صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 23 شهریور 1404 - 14:02   
 آخرین خبرها
  احتمالا اتباع غیرمجازی که از کشور رفته‌اند، برگشته باشند
  ورود شاسی‌بلندهای تازه‌وارد سایپا به بازار/ قیمت سایپا 441P از دو میلیارد گذشت
  نسخه اقتصادی گوشی پوکو M7 Plus 5G معرفی شد
  آب سدها ته کشید/ بارش‌ها 40 درصد آب رفت
  جدیدترین ستاره‌ای که به پرسپولیس «نه» گفت
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39965صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 23 شهریور 1404 - 10:15

«باشو، غریبه کوچک» بیضایی؛ نمایش یک واریته فرهنگی به زبان سینما


«باشو، غریبه کوچک»، فیلم بیضایی تصویری اتوپیایی از ایران چندفرهنگی ارائه می‌دهد: سرزمینی که با وجود تنوع قومی و زبانی، به‌سبب پیوندهای ناگسستنی تاریخی،

علیرضا پیروزان در ایران نوشت: فیلم باشو، غریبه کوچک (سال ساخت1364، نمایش در 1368) اثر بهرام بیضایی یکی از نقاط عطف تاریخ سینمای ایران است. این فیلم نه تنها از حیث فرم سینمایی و روایت داستانی، بلکه بویژه در سطح بازنمایی های فرهنگی، اجتماعی و هویتی جایگاهی یگانه دارد. روایت پسربچه ای جنگ زده که از جنوب به شمال ایران می آید و در بستر فرهنگی اجتماعی متفاوتی قرار می گیرد، به مثابه میکروکازم یا جامعه کوچک ایران عمل می کند: کشوری متکثر، چندفرهنگی، و درگیر یک بحران تاریخی.

مسلم است که باشو، غریبه کوچک ، فراتر از روایت یک داستان انسانی، به سطحی فرهنگی و نمادین ارتقا یافته است. فیلم بیضایی از خلال سرگذشت پسربچه ای جنگ زده، به پرسش هایی بنیادین درباره هویت، جنسیت، حافظه و امکان همزیستی اقوام یک ملت در ایران می پردازد. بیضایی نه صرفاً به بازنمایی جنگ یا بحران اجتماعی حاصل از آن پرداخته، بلکه پروژه ای فرهنگی را پیش چشم مخاطب نهاده است: بازاندیشی در مفهوم ایران به مثابه خانه ای مشترک برای مردمانی با هویت ها، رنگ ها و رسوم گوناگون.

فیلم به ما می آموزد که تفاوت ها اگرچه در ابتدا مرز می کشند، اما با پذیرش و همدلی می توانند به پلی برای پیوند بدل شوند. باشو در پایان دیگر غریبه نیست؛ او به بخشی از خانه، زمین و خانواده بدل شده است. و این شاید مهم ترین پیام فرهنگی فیلم باشد: امکانِ زیستنِ مشترک در دل تفاوت ها.

جنگ و مهاجرت درونی

باشو، کودک جنوبی است که خانه اش در آتش جنگ ویران می شود. او تنها بازمانده خانواده اش است و به تنهایی به سفری پرمخاطره، بی آن که بداند مقصدش کجاست، دست می زند. سفر باشو از جنوب به شمال را می توان استعاره ای از مهاجرت درونی در ایران دانست؛ حرکتی از حاشیه به مرکز، از ویرانی به جایی دیگر که امید به بقا در آن هست.

اما این حرکت با دشواری های عظیم فرهنگی و اجتماعی همراه است؛ چرا که مهاجرت صرفاً یک جابه جایی مکانی نیست، بلکه همواره با چالش های هویتی و فرهنگی پیوند می خورد. باشو در شمال نه تنها باید بر ترومای جنگ غلبه کند، بلکه باید به زبان، رسوم، غذا و حتی رنگ پوست متفاوت خود در مقایسه با دیگران پاسخ دهد. این امر تصویری عمیق از وضعیت اقلیت ها و مهاجرین در درون یک کشور متشکل از اقوام گوناگون را ارائه می دهد.

قومیت، زبان و بدنِ غریبه

یکی از مهم ترین ابعاد فرهنگی فیلم، مسأله زبان است. باشو به عربی سخن می گوید و اطرافیانش در آغاز او را نمی فهمند. زبان، نه تنها ابزار ارتباط، بلکه ابزار هویت یابی و قدرت است و این عدم فهم، هم نشانگر فاصله زبانی است و هم بازنمایی فاصله فرهنگی.

بیضایی با هوشمندی نشان می دهد که زبان می تواند هم مرز بکشد و هم پل بزند. نایی (زن شمالی که باشو نزد او پناه می گیرد) در ابتدا باشو را درک نمی کند، اما به مرور از طریق زبان بدن، نگاه، و نهایتاً تلاش برای یادگیری و تطبیق، ارتباطی فراتر از زبان کلامی بین آن دو شکل می گیرد. در اینجا بدن باشو سیاهپوست و متفاوت از بدن سفیدپوست و روشن مردمان شمال نیز به نشانه ای از دیگری بدل می شود. دیگران با نگاهی حاکی از بیگانه هراسی به باشو می نگرند.

این وضعیت یادآور مباحث ادوارد سعید در شرق شناسی است: دیگری سازی از طریق زبان و بدن. باشو، در ابتدا نه به عنوان یک کودک، بلکه به عنوان دیگری تعریف می شود. تنها نایی است که با نادیده گرفتن این مرزها، امکان همزیستی را رقم می زند.

نقش نایی و بازتعریف هویت و جنسیت

در سطحی دیگر، فیلم بیضایی خوانشی فرهنگی از نقش جنسیت ارائه می دهد. نایی، زنی شمالی است که همسرش به جبهه رفته و او ناچار است بار زندگی، کشاورزی و فرزندداری را به تنهایی بر دوش کشد. در بافت فرهنگی سنتی، زن معمولاً در غیاب مرد در موقعیتی فرودست قرار می گیرد. اما نایی نه تنها زندگی را سرپا نگه می دارد، بلکه با پذیرش باشو، نقش مادری فراگیر و مقاومتی فرهنگی ایفا می کند.

این به ما امکان می دهد تا نایی را به عنوان بازنمایی از زن ایرانی در دل جنگ و بحران بخوانیم: زنی که هم از مرزهای قومیت عبور می کند و هم در برابر سنت ها می ایستد. او با تصمیم گیری مستقل برای پذیرش باشو، نه تنها مرزهای خانوادگی و قومی، بلکه مرزهای جنسیتی را نیز جابه جا می کند.

طبیعت، زمین و خانه

یکی از مؤلفه های تکرارشونده در سینمای بیضایی، پیوند انسان با زمین و طبیعت است. در باشو، غریبه کوچک نیز زمین شمال، شالیزارها، باران و مه حضور پررنگ دارند. این طبیعت نه تنها بستر زندگی نایی و خانواده اش است، بلکه بستری برای همزیستی فرهنگی است. در تضاد با ویرانی و خشکی جنوب جنگ زده، شمال به مثابه فضایی بارور و زایا تصویر می شود. اما این باروری تنها در صورتی معنا دارد که دیگری نیز در آن پذیرفته شود. زمین در اینجا استعاره ای از ایران است: سرزمینی که می تواند مهاجر و بیگانه را در خود جای دهد، اگر از مرزهای تعصب عبور شود.

حافظه، رنج و تروما

باشو همواره با خاطره ویرانی و مرگ خانواده اش دست وپنجه نرم می کند. تصاویر ذهنی او از بمباران و آتش، بارها در فیلم تکرار می شود. این بازگشت خاطرات تروماگونه را می توان با نظریه های فرهنگی روانکاوانه درباره حافظه جمعی و تروما مورد بازخوانی قرار داد. جنگ هشت ساله نه تنها رویدادی سیاسی و نظامی، بلکه زخمی بر حافظه جمعی ایرانیان بود. باشو، حامل این زخم است. او بدن و زبان دیگری است که با خود حافظه ویرانی و خشونت را حمل می کند. پذیرش او در خانواده نایی، به نوعی پذیرش این حافظه جمعی و امکان آشتی با آن است.

باشو به مثابه استعاره ایران چندفرهنگی

یکی از مهم ترین خوانش های فرهنگی از فیلم، بازنمایی ایران به عنوان کشوری متشکل از اقوام گوناگون است. باشو نماد جنوب و عرب زبان هاست؛ نایی و خانواده اش نماد شمال و گیلک ها هستند. در آغاز، فاصله زبانی، قومی و فرهنگی آن ها را از هم جدا می کند.

اما در نهایت، پیوند انسانی بر همه این مرزها غلبه می کند. از این منظر، فیلم بیضایی تصویری اتوپیایی از ایران چندفرهنگی ارائه می دهد: سرزمینی که با وجود تنوع قومی و زبانی، به سبب پیوندهای ناگسستنی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی امکان همزیستی دارد. این تصویر البته پیش از آنکه به منزله یک واقعیت اجتماعی بازنمایی شود، نوعی امید فرهنگی است که بیضایی از خلال هنر سینما مطرح می کند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
احتمالا اتباع غیرمجازی که از کشور رفته‌اند، برگشته باشند
  احتمالا اتباع غیرمجازی که از کشور رفته‌اند، برگشته باشند
«تعداد اتباع را پنج میلیون، هفت میلیون، 10 و 11 میلیون نفر اعلام کرده‌اند، اما واقعیت امر این است که چون اتباع را ساماندهی نکردیم تا الان هیچ مرجعی به ما آمار دقیقی نگفته است،
ورود شاسی‌بلندهای تازه‌وارد سایپا به بازار/ قیمت سایپا 441P از دو میلیارد گذشت
  ورود شاسی‌بلندهای تازه‌وارد سایپا به بازار/ قیمت سایپا 441P از دو میلیارد گذشت
قیمت رسمی دو شاسی‌بلند 421P و 441P از سوی سایپا اعلام شد
آب سدها ته کشید/ بارش‌ها 40 درصد آب رفت
  آب سدها ته کشید/ بارش‌ها 40 درصد آب رفت
بر اساس آخرین آمار از ابتدای سال آبی تا تاریخ 22 شهریورماه از وضعیت سدهای کشور حجم مخازن سدها تنها 37 درصد است.
فرود اضطراری پرواز ازمیر به تهران در ارومیه؛ علت چه بود؟
  فرود اضطراری پرواز ازمیر به تهران در ارومیه؛ علت چه بود؟
بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های آذربایجان غربی، بامداد یکشنبه وجود دو بیمار بدحال در پرواز ازمیر به تهران موجب فرود اضطراری هواپیمای این پرواز در فرودگاه شهید باکری ارومیه شد.
ام‌وی‌ام X5؛ سوغات جدید چری برای بازار خودرو ایران
  ام‌وی‌ام X5؛ سوغات جدید چری برای بازار خودرو ایران
شاسی‌بلند ام‌وی‌ام X5 در واقع همان چری تیگو 4 است که در سال 2024 برای نخستین بار رونمایی شد
جنگ 12 روزه 25 درصد از ذخایر موشک‌های تاد آمریکا را مصرف کرد
  جنگ 12 روزه 25 درصد از ذخایر موشک‌های تاد آمریکا را مصرف کرد
ایالات متحده در طول جنگ بیش از 150 موشک رهگیر تالون (Talon)، تاد (THAAD) و 80 موشک رهگیر SM-3 به‌کار گرفت که شامل حدود 70 درصد از کل رهگیرهای مصرف‌شده در جنگ می‌شود.
توصیه‌های واعظی به رییس جمهور: سناریوی کوچک‌سازی دولت، بدون برنامه امکان‌پذیر نیست/ نباید فعالیت‌های جاری کشور معطل بماند
  توصیه‌های واعظی به رییس جمهور: سناریوی کوچک‌سازی دولت، بدون برنامه امکان‌پذیر نیست/ نباید فعالیت‌های جاری کشور معطل بماند
«با وجود این سناریوی کوچک‌سازی دولت، بدون برنامه و آماده‌سازی‌های لازم و بررسی همه‌جانبه و دقیق امکان‌پذیر نیست. از این‌رو ضرورت دارد کار کارشناسی حرفه‌ای و دقیق صورت گیرد تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها نیازمند ادغام یا اصلاح‌اند؛
5 ایده مینیمالیستی برای دکوراسیون پاییزی منزل
  5 ایده مینیمالیستی برای دکوراسیون پاییزی منزل
می‌خواهید پاییز امسال خانه‌تان گرم و دنج باشد، اما از شلوغی و وسایل اضافه خسته شده‌اید؟ با این 5 ایده ساده و مینیمال، می‌توانید حس و حال پاییز را به خانه بیاورید و فضایی مرتب،
گردباد نادر باعث تخریب منازل و آوارگی آمریکایی‌ها شد
  گردباد نادر باعث تخریب منازل و آوارگی آمریکایی‌ها شد
گردبادی کم‌سابقه در جنوب ایالت یوتا، چندین خانه را در منطقه بومی ناواهو نابود کرد و خانواده‌های متعددی را بی‌خانمان ساخت.
تغییر ظاهری جواد عزتی در جشنواره جهانی تورنتو
  تغییر ظاهری جواد عزتی در جشنواره جهانی تورنتو
تغییرات ظاهری جواد عزتی و کاهش وزن او برای بازی در فصل دوم سریال وحشی از نکاتی بود که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد.
واکنش چمران به انتقال پایتخت: بحران آب با جابجایی حل نمی‌شود
  واکنش چمران به انتقال پایتخت: بحران آب با جابجایی حل نمی‌شود
حل مسئله آب تفکر و برنامه‌ریزی گسترده می‌خواهد که بحث آب و فاضلاب در کل کشور حل شود. یکی از وزارت خانه‌ها پیشنهاد داد دو سال در تهران ساخت و ساز نشود؛
صدور کیفرخواست پرونده قتل محیط‌بان پارک ملی گلستان
  صدور کیفرخواست پرونده قتل محیط‌بان پارک ملی گلستان
دادستان عمومی و انقلاب کلاله از صدور کیفرخواست برای پرونده قتل محیط بان پارک ملی گلستان خبر داد.
  پربیننده ترین اخبار       
  پیش‌فروش سایپا آغاز شد؛ 441P، 421P و سیتروئن C3-XR در صف فروش
  6 درد صبحگاهی که باید جدی بگیرید
  ببینید؛ ادبیات نامناسب کشتی‌گیر آمریکایی علیه قاسم‌پور: کوچک به نظر می‌رسد!
  این بار سکته: ترامپ واقعا در آستانه مرگ است؟
  واکنش مهدی طارمی به فریاد زدن نامش در ورزشگاه
  واکنش خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی به مانور واشنگتن- سئول- توکیو
  زمان دقیق مراسم خاکسپاری امید جهان
  چه خبر؟ مرگ عالمی تنها
  3 شرط CAS برای تعلیق محرومیت بیرانوند
  رونمایی ترکیه از دو بمب پیشرفته/ «غَضَب»دمای جهنمی 3000 درجه دارد
  نمره عالی برای مهدی طارمی
  تصویر؛ مهدی تاج حق را به استقلال داد
  قیمت محصولات سایپا امروز یکشنبه 23 شهریور 1404/ شاهین دوباره گران شد
  واکنش دیوید تیلور به پیروزی شاگردش مقابل قاسم‌پور
  ماجرای تکان‌دهنده کلثوم اکبری/ پایان محاکمه قاتل سریالی مازندرانی
  حکم اعدام شکارچی زنان نقض شد
  ژنرال لبنانی: حمله به دوحه پیامی به ترکیه است
  مخالفان FATF دوباره بسیج شدند/ آخرین مانع‌تراشی قبل از رأی نهایی
  افشاگری رسانه‌ عبری درباره دلیل حمله اسراییل به قطر
  تمجید سرمربی المپیاکوس از عملکرد طارمی
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved