوه بر این مدعی بودند که نمایندگی رسمی شرکت های اصلی هستند؛ حالا اما با 130 شرکت واردکننده خودرو احتمال کاهش نظارت روی عملکرد آنها وجود دارد و ممکن است که خدمات پس از فروش دچار ضعف شود.

به خصوص اینکه اساسا 130 شرکت تخصصی واردات خودرو در کشور موجود نیست و احتمالا برخی از این شرکت ها اساسا تخصصی در این زمینه ندارند. برای جلوگیری از این موضوع نظارت دقیق نهاد رگولاتور اهمیت اساسی دارد.

خطای دیگری که احتمال بروز آن در فرآیند واردات خودرو وجود دارد، اصرار دولت بر ادامه قیمت گذاری دستوری است. همان طور که اشاره شد یکی از اهداف افزایش تعداد واردکنندگان می تواند رشد رقابت و عبور از انحصار در بازار خودرو باشد.

احتمالا بر همین اساس بوده که دولت به 130 شرکت مجوز واردات خودرو داده است. اما سیاستگذاران لازم است بپذیرند که با 130 شرکت واردکننده، دیگر بازار خودروهای وارداتی انحصاری نیست و نیازی به قیمت گذاری دستوری وجود ندارد. البته در اسفندماه سال گذشته شورای رقابت رسما اعلام کرد که بازار خودروهای وارداتی دیگر انحصاری نیست و این خودروها مشمول دستوالعمل های این نهاد نمی شوند اما دولت همچنان بر قیمت گذاری دستوری تاکید دارد.

