خانه مد جورجیو آرمانی در بیانیه ای گفت: با اندوهی بی پایان، گروه آرمانی درگذشت خالق، بنیان گذار و نیروی محرکه خستگی ناپذیر خود، جورجیو آرمانی، را اعلام می کند. به گزارش یورونیوز، آرمانی که 91 سال داشت، مترادف با ظرافت مدرن ایتالیایی تعریف می شد. او ترکیبی از خلاقیت یک طراح و درایت یک تاجر را در خود داشت و شرکتی را اداره می کرد که سالانه حدود 2/3 میلیارد یورو (2/7 میلیارد دلار) گردش مالی داشت. در زمان مرگش، آرمانی امپراتوریش را به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار ساخته بود که علاوه بر پوشاک، شامل اکسسوری، دکوراسیون منزل، عطر، لوازم آرایشی، کتاب، گل و حتی شکلات بود. طبق گزارش فوربس، او در میان 200 میلیاردر برتر جهان قرار داشت. او مدتی بود که بیمار بود و مجبور شد در ژوئن امسال از حضور در نمایش های گروهش در هفته مد مردان میلان کناره گیری کند؛ رویدادی که برای نخستین بار در طول دوران حرفه ای اش غیبت در آن را تجربه کرد. او قصد داشت همین ماه رویداد بزرگی را برای جشن پنجاهمین سالگرد برند جورجیو آرمانی برگزار کند. این طراح که به شاه جورجیو (Re Giorgio) معروف بود، به دقت وسواس گونه اش در نظارت بر جزییات مجموعه ها و همه بخش های کسب وکار خوداز تبلیغات گرفته تا مرتب کردن موی مدل ها پیش از رفتن روی صحنه شناخته می شد. شرکت آرمانی همچنین اعلام کرد که اتاق یادبود او روزهای شنبه و یکشنبه در میلان برپا خواهد شد و پس از آن مراسم خاکسپاری خصوصی در تاریخی نامشخص برگزار می شود. آغاز مد او از کجا بود؟ در سال 1975، او و شریکش، سرجیو گالئوتی، خودروی فولکس واگنشان را فروختند و با 10 هزار دلار برند پوشاک مردانه آماده پوش خود را راه اندازی کردند. پوشاک زنانه نیز یک سال بعد معرفی شد. نماد سبک جدید او کت ورزشی بدون آستر بود که در اواخر دهه 1970 عرضه شد و به سرعت از هالیوود تا وال استریت موفقیت جهانی یافت. آرمانی آن را با یک تی شرت ساده که آن را الفبای مد می نامید، ترکیب می کرد. کت وشلوارهای آرمانی به سرعت به یکی از ضروریات کمد مردان خوش پوش تبدیل شد. برای زنان نیز معرفی کت وشلوار رسمی در محیط های کاری تقریباً انقلابی بود. این لباس ها که پاور سوت یا کت وشلوار قدرت نام گرفتند، با شانه های پهن و شلوارهای مردانه دوخت، به نماد زنان مدیر دهه 1980 بدل شدند. در سال های بعد، آرمانی این استایل را با جزییات ظریف تر، پارچه های لوکس و رنگ های روشن تر نرم تر کرد. اصرار او بر کت وشلوار موجب شد برخی منتقدان، مد او را بی جنسیت توصیف کنند. از دفاتر اجرایی تا پرده نقره ای هالیوود، آرمانی ثروتمندان و چهره های مشهور را در لباس های کلاسیک و خوش دوخت خود آراست؛ لباس هایی با پارچه های فوق العاده نرم و رنگ های ملایم. کت و شلوارهای رسمی مشکی او و لباس های شب پرزرق وبرقش اغلب در مراسم فرش قرمز جوایز سینمایی چشم ها را خیره می کرد. این طراح همچنین مالک چندین بار، باشگاه، رستوران و تیم بسکتبال المپیا میلان بود. از سال 1998 تاکنون بیش از 20 رستوران از میلان تا توکیو افتتاح کرد و همچنین دو هتل، یکی در دبی (2009) و دیگری در میلان (2010) داشت. سبک آرمانی از خود او آغاز می شد: چشمان آبی نافذ، چهره آفتاب سوخته، موهای نقره ای که از سنین جوانی با او همراه بود، جین و تی شرت به عنوان لباس کاری همیشگی و طراحی مینیمالیستی خانه های شخصی اش. دیدگاه او نسبت به مد، ظرافت بی تکلف بود که توجه به جزییات در آن تفاوت ایجاد می کرد. او بارها گفته بود: من برای آدم های واقعی طراحی می کنم. هیچ فضیلتی در خلق لباس ها و اکسسوری هایی که کاربردی نیستند، وجود ندارد. لبخند دلنشین و رفتار مودبانه اش اغلب چهره سخت کوش یک تاجر را پنهان می کرد که توانسته بود استعداد خلاقانه اش را به یک امپراتوری 10 میلیارد دلاری تبدیل کند. او هرگز ادغام یا فروش برندش را نپذیرفت و همواره رییس خودش باقی ماند. آرمانی و فتح هالیوود شب های اسکار همیشه با لباس های آرمانی می درخشید. شان پن در سال 2009 جایزه بهترین بازیگر مرد را در کت وشلوار مشکی آرمانی دریافت کرد و آن هاتاوی، نامزد بهترین بازیگر زن، در یک لباس شب سفید و درخشان از مجموعه پرایوه آرمانی روی فرش قرمز درخشید. از علاقه مندان دیرینه او می توان به جودی فاستر، جورج کلونی، سوفیا لورن و برد پیت اشاره کرد. دیوید و ویکتوریا بکهام نیز چهره تبلیغاتی کمپین لباس زیر او در سال 2009 بودند. اهمیت سبک آرمانی تنها در پوشاک نبود، بلکه در تغییر نگرش به مد بود؛ تا جایی که موزه گوگنهایم نیویورک در سال 2000 نمایشگاه بزرگی از 25 سال نخست کار او برگزار کرد. او در توصیف فلسفه کاری اش گفته بود: من عاشق چیزهایی هستم که خوب پیر می شوند، تاریخ گذشته نمی شوند و به نمونه های زنده بهترین تبدیل می شوند. من عاشق چیزهایی هستم که خوب پیر می شوند، تاریخ گذشته نمی شوند و به نمونه های زنده بهترین تبدیل می شوند. جورجیو آرمانی فراتر از مد امپراتوری آرمانی امروزه بیش از 9 هزار کارمند دارد؛ نیمی از مدیران اجرایی آن زنان هستند. بر اساس آمار 2023، این گروه شامل هفت مرکز صنعتی و بیش از 600 فروشگاه در سراسر جهان است. علاوه بر مد و اکسسوری، این برند عطر، لوازم آرایشی، دکوراسیون منزل و حتی شیرینی، گل و کتاب عرضه می کند. او از سال 1998 تاکنون بیش از 20 رستوران، چندین کافه و باشگاه افتتاح کرد و بخش قابل توجهی از اوقات فراغت خود را در ویلاهای شخصی اش در برونی، جزیره پانتلریا و سن تروپه می گذراند؛ خانه هایی که همگی بازتاب دهنده سبک مینیمالیستی او بودند. همچون بسیاری از هم نسلانش، آرمانی بخشی از شهرت و ثروتش را صرف کارهای خیر کرد. او حامی پرشور مبارزه با ایدز بود و در سال 2002 به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل در امور پناهندگان منصوب شد. جانشین او که خواهد بود؟ شریک کاری و زندگی اش، سرجیو گالئوتی، در سال 1985 درگذشت. آرمانی هیچ فرزندی نداشت، اما رابطه نزدیکی با برادرزاده اش، روبرتا (دختر سرجیو) داشت. روبرتا حرفه سینمایی خود را رها کرد تا مدیر روابط عمومی عمویش شود و در بسیاری از رویدادهای اجتماعی به جای او حضور یابد. در سال 2006، او مراسم پر سر و صدای ازدواج تام کروز و کیتی هولمز را در قلعه ای قرون وسطایی در نزدیکی رم مدیریت کرد و شخصاً لباس عروس و داماد را طراحی نمود. آرمانی پیش تر گفته بود که برای جانشینی اش به لئو دل اورکو ، مدیر بخش پوشاک مردانه و سیلوانا آرمانی ، برادرزاده اش که مسئول بخش زنانه است، می اندیشد. |