صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 23 شهریور 1404 - 12:20   
 آخرین خبرها
  آغاز پیش‌فروش بلیط قطارهای مسافری مهر ماه
  آرزوی امید جهان چه بود؟
  واکنش فضائلی به اظهارات برخی افراد درباره تحمیل تصمیم‌ها به رهبر انقلاب: گزارش‌ غلط به آنها می‌دهند
  میکل‌آنژ و پاپ؛ ماجرای پنهان شدن هنرمند از دست قدرتمندترین مرد زمان
  افشاگری رسانه‌ عبری درباره دلیل حمله اسراییل به قطر
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 39965صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 23 شهریور 1404 - 10:15

«باشو، غریبه کوچک» بیضایی؛ نمایش یک واریته فرهنگی به زبان سینما


«باشو، غریبه کوچک»، فیلم بیضایی تصویری اتوپیایی از ایران چندفرهنگی ارائه می‌دهد: سرزمینی که با وجود تنوع قومی و زبانی، به‌سبب پیوندهای ناگسستنی تاریخی،

علیرضا پیروزان در ایران نوشت: فیلم باشو، غریبه کوچک (سال ساخت1364، نمایش در 1368) اثر بهرام بیضایی یکی از نقاط عطف تاریخ سینمای ایران است. این فیلم نه تنها از حیث فرم سینمایی و روایت داستانی، بلکه بویژه در سطح بازنمایی های فرهنگی، اجتماعی و هویتی جایگاهی یگانه دارد. روایت پسربچه ای جنگ زده که از جنوب به شمال ایران می آید و در بستر فرهنگی اجتماعی متفاوتی قرار می گیرد، به مثابه میکروکازم یا جامعه کوچک ایران عمل می کند: کشوری متکثر، چندفرهنگی، و درگیر یک بحران تاریخی.

مسلم است که باشو، غریبه کوچک ، فراتر از روایت یک داستان انسانی، به سطحی فرهنگی و نمادین ارتقا یافته است. فیلم بیضایی از خلال سرگذشت پسربچه ای جنگ زده، به پرسش هایی بنیادین درباره هویت، جنسیت، حافظه و امکان همزیستی اقوام یک ملت در ایران می پردازد. بیضایی نه صرفاً به بازنمایی جنگ یا بحران اجتماعی حاصل از آن پرداخته، بلکه پروژه ای فرهنگی را پیش چشم مخاطب نهاده است: بازاندیشی در مفهوم ایران به مثابه خانه ای مشترک برای مردمانی با هویت ها، رنگ ها و رسوم گوناگون.

فیلم به ما می آموزد که تفاوت ها اگرچه در ابتدا مرز می کشند، اما با پذیرش و همدلی می توانند به پلی برای پیوند بدل شوند. باشو در پایان دیگر غریبه نیست؛ او به بخشی از خانه، زمین و خانواده بدل شده است. و این شاید مهم ترین پیام فرهنگی فیلم باشد: امکانِ زیستنِ مشترک در دل تفاوت ها.

جنگ و مهاجرت درونی

باشو، کودک جنوبی است که خانه اش در آتش جنگ ویران می شود. او تنها بازمانده خانواده اش است و به تنهایی به سفری پرمخاطره، بی آن که بداند مقصدش کجاست، دست می زند. سفر باشو از جنوب به شمال را می توان استعاره ای از مهاجرت درونی در ایران دانست؛ حرکتی از حاشیه به مرکز، از ویرانی به جایی دیگر که امید به بقا در آن هست.

اما این حرکت با دشواری های عظیم فرهنگی و اجتماعی همراه است؛ چرا که مهاجرت صرفاً یک جابه جایی مکانی نیست، بلکه همواره با چالش های هویتی و فرهنگی پیوند می خورد. باشو در شمال نه تنها باید بر ترومای جنگ غلبه کند، بلکه باید به زبان، رسوم، غذا و حتی رنگ پوست متفاوت خود در مقایسه با دیگران پاسخ دهد. این امر تصویری عمیق از وضعیت اقلیت ها و مهاجرین در درون یک کشور متشکل از اقوام گوناگون را ارائه می دهد.