در واقع می توان گفت که گرچه دولت اجازه واردات خودرو به 130 شرکت را صادر کرده اما ظاهرا هنوز باور ندارد که این بازار انحصاری نیست. ادامه قیمت گذاری دستوری طبق تجربه می تواند روندهای غیرشفاف را تقویت کرده و در آینده موجب بروز مشکلات زیادی شود.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
خبرگزاری دولت درباره سفر پزشکیان به نیویورک: مذاکره مستقیم با آمریکا تنها به یک شرط
  خبرگزاری دولت درباره سفر پزشکیان به نیویورک: مذاکره مستقیم با آمریکا تنها به یک شرط
«مذاکره مستقیم با آمریکا اما به عنوان شرط سوم در شرایطی که 3 ماه پیش همین روند مورد حمله قرار گرفت، چندان منطقی نیست و تنها عنصر منطق‌ساز در این معادله،
بررسی گمانه زنی ها درباره ابردزدی؛ شایعه یا واقعیت؟
  بررسی گمانه زنی ها درباره ابردزدی؛ شایعه یا واقعیت؟
«بارورسازی ابرها اصلا یک کار دائمی همیشگی قابل تاکید که بخش مهمی از تامین آب را داشته باشد؛ نیست و ادعاهایی که در این خصوص می‌شود اساس علمی ندارد.
از هر ده بارداری سه بارداری به سقط جنین منتهی می‌شود/ زنان کم بضاعت در معرض روش‌های خطرناک سقط قرار دارند
  از هر ده بارداری سه بارداری به سقط جنین منتهی می‌شود/ زنان کم بضاعت در معرض روش‌های خطرناک سقط قرار دارند
در حالی که دولت با اجرای سیاست‌های جمعیتی و تشویق به فرزندآوری تلاش دارد روند پیری جمعیت را کنترل کند، کارشناسان هشدار می‌دهند که بی‌توجهی به خواست و شرایط زنان،
خطیب‌زاده: تروییکای اروپایی به‌دنبال بهانه‌ای برای افزایش تنش هستند
  خطیب‌زاده: تروییکای اروپایی به‌دنبال بهانه‌ای برای افزایش تنش هستند
دستیار وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحولات مربوط به بازگشت احتمالی تحریم های سازمان ملل متحد و کارشکنی کشورهای اروپایی برای فعال شدن مکانیزم پس گشت هشدار داد که سه کشور اروپایی به دنبال بهانه‌ای برای افزایش تنش هستند.
تصمیم مهم پرتغال درباره کشور فلسطین
  تصمیم مهم پرتغال درباره کشور فلسطین
وزارت امور خارجه پرتغال اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد فردا یکشنبه 30 شهریور رسما کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.
حکم سنگین سارق اسید پاش در استان مرکزی/ 30 سال حبس، قصاص، شلاق، پرداخت دیه و رد مال
  حکم سنگین سارق اسید پاش در استان مرکزی/ 30 سال حبس، قصاص، شلاق، پرداخت دیه و رد مال
رییس کل دادگستری استان مرکزی از صدور حکم سارق اسیدپاش در این استان با تحمل حبس برای 30 سال خبر داد.
هوای 4 شهرستان کرمانشاه در وضعیت بحرانی
  هوای 4 شهرستان کرمانشاه در وضعیت بحرانی
«بر اساس پایش‌های صورت‌گرفته، ایستگاه‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب با ثبت شاخص 500 در وضعیت «خطرناک - بحران» قرار گرفتند. همچنین ایستگاه اسلام‌آبادغرب نیز شاخص 500 را نشان می‌دهد که آن هم حکایت از شرایط «بحرانی و خطرناک» دارد.
قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز شنبه 29 شهریور 1404/ آیفون 13 چند؟
  قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز شنبه 29 شهریور 1404/ آیفون 13 چند؟
ارزان‌ترین مدل آیفون 13 در بازار حداقل حدود 69 میلیون تومان قیمت خورده است
قیمت روز محصولات سایپا شنبه 29 شهریور/ گران‌تری سواری سایپا چقدر شد؟
  قیمت روز محصولات سایپا شنبه 29 شهریور/ گران‌تری سواری سایپا چقدر شد؟
شاهین پلاس، گران‌ترین سواری سایپا با قیمت یک میلیارد و 310 میلیون تومان در بازار خودرو خرید و فروش می‌شود
الجولانی: به توافق با اسراییل نزدیکیم/ عملیات ترکیه علیه قسد محتمل است
  الجولانی: به توافق با اسراییل نزدیکیم/ عملیات ترکیه علیه قسد محتمل است
سرکرده گروه موسوم به «هیئت تحریر الشام» در اظهاراتی مدعی شد که دمشق بسیار نزدیک به دستیابی به توافقی با رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری آمریکاست.
دلار افت کرد/ جدول قیمت امروز شنبه 29 شهریور 1404
  دلار افت کرد/ جدول قیمت امروز شنبه 29 شهریور 1404
قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز شنبه 29 شهریور 1404 را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.
اژدها هفت‌سَر در سبد درآمد خانوار ایرانی
  اژدها هفت‌سَر در سبد درآمد خانوار ایرانی
«وجود مسکن مناسب هم در حوزه اجاره و هم خرید، یک نیاز جدی برای هر کشوری است. اینکه افراد با مشکلات جدی به دلایل اقتصادی در تامین مسکن برای خود رو به رو باشند،
  پربیننده ترین اخبار       
  قیمت طلا امروز شنبه 29 شهریور؛ بازار آرام گرفت
  برنامه روز سوم کشتی فرنگی قهرمانی جهان؛ نابغه وارد می شود!
  تصویر؛ علی دایی و خانواده‌اش در یک مراسم عروسی
  لحظه تاریخی بازگشایی سفارت سوریه در واشنگتن پس از 11 سال
  اگر استقلالی هستید، بخوانید!
  ببینید؛ لحظه تخریب برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای متروکه
  اسرار فنی یک شکست فجیع؛ استقلال چطور سلاخی شد؟
  هوش مصنوعی و گردشگری دیجیتال/ آینده‌ «گردشگری هوشمند ایران»
  شکایت دختر دانشجو از دو همکلاسی‌اش/ مرا مورد تجاوز قرار دادند
  بهترین انیمه‌های جنگی؛ از «اتک ان تایتان» تا «پادشاهی»
  آی آدم‌ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید / یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان
  روز، ساعت و محل برگزاری بازی فوتبال استقلال - پیکان در هفته چهارم لیگ برتر
  برنامه روز نخست دور حذفی والیبال قهرمانی جهان
  تصویر؛ پشمک‌فروشی نایب قهرمان جهان در پارک
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  دلار افت کرد/ جدول قیمت امروز شنبه 29 شهریور 1404
  چند پیشنهاد برای پزشکیان/ انتظار نداریم مثل امام علی عمل کنید!
  ابراهیم اصغرزاده: تندروها فراتر از یک جریان سیاسی اند؛ آنها پشتوانه امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی دارند
  تمجید دوباره یونانی‌ها از مهدی طارمی
  ضبط یک ویلای 8 هزار متری از متهم ردیف اول پرونده چای دبش
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved