پس از ماه ها گمانه زنی، بالاخره پای یکی از محصولات مطرح سیتروئن به ایران باز شد. سیتروئن C3 XR که در دسته کراس اوورهای ساب کامپکت شهری قرار می گیرد، این روزها در کارخانه سایپاسیتروئن کاشان مونتاژ شده و سایپا از هفته آینده فروش رسمی آن را آغاز می کند. به گزارش آخرین خودرو، این خودرو که نخستین بار در سال 2014 به بازار چین و برخی کشورهای آمریکای لاتین معرفی شد، تاکنون دو بار در سال های 2019 و 2021 به روزرسانی ظاهری و فنی داشته است. حالا، پس از کش وقوس های ناشی از تحریم و مشکلات زنجیره تأمین، نسخه مونتاژی آن در اردیبهشت امسال رونمایی و آماده عرضه به بازار ایران شد. سیتروئن C3 XR به عنوان محصولی اقتصادی، بیشتر بر کاربری شهری، پایداری و هزینه نگهداری پایین تمرکز دارد. طراحی آن تلفیقی از سادگی اروپایی و ویژگی های کراس اوور است؛ از رکاب های پلاستیکی مشکی گرفته تا ارتفاع 160 میلی متری از سطح زمین که برای عبور از دست اندازهای شهری مناسب است.  ابعاد خودرو شامل طول 4288 میلی متر و فاصله محوری 2650 میلی متر، فضای قابل قبولی برای چهار سرنشین بزرگسال فراهم کرده و با شعاع گردش 10.6 متری، در ترافیک های شلوغ شهری عملکرد مطلوبی دارد. چراغ های LED باریک، جلوپنجره کرومی و رینگ های آلیاژی 16 اینچی ظاهر خودرو را مدرن و نسبتا اسپرت جلوه می دهد. کابین C3 XR ساده اما کاربردی طراحی شده است. داشبورد نرم، فرمان چرمی D-cut با کلیدهای کنترلی، صفحه آمپر دیجیتال 7 اینچی و نمایشگر لمسی 9 اینچی، فضایی کاربرپسند ایجاد کرده اند. صندلی راننده در برخی تیپ ها تنظیم برقی دارد و تودوزی ترکیبی چرم و پارچه با دوخت رنگی حس لوکس بودن به کابین می دهد. صندوق عقب 420 لیتری هم با قابلیت افزایش تا 920 لیتر، برای خانواده های شهری کافی به نظر می رسد. قلب تپنده؛ پیشرانه و عملکرد فنی این کراس اوور فرانسوی با موتور 1.2 لیتری توربوشارژ سه سیلندر به ایران آمده است. پیشرانه PureTech با توان 116 اسب بخار و گشتاور 190 نیوتن متر، در کنار گیربکس 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، شتاب صفر تا 100 را در حدود 12 ثانیه ثبت می کند. مصرف ترکیبی 5.5 لیتر در صد کیلومتر و باک 53 لیتری نیز از نقاط قوت آن است. تعلیق مک فرسون جلو و میله پیچشی عقب به گونه ای طراحی شده که هم نرمی سواری در جاده های ناهموار ایران و هم پایداری در پیچ ها را تأمین کند.  تجهیزات ایمنی و رفاهی C3 XR قرار است در تیپ های مختلفی وارد بازار شود. نسخه پایه با امکاناتی مثل 4 کیسه هوا، نمایشگر مرکزی، کروز کنترل و فرمان برقی عرضه می شود. تیپ های بالاتر امکاناتی مانند گرم کن صندلی، سانروف، ورود بدون کلید، آینه های برقی و شیشه های دودی عقب را در اختیار مشتری قرار می دهند. با سطح بالای داخلی سازی این خودرو ، قیمت رقابتی زیر 1.6 میلیارد تومان و پشتیبانی شبکه گسترده خدمات سایپا، C3 XR می تواند رقیبی جدی برای کراس اوورهای چینی بازار باشد. ترکیب اصالت برند سیتروئن، مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری اقتصادی، این خودرو را برای خانواده های شهری و خریدارانی که به دنبال گزینه ای میان رده اما مطمئن هستند، به انتخابی معقول و آینده دار تبدیل می کند. |