قومیت، زبان و بدنِ غریبه

یکی از مهم ترین ابعاد فرهنگی فیلم، مسأله زبان است. باشو به عربی سخن می گوید و اطرافیانش در آغاز او را نمی فهمند. زبان، نه تنها ابزار ارتباط، بلکه ابزار هویت یابی و قدرت است و این عدم فهم، هم نشانگر فاصله زبانی است و هم بازنمایی فاصله فرهنگی.

بیضایی با هوشمندی نشان می دهد که زبان می تواند هم مرز بکشد و هم پل بزند. نایی (زن شمالی که باشو نزد او پناه می گیرد) در ابتدا باشو را درک نمی کند، اما به مرور از طریق زبان بدن، نگاه، و نهایتاً تلاش برای یادگیری و تطبیق، ارتباطی فراتر از زبان کلامی بین آن دو شکل می گیرد. در اینجا بدن باشو سیاهپوست و متفاوت از بدن سفیدپوست و روشن مردمان شمال نیز به نشانه ای از دیگری بدل می شود. دیگران با نگاهی حاکی از بیگانه هراسی به باشو می نگرند.

این وضعیت یادآور مباحث ادوارد سعید در شرق شناسی است: دیگری سازی از طریق زبان و بدن. باشو، در ابتدا نه به عنوان یک کودک، بلکه به عنوان دیگری تعریف می شود. تنها نایی است که با نادیده گرفتن این مرزها، امکان همزیستی را رقم می زند.

نقش نایی و بازتعریف هویت و جنسیت

در سطحی دیگر، فیلم بیضایی خوانشی فرهنگی از نقش جنسیت ارائه می دهد. نایی، زنی شمالی است که همسرش به جبهه رفته و او ناچار است بار زندگی، کشاورزی و فرزندداری را به تنهایی بر دوش کشد. در بافت فرهنگی سنتی، زن معمولاً در غیاب مرد در موقعیتی فرودست قرار می گیرد. اما نایی نه تنها زندگی را سرپا نگه می دارد، بلکه با پذیرش باشو، نقش مادری فراگیر و مقاومتی فرهنگی ایفا می کند.

این به ما امکان می دهد تا نایی را به عنوان بازنمایی از زن ایرانی در دل جنگ و بحران بخوانیم: زنی که هم از مرزهای قومیت عبور می کند و هم در برابر سنت ها می ایستد. او با تصمیم گیری مستقل برای پذیرش باشو، نه تنها مرزهای خانوادگی و قومی، بلکه مرزهای جنسیتی را نیز جابه جا می کند.

طبیعت، زمین و خانه

یکی از مؤلفه های تکرارشونده در سینمای بیضایی، پیوند انسان با زمین و طبیعت است. در باشو، غریبه کوچک نیز زمین شمال، شالیزارها، باران و مه حضور پررنگ دارند. این طبیعت نه تنها بستر زندگی نایی و خانواده اش است، بلکه بستری برای همزیستی فرهنگی است. در تضاد با ویرانی و خشکی جنوب جنگ زده، شمال به مثابه فضایی بارور و زایا تصویر می شود. اما این باروری تنها در صورتی معنا دارد که دیگری نیز در آن پذیرفته شود. زمین در اینجا استعاره ای از ایران است: سرزمینی که می تواند مهاجر و بیگانه را در خود جای دهد، اگر از مرزهای تعصب عبور شود.

حافظه، رنج و تروما

باشو همواره با خاطره ویرانی و مرگ خانواده اش دست وپنجه نرم می کند. تصاویر ذهنی او از بمباران و آتش، بارها در فیلم تکرار می شود. این بازگشت خاطرات تروماگونه را می توان با نظریه های فرهنگی روانکاوانه درباره حافظه جمعی و تروما مورد بازخوانی قرار داد. جنگ هشت ساله نه تنها رویدادی سیاسی و نظامی، بلکه زخمی بر حافظه جمعی ایرانیان بود. باشو، حامل این زخم است. او بدن و زبان دیگری است که با خود حافظه ویرانی و خشونت را حمل می کند. پذیرش او در خانواده نایی، به نوعی پذیرش این حافظه جمعی و امکان آشتی با آن است.

باشو به مثابه استعاره ایران چندفرهنگی

یکی از مهم ترین خوانش های فرهنگی از فیلم، بازنمایی ایران به عنوان کشوری متشکل از اقوام گوناگون است. باشو نماد جنوب و عرب زبان هاست؛ نایی و خانواده اش نماد شمال و گیلک ها هستند. در آغاز، فاصله زبانی، قومی و فرهنگی آن ها را از هم جدا می کند.

اما در نهایت، پیوند انسانی بر همه این مرزها غلبه می کند. از این منظر، فیلم بیضایی تصویری اتوپیایی از ایران چندفرهنگی ارائه می دهد: سرزمینی که با وجود تنوع قومی و زبانی، به سبب پیوندهای ناگسستنی تاریخی، فرهنگی و اجتماعی امکان همزیستی دارد. این تصویر البته پیش از آنکه به منزله یک واقعیت اجتماعی بازنمایی شود، نوعی امید فرهنگی است که بیضایی از خلال هنر سینما مطرح می کند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
آغاز پیش‌فروش بلیط قطارهای مسافری مهر ماه
  آغاز پیش‌فروش بلیط قطارهای مسافری مهر ماه
متقاضیان بلیط قطار می‌توانند از روز دوشنبه 24 شهریور نسبت به خرید بلیط اقدام کنند
آرزوی امید جهان چه بود؟
  آرزوی امید جهان چه بود؟
امید جهان، خواننده بوشهری که شامگاه گذشته، جمعه 21 شهریورماه پس از اجرای برنامه در جشن خرمای بم، دچار سکته قلبی شده بود، روز شنبه 22 شهریورماه در بیمارستان پاستور بم درگذشت.
واکنش فضائلی به اظهارات برخی افراد درباره تحمیل تصمیم‌ها به رهبر انقلاب: گزارش‌ غلط به آنها می‌دهند
  واکنش فضائلی به اظهارات برخی افراد درباره تحمیل تصمیم‌ها به رهبر انقلاب: گزارش‌ غلط به آنها می‌دهند
فضائلی در ادامه با اشاره به مفهوم عقلانیت انقلابی در اندیشه رهبر انقلاب اظهار داشت: آرمان‌خواهی همیشه بوده و مطالبه آرمان‌ها همیشه وجود داشته است.
میکل‌آنژ و پاپ؛ ماجرای پنهان شدن هنرمند از دست قدرتمندترین مرد زمان
  میکل‌آنژ و پاپ؛ ماجرای پنهان شدن هنرمند از دست قدرتمندترین مرد زمان
ماجرای مخفی‌شدن میکل‌آنژ از پاپ کلیمنت هفتم نشان می‌دهد که حتی بزرگ‌ترین هنرمندان نیز گاهی مجبور به پنهان‌کاری می‌شوند!
افشاگری رسانه‌ عبری درباره دلیل حمله اسراییل به قطر
  افشاگری رسانه‌ عبری درباره دلیل حمله اسراییل به قطر
بنابر اعلام رسانه‌های عبری، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قطر حمله کرد به این دلیل که می‌دانست حماس به پیشنهاد رییس جمهور آمریکا پاسخ مثبت می‌دهد.
ادارات این شهر ‌تعطیل‌ شد
  ادارات این شهر ‌تعطیل‌ شد
ستاد مدیریت بحران شهرستان هیرمند از تعطیل شدن فعالیت تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان امروز 23 شهریور رأس ساعت 9 به‌دلیل وقوع طوفان شدید و افزایش ریزگردها خبر داد.
الجزیره: اسراییل از نتایج جنگ اخیرش با ایران رضایت ندارد
  الجزیره: اسراییل از نتایج جنگ اخیرش با ایران رضایت ندارد
شبکه الجزیره در گزارشی به درگیری و جنگ ایران و اسراییل پرداخت و موشکهای ایرانی را عامل هراس‌افکنی در سرزمین‌های اشغالی خواند.
بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره توافق ایران و آژانس/ دفاع از وزیر خارجه و توافق
  بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره توافق ایران و آژانس/ دفاع از وزیر خارجه و توافق
کمیته هسته‌ای که متشکل از مسئولان ارشد نهادهای مختلف ذی‌ربط است، در همه ادوار از جانب شورای عالی امنیت ملی مأذون به تصمیم‌گیری بوده و در این زمان نیز مطابق روال معمول عمل نموده است.
راز بشکه‌های غرق‌شده در حلقه‌های مرموز دریا
  راز بشکه‌های غرق‌شده در حلقه‌های مرموز دریا
هزاران بشکه مواد شیمیایی ده‌ها سال پیش در دریا دور ریخته شدند و هنوز این ترکیبات بر محیط زیست دریایی تاثیرگذارند.
واکنش دیوید تیلور به پیروزی شاگردش مقابل قاسم‌پور
  واکنش دیوید تیلور به پیروزی شاگردش مقابل قاسم‌پور
دیوید تیلور به تمجید از عملکرد شاگردش مقابل کامران قاسم‌پور پرداخت و کشتی سراسر هجومی والنسیا را ستود.
هشدار پلیس به بانوان موتورسوار؛ این کار جرم است!
  هشدار پلیس به بانوان موتورسوار؛ این کار جرم است!
یکی از موضوعاتی که در قوانین و مقررات کشور جرم‌انگاری شده، رانندگی بدون گواهینامه است، این موضوع صرفاً یک تخلف محسوب نمی‌شود،
مخالفان FATF دوباره بسیج شدند/ آخرین مانع‌تراشی قبل از رأی نهایی
  مخالفان FATF دوباره بسیج شدند/ آخرین مانع‌تراشی قبل از رأی نهایی
با توجه به دستور کار قرار گرفتن CFT، مخالفان بار دیگر دست به کار شده‌اند تا جلوی آن را دست‌کم در فضای رسانه‌ای بگیرند. آن‌ها که FATF را ابزار «نظام سلطه جهانی» یا «استکبار» می‌دانند که اولا به دنبال ضربه زدن به گروه‌های مقاومت در منطقه‌اند.
  پربیننده ترین اخبار       
  پیش‌فروش سایپا آغاز شد؛ 441P، 421P و سیتروئن C3-XR در صف فروش
  6 درد صبحگاهی که باید جدی بگیرید
  این بار سکته: ترامپ واقعا در آستانه مرگ است؟
  واکنش خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی به مانور واشنگتن- سئول- توکیو
  چه خبر؟ مرگ عالمی تنها
  رونمایی ترکیه از دو بمب پیشرفته/ «غَضَب»دمای جهنمی 3000 درجه دارد
  نمره عالی برای مهدی طارمی
  3 شرط CAS برای تعلیق محرومیت بیرانوند
  واکنش مهدی طارمی به فریاد زدن نامش در ورزشگاه
  ببینید؛ ادبیات نامناسب کشتی‌گیر آمریکایی علیه قاسم‌پور: کوچک به نظر می‌رسد!
  حکم اعدام شکارچی زنان نقض شد
  تصویر؛ مهدی تاج حق را به استقلال داد
  از صدام تا نتانیاهو؛ بررسی مقایسه‌ای حمله اسراییل به قطر با حمله عراق به کویت
  تمجید سرمربی المپیاکوس از عملکرد طارمی
  قیمت محصولات سایپا امروز یکشنبه 23 شهریور 1404/ شاهین دوباره گران شد
  حمله اسراییل به قطر؛ جرقه ائتلافی جدید به سود ایران
  ژنرال لبنانی: حمله به دوحه پیامی به ترکیه است
  زمان دقیق مراسم خاکسپاری امید جهان
  مخالفان FATF دوباره بسیج شدند/ آخرین مانع‌تراشی قبل از رأی نهایی
  واکنش دیوید تیلور به پیروزی شاگردش مقابل قاسم‌پور
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved