دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، آماری از بازار خودروهای سواری ایران و سهم هرکدام از خودروسازان منتشر کرده است. براساس این آمار، حدود 57 درصد از بازار خودروهای سواری ایران در اختیار ایران خودرو قرار دارد. این شرکت با وجود تغییرات مدیریتی و بحران های متفاوت، همچنان بزرگ ترین خودروساز ایران محسوب می شود. فاصله ایران خودرو با دیگر خودروساز بزرگ داخلی یعنی سایپا، قابل توجه است. به گزارش دیجیاتو، سهم ایران خودرو از بازار خودروهای سواری ایران در فروردین 1404 حدود 51.3 درصد بوده است که تا پایان مرداد 1404، به 57 درصد رسید. این افزایش سهم ناشی از افزایش تولید و همچنین عرضه انبوه خودروهای سواری مختلف به بازار است. درصورتی که حکم سازمان تعزیرات برطرف شود و فروش ایران خودرو در نیمه دوم سال ادامه یابد، احتمال افزایش سهم بازار این شرکت تا پایان سال وجود دارد. کاهش سهم سایپا در بازار خودروهای سواری ایران در سوی دیگر سایپا عملکرد چندان مطلوبی را از خود ارائه نمی دهد. این شرکت به دلیل کاهش تولید و عرضه خودروهای سواری، 4 درصد از سهم بازار خود را از دست داده است. سایپا درحال حاضر 23 درصد از بازار خودروهای سواری کشور را در اختیار دارد. شرکت سایپا سال 1404 را به خوبی آغاز کرد و در فروردین امسال 27.6 درصد از سهم بازار خودروهای سواری را در اختیار داشت، بااین حال سایپا نتوانست سهم بازار خود را حفظ کند. سایپا از زمان توقف تولید پراید در جایگاه دوم بزرگ ترین خودروسازان ایران قرار دارد و فاصله چشمگیری با سهم بازار ایران خودرو دارد. مدیران خودرو که در زمانی نه چندان دور به رقیب جدی خودروسازان بزرگ تبدیل شده بود، اکنون با تغییر استراتژی به دنبال تمرکز بر بخش های دیگری از بازار است. سهم بازار مدیران خودرو از 10.5 درصد در فروردین 1404، به 4.8 درصد در مردادماه کاهش یافته است. در سوی مقابل گروه بهمن افزایش اندک 0.8 درصد درصدی را نسبت به فروردین ماه 1404 تجربه کرد. این شرکت اکنون 4 درصد از بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارد. در نهایت به کرمان موتور می رسیم. این خودروساز تغییری در سهم بازار را از ابتدای امسال تاکنون تجربه نکرده است. کرمان موتور 5 درصد از سهم بازار خودروهای سواری کشور را در اختیار دارد. |