در روز ملی سینما و در گفت و گو با سعید مروتی، مسعود فراستی درباره فیلم های مهم سینمای ایران صحبت کرد. به گزارش همشهری آنلاین، در بخشی از ویژه برنامه برنامه کات مسعود فراستی و در خلال صحبت از مهم ترین فیلم ها و فیلمسازان تاریخ سینمای ایران او نظراتش را در باره بعضی از فیلم ها ابراز کرد. از هامون که همچنان معتقد است خوب نیست، اما مهم است تا مسعود کیمیایی و قیصر و گوزن ها و دندان مار. آنچه می خوانید گزیده ای است از صحبت های او در این برنامه است. حاجی آقا آکتور سینما و و دختر لر فیلم های مهمی هستند. هنوز هم به درد بخور هستند و فقط فیلم های تاریخی نیستند. فیلم هایی هستند که یکی با فکر ساخته شده و دیگری هم یک تکنیک خوب دارد که مال هند است. اوگانیانس در تاریخ سینمای ایران آدم بسیار مهمی است. اردشیر ایرانی هم مهم است. اسماعیل کوشان یکی از فیلمسازان مهم سینمای ایران است. مستقل از این که با او موافق باشیم یا مخالف. چهار راه حوادث ساموئل خاچیکیان بسیار فیلم جدی است و هنوز هم مهم است. البته ضربت را بیشتر را دوست دارم. خاچیکیان همچنان از بسیاری از فیلمسازان امروز جلوتر است. اگر انصاف داشته باشیم از بیسیاری از آن ها سینماگرتر است. فرخ غفاری اولین روشنفکر به معنی درست کلمه است. فیلم هایش از جمله شب قوزی انتلکت بازی ندارد. کانون فیلم ایران را اصلا فرخ غفاری ایجاد کرد. من قیصر را از گاو بیشتر می پسندم. گاو اساسا ادبیات است. ولی قیصر سینمایی است و شخصیت سینمایی دارد و فیلم است. صحنه حمام قیصر را هنوز به یاد دارم که بسیار خوب است. طوقی فیلم خوبی است ولی سوته دلان را دوست ندارم. حسن کچل هم موزیکال جالبی است. کامران شیردل یکی از مهم ترین مستندسازان ایران است. صبح روز چهارم او را بسیار دوست دارم و فیلم خوبی است. سبک سهراب شهیدثالث متعلق به خودش است و آدم محترمی است و فیلمساز است. گوزن ها را دوست دارم. فکر می کنم جزو بهترین های کیمیایی است. بازی ها و حس و حالی که در فیلم هست و عنصر رفاقت باعث می شود فیلم با وجود از کار افتادن مضامین سیاسی اش بعد از سال ها، همچنان فیلم خوبی باشد و در صدر فهرست بهترین های منتقدان قرار بگیرد. حاجی واشنگتن به نظرم از کارهای مهم سینمای ایران است. ولی آن هایی که همچنان طرفدار آن هستند، برایم عجیب است. این که حاجی واشنگتن امروز ایران است، پرت و پلاست. اصلا این تصویر سیاه ایران امروز نیست. مرگ یزدگرد فیلم مهم بیضایی است، اما باشو نیست. به نظرم بهترین فیلم بیضایی که سینمایی است، باشو است. فیلم های بایکوت ، دستفروش ، عروسی خوبان و بای سیکل ران هیچکدام فیلم های خوبی نیستند، اما تأثیرگذارند و موج می سازند. اجاره نشین ها را به ناخدا خورشید ترجیح می دهم. به نظرم خیلی فیلم سرپایی است. به نظرم بهترین فیلم مهرجویی است. برای خانه دوست کجاست عباس کیارسمتی یک نقد مثبت نوشتم که بعدها جزو نقدهایی بود که پس گرفتم. به نظرم فیلم خوبی نیست. دندان مار به نظرم بهترین کار بعد از انقلاب کیمیایی است. فکر می کنم خیلی فیلمی تازه ای است. شخصیت پردازی اش ملهم از اوضاع است و شخصیت ها درآمده اند. تم کیمیایی و بازگشت به جنوب شهر برگشته است. حوزه دفاع مقدس به نظرم مهم ترین ژانر سینمای پس از انقلاب است. چون پراتیک فیلمسازان سر مسئله جنگ به نظرم خیلی قابل احترام است. جنگ تحمیلی داریم که فیلمسازان در آن بزرگ می شوند. مسئله جنگ هم بزرگترین مسئله چند سال ایران است. هشت سال جنگ است و سینمایش جواب می دهد. همچنان به نظرم بهترین سینمای ما پس از انقلاب سینمای دفاع مقدس است. از آن آدم های حسابی بیرون می آیند. از حاتمی کیا تا ملاقلی پور. به نظرم کاری که بیضایی می خواسته در فیلم هایش بکند و نتوانسته ملاقلی پور در سفر به چذابه کرده است. بدون ادا و اطوار سوررئال می سازد. کاملا درک شهودی است و سینمایش اصلا با همین درک شهودی رشد کرد. چهره مهم آن دوره و سینمای جنگ حاتمی کیاست و تا سال ها هم باقی می ماند. عروس به نظرم همچنان بهترین فیلم افخمی است. نرگس به اعتقاد بسیاری بهترین فیلم رخشان بنی اعتماد است و هیچ هم حرف گزافی نیست. - هامون خیلی فیلم مهمی از فیلم های مهرجویی است. من در آن زمان یک نقد بنیان کن در باره این فیلم نوشتم. خیلی ها فکر می کنند ضدروشنفکری من از برنامه هفت شروع می شود، ولی از آنجا شروع می شود. مهرجویی فقط یک قابل اعتنا دارد و آن هم اجاره نشین هاست. هامون یک عرفان مضمحل دارد. بچه های آسمان به نظرم بهترین فیلم مجید مجیدی تا به امروز است. |