فرارو- بی ام و با معرفی iX3 جدید و پلتفرم برقی Neue Klasse، وارد مسیر جدیدی در دنیای خودروهای برقی شده است. این شاسی بلند جدید هم میراث کلاسیک بی ام و را زنده نگه می دارد و هم می تواند مهم ترین تحول این برند در چند دهه اخیر باشد. به نقل از motor1، هویت امروز بی ام و از خودروهای Neue Klasse در دهه های 1960 و 1970 شکل گرفته است. اما این برند تا معرفی 1500 در سال 1962 و مدل افسانه ای 2002 در 1969، به شکل امروزی خود درنیامده بود. زنده شدن دوباره این نام تاریخی، آغازگر یک تحول بزرگ در دنیای خودروهای برقی بی ام و است. iX3 جدید در نمایشگاه خودروی مونیخ رونمایی شد. iX3 اولین خودرویی است که بر پایه پلتفرم برقی Neue Klasse ساخته می شود. این خودرو یک جهش مهم در استراتژی بی ام و است. تا امروز، بی ام و خودروهای برقی و بنزینی را معمولا بر اساس یک پلتفرم مشترک تولید می کرد، مانند سری های 4، 5 و 7. اما iX3 جدید بر پایه پلتفرم اختصاصی برقی ساخته شده و در کنار نسخه بنزینی X3 عرضه خواهد شد. بی ام و می گوید iX3 50 xDrive با برد 400 مایل، قدرت 463 اسب بخار و گشتاور 473 پوندفوت عرضه می شود و قیمت پایه این خودرو حدود 60 هزار دلار است، کمی بیشتر از X3 چهار سیلندر و کمی کمتر از X3 M50، اما با قدرت بیشتر و راندمان بالاتر. iX3 بر اساس معماری 800 ولتی Neue Klasse ساخته شده و از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کند. این خودرو می تواند با قدرت 400 کیلووات شارژ شود و در مدت 10 دقیقه تقریبا 230 مایل را طی می کند. این ویژگی ها، Neue Klasse را به یکی از سریع ترین خودروهای برقی بازار آمریکا تبدیل می کند. iX3 طول محور و طول کلی بیشتری نسبت به نسخه بنزینی X3 دارد، اما سایر ابعاد آن کمی کوچکتر است. طراحی این خودرو از مدل های کلاسیک Neue Klasse و مفهومی Neue Klasse X الهام گرفته شده است و با چراغ های چهارگانه و جلوپنجره های کشیده عرضه می شود. داخل کابین iX3 نسبت به نسخه های قبلی کاملا متفاوت است. صفحه نمایش سنتی پشت فرمان جای خود را به یک نمایشگر باریک و عریض داده که اطلاعات رانندگی را نشان می دهد. و نمایشگر مرکزی شش ضلعی از سیستم سرگرمی جدید Operating System X استفاده می کند؛ کلید iDrive نیز حذف شده است. اساسی ترین نوآوری ها در زیر بدنه iX3 قرار دارند.iX3 اولین خودروی بی ام و به صورت Software-Defined Vehicle (SDV) است و از چند کامپیوتر قدرتمند به نام Superbrain برای کنترل تمام سیستم ها بهره می برد. یکی از این واحدها Heart of Joy نام دارد و تمام سیستم های دینامیک خودرو مثل پیشرانه، ترمز، فرمان و تعلیق را کنترل می کند. واحد دیگر، سیستم های کمک راننده را مدیریت می کند؛ از جمله کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ مسیر، با امکان رانندگی بدون دست در بزرگراه به صورت اختیاری. موتورهای iX3 توسط بی ام و طراحی شده اند و فاقد آهنرباهای دائمی هستند. این موتورها 40 درصد کارآمدتر، 10 درصد سبک تر و 20 درصد ارزان تر از نسخه های قبلی هستند و سلول های باتری نیز از 20 درصد انرژی بیشتر نسبت به نسل فعلی برخوردار است. iX3 اولین بی ام و با پورت شارژ NACS به سبک تسلا و پشتیبانی از شارژ دوطرفه است که امکان تأمین برق برای سایر وسایل را فراهم می کند. مبدل CCS نیز به صورت استاندارد ارائه می شود. در بخش شاسی، iX3 از محور جلو مک فرسون و سیستم چندلینک عقب جدید بهره می برد. iX3 توزیع وزن نزدیک به ایده آل دارد (48.6 درصد جلو و 51.4 درصد عقب) و حداکثر سرعت آن به 130 مایل بر ساعت می رسد.این خودرو در کارخانه جدید بی ام و در دبرسن، مجارستان تولید می شود و از اوایل سال 2026 در امریکا عرضه خواهد شد. |