اواخر مرداد ماه بود که رویداد جامع معدن و صنایع معدنی به میزبانی گروه رسانه ای دنیای اقتصاد در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد. رویدادی که به فاصله چند ماه پس از حمله اسراییل به ایران و جنگ 12 روزه تحمیلی برگزار شده بود. به گزارش اقتصادنیوز، اما این جنگ چقدر بر روی کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی تاثیر داشته است؟ محمدامین صعودی، مدیرعامل شرکت درخشش خاک جاوید، که در حوزه صنایع دستی و معماری فعالیت می کند در حاشیه این رویداد در گفت و گویی با اقتصادنیوز، هم از استراتژی وزارت میراث فرهنگی انتقاد کرد و هم از تعدیل نیروها پس از جنگ تحمیلی 12 روزه روایت کرد. او که هدف ازحضور در این نمایشگاه را معرفی صنایع دستی ایران به شرکت ها و صنایع معدنی جهت استفاده از هدایای سازمانی عنوان می کند، هم از ضربه شدیدی که فیلترینگ به کسب و کارها و صنایع دستی وارد کرده گفت و هم از مشکلات صادرات با وجود تحریم ها. ضربه فیلترینگ بر فروش صنایع دستی  از صعودی درباره اثر فیلترینگ بر کسب و کارش نیز پرسیدیم و او گفت: اثر خیلی زیادی داشت. رشد فروش صنایع دستی و صنایع خلاق ایران با آمدن اینستاگرام شکل گرفت. هنرمندان پیج های خوبی ساختند و مستقیماً با مردم ارتباط برقرار کردند و بازار ایجاد شد. اما در سال 1401 فیلترینگ شد و ضربه سنگینی به این حوزه وارد کرد. ما در سال 1400 فروشگاه اینترنتی را راه اندازی کردیم، محتوا تولید کردیم و آماده فروش بودیم که مشکلات سال 1401 پیش آمد و فیلترینگ باعث شد کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال بهم بریزد و ضربه شدیدی خوردیم. وی گفت: امروز هم شرایط بسیار سخت است، علی رغم تکنولوژی های روز مانند هوش مصنوعی که به دیجیتال مارکتینگ کمک می کند. در کشورهای توسعه یافته، 25 درصد GDP مربوط به دیجیتال مارکتینگ است، اما در ایران این حوزه خیلی محدود است. نامه فعالان اکوسیستم نوآوری به رییس جمهور واقعیت تلخی را نشان داد. مولفه های امنیتی سخت گیرانه ضربه زننده اند و باید درک کنند که این حوزه ها تهدید نیستند بلکه حوزه های مورد علاقه نسل جوان و نسل Z هستند. باید سازوکاری ایجاد شود که مانع تراشی نشود. |