صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
دوشنبه، 17 شهریور 1404 - 20:03   
 آخرین خبرها
  اعتیاد در حال زنانه شدن است
  ببینید؛ حمله وحشیانه به یک طلافروشی
  کارشناسی داوری؛ اخراج آریا یوسفی مقابل ازبکستان درست بود؟
  ظریف: اگر کاری نکنیم، برجام دو هفته دیگر به تاریخ می‌پیوندد
  تصاویر؛ اثر جدید بنکسی جنجالی شد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38287صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 16 شهریور 1404 - 20:30

نقد و بررسی فیلم «خانه‌ای از دینامیت»


«خانه‌ای از دینامیت» با وجود بازیگران مطرح و موضوعی حساس، در نهایت نه به‌اندازه کافی هیجان‌انگیز است و نه آن‌قدر جدی که بتواند پیام هشدارآمیز خود را به‌طور کامل منتقل کند.

فرارو- فیلم خانه ای از دینامیت ساخته کاترین بیگلو، با موضوع حمله هسته ای و بحران سیاسی، در جشنواره ونیز معرفی شد اما به جای یک اثر جدی و ماندگار، بیشتر شبیه تریلری پرزرق وبرق و متوسط از نتفلیکس جلوه می کند.

به نقل از ورایتی، فیلم خانه ای از دینامیت (A House of Dynamite) ساخته جدید کاترین بیگلو، کارگردان برنده اسکار، در جشنواره ونیز با عنوانی پرطمطراق معرفی شد: یک فیلم هیجان انگیز درباره بمب هسته ای. اما آیا این فیلم توانسته است به همان اندازه که ادعا دارد جدی و واقع گرایانه باشد؟ یا صرفاً محصولی سرگرم کننده برای پلتفرم نتفلیکس است که در لفافه ای از هشدارهای پرزرق وبرق عرضه می شود؟

داستان؛ موشکی که 19 دقیقه تا برخورد فاصله دارد

فیلم با یک بحران آغاز می شود: موشکی هسته ای از نقطه ای نامعلوم در اقیانوس آرام شلیک شده و به سمت ایالات متحده در حرکت است. بر اساس محاسبات نظامی، موشک تنها 19 دقیقه تا برخورد فاصله دارد و مقصد آن هم شهر شیکاگوست. اگر جلوی آن گرفته نشود، جان 10 میلیون نفر به خطر خواهد افتاد.

این سناریو بارها در فیلم های آمریکایی بازآفرینی شده است؛ از جنگ سرد گرفته تا هالیوود پس از یازده سپتامبر. با این حال بیگلو تلاش کرده این بار آن را در قالب یک روایت واقع گرایانه به تصویر بکشد. او با تدوین سریع، استفاده از دوربین روی دست، موسیقی پرتنش و نمایش پشت سر هم مخفف های پرابهت سازمان های دولتی مانند STRATCOM یا OSD، فضایی می سازد که بیننده حس کند واقعاً در قلب اتاق بحران کاخ سفید حضور دارد.

اما مشکل از همان ابتدا مشخص است: این همه نشانه گذاری و تأکید بر واقعی بودن، به جای اینکه به فیلم اعتبار ببخشد، بیشتر شبیه تقلید اغراق آمیز از گزارش های تلویزیونی یا مستندهای بازسازی شده به نظر می رسد.

سبک کارگردانی؛ بین مستند و ملودرام

کاترین بیگلو پیش تر با فیلم های مهمی چون Zero Dark Thirty درباره عملیات مرگ اسامه بن لادن و Detroit درباره شورش های نژادی 1967، خود را به عنوان فیلم سازی جدی معرفی کرده بود. او توانایی بالایی در ترکیب هیجان با واقعیت های سیاسی اجتماعی دارد. اما در خانه ای از دینامیت این فرمول جواب نمی دهد.

به نظر می رسد شکست تجاری و انتقادی فیلم دیترویت (2017) هنوز بر بیگلو سایه انداخته است. او در این پروژه جدید تلاش می کند با بازگشت به ژانر تریلر و بهره گیری از موضوعی جنجالی مانند تهدید هسته ای، جایگاه خود را دوباره تثبیت کند. نتیجه اما فیلمی است که میان دو رویکرد گیر افتاده: از یک سو می خواهد یک فیلم جدی سیاسی باشد و از سوی دیگر در عمل به یک اثر پرزرق وبرق و کلیشه ای شبیه می شود که بیشتر برای مصرف سریع مخاطب آنلاین ساخته شده است.

بازیگران و شخصیت ها

فیلم مجموعه ای از بازیگران مطرح را گرد هم آورده است: ربکا فرگوسن در نقش مسئول ارشد اتاق بحران، جیسون کلارک به عنوان فرمانده او، جرد هریس در قالب وزیر دفاع عصبی و تندخو، تریسی لتس در نقش ژنرال تندرو STRATCOM، و آنتونی راموس به عنوان فرمانده پایگاه نظامی آلاسکا. در کنار این ها، گابریل باسو در نقش معاون جوان مشاور امنیت ملی و ادریس البا در نقش رییس جمهور آمریکا دیده می شوند.

گفت وگوهای بین این شخصیت ها مملو از اصطلاحات فنی و مخفف های نظامی است. اما در نهایت همه چیز به یک سوال ساده خلاصه می شود: چه کار باید بکنیم؟ پاسخ روشن است: باید موشک را با استفاده از موشک رهگیر زمین پایه (GBI) و وسیله انهدام خارج جوی (EKV) هدف قرار داد.

پیام اصلی فیلم؛ توهم امنیت هسته ای

یکی از محورهای اساسی فیلم این است که حتی با میلیاردها دلار هزینه در سامانه های دفاع موشکی، شانس موفقیت در رهگیری کامل یک موشک هسته ای چندان بالا نیست. در دیالوگی کلیدی، معاون مشاور امنیت ملی اعلام می کند احتمال موفقیت تنها 61 درصد است. این موضوع باعث عصبانیت وزیر دفاع می شود که فریاد می زند: پس همه چیز یک شیر یا خط لعنتی است؟ این نتیجه 50 میلیارد دلار هزینه است؟

فیلم تلاش می کند با چنین جملاتی به مخاطب القا کند امنیتی که آمریکا به آن می بالد تا حد زیادی توهمی بیش نیست. تهدید هسته ای همچنان سایه ای سنگین بر جهان دارد و هیچ کشوری نمی تواند مطمئن باشد که از آن مصون است.

ساختار سه پرده ای؛ تکرار یا تنوع؟

فیلم پس از نیم ساعت اول به پایان نمی رسد؛ بلکه این بخش تنها فصل نخست از سه فصل است. در هر بخش، همان سناریو دوباره روایت می شود اما از زاویه دید شخصیت های مختلف.

این شیوه یادآور ساختار فیلم کلاسیک ژاپنی Rashomon است، با این تفاوت که در آن فیلم روایت ها با یکدیگر تناقض داشتند، اما در خانه ای از دینامیت همه نسخه ها تقریباً یکسان اند. نتیجه این است که پس از مدتی تماشاگر حس می کند صرفاً در حال دیدن همان ماجرا به شکل تکراری است.

بخش دوم تمرکز بیشتری بر این دارد که چه کشوری ممکن است موشک را شلیک کرده باشد. کره شمالی به عنوان گزینه بدیهی مطرح می شود، اما بحث درباره روسیه هم شکل می گیرد: این فرضیه که روسیه نه برای شروع جنگ، بلکه برای ایجاد هرج ومرج در آمریکا دست به چنین اقدامی زده باشد. با این حال، این سناریوها چندان قانع کننده به نظر نمی رسند.

بخش سوم ماجرا را از دید رییس جمهور آمریکا بازگو می کند. ادریس البا در این نقش ظاهر شده اما بازی او به باور بسیاری از منتقدان، ضعیف است. او بیش از حد عادی و بی خیال رفتار می کند؛ نه اقتدار لازم یک رییس جمهور را دارد و نه در مواجهه با بحران جدی به نظر می رسد.

ایرادهای بازیگری و منطق روایی

یکی از نکات عجیب فیلم این است که چرا در اوج بحران هسته ای، معاون جوان مشاور امنیت ملی (با بازی گابریل باسو) در حال مذاکره تلفنی با مقامات روسی است، نه خود رییس جمهور؟ یا چرا رییس جمهور با دفترچه کدهای هسته ای همانند تکلیف مدرسه ای برخورد می کند که حوصله باز کردنش را ندارد؟ این تصمیم های روایی باعث می شوند باورپذیری فیلم کاهش یابد و بیشتر به اثری سرگرم کننده شبیه شود تا یک هشدار جدی.

تناقض اصلی؛ فیلم یا فیلم نامه ای برای تلویزیون؟

خانه ای از دینامیت در تلاش است هم یک فیلم پرهیجان سرگرم کننده باشد و هم یک اثر جدی با پیام سیاسی. اما درست در همین نقطه شکست می خورد. تماشاگر نه کاملاً سرگرم می شود و نه واقعاً متقاعد می گردد که با اثری هشداردهنده روبه روست.

عنوان فیلم استعاره ای است از دنیای امروز: جهانی که در آن ما در خانه ای مملو از مواد منفجره زندگی می کنیم، انبوهی از سلاح های هسته ای که رهبران کشورها دیگر علاقه ای به کاهش تعدادشان ندارند. اما این پیام بیش از آنکه تصویری از تهدیدهای معاصر باشد، بازتابی است از ترس های دوران جنگ سرد.

خانه ای از دینامیت با وجود کارگردانی یک فیلم ساز بزرگ و حضور بازیگران برجسته، بیشتر از آنکه اثری ماندگار باشد، یک تجربه متوسط است که احتمالاً در حافظه مخاطبان به سرعت محو خواهد شد. فیلم تلاش می کند هیجان و جدیت را در کنار هم داشته باشد، اما در نهایت نه به اندازه کافی هیجان انگیز است و نه آن قدر جدی که بتواند بحثی واقعی درباره خطر هسته ای ایجاد کند.

برای نتفلیکس، این یک محصول پرزرق وبرق دیگر است که احتمالاً بازدیدهای بالایی خواهد داشت. اما برای کاترین بیگلو، که زمانی با آثارش در مرکز توجه سینمای جهان بود، خانه ای از دینامیت بیش از آنکه بازگشت پیروزمندانه باشد، نشانه ای از سردرگمی خلاقانه است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
کارشناسی داوری؛ اخراج آریا یوسفی مقابل ازبکستان درست بود؟
  کارشناسی داوری؛ اخراج آریا یوسفی مقابل ازبکستان درست بود؟
اخراج زودهنگام مدافع تیم ملی ایران در دیدار فینال کافا برابر ازبکستان، حالا به سوژه اصلی این مسابقه تبدیل شده است.
ظریف: اگر کاری نکنیم، برجام دو هفته دیگر به تاریخ می‌پیوندد
  ظریف: اگر کاری نکنیم، برجام دو هفته دیگر به تاریخ می‌پیوندد
ظریف اسنپ بک را تنها اهرم اروپا در مقابل ایران دانست که نمی خواهد به راحتی آن را از دست بدهد. لذا پس از یک ماه از آغاز فرایند، آنها می توانند طبق توافقنامه به مدت 180 روز آن را تمدید کنند که این فرصت خوبی است تا ایران مذاکرات مستقیم و جامع خود با آمریکا را ...
تصاویر؛ اثر جدید بنکسی جنجالی شد
  تصاویر؛ اثر جدید بنکسی جنجالی شد
پس از ظاهر شدن نقاشی تازه از بنکسی، هنرمند ناشناس خیابانی ب رروی دیوار دادگاهی در لندن، نگهبانان دادگاه جلوی اثر مستقر شدند و خیلی زود نقاشی را پوشاندند.
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد برکنار شد
  معاون وزارت فرهنگ و ارشاد برکنار شد
محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر و رییس حوزه ریاست وزارت فرهنگ را برعهده دارد و قرار است تا تعیین معاون بعدی، به عنوان سرپرست معاونت هنری، امور مربوط به این معاونت را رسیدگی کند.
پزشکیان: بریکس باید پیشگام اصلاح نهادهای مالی بین‌المللی باشد
  پزشکیان: بریکس باید پیشگام اصلاح نهادهای مالی بین‌المللی باشد
در چنین فضایی، بریکس می‌تواند و باید نقشی محوری و پیشرو در مقابله با این روند نگران‌کننده ایفا کند. این ائتلاف پویا و تاثیرگذار، با تکیه بر تنوع و همبستگی،
ببینید؛ اخراج آریا یوسفی و ده نفره شدن تیم‌ملی از دقیقه 5
  ببینید؛ اخراج آریا یوسفی و ده نفره شدن تیم‌ملی از دقیقه 5
آریا یوسفی با خطای شدید روی بازیکن ازبکستان و پس از بازبینی VAR در دقیقه 5 از زمین بازی اخراج شد تا شاگردان قلعه نویی در همان ابتدای بازی برابر 10 نفره شوند.
رصد یک پیش‌ستاره جدید
  رصد یک پیش‌ستاره جدید
پیش‌ستاره‌ها، اجرامی با جرم زیاد در سحابی‌ها هستند که هنوز به تعادل آب‌ایستایی نرسیده‌اند و به تدریج با گذر زمان منقبض و کم‌نور می‌شوند و یک ستاره را تشکیل می‌دهند.
خطر در کمین پرسپولیس؛ اگر علیپور نباشد...
  خطر در کمین پرسپولیس؛ اگر علیپور نباشد...
در غیاب علی علیپور، ضرب آخر موثر از بازی پرسپولیس حذف شد و قرمزها برابر مس رفسنجان گلی نزدند.
مهاجرانی: با سایر قوا برای حل مسائل، اجماع‌سازی می‌کنیم
  مهاجرانی: با سایر قوا برای حل مسائل، اجماع‌سازی می‌کنیم
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هر اقدامی از سوی هیئت وزیران در این زمینه می‌تواند به روایتی از قدرت ملی برای حل مشکلات بدل شود، اظهار کرد: بخش‌های مختلف دولت با عملکرد مناسب و به‌هنگام جهت حل مشکلات مردم و توجه به توصیه‌های رهبری انقلاب در زمینه افزایش رضایتمندی جامعه،
نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه زمانی اعلام می‌شود؟!
  نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه زمانی اعلام می‌شود؟!
آزمون استخدامی ماده 28 برای جذب حدود 30 هزار معلم جدید مرداد برگزار و چند روز پیش نتایج کتبی آن مشخص شد. در حال حاضر مطابق قانون، 2 برابر ظرفیت قبول شدگان به مرحله ارزیابی (حد نصاب) معرفی شدند.
افشاگری بلومبرگ: تحریم تجارت نفت و مبادلات بانکی روسیه از سوی اروپا
  افشاگری بلومبرگ: تحریم تجارت نفت و مبادلات بانکی روسیه از سوی اروپا
این شبکه خبری آمریکایی به نقل از افراد آگاه از این تصمیم جدید بروکسل نوشت: این بسته که نوزدهمین بسته تحریمی از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال 2022 خواهد بود سامانه های پرداختی و کارت های اعتباری،
کشف اجساد مثله شده در مخفیگاه آدولف هیتلر
  کشف اجساد مثله شده در مخفیگاه آدولف هیتلر
یکی از دلایل اصلی پنهان ماندن اجساد، وسعت بسیار زیاد مجموعه آشیانه گرگ است. این محوطه بیش از 617 هکتار مساحت و حدود 200 ساختمان داشت و به همین دلیل تمرکز باستان‌شناسان تا مدت‌ها بر یافتن وسایلی چون دکمه‌های نظامی،
  پربیننده ترین اخبار       
  مرگ ناگهانی ژاکلین دختر ویگن؛ علت مرگ چه بود؟
  برنامه زمانبندی واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی
  تصویر؛ دیدار ویژه احمدرضا عابدزاده با خواننده آن طرف آبی
  پژمان جمشیدی ممنوع‌التصویر شد؟
  واکنش سخنگوی وزارت خارجه به توییت «لاریجانی» درباره مذاکرات با آمریکا
  رونمایی از استقلال کهکشانی برای آسیا/ تاجرنیا در آستانه ترکاندن یک بمب هجومی
  اعداد روی پلاک خودروها لاتین می‌شود؟
  ژاکلین ویگن درگذشت
  روایت خواندنی خلبان اف 14 ایرانی از درگیری با جنگنده اسراییلی
  پیش‌بینی قیمت طلا؛ سقف جدید بازار مشخص شد
  بتثابه نعیمایی درگذشت؛ علت فوت چه بود؟
  جدول قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز دوشنبه 17 شهریور
  توصیه زیدآبادی به تندروها/ اگر فضیلت است از خودتان شروع کنید!
  فرصت جدید به خریداران سکه
  درخواست ساپینتو برای آمادگی کامل استقلال
  امیرحسین زارع تاج پادشاهی را پس می‌گیرد؟
  آمار نگران‌کننده خودکشی در برخی استان‌های ایران
  واریز 200 میلیون تومان برای این افراد قطعی شد
  پرچم ایران به ماه می‌رود
  گروسی: در سطوح مختلف در حال مذاکره با ایران هستیم/ محکومیت ترور دانشمندان، وظیفه مدیرکل آژانس نیست
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved